Contemporanul, ianuarie-iunie 1979 (nr. 1-26)

1979-01-05 / nr. 1

-------“ ) Pentru făclia inimii Era o iarnă ninsă de doine, lungi, cîntînd Tăria luptătorilor născuţi să fie soare. Cerul era albastru, o geruială mare, Pămîntul îşi trecea zăpezile prin vint. Era o iarnă dură, cînd leagănul din sat Işi înălţa copila fir-trandafir, viaţă In abură de borangic cu spice înstelat, Urzindu-i cer de tîmplă mult, şi cald suris pe faţă. Ochii deschişi ca frunza de lumini împovărată Cercetau deal-cîmpie-munte, sufletul izvorului, Cu bogăţia visului şi respiraţia dorului Acestei ţări născută cu ziua deodată. In aspre bătălii de mugure şi piatră, Femeia a crescut şi prunci, lucrînd la-nnoirea Pâmintului cu simbure de românească vatră, Tărie i-au fost vîrstele, tărie i-a fost firea. In sufletele noastre lumină mare, viei, Fruntea femeilor purtind al omenirii laur Pentru făclia inimii şi cugetul de aur Ea va rămîne-n doina de floare-a României. Violeta ZAMFIRESCU La aniversare înfloresc în iarnă merii mei domneşti Dîntr-o şoaptă, dintr-o alinare Gindul Ei cînd creşte ochilor fereşti Către zori nimbate, către soare. Şi-mi adie blind peste coline Sufletul împurpurînd în flori Gîndul Ei cînd către ţară vine Ca zefirul peste-un deal de nori. Iar vocala toarnă aur bun Pe mireasma florilor - cuvinte Din beteala graiului străbun Rinduite paşnic şi cuminte. Sub livezi visează rîu de fructe dulci Simfonia cerului de vară, Bucurie-ntreagâ ce-n dar îi aduci. Maică Românie, la aniversară, Celei care este inimă şi vis Către zarea patriei de soare, Celei care este muncă mai presus Omenie, cîntec, sărbătoare. 3 CONTEMPORANUL Radu FELIX _________________ Viaţă lungă, fericire! EROINA, mamă, om de ştiinţă, soţia marelui nostru conducător, tovarăşa Elena Ceauşescu a devenit exemplul, simbolul milioanelor de femei din ţara noastră, dovada eticii, altitudinii, capacităţii şi demnităţii femeii socialiste, a româncei. Diversitatea de planuri, mutaţiile evenimentelor social-istorice din ţara noastră, începînd din acele vremuri de luptă şi speranţă, apoi de izbinda şi efort novator, au solicitat-o continuu pe toarăşa Elena Ceauşescu, domnia-sa dovedind o inegalabilă supleţe de spirit, fiind mereu activă şi în concordanţă cu geniul politic al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, cu programul creator al Partidului, fără să uite o clipă misiunea sa de mamă şi om de ştiinţă. Munca neobosită, eforturile domniei-sale au adus o contribuţie de seamă la fenomenul de cristalizare a noii mentalităţi fixind profilul moral şi rolul femeii în orinduirea socialistă românească — expresie a drepturilor ce i se acordă şi a îndatoririlor pe care le are - a dovedit existenţa acelui climat de armonie a activităţilor diverse in vederea unui scop central, devenind astfel modelul demn de urmat de toate femeile din ţară, mîndrie a noastră, a tuturora, insoţindu-l pe Preşedintele ţării în marile sale acţiuni pe plan naţional şi internaţional în măreţul său plan de făurire a unei vieţi armonioase pe Terra, de instaurare a edificiului conştiinţei şi al inteligenţei, de abolire a războaielor şi tiraniei, tovarăşa Elena Ceauşescu a participat din plin la aceste mari fapte istorice ce au făcut din România actuală ţara Conştiinţei şi a Luminii. Imi aduc omagiul meu, împreună cu întregul nostru popor, tovarăşei Elena Ceauşescu, şi ii urez din inimă viaţă lungă şi fericire, noi şi mari succese in creaţie ştiinţifică, spre binele poporului nostru şi al întregii lumi. Sabin BALAŞA Tablou de TRAIAN BRADEAN Tapiserie de ILEANA BALOTA Eminentă personalitate έNTREGUL nostru popor omagiază in aceste zile pe tovarăşa academician Elena Ceauşescu, distinsă personalitate politică şi ştiinţifică, pildă de dăruire pentru realizarea celor mai nobile idealuri de progres şi bunăstare. Făcindu-şi din aspiraţiile de dreptate şi libertate ale celor ce muncesc o cauză de viaţă şi muncă, tovarăşa Elena Ceauşescu şi-a adus, de-a lungul anilor, o preţioasă contribuţie la împlinirea lor, prin participarea responsabilă, curajoasă, plină de dirzenie la întreaga luptă purtată de popor sub steagul partidului pentru socialism şi o viaţă mai bună. Ca eminent om de ştiinţă, tovarăşa academician Elena Ceauşescu se distinge prin activitate perseverentă, plină de dăruire în sfera cercetării chimice — domeniu de vîrf al ştiinţei contemporane — concretizată, în special, în aportul la dezvoltarea chimiei polimerilor şi cauciucului sintetic, aducîndu-şi o contribuţie determinantă la avintul pe care l-au dobîndit în ţara noastră aplicaţiile industriale ale acestor cercetări. Valoarea de excepţie a activităţii ştiinţifice desfăşurată de tovarăşa academician Elena Ceauşescu este confirmată de numeroasele titluri ştiinţifice acordate de instituţii de prestigiu de la noi din ţară şi din numeroase ţări ale lumii Sunt bucuros să menţionez că printre aceste profunde dovezi de stimă şi preţuire se numără şi acordarea, pentru prima oară unei personalităţi străine, a titlului de Doctor Honoris Causa de către Politehnica Londrei centrale, instituţie cu care Politehnica bucureşteană are relaţii de colaborare şi prietenie. Institutul Politehnic din Bucureşti are privilegiul de a beneficia de înaltele calităţi şi de ampla viziune politică şi ştiinţifică a tovarăşei academician Elena Ceauşescu, in calitatea sa de membru de onoare al Senatului universitar, a cărei preţioasă contribuţie este concretizată in toate succesele înregistrate în sfera formării cadrelor cu înaltă pregătire tehnică şi politică şi îndeosebi în direcţia unei cît mai eficiente integrări a invăţămîntului cu cercetarea şi producţia. Elaborarea planurilor de construcţie a Institutului naţional de chimie, modernă citadelă a ştiinţei şi invăţămîntului, poartă amprenta personalităţii şi gîndirii prospective a tovarăşei Elena Ceauşescu. In calitatea sa de director al Institutului central de cercetări chimice, tovarăşa academician Elena Ceauşescu îndrumă cu competenţă şi responsabilitate activitatea de integrare a cercetării ştiinţifice cu producţia . Institutul a devenit în aceşti ani un înalt model prin contribuţiile aduse la dezvoltarea chimiei şi la rezolvarea unor probleme esenţiale ale înfăptuirii unor noi şi importante obiective industriale şi aplicării celor mai înalte tehnologii. întreaga activitate social-politică şi ştiinţifică a tovarăşei Elena Ceauşescu dovedeşte o neţărmurită dragoste de oameni, grija pentru prezentul şi viitorul invăţămîntului şi ştiinţei româneşti, dorinţa de a promova noul, dăruirea permanentă a capacităţii de muncă şi creaţie pentru cauza progresului şi prosperităţii poporului nostru. Toate acestea constituie temeiul marelui prestigiu de care se bucură in lumea întreagă personalitatea politică şi ştiinţifică a tovarăşei Elena Ceauşescu, conferind totodată înaltelor titluri ştiinţifice de valoare internaţională care i-au fost acordate multiple şi profunde semnificaţii. Ele reprezintă un omagiu adus ştiinţei româneşti, al cărei strălucit exponent este academicianul Elena Ceauşescu ; este un omagiu adus savantului care înţelege rolul hotărîtor pe care-l au ştiinţa şi tehnica în progresul omului şi umanităţii , este un omagiu omului de ştiinţă şi totodată personalităţii politice care militează consecvent pentru intensificarea relaţiilor de colaborare şi prietenie intre toţi oamenii de ştiinţă, in cadrul luptei pentru pace şi bunăstare pe care o desfăşoară popoarele lumii. In aceste momente aniversare, noi toţi cei care activăm în invăţămînt şi cercetare ştiinţifică, împreună cu toţi oamenii muncii, ii urâm din toată inima, ani mulţi, sănătate, putere de muncă, spre a putea contribui alături de iubitul nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu aceeaşi competenţă şi căldură omenească la progresul ştiinţei şi culturii româneşti. Acad. Radu P. VOINI