Contemporanul, iulie-decembrie 1980 (nr. 27-52)

1980-07-04 / nr. 27

CONŞTIINŢA ISTORIEI STORIA ROMANILOR - izvor inepuizabil, mereu fecund, care, în toate împrejurările existenţei, ne întăreşte puterea gîndului şi faptei, arătîndu-ne cu limpezime ce am fost, ce suntem şi ce vom fi. Permanenţa istoriei în conştiinţa naţiunii noastre, în toate acţiunile pe care le întreprindem, ne oferă temeiul unor realizări durabile, pe măsura idealurilor de progres şi bunăstare făurite de poporul român de-a lungul milenarei sale dăinuiri. Trăim pe aceste pămînturi din cele mai vechi timpuri, ne numărăm între popoarele cu un impresionant trecut, avînd rădăcini durabile, adine implantate în glia străbună. Suntem clădiţi pe fondul tracic, semnalat de documente cu două mii de ani înaintea erei noastre. Pe acest substrat s-a născut strălucitoarea civilizaţie geto-dacă, ajunsă la apogeu în vremea lui Burebista. O civilizaţie de o originalitate şi complexitate deosebite, înflorită intr-un stat vast, cu un prestigiu incontestabil in epocă. Statul dac, centralizat şi independent, nu a apărut în mod fortuit, nu a reprezentat o forţă izolată, ci s-a organizat monolitic, prin unirea unor formaţiuni ele însele importante. Atitudinea deschisă, receptivă, schimburile materiale şi spirituale cu civilizaţiile vremii, în special cu cele greceşti şi romane, i-a determinat un loc important în configuraţia politică şi spirituală a Europei antice, participarea cu drepturi considerabile la dialogul lumii. Dacii lui Burebista au creat admirabile valori materiale şi culturale, iar societatea lor s-a dezvoltat în toate laturile ei, fiind temelia evoluţiei social-economice de-a lungul unei perioade ce va culmina cu domnia lui Decebal. Prin unirea lor, geto-dacii au plămădit, totodată, tradiţia ca fiii aceluiaşi neam să trăiască, să muncească şi să lupte împreună. Acest spirit al unităţii de origine şi de viaţă va fi dus mai departe, întărit şi păstrat în geneza poporului român, acest spirit va contribui decisiv, la trecerea noastră peste valurile unor timpuri zbuciumate, acest spirit ne va adunei, amplificîndu-le prin secole, aspiraţiile de libertate socială şi naţională. Calea unităţii naţionale a fost urmată cu consecvenţă, chiar şi atunci cind poporul nostru era despărţit de graniţe artificiale. Conlucrarea dintre Ţara Românească, Moldova şi Transilvania — subliniază tovarăşul Nicolae Ceauşescu-, îndeosebi interdependenţa economică, au avut un rol hotăritor in cristalizarea sentimentelor originii comune daco-romane şi al unităţii naţionale, cărora Mihai Viteazul n-a făcut, de fapt, decit să le dea glas. / v Contemporanul Continuare în pag. 2 . Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! SAPTÂMÎNAL al consiliului culturii şi educaţiei socialiste Nr. 27 (1756) 4 IULIE 1980 16 PAG. 1 LEU ШЯЯШШШЩШШШШI швяшшяшшяяшшш „...De milenii aici s-a născut poporul nostru şi aici a trăit, a înfrînt multe greutăţi dar şi-a păstrat fiinţa, şi-a dezvoltat-o pînă la nivelul de astăzi al naţiunii noastre socialiste“ NICOLAE CEAUŞESCU Cetatea dacică de la Blidaru în munţii Orăştie î