Contemporanul, iulie-decembrie 1983 (nr. 27-52)

1983-07-01 / nr. 27

■ In zilele de 29 şi 30 iunie, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a desfăşurat Plenara Comitetului Central al P.C.R., avînd pe ordinea de zi probleme de maximă importanţă. Raportul Consiliului de Miniştri, prezentat de tovarăşul Constantin Dăscălescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-ministru al guvernului, s-a referit la realizarea Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a României pe primul semestru al anului 1983 şi măsurile necesare pentru îndeplinirea integrală a planului pe acest an. Au fost prezentate de asemeni două Programe majore : unul de aplicare a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar, a sistemului de retribuire a muncii şi creşterea retribuţiei în acest cincinal ; altul, pentru asigurarea de producţii certe şi stabile prin creşterea potenţialului productiv al pămîntului, mai buna organizare şi folosire în mod unitar a terenurilor agricole, a întregii suprafeţe a ţării, realizarea irigaţiilor pe circa 55—60 la sută din suprafaţa arabilă, a lucrărilor de desecări şi de combatere a eroziunii solului. Plenarei i-a fost înfăţişată şi o informare asupra întîlnirii din această săptămînă, la Moscova, a conducătorilor de partid şi de stat din unele ţări socialiste europene. 75 de ani de la crearea Societăţii Scriitorilor Români Mesajul tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU adresat Uniunii Scriitorilor din Republica Socialistă România împlinirea a 73 de ani de la crearea ,,Societăţii Scriitorilor Români“ — moment cu deosebite semnificaţii pentru viaţa spirituală a ţării — îmi oferă plăcutul prilej ca, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat şi Guvernului, precum şi al meu personal, să adresez Uniunii Scriitorilor din Republica Socialistă România, tuturor scriitorilor din patria noastră un călduros salut revoluţionar, împreună cu cele mai bune urări, înfiinţarea, la începutul acestui secol, a „Societăţii Scriitorilor Români“ a marcat un moment important în istoria culturii româneşti, în dezvoltarea vieţii şi activităţii literare din patria noastră. Continuînd şi amplificind bogatele tradiţii ale intelectualităţii progresiste din ţara noastră, „Societatea Scriitorilor Români“, din rândurile căreia şi-au desfăşurat activitatea prestigioşi cărturari patrioţi, luptători înflăcăraţi pentru dreptate socială şi unitate naţională — a militat pentru unirea forţelor scriitoriceşti în vederea promovării unor opere literare şi artistice strîns legate de istoria eroică a poporului nostru, de viaţa şi aspiraţiile celor mulţi, a făuririi unei culturi menite să contribuie la cultivarea unor idealuri nobile, patriotice şi umaniste. Marii scriitori români au dat ţării nu numai minunate opere literare, ci s-au manifestat, totodată, activ şi în viaţa social-politică, făcînd dovada devotamentului lor faţă de patrie şi popor, a sentimentelor de profund patriotism care i-a însufleţit. Receptivi la problemele majore ale epocii, scriitorii au înfăţişat in creaţiile lor tradiţiile glorioase de luptă ale poporului român pentru apărarea fiinţei naţionale, pentru independenţă şi realizarea multisecularului ideal al Unirii, pentru dreptate socială şi naţională, situîndu-se, prin scrisul lor, alături de popor în împlinirea năzuinţelor şi aspiraţiilor sale celor mai înalte. Mulţi scriitori şi oameni de artă s-au integrat luptei partidului nostru comunist şi au acţionat, alături de clasa noastră muncitoare, de masele populare, împotriva exploatării şi asupririi, pentru progres social, pentru o patrie liberă, independentă şi suverană. Merită subliniat faptul că numeroşi oameni de litere s-au situat pe poziţii ferme în lupta antifascistă, pronunţîndu-se şi militînd activ împotriva politicii de fascizare a ţării, a dictaturii antonesciene şi a războiului. în anii de după eliberarea ţării, acţionînd în deplin consens cu sentimentele şi interesele întregului popor, scriitorii s-au înrolat activ, alături de clasa noastră muncitoare, de ţărănime, de NICOLAE CEAUȘESCU (Continuare in pagina 3) Scrisoarea adresată tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU de participanţii la Adunarea omagială consacrată sărbătoririi a 75 de ani de la crearea Societăţii Scriitorilor Români Mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu. Cu 75 de ani în urmă, scriitorii din România au hotărît să-şi unească forţele, interesele şi idealurile şi să se constituie in breaslă, întemeind Societatea Scriitorilor Români, una din primele instituţii naţionale de acest fel din Europa şi din lume, însăşi fondarea ei a însemnat un act de conştiinţă şi de înalt patriotism, de legitimare a scriitorului în ţara în care trăieşte, de răspundere faţă de societate şi de ideile care o însufleţesc. Unirea creatorilor de limbă şi literatură din toate provinciile româneşti într-unul şi acelaşi for avea să devină un factor major nu numai pentru literatura, cultura şi spiritualitatea ţării , ea se va revărsa şi în puterile generale ale naţiunii, ale poporului, şi nu rareori le va insufla şi le va întări aspiraţiile, visurile, cutezanţele, ca parte a lor conştientă şi activă. Participanţii la Adunarea omagială consacrată sărbătoririi a 75 de ani de la crearea Societăţii Scriitorilor Români