Contemporanul, ianuarie-iunie 1988 (nr. 2-26)

1988-01-08 / nr. 2

Eveniment IN MOMENTELE sărbătoreşti ale trecerii în 1988 întreaga naţiune a vibrat intens la Mesajul adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu întregului nostru popor la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou. Au fost momente revelatoare, de puternică emoţie şi intensă trăire în care muncitorul, ţăranul, intelectualul român, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, şi-au aflat încă o dată temeiurile indestructibilei lor unităţi de simţire şi acţiune revoluţionară în cuvintul lucid, ferm. puternic, dens un înţeles al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, marele ctitor al civilizaţiei actuale a României, exponentul de imens prestigiu al înălţătoarelor idealuri de progres, prosperitate, independenţă şi suveranitate ale românilor — aspiraţii care au marcat o întreagă devenire istorică. « Sub semnul sărbătorii, iată, intrarea în noul an a consemnat hotărîrea nestrămutată a noastră, a tuturor de a continua, la tot mai mari cote valorice, drumul pe care ni l-am ales, drum exemplar prin înfăptuiri şi consecvenţă revoluţionară. Avînd conducător înţelept partidul nostru comunist, traducînd în viaţă orientările si indicaţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, am obţinut in 1987, in condiţii internationale grele, importante realizări în dezvoltarea economico-socială a ţării, realizări ce au deschis o perspectivă fertilă noului an. Referindu-se la acest aspect, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a arătat în Mesaj: „A avut loc o creştere importantă a producţiei industriale, agricole, in toate domeniile de activitate. Am realizat, de asemenea, un volum important de investiţii. S-au dat in folosinţă, noi capacităţi de producţie şi aşezăminte socialculturale. S-au obţinut realizări importante în ştiinţă, invăţămînt d in activitatea culturală* factori importanţi în progresul multilateral al patriei noastre.“ Aceste realizări atestă profunzimea procesului revoluţionar din România, originalitatea sa, hotărîrea unei angajări politice si civice exemplare, rod al unei conştiinţe ce se edifică permanent in consens cu valorile şi exigenţele epocii noastre. Am elaborat si elaborăm ample si măreţe programe de muncă si luptă în strînsă unitate, cifrele si direcţiile lor fiind emanaţia voinţei întregului nostru popor. Teza construirii societăţii socialiste şi comuniste cu poporul pentru popor se găseşte în toate ipostazele muncii şi luptei noastre pentru înfăptuirea obiectivelor Congresului al IX-Iea al partidului. Pe această realitate se bazează forţa poporului nostru, dinamismul acţiunii sale în istorie. Adevărul acesta îl găsim, iată, din nou in Mesajul adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu întregului popor : „Măreţele realizări obţinute de poporul român in anii construcţiei socialiste — deci si in primii 2 ani din cel de-al 8-lea cincinal — demonstrează cu puterea faptelor, a realităţilor, justeţea politicii partidului nostru comunist, care işi îndeplineşte cu cinste rolul de forţă conducătoare a întregii naţiuni pe calea edificării celei mai drepte societăţi, a socialismului si comunismului“. In Mesaj am regăsit spiritul lucid, analitic, profund fertilizant prezent în întreaga operă practică si teoretică a secretarului general al partidului, am regăsit acel spirit care, punînd in lumină izbînzile, numeşte răminerile în urmă, neîmplinirile oferind, totodată, soluţiile ce se impun. S-a reafirmat din nou astfel exigenţa comunistă, exigenţa spiritului înalt constructiv : „încheiem anul 1987 cu importante realizări, dar şi cu o serie de neimpliniri. Mai multe unităţi economico-sociale au rămas datoare faţă de acest an, avînd multe nerealizări. I’e ansamblu, putem să privim cu satisfacţie si mîndrie la tot ce am realizat, Inclusiv la realizările din ultimii doi ani. Pentru toate aceste remarcabile înfăptuiri, acum, cînd încheiem anul 1987 cu importante realizări, in numele conducerii de partid si de stat, al meu personal, adresez eroicei noastre clase muncitoare, minunatei tărănimi şi intelectualităţi, întregului nostru popor de 23 de milioane, cele mai calde felicitări si urări de noi Si tot mai mari împliniri in muncă si viată, în înaintarea patriei noastre spre culmile tot mai înalte de progres si civilizaţie, spre visul de aur al omenirii, spre comunism.“ Am intrat în 1988 avînd programe clare pentru activitatea din acest an si a întregului plan cincinal 1986—1990 şi, in perspectivă, pînă in anul 2000. Conferinţa Naţională a partidului, organismele democraţiei muncitoreşti si revoluţionare si Marea Adunare Naţională au aprobat planurile si programele de activitate pentru anul 1988, au stabilit măsurile necesare in vederea lichidării lipsurilor care s-au manifestat în acest an, îmbunătăţirii activităţii în toate domeniile si trecerii cu hotărire la înfăptuirea neabătută, incă din primele zile ale acestui an nou, a obiectivelor de dezvoltare economico-socială a patriei noastre. Adresîndu-se conştiinţei noastre în Mesajul său tovarăşul Nicolae Ceauşescu a arătat : „Sunt bine cunoscute de toţi oamenii muncii, de întregul popor obiectivele noului an. Acum, hotăritor este să trecem cu fermitate la buna organizare a activităţii in toate sectoarele, să perfecţionăm conducerea şi să acţionăm cu cea mai înaltă răspundere revoluţionară, să întărim ordinea, disciplina, să facem astfel ca fiecare, la locul său de muncă, să facă totul pentru înfăptuirea neabătută a tuturor planurilor şi programelor care asigură dezvoltarea generală a patriei, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregii naţiuni -rterul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate". Referindu-se la căile ce se impun a fi urmate cu fermitate pentru îndeplinirea obiectivelor propuse, tovarăşul Nicolae Ceauşescu arăta în Mesajul său cu prilejul Anului Nou . „Trebuie să punem pe primul plan realizarea in cele mai bune condiţii a prevederilor planului privind energia electrică, dezvoltarea bazei de materii prime, încadrarea strictă în normele de consum energetice si materiale, recuperarea si refolosirea materialelor, subansamblelor şi pieselor, să acţionăm şi mai ferm pentru reducerea consumurilor, a cheltuielilor materiale, pentru creşterea tot mai puternică a eficienţei economice, a productivităţii muncii.“ Secretarul general al partidului a evidenţiat şi cu acest prilej importanţa înfăptuirii programelor de organizare si modernizare, de normare economico-financiară, necesitatea de a se aplica în toate domeniile autoconducerea, autogestiunea si autofinanţarea, de a se îmbunătăţi activitatea de cercetare ştiinţifică, invăţămintul, de a se ridica pe o treaptă superioară calitatea si nivelul tehnic al producţiei. Unul dintre cele mai însemnate obiective : dezvoltarea relaţiilor internaţionale, cooperarea si specializarea in producţie, realizarea producţiei si a exportului. Subliniind necesitatea creşterii rolului partidului, ca o condiţie esenţială a obţinerii unor rezultate şi mai însemnate în viitor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a pus în lumină acest adevăr şi în Mesajul de Anul Nou : „înfăptuirea hotărârilor Conferinţei Naţionale, a programelor şi legilor adoptate de organismele democratice şi de Marea Adunare Naţională impune creşterea şi mai puternică a rolului conducător al partidului în toate domeniile de activitate, intensificarea muncii politico-educative, de ridicare continuă a conştiinţei revoluţionare, de formare a omului nou, constructor conştient al noii orînduiri sociale. Trebuie să perfecţionăm si să asiguram funcţionarea in cele mai bune condiţii a organismelor democraţiei noastre muntatoreşti-revolutionare, pornind totdeauna de la faptul că socialismul il construim cu poporul si pentru popor, că numai pe baza celei mai largi democraţii muncitoreşti-revolutionare se poate asigura făurirea cu succes a noii orînduiri, a socialismului si comunismului.“ Anul 1988,o treaptă nouă spre împliniri si mai mari. Poporul român a trecut pragul noului an avînd încrederea deplină în forţele sale creatoare. Am intrat în noul an cu hotărîrea de a munci mai bine, de a ne înzeci eforturile pentru a transforma propriile cifre si simboluri in propria lui realitate. Realitatea frumuseţii, a adevărului, a unităţii sale indestructibile în jurul partidului, al marelui său fiu, care îl conduce spre culmi tot mai înalte de progres şi civilizaţie. Alex. VASILESCU CONSTANTIN DIPŞE : Anemone NICOLAE DRAGUSIN : Cimp cu fio SCRISOAREA adresată tovarăşei ELENA CEAUŞESCU de Comitetul Politic Executiv al C C. al P. C. R. (Urmare din pag. 1) Oral, de fermitate şi principialitate comunistă, de o mare şi profundă omenie. Prin întreaga viaţă şi activitate consacrată înfăptuirii nobilelor ţeluri ale socialismului şi comunismului, slujirii neabătute, cu devotament nemărginit şi abnegaţie, a partidului comunist şi patriei socialiste, prin spiritul creator şi militant, prin sentimentul răspunderii angajate in elaborarea şi înfăptuirea grandioaselor programe de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, dumneavoastră, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, ilustraţi în mod fericit cele mai nobile calităţi şi virtuţi ale poporului român. Constituie pentru noi o deosebită plăcere - şi ne facem, totodată, o datorie de inimă şi conştiinţă din a releva, şi cu acest prilej, strălucita activitate pe care o desfăşuraţi în domeniul cercetării ştiinţifice şi tehnologice, rolul hotăritor pe care il aveţi - ca eminent om de ştiinţă de largă recunoaştere mondială - in dezvoltarea şi înflorirea ştiinţei, invâţâmintului şi culturii româneşti, in unirea şi organizarea forţelor din acest important sector de activitate pentru asigurarea progresului multilateral al ţării şi desfăşurarea cu succes a revoluţiei tehnico-ştiinţifice in patria noastră, pentru îmbogăţirea vieţii spirituale şi lărgirea orizontului de cunoaştere şi cultură al întregului popor. Ca preşedinte al Consiliului Naţional al Ştiinţei şi Invâţămîntului, aţi contribuit în mod hotăritor la organizarea şi dezvoltarea pe baze noi a cercetării ştiinţifice şi tehnologice, angajind-o şi implicînd-o tot mai activ in întreaga operă de creştere intensivă a economiei naţionale şi modernizare a forţelor de producţie, de valorificare superioară a intregului potenţial material şi uman al ţării, de sporire a calităţii şi eficienţei in toate domeniile de activitate. De asemenea, invăţămintul românesc, aşezat de dumneavoastră pe baze moderne, ştiinţifice, asigură absolvenţilor o temeinică pregătire profesională şi tehnică corespunzătoare cerinţelor şi exigenţelor tot mai mari pe care le ridică nivelul tehnic inait al industriei noastre, noua revoluţie tehnico-ştiinţifică şi noua revoluţie agrară. Şcoala românească asigură milioanelor de tineri ai ţării un larg orizont de cultură, ii formează,in spiritul unei atitudini înaintate faţă de muncă şi viaţă, faţă de îndatoririle sociale, ca adevăraţi constructori conştienţi ai societăţii noi, socialiste, in patria noastră, înălţător exemplu de patriotism şi angajare revoluţionară, de neobosită activitate pentru înfăptuirea celor mai cutezătoare năzuinţe ale poporului nostru, ale tuturor popoarelor, viaţa şi activitatea dumneavoastră, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, se bucură de o inaltă apreciere pe plan internaţional datorită contribuţiei originale, preţioase pe care o aveţi la afirmarea ştiinţei româneşti, la dezvoltarea cunoaşterii universale, la deplina valorificare a virtuţilor ştiinţei şi culturii în promovarea nobilelor idealuri ale păcii şi înţelegerii intre popoare. Sunt bine cunoscute şi apreciate în ţară şi peste hotare lucrările dumneavoastră ştiinţifice, de remarcabilă valoare, in domeniul chimiei şi tehnologiei polimerilor - rod al unei laborioase activităţi de cercetare, al unei inalte capacităţi personale de investigare şi sinteză - care înlesnesc lumii intregi cunoaşterea unor realizări originale, cu caracter prioritar, şi fac să sporească prestigiul ştiinţei româneşti pe toate meridianele globului. De o largă preţuire se bucură in rîndurile comuniştilor, ale intregului popor, prestigioasa activitate ce o desfăşuraţi - in calitate de preşedinte al Comitetului Naţional Român „Oamenii de ştiinţă şi pacea" - pentru întărirea colaborării şi conlucrării cu alte organizaţii ale oamenilor de ştiinţă din intreaga lume, in lupta pentru apărarea păcii, pentru dezarmare şi înlăturarea primejdieiunei catastrofe nucleare, pentru ca ştiinţa, invăţămintul şi cultura să fie puse exclusiv in slujba progresului şi civilizaţiei umane, a colaborării şi înţelegerii intre naţiuni, a dezvoltării lor libere şi demne. Vă asigurăm, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, că neobosita dumneavoastră activitate consacrată propăşirii României şi înfloririi naţiunii noastre socialiste, constituie pentru noi, pentru toţi comuniştii şi cetăţenii patriei un strălucitor şi minunat exemplu, un mobilizator indemn de a acţiona cu toată fermitatea şi puterea noastră de muncă pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului in toate sectoarele de activitate, a sarcinilor actualei etape de dezvoltare a ţârii, pentru îndeplinirea cu succes a istoricelor hotărîri ale Congresului al XHI-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului. In aceste momente de aleasă sărbătoare, exprimind cele mai înălţătoare şi nobile ginduri ale comuniştilor, ale întregului popor, vă aducem, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, prinosul nostru de profundă admiraţie şi consideraţie, de fierbinte recunoştinţă şi inaltă preţuire şi vă dorim, din adincul inimilor noastre, viaţă îndelungată şi fericită, mari şi strălucite realizări in întreaga activitate, multă sănătate şi putere de muncă pentru a contribui şi pe mai departe împreună cu cel mai iubit fiu al naţiunii noastre, mult stimatul şi iubitul nostru secretar general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu la înaintarea patriei române, libere şi demne, pe calea luminoasă a civilizaţiei şi progresului socialist, a bunăstării şi fericirii. Cu cele mai alese sentimente de respect şi afecţiune tovărăşească vă adresăm, din toată căldura inimilor noastre, tradiţionala urare „LA MULŢI ANI !“