Contemporanul, 2006 (Anul 16, nr. 1-12)

2006-01-01 / nr. 1

aniversări CONTEMPORANUL * 125 Ion Ianoşi: „Să continuaţi cu numere cât mai bogate” Cum vi se pare revista Contemporanul. Ideea Europeană în ultimul timp, în ultimii circa doi ani, de când am transformat-o în publicaţie lunară? Aştept observaţii, sugestii... [...] Săptămânalele culturale îmi par uneori prea săltăreţe. Ca om „greoi”, mă simt atras (pe lângă cărţi, dacă se poate voluminoase, în lectura cărora să mă cufund, o îndeletnicire voluptuoasă) de publicaţii lunare consistente. La ruşi, există tradiţia „revistelor groase”, care au tipărit, ele mai întâi, aproape toate romanele clasice, mari în ambele sensuri. Noi am urmat modelele franceze, cu unele excepţii. Contemporanul. Ideea Europeană ţine să onoreze un „interstiţiu”, în care să încapă şi texte ample, şi seriale întinse. Vă urez să perseveraţi, să continuaţi cu numere cât mai bogate, să vă statorniciţi locul distinct în cultură. [...] Fragment dintr-un dialog realizat de Aura Christi în Iunie 2004 Comitetul Director a hotărât acordarea următoarelor premii: ••• Premiul naţional de literatură: Livius Ciocârlie ••• Premiul Opera omnia: Octavian Paler Juriul Uniunii Scriitorilor întrunit în ziua de 11 noiembrie 2005, ora 10, în următoarea componenţă: Ştefan Agopian, Adrian Alui Gheorghe, Daniel Cristea Enache, Constantin Cubleşan, Mircea A. Diaconu, Gellu Dorian, Horia Gârcea, Mircea Mihăieş, Dan C. Mihăilescu, Nicolae Oprea, Ion Pop (președinte), Ioana Pârvulescu, George Vulturescu a hotarat pe baza nominalizărilor din 5 septembrie 2005 următoarele Premii ale USR pentru volume apărute în anul 2004: •"Proză: Gherorghe Crăciun Popa Russo, Humanitas •"Poezie: Constanța Buzea Netrăitele, Vinea Liviu Georgescu Orologiul cu statui, Dionis •"Dramaturgie şi teatrologie Mircea Ghiţulescu Cartea cu artişti. Teatrul românesc contemporan, USR •"Literatură pentru copii şi tineret pe zăpadă..., Polirom, Gherorghe Crăciun, Popa Russo, Humanitas, Dan Lungu, Raiul găinilor. Fals roman de zvonuri şi mistere, Polirom; Octavian Paler, Autoportret intr-o oglindă spartă, Albatros; Constantin Stan, Gerda, Cartea românească; Dumitru Ţepeneag, La Belle Roumaine, Paralela 45 • Poezie Constanţa Buzea, Netrăitele, Vinea; Dumitru Chioara, Viaţa şi opiniile profesorului Mouse, Limes; Liviu Georgescu, Orologiul cu statui, Dionis; Letiţia Ilea, O persoană serioasă, Limes; Dumitru Mureşan, In căutarea fiinţei, USR; Ioan Es. Pop, Vasilescu Lucian, Confort 2 îmbunătăţit, • Dramaturgie şi teatrologie Daniel Bănulescu, Cine a câştigat războiul mondial al religiilor, MLR; Mircea Ghiţulescu, Cartea cu artişti. Teatrul românesc contemporan, USR; Radu Macrinici, Această poveste nu va fi spusă niciodată, Eikon; Adrian Mihalache, Verva Thaliei, Ideea Europeană; Marian Popescu, Scenele teatrului românesc. De la cenzură la libertate, Unitext • Literatură pentru copii şi tineret Val Butnaru, Căruţul cu îngeri, Ioana Diaconescu, Roni cel viteaz şi prinţesa cu ghete, Vivaldi, Iuliu Raţiu, Rivalii lui Harry Potter, USR Premiile Uniunii Scriitorilor Nu se acordă •"Istorie, teorie şi critică literară Adriana Babeţi, Dandysmul, O Istorie, Polirom •"Eseuri, Jurnale, Memorii, Publicistică Horia Roman Patapievici, Ochii Beatrice!..., Humanitas •"Traduceri din literatura universală Şerban Foarţă, Blazoanele anatomiei feminine. Poeţi francezi din epoca Renaşterii, Humanitas Sorin Mărculescu, Miguel de Cervantes, Don Quijote, 1-IL Paralela 45 •"Antologii, Dicţionare, Ediţii critice Al. Condeescu, Nichita Stănescu, Opera magna, MLR Ion Istrate, Ion Milea, Doina Modola, Augustin Pop, Mircea Popa, Aurel Sasu, Elena Stan, Valentin Taşcu, Dicţionarul cronologic al romanului românesc, Editura Academiei •"Debut Ioana Bradea, Băgău, proză, Ed. Est Constanţa Ghiţulescu, In salvari şi cu işlic, eseu, Humanitas Nominalizări: • Proză Mircea Cărtărescu, De ce iubim femeile, Humanitas; Gabriel Chifu, Viaţa copilului care păşeşte • Istorie, teorie şi critică literară Adriana Babeţi, Dandysmul, Polirom; Barbu Cioculescu, Mateiu I. Caragiale, Receptarea operei. Bibliotheca; Dan Cristea, Autorul şi ficţiunile eului, Cartea românească, Mircea Iorgulescu, Tan-Sale, ICR, Ion Simuţ, Reabilitarea ficţiunii, Ana Maria Tupan,’ Sensul sincronismului, Cartea Românească • Eseuri, Jurnale, Memorii, Publicistică Paul Cernat, Ion Manolescu, Angelo Mitchievici, Ioan Stanomir, O lume dispărută. Patru istorii personale urmate de un dialog cu HR Patapievici, Polirom; Niculae Gheran, Sertar, evocări şi documente, ICR; Andrei Oişteanu, Ordine şi Haos. Mit şi magie în cultura tradiţională românească, Polirom; Horia Roman Patapievici, Ochii Beatricei..., Humanitas; Marta Petreu, Conversaţii cu Anton Dumitriu..., Universal Dalsi • Traduceri din literatura universală în limba română Aurel Buiciuc, Mihail Bulgakov, Scene moscovite, Polirom; Şerban Foarţă, Blazoanele anatomiei feminine. Poeţi francezi din epoca Renaşterii, Emanoil Marcu, Milan Kundera, Lentoarea, Humanitas; Sorin Mărculescu, Miguel de Cervantes, Don Quijote, ///, Paralela 45; Horia-Florian Popescu, Vladimir Nabokov, Ada sau ardoarea, Polirom; Alexandru Vlad, Graham Green, Puterea şi gloria, Polirom , Antologii, Dicţionare, Ediţii critice Al. Condeescu, Nichita Stănescu, Opera magna, MLR; Ion Istrate, Ion Milea, Doina Modola, Augustin Pop, Mircea Popa, Aurel Sasu, Elena Stan, Valentin Taşcu, Dicţionarul cronologic al romanului românesc, Academiei • Debut Ioana Bradea, Băgău, proză, Est; Ionuţ Chiva, 69, proză, Polirom; Constanţa Ghiţulescu, In salvari şi cu işlic, eseu, Humanitas; Bogdan Perdivară, O sută de kilometri de pivniţă, Polirom; Miruna Vlada, Poeme extrauterine, versuri, Paralela 45 Sponsori: BCR Queen Investments s.r.l. Anul XVII ♦ Nr. 1 (646) ♦ Ianuarie 20062 ♦ Contemporanul. Ideea Europeană ideea europeană Redacţia: Aura Christi (redactor-şef) Cristian Negoi Andrei Potlog Mihaela David Claudia Maria Radu Adrian Preda Alina-Alexandra Ionescu Alexandru Ştefănescu Rubrici: Călin Căliman, Irina Petraş, G. G. Constandache, Henri Zalis, Adrian Mihalache, Victor Scoradeţ, Cristina Sârbu, Lucia Hossu-Longin Vignetele rubricilor - Laura Poantă Viziune grafică - MIRCIA DUMITRESCU Apare sub egida Uniunii Scriitorilor Editor: Fundaţia Culturală Ideea Europeană Revista apare cu sprijinul: Ministerului Culturii şi Cultelor ISSN 1220-9864 Revista este înregistrată la OSIM Nr. de înregistrare: 60012 din 03.03.2004 Adresa: Fundaţia Culturală Ideea Europeană Piaţa Amzei nr. 13, sector 1, Bucureşti O. P. 22, C. P. 113 Sector 1 • Bucureşti • Cod 014780 Tel./Fax: 021.212 56 92 Tel.: 021. 310 66 18 Revista este membră a Asociaţiei Publicaţiilor Literare şi Editurilor din România (APLER) E-mail: rcideeaeuropeana@yahoo.com www.ideeaeuropeana.ro Contemporanul. Ideea Europeană are 40 de pagini şi apare ÎN PRIMA JOI A FIECĂREI LUNI Partener: SC Ere Press SRL Tipar: SC Es Print SRL Unica responsabilitatea revistei Contemporanul. Ideea Europeană este de a publica opiniile, fie acestea cât de diverse, ale colaboratorilor ei. Responsabilitatea pentru conţinutul fiecărui text, conform Art. 205-206 Cod Penal, revine exclusiv autorilor