Contemporanul, 2007 (Anul 17, nr. 1-12)

2007-01-01 / nr. 1

CONTEMPORANUL IDEEA EUROPEANĂ 2 Institutul Polonez din Bucureşti şia propus să prezinte publicului bucureştean o serie de creaţii documentare reprezentative ale remarcabilului cineast polonez Krzysztof Kieslowski (1941- 1996). Filmele între acestea: Din oraşul Lodz (Z miasta Lodzi, 1969, 17 min.), Am fost soldat (Bylem zolnierzem, 1970, 16 min.), Refrenul (Refren, 1972, 10 min.), Zidarul (Murarz, 1973, 16 min.), Radiografie (Przeswiedlenie, 1974, 13 min.) ș.a. - au fost proiectate în subsolul Librăriei Cărturești din str. Pictor Arthur Verona nr. 13, fiind subtitrate în limba engleză, cu excepţia filmului Personalul, subtitrat în limba franceză. „Materia filmului documentar este realitatea, ceva care exista intr-adevar, oameni adevarati, evenimente adevarate, sentimente, stări de spirit, figuri umane, gânduri, lacrimi adevărate. Esenţa acestei specii este relaţia personală, subiectivă a autorului cu tot ceea ce este exprimat de obicei de construcţia filmului şi obţinut printr-o muncă anevoioasă şi fantastic de interesantă la masa de montaj. Filmul documentar nu vorbeşte despre autor, vorbeşte despre lume şi oameni din punctul de vedere al autorului. Acuitatea, expresivitatea, vitalitatea privirii autorului dau rangul filmului” spunea Krzysztof Kieslowski. ♦ Târgul de Sfântul Nicolae. Circa 140 de meşteri din mai toată ţara au expus măşti la Muzeul Ţăranului Român. Tot acolo s-a putut urmări teatrul de păpuşi, o expoziţie cu lucrările copiilor de la Atelierul de Creativitate al Muzeului Ţăranului Român, Capra Mută - mascaţii din Timişeşti, Neamţ, Basme şi legende populare româneşti istorisite de Gabriela Cristea şi Sergiu Fleşner, iar la vedere şi spre vânzare, bucate şi băuturi din Maramureş, Bistriţa, Mureş, Teleorman şi Harghita, iar Editura Polirom a lansat volumul între patru şi Martor 10. ♦ Tot de Sfântul Nicolae, la sediul Uniunii Scriitorilor, Sala Oglinzilor, a fost lansat volumul I din Memoriile lui George Macovescu (perioada 1952-1982). Despre volum au vorbit Varujan Vosganian, George Bălăiţa, Nicolae Breban, precum şi alţi invitaţi, evocând personalitatea lui George Macovescu. ♦ Poetul Dan Mircea Cipariu a avut un recital de muzică şi poezie, Tsunami în Bucureşti, la Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română” din str. Schitu Măgureanu nr.4. Astfel, Dan Mircea Cipariu a încheiat turneul de lecturi publice pentru promovarea noii sale cărţi de poezie, Tsunami (Editura Brumar, 2006). Pianista Ilinca Dumitrescu a prezentat cu acest prilej un scurt recital cu piese de Chopin şi Robert Schumann. La finele anului trecut, în 5 oraşe din Transilvania (Timişoara, Arad, Oradea, Braşov şi Mediaş), a avut loc primul turneu de lecturi publice pentru promovarea unei cărţi de poezie în România. Tsunami a atras peste 700 de cititori şi peste 60.000 de telespectatori care au urmărit ştiri despre turneul Tsunami. Turneul a fost susţinut de Uniunea Scriitorilor din România, asociaţiile EURO CULTURART şi TAMTAM, precum şi de ziarul ZIUA. Tsunami a apărut la Editura timişoreană Brumar în 500 de exemplare din care 30 numerotate de către autor cu un ex-libris semnat de graficianul Mihai Zgondoiu. în ianuarie 2007, Editura Brumar şi Dan Mircea Cipariu au convenit să tipărească o altă ediţie de 500 de exemplare din Tsunami. Succes, Cipi! ♦ Cu prilejul festivităţii de premiere a laureaţilor Premiului Nobel, care a avut loc pe data de 10 decembrie la Stockholm, Editura Curtea Veche a propus publicului un nou roman al scriitorului turc Orhan Pamuk, Viaţa cea nouă. Câştigător al Premiului Nobel pentru Literatură în 2006, Orhan Pamuk este un scriitor a cărui imaginaţie împleteşte cu măiestrie similitudinile şi diferenţele dintre Orient şi Occident, îmbogăţind literatura europeană cu influenţe din cultura islamica şi folclorul turc tradiţional. „într-o zi am citit o carte şi întreaga mea viaţă s-a schimbat“ — fraza de debut a Vieţii celei noi (romanul cu reputaţia celei mai rapid vândute cărţi din istoria Turciei) deschide poarta unui periplu românesc halucinant, parte thriller intelectualist, parte poveste de dragoste, care ne conduce spre tainele vieţii şi ale morţii. Prins între enigmatice conspiraţii bizantine şi texte de un magnetism hipnotic, tânărul student Osman străbate neobosit drumurile primejdioase din stepele Anatoliei — un univers bizar, bântuit de vieţi spulberate, autobuze demente, oameni osteniţi, încăperi gărăginite, panouri de publicitate coşcovite, litere şterse, stafii... în aventura sa picarescă, eroul cunoaşte, rând pe rând, dragostea, iniţierea, dar şi moartea, trăieşte iluziile şi deziluziile Turciei moderne. Viaţa cea nouă, cartea fascinantă, deţinătoare de taine, se vădeşte a fi himera necesară, ce transfigurează existenţele şi conferă lumii aureola inegalabilă a visului. Visul ca viaţă, dincolo de fruntariile constrângătoare ale timpului... Anul XVIII ♦ Nr. 1 (658) clubul Ideea Europeană Modele • Nicolae Breban • Sensul vieţii (fragment)/3 Restanţele criticei de Irina Petraş/4 Cărţi • D.R. Popescu • Dan Zalis/5 Clubul Ideea Europeană • Laura Bândilă în dialog cu Marius Sala • „Cred în forţa destinului”/6 Boris Marian • Marginalii/8 Trei mii de semne Aura Christi • Rainer Maria Rilke •• Auguste Rodin/9 Proză • Norman Manea • Ameninţarea/11 Repere • Ion Ianoşi • Referat. Drumul la zid/ 12 Cartea străină • Rodica Grigore • Dragoste, noroc şi alţi demoni/14 Clubul Ideea Europeană Dora Pavel în dialog cu Gellu Naum • „Noi o ducem din paranteză în paranteză”/15 Cărţi • Henri Zalis • Decantarea neurasteniei în lirică/17 Film • Călin Căliman • Premiere cinematografice • „Hârtia va fi albastră”/18 Polemice • Monica Săvulescu Voudouri • Străzi prin getto-uri/19 Film • Dana Duma • Corespondenţă de la Festivalul filmului de la Valladolid • Vocaţia descoperirilor cinematografice/20 Teatru • • • eveniment Ruxandra Anton • Balcaniada/21 Cărţi • Mara Magda Maftei • Perspective subiective asupra istoriei/23 Henri Zalis • Marginalii la un studiu despre avangardismul românesc/24 Lecturi • Marian Victor Buciu • Romancierul Arghezi/25 Cărţi • Simona Grazia Dima • Zbor în trei/ 26Aura Christi • Copiii abisului/ 27 Ion Ianoşi/ 27 Teatru • Oana Cristea Grigorescu • Aşteptarea lui Godot a luat sfârşit/ 28 Repere • Laura Bândilă în dialog cu Ştefan Radof „Dacă oamenii sunt îngeri, actorul e un înger căzut”/29 Lecturi • Rodica Bretin • Temă la insomnie/ 31 Film • Călin Căliman • Cine • evenimente/ 32 Dana Duma • Festivaluri redefinite/ 33 Eseu filosofic* Alexandru Ștefănescu "Leibniz și individualul/34 Clubul Ideea Europeană Cristina Breban în dialog cu Alexandru Tomescu • Trei tineri virtuoși români fac un turneu prin România... / 35 MusicON - un concept inovator de prezentare a muzicii clasice/ 35 Literatura străină Geo Vasile • Estetica voyeurismului/ 38 CITIȚI ÎN NUMERELE VIITOARE: ClubulIdeea Europeană Ion Ianoşi însemnări subiective despre Ceauşescu Nicolae Breban Vinovaţi fără vină Aura Christi Religia viului Dinu Flămând „Traducerea - singura modalitate permisă de a «parazita» un mare spirit” cu şi el teatru Aura Christi (redactor-şef) Cristian Negoi Andrei Potlog Mihaela David Adrian Preda Alina-Alexandra Ionescu Alexandru Ştefănescu Rubrici: Calin Căliman, Dana Duma, Irina Petraş, G. G. Constandache, Henri Zalis, Cristina Sârbu, Lucia Hossu-Longin, Ionel Necula, Adriana Liciu, Alina Belu-Deşliu Vignetele rubricilor - LAURA POANTĂ Viziune grafică - CRISTIAN NEGOI Apare sub egida Uniunii Scriitorilor Editor: Fundaţia Culturală Ideea Europeană ISSN 1220-9864 Revista este înregistrată la OSIM Nr. de înregistrare: 60012 din 03.03.2007 Fundaţia Culturală Ideea Europeană este înregistrată la OSIM Nr. de înregistrare: 60010 din 03.03.2004 Adresa: Fundaţia Culturală Ideea Europeană Piaţa Amzei nr. 13, sector 1, Bucureşti O. P. 22, C. P. 113 Sector 1 • Bucureşti • Cod 014780 Tel./Fax: 021. 212 56 92 Tel.: 021. 310 66 18 Revista este membră a Asociaţiei Publicaţiilor Literare şi Editurilor din România (APLER) E-mail: fcideeaeuropeana@yahoo.com www.ideeaeuropeana.ro Contemporanul. Ideea Europeană are 40 de pagini apare JOI Partener: SC Erc Press s.r.l. Tipar: SC Es Print s.r.l. & EuroPress Media s.r.la Asociaţia EuroPress Unica responsabilitate a revistei Contemporanul. Ideea Europeană este de a publica opiniile, fie acestea cât de diverse, ale colaboratorilor ei. Responsabilitatea pentru conţinutul fiecărui text, conform Art. 205-206 Cod Penal, revine exclusiv autorilor Număr ilustrat cu reproduceri după lucrările lui Salvador Dali (p. 4-22) şi fotografii de Cristina Breban (p. 23-38) Apel PENTRU SALVAREA CULTURII ROMÂNE VII semnat de peste 750 de personalităţi din România, Israel, SUA, Franţa, Germania, Irlanda, Republica Moldova etc. Pentru informaţii la zi - accesaţi www.ideeaeuropeana.ro (click revista contemporanul)