Convorbiri Literare, 1870-71 (Anul 4, nr. 1-24)

1870-09-15 / nr. 14

No. 14. — Anul IV, lassi, 15 Septemvrie 1870. Apare la 1 ai 15 a fiecărei luni. Abonamentul pe unu anu pentru România liberă 1 galbena; pentru Austria 5 fl; pentru Germania de Nordu 1 galbenii; pentru Sviteia, Belgia şi Italia 15 franci; pentru Francia şi Spania 20 franci. Abonamentele se faini numai pe unu ani intregi: in Iassi la Tipografia Societăţii Junimea şi la librăria Junimea, in Bucuresci la librăria Soccec & Comp. SUMARII!: Pe malul mărci de D. I. Negruzzi. Despre opul „La Creation“ de Quinet, studiu de D. A. D. Xenopol. (Sfirşitu.) Notiţă asupra proiectatei întruniri de la Putna. I’pesii de D-şoara iii. Cugler. Corespondenţă. Anunciuri. PE MALUL MAEEI. (Urmare). 111. „Amicul meu D. Edmund, (aici Edmund se inchinâ cătră mine,) care este artistu dramaticu si compositoru, teneru plinu de talentu, impodobitu de natură cu o voace de tenoru frumoasă, o iamoratu de o domnişoară numită Leontina, fiica unui bancherii. Amorul seu fiindu impărtăşitu, elu a cerutu mana domnişoarei. Părinţii anse au refusatu, şi elu in locu de a se lasă de pasiunea sa, precum l’am sfătuitu, tot o iubesce ăncă şi a urmat’o aici la băi de marea. De teamă să nu facă vre o imprudenţă, l’am intovarăşitu. Nu sein ce planuri de isbutire are, atătu schi că i-a scrisu şi că neavendu altu chipu de a face ca scrisoarea să ajungă la adresa ei, v’a trimis’o D-voastră cu rugămintea de-a o da domnişoarei. Din nenorocire am aflatu aceasta și sperezu că rândurile mele au ajunsu la vreme pentru a ve împiedeca de a transmite epistola amoroasă. — Au ajunsu, dar chiar de n’ar fi ajunsu ve incredințezu .... „Me bucuru foarte mult de aceasta, căci scopul scrisorei eră, după cura presupunu.... — Curico! — Ilu intrerupse amicul seu. „Ori care ar fi fostu scopul, urma Curico, efectele ar fi pututu fi fatale. Acum ilu indemnu să plece de aici și elu nu vre. E o mare nenorocire pentru densul pasiunea aceasta. De cănd amorul, elu a respinsu angajamente foarte favorabile și ce e mai reu, baga de samă că glasul seu devine cam tremurătorii şi credu ca şi D-voastră, dacă sunteţi amatoru de musică, trebue să uniţi nenorocitul tremolo care strică glasurile cele mai frumoase. I-am spusu de o mie de ori că amorul nu-i lucrul principalii in viaţă. Elu e ca focurile cele inşălătoare care de departe arată minunate şi cănd te apropii dai intr’o baltă. Singurul lucru frumosu pe lume este arta, căci numai ca ne face să uitămu miseriile mizerabilei noastre vieţe. Din toate cele, arta singură remăne totdeauna frumoasă: tinereţa trece; primăvara e căte