Convorbiri Literare, 1889-90 (Anul 23, nr. 1-12)

1889-07-01 / nr. 4

290EMINESCU fala Moldovei, in care pe atunci era o mişcare intelectuală foarte vie. Eminescu primi propunerea şi veni la Iaşi in mijlocul acelor care-l aşteptau cu dragoste şi, puţin după aceasta, d. T. Maiorescu, devenit miniscu al instrucţiunii publice se grăbi să numească pe tenorul poet intăi revisor școlar și apoi bibliotecar la Universitate; acest din urmă post era cel mai potrivit pentru un bărbat atăt de studios şi totodată un aşa mare amator de scrieri vechi, cum era Eminescu. Anii 1873—1876 au fost cei mai plăcuți in raporturile societății literare cu tenorul poet. Nu era adunarea «Junimii» in care Eminescu să nu cetească versuri de ale sale ce in căntau pe ascultători şi dădeau loc totodată la lungi şi variate discuţiuni. D. Maiorescu, mutat fiind in Bucureşti, Eminescu deveni lectorul recunoscut al societăţii «Junimea» şi numai acei ce au ascultat glasul său simpatic, sonor şi cadenţat işi pot da seamă de plăcerea ce poetul procura membrilor societăţii care aşteptau cu nerăbdare serile de Sâmbătă cănd se aduna «Junimea». — Schimbarea politică din 1876 fu nenorocită pentru Eminescu. El fu destituit din postul său fără nici un motiv precum se intimplă ades la noi in ţară la schimbări de guverne, ba el fu chiar dat in judecată sub cuvent că ar fi lipsit căteva cărţi din biblioteca statului. Negreşit că procesul nu avu nicio urmare, căci toate cărţile care se ziceau că lipsesc se gasire in rafturile lor şi numai nepriceperea neexperimentatului său urmaş la bibliotecă, d. D. Petrino, fusese causa acestei vinovate erori. Pentru a-şi putea întreţine viaţa, Eminescu părăsi atunci Iaşii şi deveni in Bucureşti redactor la jurnalul politic «Timpul», principalul organ al partidului retras de la guvern in 1876. Acolo el rămase până la 1883 când se arătare cele intăi semne ale boalei mentale de care nu avea să mai scape. In aceasă periodă el scrise cele mai desăvirşite poesii ale sale, pe care toate le trimetea «Convorbirilor Literare», şi in acelaş timp