Convorbiri Literare, 1889-90 (Anul 23, nr. 1-12)

1889-11-01 / nr. 8

EMINESCU ŞI POESIILE LUI Amândoue condiţiile le realizează poesia lui Eminescu, in limitele in care le poate realiza o poesie lirică, de aceea Eminescu face epocă in mişcarea noastră literară. Care a fost personalitatea poetului ? Viaţa lui externă e simplă de povestit, şi nu credem, că in tot decursul ei să fi avut vre-o intămplare din afară o inmurire mai însemnată asupra lui. Ce a fost şi ce a devenit Eminescu, este resultatul geniului seu înnăscut, care era prea puternic in a sa proprie fiinţă, incăt să’l fi abătut vre-un contact cu lumea de la drumul seu firesc. Ar fi fost crescut Eminescu in România sau in Franţa şi nu in Austria şi in Germania; ar fi moştenit sau ar fi agonisit el mai multă sau mai puţină avere; ar fi fost aşezat in hierarchia Statului la o posiţie mai înaltă; ar fi intâlnit in viaţa lui sentimentală orce alte figuri omeneşti . Eminescu remănea acelaş, soarta lui nu s’ar fi schimbat. Născut la 20 Decemvrie 1849 in satul Ipoteşti lăngă Botoşani, primind prima învăţătură in gimnasiul din Cernăuţi, părăsind la 1864 şcoala pentru a se lua după trupa de teatru a d-nei Fanni Tardini prin România şi prin Transilvania, părăsind şi această trupă pentru a se aruncă cu cea mai mare încordare in studii felurite la Viena, susţinut acolo şi la Berlin in parte prin contribuţiile unor amici literari, numit intre 1874 şi 1876 revisor şcolar şi bibliotecar la Iaşi, destituit şi dat in judecată de guvernul următor, însărcinat apoi cu redacţia ziarului «Timpul», încălzit din vreme, dar numai sporadic, de farmecul unor femei, de la care au remas in poesiile lui căteva urme de păr bălai, de ochi intunecaţi, de măne reci, de im nu ştiu ce şi nu ştiu cum, lovit in Iunie 1883 de isbuc- I.