Convorbiri Literare, 1889-90 (Anul 23, nr. 1-12)

1889-11-01 / nr. 8

EMINESCU ŞI PRESIILE LUI629 Şi nici munca specială a unui redactor de ziar nu credem că trebue privită la Eminescu ca o sforţare impusă de nevoie unui spirit recalcitrant. Eminescu era omul cel mai silitor, vecinic cetind, meditând, scriind. Lipsit de orce interes egoist, el se interesă cu atăt mai mult la toate manifestările vieţei intelectuale, fie scrierile vreunui prieten, fie cetirea a tot ce se publică in literatura romănă, fie studiarea mişcării filosofice in Europa, fie izvoarele istorice, despre care avem cunoştinţa cea mai amănunţită, fie luptele politice din ţară. A se ocupă cu vreuna din aceste chestii, a cugetă şi a scrie asupra lor, eră lucrul cel mai potrivit cu felul spiritului său. Şi energia, cu care a redactat «Timpul», înălţimea de vederi, ce apare in toate articolele lui, puterea neuitată, cu care in contra frazei despre naţionalismul liberal al partidului de la guvern a opus importanţa elementului autohton, sunt o dovadă pentru aceasta. Cu o aşa natură, Eminescu găsea un element firesc pentru activitatea lui in toate situaţiile, in care a fost pus. La bibliotecă, pentru a-şi spori comoara deja imensă a memoriei sale; ca revisor şcolar, pentru a stărui cu limpezimea spiritului său asupra nouelor metode de inveţamănt; in cercul de amici literari, pentru a se bucură fără invidie sau a ride fără răutate de scrierile cetite; la redacţia «Timpului», pentru a biciui fraseologia neadevărată şi a formulă sinteza unei direcţii istorice naţionale. in toate aceste ocupări şi sfere Eminescu se află fără silă in elementul său. Dacă a nebunit Eminescu, causa este exclusiv internă, este innăscută, este ereditară. Cei ce cunosc datele din familia lui, ştiu că la doi fraţi ai săi, morţi sinucişi, a isbucnit nebunia înainte de a sa şi că această nevropatie se poate urmări in linie ascendentă. De altminteri şi in vremea, in care spiritul lui eră in vigoare, felul traiului său făcuse pe amici să se teamă de resultatul final. Viaţa lui era neregulată.