Convorbiri Literare, 1893-94 (Anul 27, nr. 1-12)

1893-10-01 / nr. 6

474PANĂ TRĂSNEA SFÎNTUL se vor fi complectat clasele,—domnişoara Elena Melicescu, rudă cu Ioniţă Protopopescu, care se bucura de mare trecere pe lingă Minister, pentru un frumos căpitălaş de voturi ce avea în oraş şi în judeţ. Rămăseseră uimiţi toţi cînd au vezut-o întîia seară, la cofetăria din mijlocul oraşului, la tarabă, locul de întîlnire al oamenilor mai de seamă din oraş. Şi cum se întîmpla foarte rar ca să nu se ştie de îndată toţi noii veniţi, se întrebaseră toţi cu ciudă, cine era fata frumoasă de pica şi tunsă băieţeşte, care se plimba de colo pînă colo, cu neamul lui Ioniţă Protopopescu şi cu prefectul Alexandru Alger. Că era cu adevărat foarte frumoasă şi se plimba legănându-se uşor şi-i suna vocea ca un păhăruţ de cleştar, cînd răspundea prefectului, care spunea zîmbind că e prea tînără : «vous croyez Pe urmă, cînd se aşezaseră la o masă, unde dînsa ceruse să i se aducă un café glacé, lucru pe care nici din nume nu-l cunoştea cofetarul, s’a aflat cine era şi toată lumea şoptise : «frumoasă e, doamne !...» numai Mitică Moldoveanu care era poate cel mai deştept, sculându-se, şoptise nevesti-si: «numai de n’ar fi prea frumoasă...» Pană Trăsnea era încântat. Parcă nu făcuse el un bine altora, ci parcă alţii îi făcuseră lui un bine nepreţuit. Ii creştea inima cînd auzea ciripitul fetiţelor care se jucau sglobii în curte lîngă ulucile lui, — ori seara cînd urca pe Florica pe scaun lîngă dînsul şi-i arăta cum trebue ţinut condeiul ca să facă slovele frumoase... Că mult era drăguţă Florica şi mult i se rupea lui inima, cînd o auzea zicîndu-i năzuroasă : «nu aşa, boerule, uite aşa...* Se dusese de vreo cîteva ori la şcoală ca să-şi dea şi el seamă de ce învăţau fetele ; dar... ori că aşa o fi fost, ori că i s’a părut lui, că «domnişoara» i-a vorbit cam scurt şi cam de sus... Aştepta vara cu mare nerăbdare şi acum se bucura văzând că se împrimăvărează şi că va avea prilejul, întotdeauna după eşirea de la şcoală, să cheme fetiţele în grădină la el