Convorbiri Literare, 1895 (Anul 29, nr. 1-12)

1895-01-01 / nr. 1

4CÂNT DE JĂLIRE din ţara Vlahilor, cântat de diaconul Minas Tokatţi», o poemă,, sau, mai bine zicând, o povestire la versuri, având de subiect prigonirea suferită de Armenii din Moldova sub domnia lui Ştefan, fiul lui Petru Rareş. E de mirare, că acest manuscript important, prin aceea mai ales că emană de la un martor ocular al evenimentelor descrise, a rămas ignorat un timp atât de îndelungat. Câţiva Armeni, care aveau cunoştinţă de existenţa lui, nu-i dăduseră nici o atenţiune, şi mai puţin încă se gândiseră a-l da publicităţii. Era menit, se vede, ca mai bine de trei secole să stea ascunsă această scriere, deşi priveşte de o potrivă istoria Armenilor şi aceea a Românilor, până când cineva, care de-o potrivă se interesează şi de una şi de alta, dând peste ea, să-i înţeleagă importanţa şi să stărue a o scoate la lumină. Acesta nu putea fi decât un Român de naţionalitate, dar Armean de origine, care totodată să nu ignoreze limba strămoşilor sei. Acum câţiva ani, aflându-ne la Paris, făceam cercetări în biblioteca naţională de acolo, după o indicaţiune luată din Lemberg, despre urmele unui manuscript armean mult mai important pentru istoria Moldovei decât poema lui Minas Tokatţi, manuscript, care pe la sfîrşitul secolului trecut dispăruse, împreună cu altele, din biblioteca tribunalului armean din Lemberg, unde figura sub următorul titlu latinesc: Antiquitates dignae memoria posterități manunotatione traditae singularius porro de rebus gestis principium Moldavicorum*) Cu ocazia acestor cercetări, am dat peste scrierea diaconului Minas, trecută în catalogul manuscriptelor orientale ale bibliotecii sub indicația: Récits des persecutions religieuss qu’ont subies Ies Armeniens en Galicie de la part du Voivoda Etienne, par Minas de Tokhat. Nu ne-a fost greu. *) Acest manuscript l-am găsit mai târziu în biblioteca Mechitariștilor din insula Sf. Lazăr, lîngă Veneția. E o cronică, parte în limba armeană și parte în limba tatară, care cuprinde între altele şi fapte de ale domnilor Moldovei dintre anii 1475 — 1710. Vom da în curînd o traducţiune română a acestei cronici nepublicate până acum, după o copie ce păstrăm.