Convorbiri Literare, 1896 (Anul 30, nr. 1-12)

1896-12-01 / nr. 12

Apar la inițiaţia fiecărei luni CONVORBIRI LITERARE No. 12. Bucureşti, 1 Decembrie 1896. An. XXX. Vol. II. UN „DICŢIONAR AL LIMBEI ROMÍNE“ In acest an a apărut un Dicţionar universal al limbei române de d-1 Şăineanu. Autorul ne asigură, în prefaţă, că a lucrat zece ani la această operă în care ni se dă : limba vorbită şi literară, archaismele culturale, espresiunile idiomatice, neologismele usuale, accepţiunile cuvintelor, terminologia ştiinţifică, estetică şi industrială, nomenclatura mitologică şi folklorică, un vocabular general biografic, geografic şi istoric! In adevăr, zece ani de muncă stăruitoare nu sunt prea mult pentru a umple un cadru aşa de vast. Scrierea, de care ne ocupăm aci, a fost bine primită de public, de presa zilnică şi de mai multe reviste. De exemplu, in Convorbirile didacticedin Octombre (pag. 564-567),un absolvent al facultăţii de litere laudă aproape fără restricţiuni mai însemnate lucrarea de faţă. Fie zis în treacăt, acel recensent pare a semnala ca un merit al dicţionarului că numele proprii se găsesc acolo unde le-a reclamat ordinea alfabetică! Vom face aci cîteva observaţiuni în ordinea următoare: Sinonimia, definiţiile, vocabularul ştiinţific, technic, arătînd şi lipsurile constatate. De stil nu va fi vorba în acest articol, nu pentru că n’ar fi nimic de zis, ci din contra, pentru că ar fi atit, încît trebue să formeze materia unei alte cercetări. Partea cea mai curioasă a dicţionarului, o alcătuesc sinonimiile care, mai cu seamă cînd vine vorba de 38