Convorbiri Literare, 1903 (Anul 37, nr. 1-12)

1903-12-01 / nr. 12

CONVORBIRI LITERARE No. 12, București, 1 Decembrie 1903 Anul XXXVII ISTORIA POLITICĂ A ROMÂNIEI Dela 23 Martie 1888 până la 3 Octomvrie 1895 în curînd va apare în editura Socecy & Co. al patrulea volum al publicării D-lui Titu Maiorescu : „Discursuri parlamentare“. Grăbindu-ne a împărtăşi cititorilor noştri paginile, cu care începe noul volum al D-lui Maiorescu, precum am împărtăşit în anii precedenţi şi introducerile la celelalte volume, sîntem conduşi numai de interesul lor istoric, fără privire la politica zilei, care — precum se ştie — este exclusă din cadrul revistei noastre. în reproducere, păstrăm ortografia volumului. — Nota Red. In precuvintarea la volumul I al acestei publicări se vorbeşte de greutatea unei istorii a timpurilor noastre. Greutatea, care exista din capul locului pentru evenimentele menţionate in acel volum — epoca dintre anii 1866 şi 1876 —, trebue să pară şi mai mare pentru volumul de faţă, care ajunge la timpuri mai apropiate şi aduce firul istoriei pănă în toamna anului 1895, totdeauna cu intenţia nepărtinirii. Subscrisul este încredinţat de adevărul tezei susţinute de Lessing, că cineva nu poate scrie bine decât istoria propriului său timp, deşi unul din cei mai interesanţi istorici moderni, Treitschke (în monografia Lord Byron şi radicalismul), se miră de „spirituala şi curagioasa“ vorbă a lui Lessing şi mulţi alţii împreună cu el nu o vor admite. Ceea ce insă, după părerea noastră, o îndreptăţeşte, este mai marea siguranţă a constatării faptelor. 71 505 68