Convorbiri Literare, 1931 (Anul 64, nr. 1-12)

1931-10-01 / nr. 10

MAIORUL MIŞA 789 Fratele său Alexis a încetat din vieaţă mult mai târziu, dar bătrâna Principesă Sara, fiica Maiorului Mişa, şi-a dat obştescul sfârşit la Paris, abia în anul curent (1931), la vârsta de 101 ani. Dacă, prin urmare, ea era născută în 1850, se vede că Maiorul, care a văzut lumina zilei în 1803, s’a căsătorit într’o vârstă destul de fragedă. Ultima și cea mai frumoasă și inteligentă din fiicele lui Anastasievici, Roza, a rupt cu tradițiunea familiei de a se căsători cu compatrioți și a luat de bărbat un Magnat ungur, Arsen Cernovitz, mare proprietar în Banatul unguresc atunci, azi românesc. Proprietăţile însemnate ale familiei Cernovitz erau situate în judeţul Severin şi prin măritişul fiicelor ei Roza Cernovitz şi prin urmare şi Maiorul Mişa, s’au înrudit cu familiile nobile maghiare ale tonţilor Bethlen şi Kinsky. La încetarea din vieaţă a patriarchului Mişa, din averea sa micşorată prin modul său de a trăi prea luxos şi prea frumos, a rămas — după spusele răposatei mele mame — numai aproximativ 2.000.000 lei aur. Procesele moştenitorilor între ei, conduse de doi renumiţi avocaţi de atunci, Grigore Triandafil şi Alexandru Marghiloman au consumat cea mai mare parte a acestui rest, aşa încât numeroşii moştenitori s’au ales aproape cu nimic. Mie însumi, Maiorul Mişa, străbunicul meu, mi-a fost şi naş. Cu ocaziunea botezului meu, dânsul mi-a dăruit un inel cu un briliant, nu prea mare, dar de o frumuseţe rară, îl port toată vieaţa mea, ca un ..talisman“, în memoria unui om, pentru care, cu toate că nu mi-l aduc aminte decât foarte vag din prima mea copilărie, am conservat un adânc sentiment de pietate filială şi de evlavie; căci Maiorul Mişa n’a fost nici auster, nici meschin, nici reacţionar... un spirit larg, o inimă generoasă, înţelegând a trăi ca un adevărat „grand seigneur“, şi bucurându-se de plăcerile vieţii, dar ştiind a face şi opere de cultură, bun pentru cei din familia sa, cărora le era tată, dar bun şi pentru cei de pe domeniile sale, cărora le era stăpân. Şi înainte de toate un bun patriot sârb, iubitor al ţării