Convorbiri Literare, 1935 (Anul 68, nr. 1-12)

1935-01-01 / nr. 1-2

4 C. BANU Dacă nu eşti stăpânit de o mare ambiţie, preferă situaţiile minore. Lipsite de strălucirea celor majore, îţi dau, în schimb liniştea banii, securitatea. Iar în ochii partidului vei încarna dezinteresarea şi abnegaţiunea. # # * Sunt oameni născuţi să comande; alţii să slujească. Descoperă-i pe aceştia; strânge-i în jurul tău; satisfă-le instinctele servile. Vei afla printre dânşii devotamentele cele mai statornice. Cu o singură condiţie: să nu încerci a face din slugă, stăpân. * # # Nu-l învinui pe adversar de toate îndrăznelile, chiar şi de acelea pe care nu le are. Cu timpul el ajunge s’o creadă iar tu s’o simţi. # # # Nu-ţi pierde vremea în destăinuiri şi explicaţii ale trecutului. Ceea ce a fost, adică ceea ce nu există, nu poate trezi decât interesul câtorva, şi încă şi al acestora foarte platonic. Căci ceea ce nu mai este e ca şi când n’ar fi fost. Şi chiar dacă nu e cu totul cotropit de valul nemilos al uitării, rămâne doar simple amintiri iar cu amintirile numai, nu poţi mişca pe nimeni şi nu poţi doborî pe nimeni. Dacă urmăreşti într’adevăr un scop politic, înfige-te adânc în realitatea clipei prezente; răscoleşte patimile actuale; pune în mişcare interese şi ambiţiuni ale momentului şi, mai presus de toate, îndrăzneşte, nu luptându-te cu umbrele trecutului ci războindu-te cu oamenii în carne şi’n oase ai prezentului. Şi dacă eşti cineva, vei învinge. # # * Numai cei cari au simţul riscului şi al succesului se pot avânta dintr’o dată în marile acţiuni politice şi pot izbuti. Cine nu-l are, să practice arta minoră a viermelui care, încet dar sigur, se poate tîrî şi până’n vârful copacului. * # * Ceea ce este mai dificil în politică nu e de a sări pe cal ci de a nu sări dincolo de cal. Este greşala, în care cad îndeobşte tinerii grăbiţi de-a ajunge şi care adeseori e catastrofală pentru întreaga lor carieră. # # #