Convorbiri Literare, 1939 (Anul 72, nr. 1-12)

1939-06-01 / nr. 6-9

Bucovina stăruitoare întru cinstirea minunii Eminescu 931 Pe lângă celelalte câteva contribuţii ale lui Leca Morariu pentru o monografie Eminescu (Frăţiuii Eminescu, Cern. 1923 ; Eminescu-note pentru o monografie, Suceava 1932; Eminescu la Bechirghiol (anti-Călinescu) şi Eminesciene, Cern. 1937), «Buletinu Mihai Eminescu» a adunat până acum ca î n rafturile pioase ale unui muzeu tot ce putea şi poate fi documentar în legătură cu biografia şi opera luceafărului : fotografii, acte, manuscrise, amintiri contemporane despre el, în resumat tot ceea ce putea contribui la redarea unui Eminescu adevărat. Au adăugat prestigiu şi aplomb acestei reviste, de specialitate şi cult, şi colaborările celorlalţi bucovineni de sânge sau înrudire sufletească. I. E. Torouţiu, acest mare mecenat al literelor şi prieten al tineretului scriitoricesc românesc, care a ctitorit marea serie de «Studii şi documente literare», publicând între altele, toată corespondenţa literară a epocii Eminescu, şi D. Murăraşu, versatul trudnic întru descoperirea şi descifrarea manuscriselor eminescene. Aici, în «Buletinul Mihai Eminescu», s-au publicat, pentru prima dată, «Paginile de istorie şi critică literară» ale lui I. E. Torouţiu, în care se semnala «Termina freudiană» din «Viaţa şi opera lui Mihai Eminescu», de G. Călinescu, precum şi maniera împrumuturilor ştiinţifice nemărturisite. Din studiile acestora pentru Eminescu, închegate în jurul «Buletinului Mihai Eminescu», Bucovina se înalţă cinstitoare pentru bucovineanul Eminescu, legat de plaiurile acestea mioritice prin copilărie, prin viaţa de elev şi serbarea de la Putna, care i-a adus Să proslăvească figura lui Ştefan cel Mare, plaiurile pe cari le-a colindat cu suflet sbuciumat «din Boian la Vatra-Dornii» —, plaiurile în cari chipul lui, cu frunte cuprinzătoare de cer înţepată şi azi de privirile haine ale străinilor, blestemaţi să-i îndrăgească ciorile şi spâzurătorile. In direcţia aceasta «Buletinul Mihai Eminescu» este o încununare a tot ce s’a scris în Moldova de nord pentru Eminescu dela moartea lui încoace. Subliniem acest lucru pentru că el înseamnă şi o împlinire de datorie. O datorie de care «diamantul din stema lui Ştefan» s'a achitat frumos, îndreptăţindu-ne să aşteptăm de aci marea monografie Eminescu. Datorie care ne face şi pe noi să însemnăm cu dreaptă subliniere de merit, contribuţia acestei revistede specialitate-Vasile I. Posteucă