Cotidianul, mai 1991 (Anul 1, nr. 8)

1991-05-21 / nr. 8

India de foc si j violentă Luni, populația Indiei a votat în cadrul unor măsuri de securitate fără precedent în istoria alegerilor din această țară. Se prevede întoarcerea la putere a dinastiei politice care a guvernat India de la proclamarea independenței, acum 44 de ani. Centrele de votare s-au deschis cu cîteva ore mai târziu, deoarece separatiștii sikh au deschis focul în trei locuri din capitală, omorînd trei persoane și rănind alte treizeci și două, anunță Trustul de presă al Indiei. Se afirmă că unul dintre atacuri a fost o încercare nereușită de atentat la viața candidatului Partidului Congresului Indian al fostului prim-ministru Rajiv Gandhi. Incidentele electorale au ajuns la cifra de cel puțin opt morți și cincizeci de răniți. Mai mult de 514 milioane de persoane cu drept de vot își vor alege candidații pentru ocuparea celor 545 de locuri în Camera Inferioară a Parlamentului. Votarea a început la orele 7,00 dimineața și s-a încheiat la orele 5,00 după amiaza, dar, în alte regiuni, votarea va continua pînă la data de 27 mai. Trustul de presă citat declară că 15 milioane de polițiști și mai multe sute de mii de trupe paramilitare vor fi la datorie în Chibiți , wajphiíani.. Mai mult de 100 de persoane au murit în condiții violente în timpul campaniei electorale. Trustul de presă mai afirmă că militanții sikh intenționează să transforme statul nordic Punjab într-o țară independentă. In acest scop, violentele pe care le-au provocat s-au materializat în atacarea cu gloanțe , duminică seara, a unui birou al Partidului Congresului Indian din vestul orașului New Delhi, precum și a reședinței candidatului aceluiași partid, Sajjan Kumar. In cadrul acestui ultim atac, au murit trei persoane, dintre care un polițist, iar treizeci și două au fost rănite. Trei persoane, inclusiv o femeie, zdrobite de roțile unui camion, au decedat iar alte optsprezece au fost rănite în orașul Kanpur situat la 385 de kilometri sud-est de New Delhi. Alte două persoane au fost omorîte în statul Uttar Pradesh, iar alte zece au fost rănite în cursul ciocnirilor dintre suporterii partidelor rivale din orașul sudestic Madras. Observatorii consideră că valul de violențe și căldura foarte ridicată vor descuraja multe persoane să se prezinte la vot. Fostul prim-ministru, Rajiv Gandhi, în continuarea unei campanii electorale epuizante și pasionale, s-a deplasat duminică în mai multe orașe mici din nordest. Adresîndu-se reporterilor, la Tripura, capitala statului Aguitala, Gandhi a respins orice sugestie privind eventualitatea unei coaliții între Partidul Congresului Indian și principalul partid de opoziție, Partidul Janata Bharatiya (naționalist hindus de dreapta), dar a refuzat să excludă posibilitatea unei alianțe cu unele mici partide de stînga. Gandhi l-a atacat pe liderul Partidului Janata Bharatiya, L.K Advani, susținînd că acesta exploatează tensiunile etnice și religioase pentru a cîștiga voturi. Advani și-a bazat campania electorală pe ideea restaurării măreției hinduse într-o țară care de mulți ani este scena unor confruntări violente între minoritatea musulmană și populația majoritară hindusă. Previziunile sondajelor de opinie arată că Partidul Congresului Indian va obține cel mai mare număr de voturi dar nu va reuși să obțină majoritatea absolută și va fi nevoit să se bazeze pe unele partide mai mici pentru a forma viitorul guvern. Aceleași sondaje demonstrează creșterea puterii Partidului Janata Bharatiya, în perioada scursă de la ultimele alegeri din 1989 și prevăd că acesta va forma cel deal doilea bloc important în parlament. Adaptare după UPI. Mihaela Mătăchiță Liturghie în sala de sport Negru pe negru * O estetică a sărăciei Urmările divorțului Un camion pentru adevăr “Țara noastră zbuciumată Mamă mult îndurerată Ți-au furat cei răi o fată Iac-o dată și-nc-o dată”. Aceste versuri despre Basarabia puteau fi citite pe un colț de hîrtie arsă dintr-un maldăr mai mare de foi sfîșiate, puse la dispoziția ziariștilor la Conferința de Presă de luni, 20 mai 1991, a echipei “României Libere” care a depistat săptămîna trecută un depozit secret de materiale arhivistice destinate distrugerii. Locul ascunzătorii se află la 20 km nord de Cîmpulung Muscel, în raza localității Berevoiești, nu departe de o fostă casă de vînătoare montană a lui Ceaușescu. După relatările sătenilor, anul trecut, pe 22 iunie, un camion cu număr civil, de București, a adus într-o rîpă din afara satului un mare număr de materiale documentare. Echipa de soldați care însoțea supături... ninca Cioculescu transportul, condusă după spusele localnicilor, de un anume colonel Bordeianu, și el originar din zonă, fost ofițer al Securității, Direcția I, apoi reactivat de SRI, a descărcat cam șapte tone de dosare, pe care, parte au încercat să le ardă, parte au încercat să le rupă în bucățele mărunte. La acțiune au mai participat maiorul Tudor și șeful de post din Berevoiești, plutonier Soceanu. Munca depășind cu mult posibilitățile echipei, a fost aleasă ca soluție de distrugere îngroparea Intr-unul din malurile rpei a fost scobită o gaură de mai mulți metri adîncime, înăuntru au fost aruncate dosarele și deasupra a fost bătutorit la loc pămîntul. Țăranii, care au observat mișcările din zonă, curioși, au scormonit pămîntul și, încă de anul trecut, o parte din documente tacta pe poetul Mircea Dinescu, am reușit luni 20 mai să-l întîlnesc la sediul Uniunii Scriitorilor, din Calea Victoriei nr. 133. L-am zărit și, fericită, am alergat spre dinsul, cu certitudinea că de această dată nu voi rata interviul pe care mi l-am dorit de atîta vreme. Am dat buzna în biroul secretarei domniei sale și am pornit reportofonul. Reporter: Domnule Mircea Dinescu, sînt de la ziarul “Cotidianul”... Mircea Dinescu: Nu dau interviuri pentru ziarul d-lui Rațiu, atîta vreme cît îl pupă în bot pe Păunescu... au reușit să ajungă în redacția “României libere” fiind publicate în suplimentul săptămînal al acestei publicații, “Strict Secret’. Colonelul Bordeianu, recomandîndu-se ofițer al MApN, s-a întors în localitate și, prin diferite mjloace, inclusiv presiuni, după declarația domnului Petre Mihai Băcanu, a reușit să recupereze mare parte din materialele care nu fuseseră încă trimise “României Libere”. Cu aceeași ocazie colonelul a adus zece basculante de argilă pe care le-a răsturnat deasupra locului unde fuseseu îngropate documentele. Fără să lămurească de ce au zăbovit pînă acum, ca să atragi atenția asupra acestui eveniment extrem de grav, ziariștii de la “România liberă”, au pornit și ei în cele din urmă în zonă, reușind să recupereze încă 20 de kg de materiale arhivistice, multe deteriorate, altele intacte. Se enumeră printre ele, liste cu disidenți maghiari: Cseke E> Jákob Gábor, László Tökse Bencze Juliu, rapoarte studenților străini, agent Securității despre activi grupărilor teroriste palestinii cum ar fi cea a lui Abu Nutel, ■testire y ■ ■ ■t ț•>n •* . ■ [UNK] scriitorilor la modă în perioada comunistă, între care o scrisoare adresată “MARELUI NOSTRU POET ADRIAN PĂUNESCU” (reproducem întocmai) ș.a.m.d. Cea mai importantă descoperire o constituie însă, chitanța emisă de P.N.L., privind vînzarea unor pungi de plastic din 25 mai 1990. Acest document ar putea aduce știri noi despre amestecul Securității, vechi și noi, deci și al S RL, în evenimentele din 13 - 15 iunie. Este neîndoielnic că respectiva distanță a făcut parte din documentele confiscate de mineri și de S.R.I., din sediile partidelor politice, devastate pe 14 iunie, în zori. Ideea amestecului securiștilor în această afacere, înaintată de dl. Petre Roman, se confirmă, numai că acestea nu au participat ca forțe “subversive”, ci în mod oficial, ca poliție politică. De altfel, prezența echipei de soldați în acțiunea de distrugere a documentelor Securității, fie ei de la jandarmerie, de la școlile de ofițeri ale M.I. sau ale M.Ap.N. indică cu certitudine amestecul oficialităților în această afacere, colonelul Bordeianu acționînd, se pare, din ordin. Nu este exclusă însă, nici posibilitatea ca această acțiune să fi fost un aranjament al unor ofițeri compromiși, din fosta Securitate, reactivați sau nu de SR. Altfel, ar fi greu de explicat de ce, totuși, s-a folosit această metodă stranie de distrugere a dosarelor cînd se știe că Securitatea nu era lipsită de mijloace de incinerare documentelor, din greu folosite la a sfirșitul lunii decembrie 1989. Dar, pentru a lămuri această dilemă, telefonul purtătorului de cuvînt al S.R.I., Nicolae Ulieru, 15.23.31, nu răspunde. Sorin Matei Arheologia Securității FotoAD După numeroase încercări ratate timp de o săptămînă, de a-1 con Boicot în Croația Israelul se opune tutelei ONU Mircea Sandu pleacă la Bari Eu miss cea mai frumoasă Las Vegas. Vineri noaptea cele mai frumoase 73 de femei din întrega lume s-au întîlnit la Las Vegas sperînd fiecare, timp de două ore cît a durat concursul, să fie aleasă Miss Univers. Dar după o paradă în costume de baie și rochii de seară, precum și după o serie de întrebări adresate de juriu, 72 de speranțe s-au năruit și doar una singură s-a împlinit - cea a mexicanei Lupita Jones. Miss Mexic, în vîrstă de 23 de ani, originară din orașul Mexicali, le-a surclasat pe celelalte două pretendente selecționate pentru faza finală - Miss Olanda (Paulsen Huizinga, 20 de ani) și Miss Uniunea Sovietică (Iulia Semigova, 18 ani). Transmis prin televiziune, concursul a putut fi urmărit de peste 600 milioane de telespectatori din diverse țări ale lumii. Premiul cîștigătoarei a fost de 250.000 de dolari, plus diverse cadouri și un titlu ce îi deschide acesteia drumul către o carieră de model sau de actriță de cinema. Miss Univers a fost încoronată de cîștigătoarea de anul trecut a concursului, norvegiana Mona Grudt. UPI La mulți ani! 21 mai este ziua Sfinților împărați Constantin și Elena. Sărbătoare creștină importantă în anii cînd credința nu era interzisă. Sărbătoarea creștină însemnată, din nou, în zilele noastre. Trebuie să ne-o reamintim, să învățăm să ne reamintim sărbătorile creștine. Și să spunem La mulți ani tuturor Constantinilor și Elenelor. Cabaret politic Remus Andrei Ion Glume, cîntece, rîset, lozinci pro și anti, veselie mare la spectacolulmiting al Alianței Civice. Aproape 150.000 de oameni, tineri și vîrstnici, personalități și oameni obișnuiți s-au adunat în Piața Universității pentru a urmări originala manifestare. Startul l-a dat grupul “Requiem”, apoi Bogdan Duțu, Andrei Iliescu, Alexandru Hîncu, medici pasionați de muzică și umor. Formația craioveană “Vacanța mare”, Nicu Vladimir, “Voltaj” și mulți, mulți alții au fost pregătiți pentru o noapte cu multă muzică, umor, veselie și evident, politică, doar sărbătorim un an de democrație originală. Marian Munteanu, aflat ca de obicei în mijlocul tinerilor, exclamă: “Tineretul, publicul este extraordinar!”, iar dl. Mihai Șora : “Cred că este o reușită, îmi dădeam seama că este foarte greu să obții din nou audiență cu o formulă care s-a încercat de mai multe ori, în care lucrurile pe care le poți spune sunt generale, fără să poți intra în complexitatea fiecărui aspect în parte. Este un lucru inedit și mă așteptam să aibă succes un asemenea miting-spectacol. Mă bucur că este foarte multă lume. Fiind sub forma glumei, a cîntecului, a luării în răspăr, sigur că are o mare audiență.” noi... Simona N. Popescu “Merg de peste un an la mitinguri de acest gen, și mi se pare corect să particip ln continuare. Am urmărit alternativele partidelor de opoziție. Am încercat să urmăresc și alternativa propusă de Roman și nam reușit să înțeleg nimic. Am avut impresia că se învîrtește în jurul cozii” (conducător auto). “Am exact aceleași sentimente pe care le-am avut și cu un an în urmă” (Ion Stolojan, pensionar). “Am venit din curiozitate și din obișnuință. Am fost prezentă la aproape toate mitingurile opoziției, îmi era dor de atmosfera Pieței Universității. Am sentimentul că nu s-a realizat nimic. S-a pierdut ideea că s-ar putea face ceva cu această echipă de «unitate».N-am avut încredere în ei și n-am nici acum. Să sperăm că vom realiza ceva. Chiar dacă va ploua, nu voi pleca, mi-am luat umbrela.” (Marina Anghel, studentă). “I-am văzut pe președintele Iliescu și pe primul-ministru la televizor. N- au adus nimic nou.” (Mariana Doica, studentă). “Domnule, am venit cu un sentiment sincer dar nu pot eu singur să le rezolv pe toate! Sper în mai bine pentru că sunt în vîrstă și am trecut prin multe. Pot să fac comparație. Apariția celor doi la televizor a fost o mascaradă. Nu am înțeles nimic, ce am înțeles a fost că ne-au pus la muncă pentru că nu au de unde să ne dea bani.” (Staicu Ion, pensionar). “Am venit cu un sentiment de nerăbdare, de plăcere. Cînd nu mai ai nimic comun cu speranța, înseamnă că ai ceva mort. Deci, sperăm.” (Costin Anton, inginer). “Împotriva comunismului sînt de mult. Comunismul după părerea mea este încă pe poziție. La putere sînt tot cei din eșalonul unu.” (Tudorache Gheorghe - tehnician). Cînd am plecat, la orele 20,se scanda “Jos Iliescu!” și “Regele Mihai!”. Orele 19.30 Foto: Costin Popescu întâlnire la nivel înalt SUA - Germania BONN - Cancelarul Helmut Kohl și ministrul afacerilor externe H.D. Genscher au părăsit Bonn-ul duminică în direcția Washington. Acolo ei sunt așteptați să dea asigurări Statelor Unite că Germania e gata să joace un rol important în relațiile internaționale. Aflat la prima lui vizită în SUA, Kohl își va asigura gazdele, inclusiv pe președintele George Bush, de faptul că guvernul german e hotărât să rămînă partenerul Statelor Unite în “conducerea lumii”. Insă, cancelarul german va trebui să informeze conducerea americană că mai este nevoie de timp pentru ca forțele armate germane să poată fi capabile să participe la operațiuni militare multinaționale similare “Furtunei în Deșert”. In primele zile ale Crizei din Golf, Germania a trebuit să suporte criticile vestului pentru ratarea încercării de a trimite trupe pentru eliberarea Kuweitului. Guvernul adusese atunci argumentul că, în forma ei actuală, constituția germană nu permite acțiuni ale Bundeswhef-ului în afara granițelor NATO. Kohl a promis, însă, că anul acesta va căuta să introducă un amendament constituțional în acest sens. Dar opoziția Social-Democrată a arătat clar că nu va admite propunerea amendamentului, care nu poate fi promovat fără aprobarea ei. Cu toate acestea, Kohl va asigura oficialitățile americane că Germania și SUA vor rămîne “parteneri la conducerea lumii” - expresie folosită de Bush în timpul vizitei din mai 1989. Declarația de atunci a lui Bush a ajutat la consolidarea relațiilor între cele două țări, înțelegeri ferm parafate cînd Statele Unite au dat sprijinul lor deplin unificării Germaniei. Oficialitățile americane și germane au dezmințit informațiile care încercau să dovedească o răcire a relațiilor dintre cele două țări în timpul Războiului din Golf, subliniind că ajutorul financiar german pentru efortul militar al coaliției multinaționale - 5,5 milioane dolari - a depășit așteptările Statelor Unite. Liderii germani au arătat clar că, odată unificarea consolidată, Germania nu mai este deloc “un gigant economic și un pitic politic”. “Statele Unite privesc Europa și Germania ca pe niște parteneri care, în mod consecvent , au avut un rol important de jucat în politica internațională. In timpul vizitei la Washington, am să arăt clar că Germania e pregătită să joace în continuare acest rol”, a spus Helmut Kohl. Cancelarul german, care se va întîlni cu Președintele Bush, cu Secretarul de Stat, James Baker și cu Secretarul Ministrului de Finanțe, Nicholas Brady, a declarat că amendamentul constituțional cu privire la activitatea forțelor armate germane ar putea fi o parte a Procesului European de Integrare. Kohl va expune pe scurt Președintelui Bush și administrației americane proiectele guvernului german de dezvoltare și integrare în Comunitatea Europeană și, în special, planurile de stabilire ale unor noi structuri de securitate în Europa. El va încerca, de asemenea, să liniștească temerile Statelor Unite privind o slăbire a poziției NATO prin înțelegerile militare europene. Kohl a accentuat mereu că noile structuri europene nu vor concura alianța militară vestică ci, dimpotrivă, o va complementa. Conservatorul lider german va îndemna firmele americane să facă investiții în Estul Germaniei, prezentînd în acest sens principalele linii ale programului guvernamental de atragere a investițiilor străine în landurile proaspăt alipite Germaniei. Conducătorii firmei “TREUHAND”, agenția germană estică pentru privatizare, au afirmat că, deocamdată, sunt dezamăgiți de nivelul scăzut al investițiilor particulare japoneze și americane în Germania. Insă Kohl a afirmat că Agenția “TREUHAND” este pe punctul de a deschide un birou în New York, adaptare după API de Cristian Crisbășan Cancelarul german Helmut Kohl 4