Cotidianul, iunie 1991 (Anul 1, nr. 23-35)

1991-06-11 / nr. 23

e interviu cu profesorul Ion Goia . Nu sîntem un grup de presiune Oamenii de afaceri britanici îl avertizează pe Iliescu Au venit americanii.. .fotbaliști Veniți și faceți lumină! Ilinca Cioculescu De Ziua Copilului, am constatat cu toții, cît sîntem de sensibili la nefericirea copiilor noștri, fie ei handicapați sau abandonați. Am simțit cu toții că sîntem responsabili de frustrările lor, că sîntem vinovați de lacrimile lor. Ne-am recunoscut, pentru o clipă, lașitatea de a ocoli realitatea, de a nu privi rănile semenilor, prea urîte vederii. Doar pentru o clipă, apoi am adormit liniștiți, mulțumiți. Plăcut sentiment! Dar sîntem încă departe de a ne fi cîștigat dreptul la el, atîta vreme cît mai există instituții numite “școli” (deși termenul “lagăr” mi se pare mai apropiat) cum este Centrul Școlar nr. 1 București, din str. Vatra Luminoasă nr. 108 - unde învață copii nevăzători, din toată țara. Să vedem întîi, ce ar trebui să fie această școală, o instituție care să ajute la adaptarea și integrarea în viața normală a celor care și-au pierdut vederea (cel mai complex dintre simțuri). Realitatea este însă cu totul alta, constatată în cursul celor două vizite și a discuțiilor cu elevii. Romanul are o vorbă: “Sănătatea înainte de toate” - dar nu la Centrul Școlar nr. 1 unde copiii nevăzători nu au nici un fel de îngrijire medicală de specialitate. Nu au medicamente. Nu au ochelari. Mulți dintre ei, cu afecțiuni evolutive, își pierd definitiv vederea, datorită lipsei cu desăvîrșire, a asistenței medicale de specialitate și a medicamentelor. Există Departamentul de Stat pentru Handicapați și există conștiința fiecăruia dintre noi. Oricare am putea avea un copil care să orbească treptat, care să ne strige, ca în poezia lui Rilke: “Vino, și fă lumină!” Ni s-ar putea întîmpla chiar nouă să vedem din ce în ce mai puțin, pînă cînd n-am mai vedea nici măcar lumina. Ce ne-am face dacă atunci, profitînd de slăbiciunea noastră, semenii noștri ne-ar duce într-o clădire sordidă, ne-ar pedepsi atunci cînd orbecăind ne lovim de mese și vărsăm mîncarea, mîncare pe care nici animalele nu ar mînca-o. “Renunț la vitamine. N-am bani să mi le cumpăr și oricum îmi fac foame”, îmi spune un băiat de 17 ani. Un alt proverb românesc spune: “...îl iubesc ca pe ochii din cap”, dar de ochii copiilor noștri nu ne pasă. Nu ne pasă nici de izolarea, de însingurarea la care îi condamnăm. Ca și cum întunericul pe care îl trăiesc n-ar fi destul, le mai furăm și din rație, că tot nu văd, îi punem să muncească, în atelierele școlii, pentru interesul nostru personal, contra sumelor de 5-10 lei pe zi, în schimb le cumpărăm ... video. Pe urmă, domnilor profesori, vă mirați de ce copiii “devin de un negativism dezarmant”, întrebăm Departamentul de Stat pentru Handicapați ce face pentru salvarea vederii (atunci cînd e posibil) a acestor copii? Știm că s-a prevăzut gratuitatea medicației, dar e nevoie de un specialist oftalmolog, pentru a o prescrie. Gratuitatea prevăzută nu înseamnă nimic, atîta vreme cît medicamentele nu există în farmacie. Ce face Departamentul de Stat pentru Handicapați pentru copiii care au nevoie de intervenții chirurgicale, posibile doar în clinici din străinătate? Dormim liniștiți cu gîndul că îi condamnăm întunericului, astăzi, cînd recuperarea vederii este posibilă? îl întrebăm pe premierul Roman: A deschis scrisoarea, din 24 aprilie, a copiilor nevăzători și a părinților lor? Sau nu are timp pentru astfel de fleacuri?! S-a gîndit oare, domnia sa, cîți ochi ar fi putut fi salvați cu banii dați pe air-buss-urile defecte pe care ni le-a cumpărat? 1 v Școala de orbi Fotordnwo«, Declarație Ministerul Afacerilor Externe al României a receptat cu îngrijorare știrile cu privire la intrarea trupelor speciale sovietice pe teritoriul Republicii Moldova, fără acordul instituțiilor suverane de conducere ale republicii. Prezența acestor trupe constituie o nouă sursă de tensiune, de tulburare a procesului de democratizare a vieții social-politice din republică, de împiedicare a normalizării relațiilor interetnice. Consecventă cu poziția sa de spijinire a aspirațiilor cetățenilor Republicii Moldova de a-și consolida suveranitatea și neatîrnarea, România consideră periculoase și dăunătoare asemenea acțiuni de forță pentru reglementarea unor conflicte social-politice în discordanță cu spiritul Cartei de la Paris, al transformărilor radicale care au avut loc pe continentul european și chiar în Uniunea Sovietică. ROMPRES STERI • INFORMAȚII • ULTIMA ORA Anul 1 / Numărul 2$ / Mărfi 11 iunie 1991 • 4 pagini 5 De ce au ieșit medicii în stradă, în toată țara Constatările membrilor Consiliului National al Sindicatelor SANITAS, desprinse în urma ședinței din 31.05. 1991 și aduse la cunoștința publicului printr-o notă de protest, certifică adîncirea dezastrului rețelei sanitare naționale. Diminuînd de trei ori bugetul necesar minim, se grevează continuu asupra fondului biologic al populației. In contextul reducerii numărului personalului, paturilor, medicamentelor, materialelor sanitare si alimentației bolnavilor, SANITAS cere măsuri eficiente în scopul redresării situației. De asemenea, este solicitată o salarizare pertinentă, printr-o creștere de 60 %. Ca replică la tăcerea Guvernului, sindicatul hotărăște următoarele forme de luptă: miting la nivel național pe 10.06. ’91 , grevă de avertisment pînă în 16.06. ’91, grevă generală începînd cu data de 17.06.’91. Asigurînd populația că asistența sanitară se va desfășura în ritm normal, SANITAS cheamă toți cetățenii la solidarizare, în folosul sănătății individuale și conservării fondului biologic al națiunil ror Direcțiilor Sanitare județene. Iată poruncile Ministerului Sănătății: i 1. Reducerea sau desființarea unor unități sau secții ineficiente. (Ce-o fi însemnînd ineficient în sănătate, numai dl prim-ministru și ministru al sănătății știu - n.n.). 2. încadrarea tuturor unităților sanitare în capacitățile prevăzute. (Adică, dacă ne îmbolnăvim, Doamne ferește, mai mulți deodată, doctorii vor trebui să ne trateze strict în limita locurilor din spitale. Celor rămași afară li se va pune la dispoziție serviciul divin - n.n.). 3. Reducerea posturilor precum și a personalului care nu are acoperire cu un volum corespunzător de muncă. (Cum ar veni, concedierea personalului medical din zonele cu populație ■ preponderent sănătoasă - n.n.). Una peste alta, Guvernul legiferează iar Ministerul Sănătății promovează, prin Ordin, un soi de selecție naturală provocată (originală - firește). FSSMR reacționează și trimite în 13 mai 1991 o scrisoare deschisă (nr. 111) Primului Ministru, Parlamentului, Ministerului Sănătății și Ministerului de Finanțe prin care protestează împotriva măsurilor prevăzute în Hotărîrea 307 și telexul pomenit mai înainte. Din acest moment, în tabăra adresanților s-a lăsat tăcerea. Săptămîna trecută, FSIMR a cerut, prin presă, demisia ministrului sănătății. Ce va fi, vom vedea Deocamdată să notăm unul din motivele care au dus la declanșarea mitingului de ieri: “Guvernul României atentează în mod grav și cu efecte incalculabile la sănătatea publică, la viața poporului român. Guvernul să dea un raport public despre bugetul alocat W W I W ■ ■ I sănătății Cristian Dragomir Ieri, 10.06.a.c., ora 14, a avut loc în Piața Revoluției un miting de protest organizat de SANITAS. Vorbitorii au criticat Direcția Sanitară, Ministerul Sănătății și Guvernul României. S-a constatat că direct proporțional cu creșterea gradul de neputință a cadrelor sanitare de a acorda o asistență medicală adecvată. Lipsa fondurilor a dus la degradarea localurilor, mobilierului și aparaturii medicale. Scumpirea excesivă a medicamentelor, lipsa unor medicamente de mare importanță, lipsa materialelor de bază (alcool medicinal, dezinfectante, tifon, feșe) creează nesiguranță generînd revolta justificată a populației. Aplicarea Hotărîrii guvernamentale 307 din 25.04.91 determină închiderea unor unități, reducerea personalului medicosanitar și scăderea numărului de paturi. D-na dr. Nicola Ioana (Institutul Ocrotirii Mamei și a Copilului) punea fireasca întrebare: “Cine va beneficia de respectiva hotărîre? Cadrele medicale rămase fără slujbă sau poate populația ce va cunoaște o asistentă sanitară sub orice comentariu?”. Taxele impuse salariaților au crescut de la 16 % la 23 %, iar impozitele s-au majorat de la 20 % la 28 %. Cu toate acestea suma alocată de la buget este de trei ori mai mică decît minimum necesar. In plus s-au semnalat cazuri de persecuții, medicii resimțind teama de a mai lucra. Astfel, dr. Marcela Niță a fost reținută în mod abuziv de poliție, timp de cinci zile, în urma unei înscenări. Ar fi al șaselea caz după cei cinci medici din Brașov. Dl Stan Sorin, președintele este bugetul alocat sănătății națiunii române, am ajuns să ne uităm la bolnavi și să dăm din umeri pentru că nu avem cu ce să-i facem bine. Vom forța Guvernul să dea un raport public”. Dl dr. Puișor Ionescu (Spitalul Municipal) a cerut un proces în care să fie implicați toți cei care au obligat cadrele medicale să participe la genocid datorită lipsei de medicamente și instrumentar. “Un spital clinic de 1600 de paturi are un singur aparat pentru respirație artificială; este fără precedent”. Salariile personalului medical sunt situate sub nivelul minim pe economia națională. Dl dr. Tițoiu Valentin (Spitalul Fundeni): “Salariul meu zilnic este echivalent cu un kg. și jumătate de roșii. Miercuri am fost de gardă, am avut două cazuri de hemoragii digestive superioare și o singură sondă. Aș fi preferat ca pacientul care nu a beneficiat de sondă să fi fost primul ministru”. Dl Miron Mitrea, președintele Confederației “Frăția” a subliniat importanța solidarității intersindicale: “ Trebuie să luptăm împotriva dezbinării, nimeni nu o să ne dea drepturile dacă nu le vom lua singuri”. Promovînd cu consecvență politica sa de ignorare a realității și probînd o perfectă cunoaștere a tehnicii monologului, Guvernul României a reușit să scoată în stradă medicii și personalul sanitar mediu. Ieri, la ora 15, a fost programat a se desfășura în toate județele un miting de protest organizat de FSIMR (Federația Sindicatelor Independente ale Medicilor din România) și SANITAS (Sindicatele Cadrelor Medii Sanitare). Am fost prezenți la mitingul din Ploiești (în fața Casei Sindicatelor au participat circa 700 persoane). Discuțiile preliminare, de dcumentare, le-am purtat cu dr. Valentin Ivan, lider SIM din fraternitate, dr. Ion Pănescu, directorul Maternității și dr. Mihai Iolașcu, lider SIM la Policlinica .udețeana nr. 1. Istoricul conflictului dintre indicate, dintre “Sănătate” și Guvern, la 11 decembrie 1990, a fost semnat un protocol între Ministerul Sănătății, Ministerul Muncii, Ministerul de Finanțe, președintele Comisiei de Muncă a Camerei Deputaților și FSSMR, protocol care prevedea salarizarea personalului sanitar conform importanței sociale a muncii pe care o depune (menționăm că atunci, ca și acum, salariul net al unui absolvent al Facultății de Medicină- fără compensații - este de 2503 lei). - la 13 februarie 1991, FSSMR emite un comunicat (nr. 74) prin care avertizează Guvernul că revendicările ei nu au fost încă rezolvate. - la 30 martie 1991, FSIMR emite un nou comunicat cu un conținut identic. - la puțin timp, pe 25 aprilie, Guvernul “emană” Hotărîrea nr. 307 privind salarizarea personalului din unitățile bugetare, inclusiv cele sanitare. Conținutul Hotărîrii 307 este rapid asimilat de Ministerul Sănătății care, sub semnătura d-lui ministru dr. Bogdan Marinescu, transmite pe 30 mai un telex tutu- Executivul atentează viața poporului român Lucian Vasilescu SANITAS - un sindicat pentru sănătatea noastră Foto: FA Lăsați "să fiarbă în soc propriu" Matei Dumitru La Faur muncitorii sînt în grevă de trei zile. La început au intrat cei din Unitatea, apoi alte sindicate mai mici, iar astăzi întreaga uzină. Oamenii încep să-și piardă răbdarea. “Nu sîntem obișnuiți să stăm. Cînd ne-au chemat prin televiziune, în ianuarie - februarie am venit cu toții să-i apărăm de legionari așa cum ni s-a spus atunci. Acum stăm și-i așteptăm o zi, două, dar numai atît. Dacă dl Roman nu vine la noi în două zile, o să mergem noi la dînsul, cu toții, că doar uzina asta are 15.000 de oameni.” (Grigore Ștefan - muncitor). Consiliul împuterniciților Statului nu și-a comunicat poziția privind demisia administrației. Liderii sindicatelor nici nu s-au așteptat la un răspuns concret din partea unor oameni “care nu au prezentat și nu prezintă încredere”. Din CIS fac parte următorii foști tovarăși, actuali domni: ing. Costescu, ing. Tărtăcuță, ing. Apolozan, fostul director general Dumitru Constantin și dl Dumitrescu (IOR) pe care oamenii încă nu-l cunosc. După cum am avertizat, e posibil ca greva, care în două zile s-a generalizat la Faur, să se extindă la nivel de federație - conform unui comunicat de ultimă oră. Reprezentanții sindicatelor care fac parte din Alianța Democratică s-au întrunit la clubul uzinei, ieri 10 iunie, într-o ședință care a durat 2 ore și au hotărît sprijinirea nu numai morală a acțiunii revendicative declanșate aici. In consecință, miercuri 12 iunie de la ora 8,00 vor intra în grevă, deocamdată, unele Secții (sectoarele reci ale unor uzine mari din București, Iași, Buzău, Craiova, Piatra Neamț). Celor din Faur li se vor alătura, numai în Capitală, muncitori de la “Griviț Roșie”, “Timpuri Noi’ “Metalica”, “UMGB” - folosii vechile denumiri pentru a nu loc la confuzii. Sindicatele care fac parte d “Metarom” afiliate la “Alf probabil că vor profita independența de care dispun cadrul federației și vor veni sprijinul muncitorilor din Asia Democratică. Problemele cu cei se confruntă sunt aceleași, exemplul sindicaliștilor de “înfrățirea”, care au hotărît intra în grevă alături de colegii lormuncă, va fi probabil decisivă. Deci dacă pînă miercuri nu sa primi un răspuns acceptabil, partea primului ministru, situl riscă să devină necontrolaă pentru actualul guvern. Și P» Victoriei ar putea deveni pe cîteva zile neîncăpătoare, despre declarațiile d-lui Roman acum cîteva luni gen “Eu mă clintesc din loc” nu credem căr găsi acum, la un sa dea “zdrobitoarea victorie ta alega FSN”, un auditoriu destul e credul pentru a acorda o nă șansă celor care “și au aflat răspunderea”. Grevă la Faur Foto: Aurel Gârbovu Un ziarist se apără Ziaristul Petre Mihai Băcanu de la “România liberă” dezminte că ar fi făcut ziarului “Die Welt” din Hamburg declarațiile pe care președintele Ion Iliescu i le-a atribuit în cursul conferinței sale de presă. Conform afirmațiilor făcute de președinte, dl Băcanu i-ar fi spus ziaristului german că în urma afacerii Berevoiești: “Noi avem un plan exact pentru următoarele zile și săptămîni. Scopul nostru este de a-l determina pe dl Măgureanu să se autosacrifice și apoi ne vom ocupa de dl Iliescu”. In realitate, spune dl Băcanu, răspunsul său la întrebarea ziaristului a fost că citat din :"Memorie - “După o asemenea afacere, puterea ar trebui să-și dea demisia dar l-a băgat în joc pe dl Măgureanu, ca să-l sacrifice”. Ziarul german conținînd interviul nu ne-a parvenit încă la redacție, pentru a putea cita exact textul publicat. ARPress Puterea și presa V. Vălureanu Două acțiuni de presă organizate la sfirșitul săptămînii trecute par să indice existența unor divergențe între președintele Iliescu și primul-ministru, Petre Roman în ceea ce privește atitudinea față de unele ziare independente. Joi seară, șeful guvernului i-a surprins pe redactorii-șefi ai ziarelor din Capitală cu o invitație la cină la Palatul Elisabeta. (Reprezentanții “Cotidianului” au fost emiși după listă n. red.). Printre invitați, dl. Anton Uncu, unul dintre redactorii-șefi ai “României libere”. După ce a răspuns la întrebările ziariștilor, premierul i-a spus d-lui Uncu, că ar fi curios să afle detalii privind linia politică a ziarului. In urma discuțiilor avute, s-a convenit organizarea unei întîlniri între dl Roman și conducerea “României libere”, de A doua zi, la conferința de presă la Palatul Cotroceni, președintele Iliescu a manifestat o altă atitudine față de “România liberă”. A minimalizat afacerea documentelor secrete îngropate la Berevoiești, calificînd arhivele în cauză drept “deșeuri” și referinduse doar la “lipsa de profesionalism” a SRI, fără a aborda celelalte implicații ale cazului (distrugerea ilegală a unor arhive, încercarea de a acoperi urmele acțiunilor îndreptate de fosta Securitate împotriva dizigenților din timpul dictaturii, legăturile existente între fosta Securitate și actualul SRI). Demisia din FSN a d-lui Claudiu Iordache "Au trecut mai bine de 16 luni de la înființarea Frontului Salvării Naționale, care s-a prezentat înaintea electoratului României ca o mișcare politică de centru-stînga, de sorginte social-democrată. Această Platformă a constituit motivul pentru care am hotărît atunci să măresc rîndurile celor ce aspirau să participe la construcția unui partid social-democrat în România post-comunistă, al unui partid tînăr, neculpabilizat, al unui partid care să nu constituie travestiul necesar Partidului Comunist Român, care și-a mimat doar ieșirea din istoria politică imediată, al unui partid ocrotitor al destinului celor aproape peste 7.000.000 de lucrători manuali și intelectuali ai unei Românii, în care majoritatea cetățenilor ei, venind din sărăcia economică și morală au continuat să rămînă și pe mai departe prizonierii aceleiași condiții sociale, încă fără nici o speranță. Din nefericire, Frontul Salvării Naționale a evoluat în direcția unei construcții politice diluate și dirijiste, marile sale promisiuni s-au transformat treptat în imense dezamăgiri, iar baza sprijinitorilor săi a fost abandonată de categoriile sociale active. Domnule Președinte, Doamnelor și domnilor deputați. Declar că din această zi, din noua condiție pe care mi-o asum de deputat independent de Timiș, voi exprima atît în incinta Camerei cît și înaintea Comisiilor Permanente, de cîte ori îmi va fi solicitată intervenția, interesele Confederațiilor Sindicale din România, îmi este cu atît mai dureros să recunosc acum că partidul de care mă desprind a devenit, tot mai detașat de suferințele publice, tot mai distant, tot mai echivoc, tot mai puțin transparent, tot mai imprudent, tot mai indiferent la convulsiile unei societăți pe care s-a angajat să o piloteze prin criza structurilor ei, nu pentru emanciparea guvernanților, ci spre binele României".