Cotidianul, iulie 1991 (Anul 1, nr. 38-58)

1991-07-02 / nr. 38

Curajul recunoașterii păcatului Presă liberă Reprezentativitate Probleme ale democrației ȘTIRI • INFORMAȚII • ULTIMA ORA 63 Decesul unei alianțe militare comuniste Olanda la președinția Comunității Europene Problemele nu și-au găsit rezolvarea Firma franceză “GEC ALSTHOM", realizatoarea unui tren de mare viteză, va purta negocieri la Societatea “FAUR SA” în vederea încheierii unor contracte de parteneriat și a deschiderii unor linii de credit. In ciuda acestui fapt, la Societatea “FAUR SA” se vorbește tot mai insistent despre inevitabila reluare a grevei. Se afirmă că greva ar putea fi declanșată chiar la începutul acestei săptămîni, întrucît problemele rămase în suspensie nu și-au găsit rezolvarea. AM Press Cartelul sindical "Alfa" se află în stadiul declanșării unui conflict de muncă în legătură cu greva generală ce urmează să înceapa în ziua de 4 iulie 1991, dl Bogdan Hossu, președintele Cartelului sindical “Alfa” - una dintre confederațiile membre ale Uniunii Confederative Naționale (UCN) a fost de părere, într-o scurtă Agențiile de presă transmit că, în cursul nopții de duminică spre luni, la Belgrad, în cadrul unei ședințe de urgență, prezidiul Iugoslaviei a hotărît alegerea croatului Stipe Mesici în funcția de președinte al statului. In declarația dată publicității, se afirmă că Serbia și-a ținut cuvîntul dat, acum fiind rîndul Sloveniei și Croației. In cursul aceleiași nopți, Mesici, considerîndu-se președinte federal, a cerut restabilirea păcii în țară și a solicitat armatei federale încetarea focului. In cursul zilei de duminică, Liubliana, capitala Sloveniei, continua să fie blocată dar alarma aeriană care a răsunat în întregul oraș s-a dovedit ulterior a fi fost falsă. In cursul nopții de duminică spre luni nu s-a mai înregistrat nici un incident grav, fiind asftel prima noapte liniștită de la începutul ostilităților. Ca urmare a acordului intervenit între Ante Marcovici, premierul federal și președintele sloven Milan Kucean, s-a anunțat că a început retragerea armatei federale. Ministrul de externe L. Loncear a trimis Austriei o notă de protest împotriva masării de trupe austriece la granița dintre cele două țări. Menționăm că luni, delegația CE, formată din miniștrii de externe ai Italiei, Luxemburgului și Olandei s-a deplasat din nou la Belgrad declarație făcută AM Press, că aproape două treimi din sindicatele afiliate organizației pe care o conduce se află în stadiul declanșării conflictului de muncă, în conformitate cu Legea nr. 15/1991. AM Press pentru o misiune de bune oficii. De asemenea, s-a anunțat că Hans-Dietrich Genscher, ministrul de externe al Germaniei, va face o vizită în Iugoslavia la cererea guvernului federal, precum și a guvernelor Sloveniei și Croației. Tot în cursul zilei de luni, reprezentanții celor 35 de state membre ale CSCE au trecut la examinarea crizei iugoslave, traducere și adaptare de Mihaela Mătăchiță. Stipe Mesici ales Președintele Iugoslaviei ---------------------4---------------------- Desen de Cristian Crisbâșan Scrisoare deschisă . Uniunea Confederativă Națională sindicală a adresat președintelui Ion Iliescu, precum și președinților celor două Camere ale Parlamentului, o scrisoare deschisă prin care solicită adoptarea printr-o procedură de urgență - a unei legi care să cuprindă obligativitatea pensionării femeilor după 25 de ani de muncă și a bărbaților după 30 de ani de muncă, indiferent de vîrstă. Valabilitatea legii ar urma să fie de cel puțin un an, fără a depăși doi ani. Scopul promulgării unei asemenea legi ar consta în disponibilizarea unui număr cît mai mare de locuri de muncă, pentru a diminua presiunea șomajului în rîndul tinerilor. AM Press Martiriul evreilor din România la Templul Coral din București s-au comemorat, luni, 1 iulie 1991, 50 de ani de la martiriul evreilor din România. Această acțiune a fost organizată de Federația Comunităților Evreiești din România. In sală erau prezenți: Preafericitul Patriarh Teoctist, domnii Dan Marțian, Alexandru Bîrlădeanu, Doru Viorel Ursu, Gelu Voican- Voiculescu, Ion Aurel Stoica, Radu Câmpeanu, Andrei Pleșu, Razván Theodorescu, Domokos Géza, Sergiu Cunescu, Ioan Lup, Toma George Maiorescu, Ștefan Cazimir, ambasadorii SUA, Israelului și Germaniei, precum și alți invitați de seamă de peste hotare. Solemnitatea de comemorare a început la ora 10,00 printr-un serviciu religios oficiat de Eminența Sa, dl dr. Moses Rosen, Șef-rabinul Cultului mozaic și președintele Comunităților Evreiești din România. După aceasta, dl Alexandru Bîrlădeanu a citit din partea președintelui Ion Iliescu un mesaj din care spicuim: “Exterminarea evreilor, în timpul celui de-al doilea război mondial a fost una din cele mai mari crime. La noi în țară, legionarii au fost aceia care le-au înfăptuit prin rebeliunea din 1941 și prin masacrul de la Iași. In acele momente, poporul român și-a putut arăta toleranța, omenia și solidaritatea în suferință față de poporul evreu. In România nu a putut fi aplicată «soluția finală», țara noastră fiind un liman de salvare a evreilor”. Din partea guvernului, dl Caius Dragomir a transmis mesajul primului ministru Petre Roman: “Criminalii din 1941 sunt vinovați față de poporul român și de întreaga omenire. Poporul român a fost nevoit să asiste la sftar tirajul evreilor, ceea ce a făcut să pară vinovat în fața poporului evreu”. Ambasadorul statului Israel, dl Zvi Mazel a citit mesajul președintelui Israelului, domnul Chaim Herzog, iar din partea d-lui James Baker, Secretarul de stat al SUA a vorbit dl Alan Green jr. De asemenea, fostul cancelar al Germaniei, dl Willy Brandt, a transmis un mesaj rostit de dl ambasador Klaus Terfloth. După citirea mesajelor, dl Moses Rosen a rostit o predică de comemorare: “Noi nu comemorăm aici numai cele întîmplate la Iași, ci martiriul evreilor din România. Nu găsesc rostul polemicilor în legătură cu numărul total al victimelor. Ele nu se pot număra. Sunt foarte multe. Cine îi poate număra pe cei fără morminte? Pe cei cărora li se spunea la Auschwitz: «Voi ieșiți pe coș!». Noi procedăm acum la Marea înviere a unui întreg popor(...) Ba chiar se spune că aici nu a murit nici un evreu, Antonescu salvîndu-i. Au fost asasinați și în 1991 prin ziarele care falsifică istoria acelor ani. Se spune că evreii au fost teroriști, că au tras în armata română, lucruri total neadevărate. Tot în aceste ziare, precum și în Parlament, prin vocea unui deputat, s-a spus că eu culpabilizez poporul român. Noi facem o demarcație clară între poporul român atît de tolerant și ospitalier și fasciștii ce au înfăptuit atîtea crime(...) Vinovați sunt cei care au colaborat. Vinovat este cel al cărui nume îl poartă astăzi străzi din Arad și Cluj. Unora le este frică să spună că Antonescu este vinovat de deportarea țiganilor și evreilor din România. Există dovezi clare în acest sens. Acum o să se spună că acuzăm armata română, dar din nou facem o deosebire între adevărații militari și zbirii asasini. De altfel, în armată existau mulți ostași evrei. Putem prezenta actele de decorare de către Rege a 681 ostași evrei. Să nu uităm că au existat români ce ne-au ajutat, precum prefectul de atunci al Chișinăului, țărani și preoți ce i-au ascuns pe evrei de deportare. După Revoluție, la Parlament s-a depus o lege ce condamnă rasismul, antisemitismul, xenofobia etc, dar, spre surprinderea noastră, cuvîntul “antisemitism” a fost exclus. Am întrebat de ce, iar răspunsul a fost că există deja cuvîntul “rasism” (!). Se mai spune că Senatul și Parlamentul sînt pline de evrei, dar nu este așa. Dar presupunînd că ar fi adevărat, noi ce vină avem? Noi datorăm poporului român recunoștință și sperăm că nu vor da crezare acelor articole din ziare ce falsifică istoria. Noi spunem aici adevărul ce va șoca pe mulți care nu-i cunosc, dar e singura soluție ca românii să afle adevărul. Vrem să se știe că am suferit. Poporul evreu a pierdut șase milioane de oameni, dintre care 1,5 milioane de copii arși în lagărele de concentrare. Vrem să se știe asta și să ne înțelegeți. Am rămas puțini, doar supraviețuitorii, și nu vrem să plecăm în altă parte. Pot să vă spun că avem motive serioase să credem că în curând România va ieși din impas. Democrația nu se face prin înfometare și izolare. Nu numai Polonia, Ungaria și Ceho-Slovacia au dreptul să fie ajutate. Sunt sigur că poporul român se pronunță clar împotriva antisemitismului, acest fapt fiind demonstrat prin prezența în această sală a elitei culturii, politicii și științei românești". După cuvîntarea d-lui Moses Rosen a vorbit Preafericitul Patriarh Teoctist, urmat la tribună de președintele FSN, dl Ion Aurel Stoica, Ministrul Educației și Culturii din Israel - dl Zevulun Hammer, ce a transmis un mesaj din partea guvernului israelian, dl Richard Schiffer, asistentul Secretarului de stat al SUA cu un mesaj în numele guvernului SUA, Raymond Epstein în numele organizației “American Joint Distribution Commitee”, Soshana Cardin (născută în Basarabia), în numele iudaismului american, Israel Singer , în numele comunităților evreiești din întreaga lume, Arthur Schneier (născut la Iași), președintele Fundației “Apel la conștiință” din SUA, academicianul Nicolae Cajal și în încheiere laureatul Premiului Nobel pentru Pace, Elie Wiesel, născut de asemenea în România. Acesta a spus: “Tragedia evreiască este unică. Nici un alt popor nu a suferit mai mult, nu a pierdut o treime din poporul său și 1,5 milioane copii. Am văzut articolele antisemite publicate în România în ultimele luni. Aceste articole reverberează ca ecouri ale pamfletelor antisemite din anii ‘30-’40. Sunt stupide. Trebuie să fii prost să crezi ce scriu despre noi. Se spune că Israelul dorea să ia România. Și tot noi sîntem răspunzători de ce e rău sub soare. Am pierdut prea mulți din fiii și fiicele noastre ca să poți gîndi că e posibil așa ceva. Ura distruge nu numai pe cei urîți, cît și pe cei care urăsc. Conducerea României întîmpină foarte mari dificultăți pentru a îmbunătăți imaginea țării în lume. Prin antisemitism nu se va reuși niciodată. Doresc ca, de cîte ori voi vorbi despre ținutul copilăriei mele, să o fac cu respect și asta depinde numai de voi”. La ora 14,00 Adunarea Comemorativă a luat sfîrșit, participanții asistînd la dezvelirea în curtea Templului Coral a unui monument în amintirea martirilor evrei. Tot luni s-a deschis la Sinagoga mare din strada Adamachemil, expoziția martiriului evreilor din România (1940-1941). Cristian Răuțu tue wiesei Foto: D. Gora Preafericitul Patriarh Teoctist Foto: D. Gora Loshana Cardin, Președinta Conferinței Președinților Marilor Organizații Evreiești din America Foto Gora Moses Rosen Alexandru Bîrlădeanu Foto: D. Gora Ambasadorul Germaniei, Klaus Terfloth Elțîn vine la București? > Surse ale Ministerului Afacerilor Externe au informat un redactor AM Press în legătură cu intensificarea programului vizitelor oficiale în și dinspre România. Astfel, pînă în septembrie, vor sosi în România: secretarul general al NATO, președintele Turciei, primul ministru al Greciei, președintele Federației Ruse, ministrul de externe al Federației Ruse, ministrul de externe al Italiei. Președintele Ion Iliescu va efectua vizite de prietenie în Maroc, Venezuela, Costa Rica și Israel. AM Press Conferință . Duminică, 30 iulie a.c., s-au desfășurat, la Sala polivalentă din capitală, lucrările Conferinței filialei București a Alianței Civice. Această întrunire, asemenea celor din județe, desfășurate zilele trecute, are o importanță decisivă pentru viitorul binecunoscutei organizații înființată în toamna anului 1990.În urma sondajului făcut în timpul conferinței, a fost evidentă opțiunea participanților pentru formarea unui organism politic al Alianței Civice. Procentul celor care au fost “pentru” s-a ridicat la 85 la sută. “Dar decizia finală o va lua Congresul Alianței Civice”, a declarat agenției AM Press dl Iulian Cornățeanu, unul dintre liderii Alianței.Pentru conducerea filialei bucureștene au fost alese 27 de persoane. Au fost stabiliți, totodată, 57 de delegați pentru Congresul Alianței Civice ale cărui lucrări vor avea loc la Opera Română în zilele de 5, 6 și 7 iulie 1991. AM Press Certificatul medical al grevei Urmare Deciziei ședinței de Senat al Federației Sindicatelor Independente ale Medicilor din România la data de 29.06.1991, toate cele 65 de sindicate prezente au hotărît continuarea grevei, cu elemente noi de radicalizare. In funcție de condițiile specifice fiecărui județ, vor fi sindicate județene care vor hotărî închiderea spitalelor teritoriale, cu rămînerea unor pichete de grevă la acest nivel, care vor îndruma bolnavii către spitalul județean respectiv. Stația de salvare de la nivelul spitalelor teritoriale, va funcționa pentru a asigura transferul bolnavilor spre spitalele județene.Copiii peste trei ani cu afecțiuni cronice nu vor mai fi internați în spitale. Dispensarele pediatrice se închid.Se menține interdicția de a nu se efectua întreruperi de sarcină pînă sîmbătă 6 iulie 1991, cînd liderii sindicali se vor întruni în ședință extraordiară de senat, pentru a se decide viitoarea tactică de continuare a grevei. De asemenea, a fost sistată campania de vaccinări. Senatul Federației a fost indignat de poziția pe care și-a exprimat-o Ministerul Sănătății în Parlament, precum și de faptul că a dezinformat opinia publică și a cerut demisia neîntîrziată a ministrului sănătății și a celorlalte persoane din conducerea Ministerului Sănătății. Conducerile mai multor sindicate județene (Neamț, Suceava, Timiș, Arad, Harghita) au luat legătura cu grupări parlamentare județene, sau le-au adresat telexuri solicitînd interpelări în Parlament în vederea soluționării problemelor ridicate de Federația Sindicatelor Independente ale Medicilor din România.Liderii SIM din județul Bistrița Năsăud au avut convorbiri cu dl primministru Petre Roman, care a manifestat aceeași nepăsare față de rezolvarea problemelor medicale. Senatul Federației a mandatat conducerea Consiliului Național de grevă să înceapă convorbiri cu președintele Ion Iliescu. Se așteaptă sprijinul celorlalte federații și confederații sindicale din țară, care pînă acum trebuiau să înțeleagă că greva medicilor este în interesul populației pentru asigurarea unei asistențe sanitare moderne. Foto: A. Gârbovu Raliere la grevă Sindicatul Liber al Institutului de Geriatrie și Gerontologie București împreună cu Sindicatul SANITAS și Sindicatul Cercetătorilor din același institut. Sindicatul Liber al Spitalului Clinic “Colțea”, Sindicatul Liber al Institutului de Igienă și Sănătate Publică București, se raliază și susțin greva Federației Sindicatelor Medicilor, fiind total de acord cu necesitatea stringentă a reconsiderării cifrei din Bugetul de Stat alocat Sănătății. In felul acesta se va putea face o reconsiderare reală privind importanța acestei categorii speciale. Lider, O.Popa Refugiați Berna, Elveția (UPI) Confruntat cu un număr tot mai mare de cereri de azil politic, guvernul elvețian ia măsuri pentru accelerarea procedurii de aprobare pentru viitorii refugiați. Guvernul a angajat 165 de noi funcționari pentru examinarea cererilor de azil, cu scopul de a reduce perioada de așteptare a deciziei asupra acestor cereri. Ministrul afacerilor interne, Arnold Koller a spus luni că valul de cereri de azil politic este “catastrofal” și că a crescut cu 84% între ianuarie și aprilie. “Mai sunt de rezolvat în total 65.000 de cazuri de către un birou programat să prelucreze doar 25.000 de cazuri pe an”, a spus el. Guvernul Roman la capătul drumului Mărgărita Geică “ Considerăm că acum există suficiente probe care atestă faptul că dl Petre Roman și Guvernul său și-au încălcat obligațiile pe care le-au avut față de proprietarii capitalului național. Cerem demiterea imediată și începerea unei anchete parlamentare asupra tranzacțiilor efectuate de către acest Guvern cu capitalul național”, se arată în finalul comunicatului “Guvernul Roman la capătul drumului”, dat publicității de către Consiliul de conducere al Uniunii Confederative Naționale (UCN).“Probele” sunt cele două documente ce poartă semnătura d-lui Petre Roman, nota înaintată acestuia, “Probleme grave în economia României” de dl ministru Eugen Dijmărescu, cu privire la alternative de soluții pentru ieșirea din actuala criză economică și Hotărîrea guvernamentală nr.419/16.o6.1991 privind reabilitarea unor subunități economice componente ale regiilor autonome .La mai puțin de o lună de la propunerea înaintată de dl Dijmărescu, soluția sa de alternativă cu “încercarea de vînzare de active ale statului (întreprinderi etc.) unor investitori străini, înaintea apariției Legii privatizării”, se poate regăsi în fapt, prin semnarea de către dl Petre Roman a H.G. nr .419/16.06.1991, după cum reiese din comunicatul UCN. In conformitate cu articolul î al H.G. nr.419/16.06.1991 miniștrii de resort ai regiilor autonome sînt autorizați să vîndă subunitățile a căror valoare patrimonială depășește 10 mii. lei și să diminueze, prin reevaluare, în vederea vînzării, valoarea patrimoniului acestor subunități. “Mai pe înțeles, o hală industrială care este înregistrată în prezent cu o valoare de 200 mii. lei va putea fi cumpărată, după înscenarea unor licitații și proiecte de valorificare, cu 2 -3 mii. lei”, după cum subliniază comunicatul UCN.Studiind cu atenție și cu răspundere programul economic al Guvernului pe anul 1991, conducerea Cartelului Sindical ALFA a atras încă de la început atenția asupra faptului că așa-zisa “liberalizare a prețurilor și indexare a salariilor” nu poate duce decît la reducerea puterii de cumpărare a salariilor, forțînd astfel populația țării să-și consume economiile bănești făcute și eliminînd-o complet de la procesul de intrare în proprietate asupra capitalului național ce urmează a fi pus în vînzare. “ Deci nu încurajarea și sprijinirea populației țării în dezvoltarea activității de economisire, ca una din sursele principale ale creării sectorului particular în economie, așa cum s-a angajat Frontul Salvării Naționale în Platforma-program cu care a cîștigat alegerile, ci exact opusul său, epuizarea, într-un singur an, 1991, a tuturor economiilor bănești deja făcute, după cum reiese din punctul 3B al notei d-lui Dijmărescu și în care se precizează că «toate economiile populației se vor epuiza într-un singur an» “. Tot dl Dijmărescu, la punctul E al notei sale, propune “anularea negocierilor de salarii care s-au făcut fără acoperire în rezultatele financiare ale întreprinderilor “. Deci, continuă comunicatul UCN, dacă aceste salarii vor fi plătite, costurile vor fi mai mari decît veniturile, unitățile economice vor deveni nerentabile, falimentare, și vor trebui închise. “Dolarii obținuți prin înstrăinarea dreptului de proprietate asupra unor părți ale avuției românești nu vor fi reinvestiți pentru retehnologizări, modernizări etc., ci pentru plata unor salarii neacoperite, pentru subvenții, adică pentru pierderi. Se propune, deci, nici mai mult nici mai puțin, decît vînzarea țării pentru menținerea în scaun a unui Guvern incompetent și iresponsabil. Vrem să fim foarte clari. Noi considerăm că salariații României sunt proprietarii reali și unici ai capitalului acumulat sub dictatura comunistă”.