Cotidianul, ianuarie 1992 (Anul 2, nr. 11-18)

1992-01-20 / nr. 11

Populația va plăti toate greșelile executivului Joi, 16 ianuarie, s-a votat în Camera Deputaților o lege prin care cele 200 miliarde lei, reprezentînd pierderile întreprinderilor economice în anii 1989-1990, se constituie în datorie publică și vor fi suportate prin impozite de întreaga populație a României. Intr-un viitor apropiat se anunță și alte legi de acest fel, în care datoria publică majorată în anul 1992 pînă la circa 300 miliarde lei, va fi plătită în același mod. Datoria va fi plătită, conform legii, în următorii cinci ani. Pierderile acumulate în cei doi ani se datorează gestiunii necorespunzătoare, creditelor angajate și nerambursate, defecțiunilor tehnice și organizatorice ale întreprinderilor de stat. ARPress Automobile de milioane Prețul nou al autoturismelor “Oltcit” variază, în funcție de model, între 880.000 lei și 970.000 lei dar, avertizează producătorii, prețul nu este încă stabilizat,în luna următoare preconizîndu-se o nouă creștere. Prețul “Daciei” este cunoscut tipul “Liberia”, de pildă, costă 993.800 AM Press ES Municipiul Iași sa redevină ceea ce a fost... ES De la Micul Paris, escală în bazarele micului Istanbul Musulmanii fundamentaliști răvășesc Algeria O nouă amînare a păcii este posibilă în Iugoslavia Tragedia comunismului nu poate fi înțeleasă decît de victimele lui Mărgărita Geică șoc ... înainte de anul 1989, vizitasem Polonia, Ungaria și Germania Democrată. In martie 1990, am vizitat pentru prima dată Iugoslavia și România... M-am hotărît să creez eu o țară imaginară în care să-mi plasez revoluția. Ea este mai aproape de Ceho-Slovacia decît de oricare alta, deși conține multe aspecte și din evenimentele care au avut loc în celelalte țări”. Dl Caramitra a ținut să ne “introducă în atmosferă” prin cîteva cuvinte ce ne-au fost adresate înainte de începerea spectacolului:“Acțiunea piesei e plasată undeva în Europa de Est și are ca subiect revoluția de catifea. Ne aflăm înaintea alegerilor: această piesă e o viziune a unui autor englez contemporan despre cele întîmplate în Estul Europei”. Am consemnat și impresiile cîtorva dintre cei invitați la premieră. Cazimir Ionescu: “Sunt curios să știu, dacă această piesă va fi televizată, care vor fi reacțiile?” Corneliu Coposu: “Este o piesă bine montată, bine regizată. Vorbește despre revoluțiile de catifea, dar cu aluzii valabile în toată lumea comunistă”. Stelian Tănase: „Textul e foarte prost, actorii sunt foarte buni”. Intr-adevăr, din distribuție fac parte: Gina Patrichi, Victor Rebengiuc, Petre Gheorghiu, Valeria Ogășanu, Mihai Cafrița, Virgil Ogășanu, Cornel Scripcaru, Maria Eremia, Claudiu Stanescu ș.a. Dl Caramitra ne-a mai mărturisit că a ținut să invite la această premieră reprezentanți ai tuturor partidelor, “de la «România Mare» la PNȚCD”. Eu, una, încă mai aștept premierele unor piese ale autorilor români sau din celelalte foste țări ale lagărului comunist. Cred că numai cei care au trăit efectiv anii terorii roșii pot scrie și analiza mai bine cele întîmplate. Oricum, noua premieră a Teatrului Bulandra, teatru primit de curînd în Uniunea Teatrelor Europei, merită văzută și pentru faptul că este un punct de vedere al cuiva din afară despre noi, cei dinlăuntrul “fenomenului” numit comunism sau de ce nu? - comunism cu față umană. Teatrul Lucia Sturdza Bulandra prezintă o nouă premieră. Este vorba de spectacolul cu piesa “Forma mesei” de David Edgar (traducere de Catrinel Pleșu) în viziunea regizorală a d-lui Ion Caramitra. Caietulprogram - realizat în colaborare cu publicația “22” - cuprinde și o scurtă prezentare a piesei făcută de autor: “Pentru acei scriitori care, ca și mine, mai păstraseră încă o oarecare urmă de credință într-o formă de socialism, prăbușirea lui a reprezentat un WINA CAR Cotidianul In atenția celor interesați Setul complet de cupoane poate fi depus la sediul redacției, începînd de miercuri, 15 ianuarie a.c., pînă miercuri, 22 ianuarie a.c., între orele 10-18. Cei care expediază cupoanele prin poștă le pot trimite fie pe adresa redacției: Calea Plevnei 114, sector 1, București, cod 77103, fie la Oficiul Poștal nr. 67, strada Virgiliu, nr. 39, cod 77136, căsuța poștală 67-34, cu mențiunea: Pentru concursul “Vin a Car”, pînă la data de 20 ianuarie a.c. inclusiv (ștampila poștei), Vineri, 24 ianuarie a.c., vom publica lista tuturor participanților în ordine alfabetică, precum și regulamentul de desfășurare a concursului. Eventualele contestații pot fi făcute la sediul redacției pînă la data de 27 ianuarie 1992, inclusiv. Tragerea la sorți va avea loc la sfîrșitul lunii, în cadrul unui spectacol cu public. Detalii la telefon 37.74.78 între orele 10-18. 11 Membrii redacției și ai tipografiei nu au dreptul să participe la concurs. i Pentru prima dată in istoria Palatului Congreselor din Kremlin, “măreața sală a fost luată cu asalt” de peste 5.000 de ...ofițeri ai armatei sovietice, vineri, 17 ianuarie 199 £. De dimineață pînă seara tîrziu, o reuniune de militari de frunte ai colosului armat unional, nesiguri de viitorul care-i așteaptă și care-și stăpîneau cu greu furia, a dezbătut problemele legate de descentralizarea forțelor armate sovietice, creînd o stare de tensiune de la Washington la Bonn, Belgrad sau Tokio. Bucureștii au convocat și ei de urgență Consiliul Suprem de Apărare a Țării, ca să dezbată “probleme legate de planificarea bugetului armatei”. La întîlnirea de la Kremlin au participat doar doi din liderii Commonwealth-ului Statelor Slave: In speță, Boris Elțîn și Nursultan Nazarbaev, ofițerii amenințînd cu suspendarea discuțiilor și a procedurilor, pînă la intrarea în sală a celorlalți președinți de republici. Puține detalii au răzbătut însă, în afara Sălii Congreselor, în stradă lumea se confruntă cu aceleași prețuri astronomice, și cu toate că nu e război, pîinea e cartelată, devenind un aliment de lux. Firme germane și belgiene cîștigă la licitație primele 16 societăți comerciale Scopul conferinței de presă de vineri, 17 ianuarie a.c., a Agenției Naționale de Privatizare, s-a constituit anunțarea a două companii cîștigătoare ale licitației pentru privatizarea primelor 16 societăți comerciale românești. Dl Emilian Radu, director general al Departamentului de investiții străine și asistență tehnică din străinătate pentru privatizare, a anunțat că din cele 10 companii străine participante (firme de consultanță și bănci comerciale), Compania Roland Berger din Germania a ieșit cîștigătoare a licitației pentru cele 8 societăți comerciale producătoare de bunuri de consum (încălțăminte, tricotaje, confecții, țesături din mătase, băutui, activități de turism și comerț). Cel de-al doilea lot de 8 societăți comerciale din domeniul industrial (construcții de mașini și prelucrări metalice, mobilă, lămpi electrice fluorescente, hidrosisteme, mase plastice etc.) a revenit Companiei Ernst Young din Belgia. S-a anunțat că în prima jumătate a săptămînii viitoare se vor încheia și contractele cu cele două companii străine care vor urma să acorde asistență tehnică în demararea acestor prime privatizări din amplul program preconizat. M.G. De ce nu va amîna dl Stolojan alegerile generale In pofida demersurilor făcute de unele cercuri politice, în special ale opoziției, pentru amînarea alegerilor din primăvară pentru o mai temeinică pregătire a acestora, ele vor rămîne la datele stabilite. Adversarul oricărei amînări este primul-ministru însuși. Motivul este strict personal - domnul Stolojan își are postul rezervat la Banca Mondială pînă cel tîrziu la data de 31 mai 1992. AM Press Guvernul nu a acceptat soluția sindicatelor Pentru clarificarea situației apărute în urma tentativelor de negociere dintre Consiliul național consultativ și guvern, cele trei Confederații naționale fondatoare ale CNE au organizat vineri, 17 ianuarie, o conferință de presă. In deschiderea conferinței, domnul Dan Mocănescu (Alfa) a justificat necesitatea apariției acestui consiliu și rolul pe care cele trei mari centrale sindicale, prin conjugarea acțiunilor, îl vor juca în viața socială a țării. “In toamnă am semnat un protocol ce presupunea încheierea unor contracte la nivel de ramuri profesionale, constituirea comisiei naționale de indexare și reglementarea raportului dintre creșterea prețurilor și salarii pentru lunile noiembrie și decembrie. In urma tratativelor, s-a căzut de acord cu această creștere prognozată atunci la 25 de procente, să fie suportată prin indexare, în proporție de 50%, respectiv 12,5%, urmînd să fie corectată la sfîrșitul fiecărei luni. Protocolul a fost încălcat de către guvern, nici una din cele două luni nefiind compensate, așa cum s stunționează textul în cauză. Nu interesele noastre au dus la situația în care ne aflăm, acum, în imposibilitatea de a semna acest contract național. El a fost reluat de trei ori de reprezentanții patronatului, după ce se ajunsese la o înțelegere în ceea ce privește cele 113 articole. Joi s-au renegociat articolele, urmînd ca luni, 20 ianuarie, contractul să fie semnat. Crearea unor relații coerente, bazate pe contract, ar fi permis inițierea unor măsuri și posibilitatea de a acționa pentru restabilirea unei situații extrem de grave, în sensul în care, la sfîrșitul lunii noiembrie, producția scăzuse la 65%. De asemenea, toate contactele pe care le avem cu potențialii investitori străini su-Matei Dumitru gerează faptul că aceștia reclamă relații stabile de muncă și nu au nevoie de soviete, ci de contracte între sindicate și patronat, au nevoie de o estimare corectă a valorii muncii în țara noastră, pentru a putea aprecia corect riscul unor posibile investiții”. La întrebările privind modul în care au decurs negocierile, a răspuns dl Victor Ceorbea (CNSLR): "Investitorii străini reclamă relații stabile de muncă. Ei nu au nevoie de soviete, ci de contracte între sindicate și patronat" “Am avut de-a face în permanență cu tendințe de transferare a rezultatelor acțiunilor noastre către comisia mixtă guvern-sindicate. Comisia de indexare a avut prima întrunire joi, 16 ianuarie. Din ea fac parte reprezentanții celor trei confederații plus șase reprezentanți ai guvernului și unul din partea patronatului. In 23 decembrie, am avut prima întîlnire cu patronatul, la care, însă, unii reprezentanți ai acestuia au declarat categoric că ei nu înțeleg utilitatea unui contract colectiv la nivel național și nici nu este posibilă încheierea unui asemenea contract. Ulterior, s-au negociat cîte 10-12 ore zilnic, dar din 18 reprezentanți ai patronatului, cinci nu ne-au onorat cu prezența, astfel încît, pînă astăzi, nu am reușit semnarea acestui contract (pentru că nu s-au întrunit cei 18 patroni). Am stabilit un termen limită luni, 20 ianuarie, la ora 9, și am comunicat primului ministru hotărîrea nostră de a trece la acțiuni specific sindicale, în cazul în care obstrucțiile patronatului vor continua”. Dl Bogdan Hosu (Alfa) s-a referit la implicațiile pe care stabilirea unui salariu minimal l-ar avea pentru pensionari: “In momentul în care salariul minim se declară la o anumită valoare, conform tuturor normelor în vigoare, pensia minimă nu poate scădea sub 75% din acest salariu minimal. Faptul că nu crește salariul minim înseamnă că cele 3 milioane de pensionari vor rămîne cu aceleași pensii indexate, cu o valoare ce nu va fi egală cu cea a salariaților”. După doi ani, în care cele trei mari confederații și-au disputat patrimoniul fostului UGSR, această problemă a ajuns acum în atenția parlamentarilor. Mitrea Miron (Frăția): “Atunci cînd noi ne luptam pentru patrimoniu, luptă ce ne îndepărta de la esența de bază a activității noastre, ni se spunea că nu este nici treaba Parlamantului, nici a președintelui, ci numai a sindicatelor. In momentul cînd noi am căzut de acord, a devenit brusc treaba puterii. Dl Iliescu chiar mi-a spus că nu poate susține ca numai unele confederații să dirijeze patrimoniul și că ar fi bine dacă noi am cădea de acord și am dona acest patrimoniu statului. Nu aș putea să nu leg blocarea accesului la acest patrimoniu și de decizia Frăției de a susține politic sau direct anumite formațiuni politice sau chiar persoane. Există o frică că acești bani ar putea fi folosiți pentru o propagandă politică. Indiferent de cum vom fi noi angrenați în activitatea electorală, nu vom face niciodată apel la fondurile sindicale centrale sau proprii. Ne solidarizăm împotriva amestecului puterii în gestionarea fondurilor sindicatelor și îl acuzăm pe directorul Băncii Comerciale Române care, prin intervenția dînsului, a creat un prejudiciu moral incomensurabil mișcării sindicale prin oprirea apariției cotidianului nostru. Ce a reieșit cu claritate din conferința de presă a fost faptul, subliniat de către toți liderii confederațiilor, că nu există și nu poate exista o conlucrare cu guvernul în actualele condiții. Practic, nu s-a negociat nimic, s-au purtat discuții interminabile, iar reprezentanții guvernamentali, menținîndu-se pe poziții rigide, au făcut tot posibilul pentru dezinformarea opiniei publice. Reforma de care se face atta caz nu este sesizată de nimeni, iar faptul că s-au recuperat fonduri valutare și că s-a limităt profitul la 30% nu înseamnă că s-au luat măsuri pentru declanșarea vreunei reforme. De fiecare dată, cînd în așa-zisele negocieri s-a ajuns la un punct sensibil, dl Stolojan a încercat să se eschiveze, amenințînd liderii de sindicat că-și va da demisia. Menționînd faptul că cele trei confederații cuprind 86,6% din totalul mișcării sindicale, liderii CNC au anunțat declanșarea unor acțiuni de protest la începutul lunii februarie, în cazul în care negocierile nu se finalizează în mod satisfăcător. A fi sau a nu fi... cunoscut Vineri, 17 ianuarie 1992, Convenția Democratică, forță electorală majoră, formată din opt partide, un sindicat politic și cinci grupări de opoziție, și-a prezentat punctul de vedere asupra legii privind alegerile locale și asupra stadiului în care se află actuala campanie, în cadrul unei conferințe de presă desfășurate la Hotel București. “Pentru o campanie electorală onestă și alegeri corecte există un minimum de condiții, pe care Convenția le consideră absolut necesare. Prima condiție este existenta unei legislații adecvate, constînd din legea privind alegerile locale, legea administrației locale, legea privind organizarea și finanțarea partidelor politice, legea pentru finanțarea campaniei electorale. Primele două legi au fost votate de Parlament, iar ultimile două sînt blocate de același Parlament, afectînd astfel grav desfășurarea campaniei electorale. Legea alegerilor locale are defecte și omisiuni, deja semnalate Guvernului printr-o scrisoare înaintată de Convenția Democratică.” S-a constatat, suplimentar, că această lege nu este aplicată corect. “Considerăm că puterea politică nu a asigurat existența și funcționarea cadrului legislativ adecvat și a mijloacelor materiale indispensabile desfășurării acestor alegeri. A doua condiție o constituie reprezentarea corectă și obiectivă la radio și televiziune. Convenția Democratică a solicitat direct guvernului Stolojan demiterea conducerii Televiziunii Române și cererea aceasta rămîne încă valabilă”. Unitatea opoziției democratice a fost și rămîne un deziderat permanent, după alegerile de la 20 mai 1990. Constituirea Convenției Democratice răspunde, în sfîrșit, acestei speranțe, deoarece “numai unirea forțelor noastre poate scoate țara din criza totală în care se află Sperăm ca primele alegeri la care participă Convenția Democratică, și anume alegerile administrative din 9 februarie, să fie o dovadă puternică și durabilă pentru perioada de reconstrucție, în care putem păși cîștigînd bătălia electorală din acest an”, a mai declarat prof. Tudor Marian, de la Solidaritatea Universitară, în cuvîntul de deschidere a conferinței de presă întrebările ziariștilor au vizat în principal stadiul în care se află campania desfășurată de Convenție, care este tactica și strategia comună pe care aceasta o susține. O jurnalistă de la “Expres” a pus problema puterii de competiție pe care o are candidatul Convenției la funcția de primar general al Capitalei, comparativ cu persoanele “bine cunoscute” propuse de Front sau de alte formațiuni. Dl Radu Câmpeanu, președintele PNL, a replicat cu umor că “după mine, e chiar preferabil să nu fie o persoană cunoscută”, asta implicînd că notorietatea nu reprezintă în clipa de față cea mai bună carte de vizită. Rep. Dl Tudor Marian La Comisia Electorală ușile rămîn închise Mihai Staub O delegație a Asociației Foștilor Proprietari din zona Lacului Văcărești a încercat să depună ieri, 19 ianuarie a.c., o contestație la Comisia electorală a municipiului București. In documentul respectiv, membrii Asociației contestă înscrierea pe listele de candidați pentru alegerile locale a domnilor: Dumitrescu Marin Puiu - director general al Direcției pentru Agricultură și Alimentație la Primăria Municipiului București - care, scrie în Contestație, în loc să susțină la Primăria Capitalei dreptul de proprietari ai terenurilor ai membrilor Asociației noastre, a încercat să ne lămurească să renunțăm la terenuri pentru a rămîne în proprietatea primăriei". Blejan Sevastian, actualul primar al sectorului 4 care “Nu recunoaște membrilor Asociației noastre dreptul la proprietate” și Gabrea Sorin, actualul viceprimar al Primăriei Capitalei - care “Este omul care luptă cel mai mult ca terenurile noastre să rămînă în proprietatea primăriei” și care “Este unul dintre inițiatorii Proiectului ilegalei H. G. nr. 556 din 17 mai 1990, prin care s-a încercat exproprierea terenurilor noastre”. La Comisia electorală nu au găsit pe nimeni: “Am stat acolo circa o oră, în jurul prînzului, dar nu am găsit pe nimeni, deși astăzi (ieri, n.r) este ultima zi de depunere a contestațiilor. Am întrebat și ofițerul de serviciu aflat la secretariatul primarului general, care ne-a spus că nu a văzut pe nimeni la Comisia electorală (Pal Traian, vicepreședintele Asociației Foștilor Proprietari din zona Lacului Văcărești). PHOXVibernafon SWISS-MADE Va oferim cel mai nou produs al armei Remafon APARATUL AUDITIV PROGRAMABIL Se înlătură reglajele mecanice, programarea facîndu-se cu ajutorul computerului aflat In cabinetul medicului. Prezintă 10 parametri ajustabili, computerul putînd memora caracteristicile mai multor pacienți. • B.F.D.Import Export SRL Distribuitor în exclusivitate al firmei Bernafon în România. tel.: 50.54.86./ fax: 12.08.31, )