Cotidianul, mai 1992 (Anul 2, nr. 86-102)

1992-05-06 / nr. 86

"Frontul se înșurubase tot mai mult la vîrf" Cum sunt tratați studenții în spitale Interviu cu părintele Cleopa Nanu Guvernul încearcă să stimuleze exportul La circ domnește tristețea Bastonul de mareșal Și Război foamete în Cornul Africii Părinteasca Vizita Regelui Mihai s-a desfășurat calm și simpatic Ca tot omul întors din America, dl Petre Roman, devenit campion într-ale democrației în urma mineriadei din septembrie 1991 (cînd și-a pierdut postul de prim-ministru) a organizat marți, 5 mai a.c. o conferință de presă, mai exact o nouă demonstrație de cum se poate nega o afirmație făcută anterior și viceversa. “Nu se poate practica o politică economică cît timp politica în sine nu s-a consolidat și nu există o formulă, o schemă de stabilitate politică ce nu se poate realiza decît prin alegeri” - a afirmat domnia sa. Dar în Duminica Orbului (20 mai ‘90) n-au fost alegeri?! N-a trimițat atunci că s-a instalat legitim în fruntea guvernului (ce-i drept, în urma promisiunilor sterile care au amețit populația lipsită de exercițiu democratic) și că “Platforma” de al 20 mai era singura capabilă să scoată țara din impas?! N-a fost domnia sa vedetă?! Nu i-a desconspirat pe “țărăniștii vînzători de țară”?! Și ce a făcut dl Roman cu economia țării?! N-are rost să comentăm. E suficient să intrăm într-un magazin alimentar. Acum, despre aceeași platformă afirmă că nu a fost un program închegat, care să ofere un drum spre economia de piață. , FSN-ul dlui Roman dorește ca alegerile legislative și prezidențiale (deși nu a stabilit, încă ,un candidat) să aibă loc cel tîrziu la sfîrșitul lunii iunie și asta “nu din interes de partid, ci pentru că e vorba de interesul * Ondine Ghergul tării”. Despre dl Mircea Drac, candidat la președinție propus de Mișcarea Ecologistă din România, dl Roman a declarat: “Se știe că am avut legături destul de apropiate cu dl Mircea Drac, care, însă, în ultima vreme au încetat... Eu cred că, mai presus de orice, persoana care ar ajunge în fruntea statului în calitate de președinte al României trebuie să o facă cu deplină credință față de Constituție, deci să fie capabilă să arbitreze între forțele politice ... și mă întreb dacă dl Mircea Drac este capabil de așa ceva...” Tot în numele “sfintei Constituțiuni”, despre monarhie și vizita regelui Mihai I în România, liderul FSN-ului “aripa reformatoare” a declamat: “Faptul că vizita regelui Mihai s-a desfășurat calm și, aș putea spune, mă rog, simpatic, așa, adică fără nici un fel de adversități acute, e un lucru bun, chiar remarcabil. Mai departe nu-mi pot permite să fac alte comentarii care ies în afara sau sînt în contradicție cu Constituția, care deocamdată este cea votată prin referendum. Atîta timp cît această Constituție există nu putem să facem speculații în legătură cu revenirea regelui Mihai ca suveran. Dacă vreodată s-ar pune această problemă, eu mi-aș dori ca ea să se facă din nou și numai într-un cadru democratic, deci printr-o voință care să fie un proces normal și nu o bulversare, pentru că orice bulversare înseamnă plantarea unor rădăcini pentru discordie și nu pentru ceea ce cred că gîndesc majoritatea promonarhiștilor, adică pentru echilibru în țară”, iar despre vizita președintelui Iliescu la Vaslui, în numele aceleiași “sfinte Constituțiuni”, dl Roman a apreciat că “a fost pur electorală... Dacă ar trebui să ne ținem de litera Constituției, asemenea vizite întîlniri pot fi utile. Cînd ele se transformă în proces electoral, sînt oarecum în afara limitelor comun acceptate... Am înțeles că la Vaslui au fost luări de poziție în legătură cu monarhia... Din acest punct de vedere, ceva mai mult echilibru ar fi fost necesar”. Inițiativa dlui V. Măgureanu de a face publice dosarele cu informatorii securității a fost apreciată ca fiind “gravă, ilegală, neconstituțională și demagogică... Hotărirea cu privire la utilizarea dosarelor trebuia să fie făcută, în temeiul democrației, de către Parlament... Persoana as fi de acord să se publice dosarul meu, ca să nu existe nici un dubiu... Faptul că dl Măgureanu își permite să manipuleze aceste dosare, acum, mi se pare de o gravitate incredibilă. Este pur și simplu, îmi măsor cuvintele, inadmisibil în societatea românească de azi. Este o aroganță fără pereche...” Conferința de presă s-a terminat cu un zîmbet pentru care aș fi invidiată de lucrătoarele de la Apaca. • • Wânja Reacția premierului Stolojan, la felul în care au fost reflectate în mass media ultimele măsuri din programul său economic, a fost promptă și în contrast cu opinia celor care susțin că premierului nu-i pasă de imaginea sa mediatizată. In acest sens, primul ministru a fost iarăși prezent în fața reprezentanților presei, cu care ocazie a repetat și a nuanțat hotărirea de a lua aceste măsuri, după cum urmează: 1. In primul rând, dl Stolojan a ținut să asigure de seriozitatea tratativelor guvernului cu FMI și Banca Mondială și să respingă afirmațiile apărute în presă, privind o iminentă aservire a țării intereselor străine, prin finanțarea obținută de la aceste instituții, numite de însuși premier, cu altă ocazie, “instituții contestabile”, care impun, simultan cu acordarea de credite, condiții drastice: “Aș vrea să punctez aici că acordurile pe care noi le-am încheiat cu FMI și Banca Mondială, și care urmează să fie supuse aprobării directorilor instituțiilor respective la sfîrșitul lunii mai, sunt acorduri care au fost pregătite aici, în țară, luni de zile. (...) Aceste acorduri au fost pregătite de fiecare minister pe domeniul de care răspunde și o bună parte din muncă s-a desfășurat în cadrul Băncii Naționale, în cadrul Guvernului, atunci cînd a trebuit să fie corelate diferite politici. (...) Cele două acorduri formează un tot unitar. Acordul cu FMI se concentrează, în primul rind, pe stabilitate economică și pe depășirea problemelor de deficit valutar al balanței de plăți al contului curent, în timp ce acordul cu Banca Mondială se concentrează pe probleme de reformă structurală, de restructurare a sistemului real al economiei, al întreprinderilor, al ramurilor ș.a.m.d. Pe 28 mai va fi examinat acordul cu Banca Mondială și pe 29 cu FMI. (...) Noi respingem total aceste afirmații care se fac, e drept, de foarte puțini, afirmații care nu reprezintă o noutate pentru România, pentru că s-au practicat și în trecut, de aservire a intereselor țării la instituțiile FMI, BIRD s.a.m.d.” 2. Măsurile luate de Guvern vis-avis de problema inflației, menținerea deficitului valutar și persistența unei inflații ridicate au fost următoarele probleme abordate de premier: “Aș vrea să revin la cele două probleme: inflația și deficitul valutar. Inflația reprezintă un mod de rezolvare a dezechilibrelor care există în economie, iar acest mod de rezolvare a dezechilibrelor este un mod inechitabil față de populație, este un mod care primejduiește restabilirea economică, posibilitatea de redresare, deci inflația reprezintă un mod haotic, în afara oricărei pretenții de piață economică ordonată, de rezolvare a dezechilibrelor care există între cerere și ofertă. Dezechilibrul valutar. După cum știți, moneda, leul, nu este o monedă convertibilă în accepțiunea generală în țările dezvoltate. Și dacă există, în lipsa finanțării externe, nu există decît o singură cale de rezolvare a deficitului: reducerea importului la nivelul posibilitâților pe care le oferă exportul, încercînd, de fapt, ca și acest export să crească cît se poate de mult. Consecința unui deficit valutar care nu este finanțat din exterior, pentru economie, este inflația. (...) Indiferent cînd și cum, România trebuie să restabilească echilibrele. Atît timp cît nu va face acest lucru, de fapt, corupția se întețește, specula înflorește, necazurile continuă. Drumul spre creșterea economică trece prin restabilirea echilibrelor. Alt drum nu există”. Este înduioșătoare grija premierului față de suferințele poporului care, dacă nu va putea cumpăra acum un kilogram de carne cu o mie de lei, o va putea face peste cîteva luni... Părinteasca grijă stolojană se manifestă nu doar față de popor, dar și fată de predecesorul său care, printr-o veselă inconștiență, a contribuit la starea gravă a economiei românești de astăzi: “Slăbiciunea acestui program, la ora actuală a precizat dl Stolojan, este faptul că noi nu putem să restabilim echilibrele brusc. De ce nu putem? Pentru că aicea este o istorie, e o istorie a acestei țări, o istorie a suferințelor acestei țări, e o istorie a modului cum s-a desfășurat reforma pînă în prezent”, înduioșător, nu? 3. Cu privire la noua politică a dobînzilor, vom reproduce doar cîteva cuvinte revelatoare despre capital, în viziunea premierului. (Sperăm să gustați, în același timp, și savoarea frazei): “Capitalul e o marfă rară. (...) Dacă cineva e dispus să economisească, iar altcineva e dispus să investească, atunci trebuie să plătească prețul. Și prețul nu poate fi un preț care ăla care are resursă, adică capitalul, cînd e să-și reprimească capitalul constată că ăla s-a făcut între timp, jumătate”. stolojană Dora Mezdrea Conferința Națională a Laicatului Ortodox Gabriel Klimowicz și Remus Andrei Ion Deschiderea Conferinței Naționale a Laicatului Ortodox s-a făcut la ora 10.00, odată cu intrarea în sală a Patriarhului României, P.F.Teoctist, împreună cu un sobor de preoți din care făceau parte Prea Sfinții Episcopi Calinic al Argeșului, Teofan Sinaitul, Damaschin Severineanul, precum și Prea Cucernicii Constantin Galeriu, loan Buga, Iustin, Nicolae Tănase ș.a. întreaga sală a cîntat “Hristos a înviat”. Dl Florin Bernea, directorul muzeului Țăranului Român, în calitate de gazdă și membru al comitetului de inițiativă al conferinței, a dat cuvîntul P.F. Patriarh, în cuvîntul de întîmpinare, întîistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a spus că această conferință “este rodul cerințelor sufletești, al cerințelor simțirii și responsabilității credincioșilor, este rodul a ceea ce sfînta noastră biserică a sădit în sufletele poporului nostru dreptcredincios”. . Dl Ion Rațiu și-a făcut simțită prezența în prima parte a Conferinței. Dezbaterile acestei conferințe urmăresc să atingă, pe cît posibil, o zonă cît mai largă de preocupări ale ființei omenești care-și desfășoară povestea cotidiană în România, punîndu-le iarăși iară sub semnul credinței ortodoxe. Toate lucrările care vor fi prezentate la această conferință vor fi cuprinse, ulterior, într-o carte. Așa cum a arătat dl Sorin Dumitrescu “rostul acestei conferințe este de a participa, după puterile ei, la recuperarea adevărului ținut sub obroc, măsluit sau obnubilat de compromisuri ° și de nenorocita tactică a «adaptării» la vitregie (...). Credem, alături de Conferința Preoților, că restaurarea sodomicității ecleziei reprezintă cheia regenerării, în așa fel încît toate compartimentele Bisericii, blocate de infiltrațiile aparatului represiv, să fie eliberate, drenate, să-și recapete elasticitatea și să comunice firesc între ele pînă în profunzimea capilarității, pentru ca informația și sugestiile să circule nestingherite”. Doamna Ana Blandiana, în calitatea ei de președintă a Alianței Civice, a prezentat un apel adresat Bisericii Ortodoxe Române. Domnul George Boncea, student la Academia de Arte Frumoase, a prezentat cîteva date extrem de interesante despre mișcarea mondială cunoscută îndeobște sub numele de New Age, care cuprinde secte satanice, puternice mijloace de propagandă, organizații internaționale, adevărate industrii de semne anticreștine, puternice formații de muzică rock, industrii de filme etc. Toată această amplă mișcare anticreștină urmărește distrugerea Bisericii și stăpînirea acestei lumi. Domnul Marian Munteanu a propus spre analiză un program practic foarte interesant care prevede între altele înființarea unei Universități Creștine sub patronajul Bisericii Ortodoxe Române, care să cuprindă toate secțiile realiste și umaniste, activitate editorială, realizare de filme, înființarea unui cotidian, toate acestea fiind nu neapărat teologice, dar pătrunse de spiritul creștin. De asemenea, dl Munteanu a propus ca Biserica Ortodoxă Română să controleze realizarea manualelor școlare iar, pe lîngă mănăstiri, să se poată organiza tabere pentru tineret. Toate aceste acțiuni, de fapt, sunt concepute pentru revigorarea, în spirit ortodox, a tineretului român. Propuneri de asemenea interesante a prezentat dl loan Alexandru. Domnia sa a propus ca Biserica, atît elenii, cît și credincioșii, să se implice mai con PF Teoctist și d-nii Horia Bernea și Sorin Dumitrescu I t O nouă tovărășie!? ! Marin Bucur Sub faldurile mai mult verzi (verdele ecologist, firește!) decît tricolore, cum stă bine unei mișcări a cărei politică “de bine” este a naturii pentru om și a omului pentru natură, după cum ne-a convins prin organizarea marilor marșuri de protest contra poluării României industrializate, la Govora, Bicaz, Râșnov, Valea Călugărească, Tîrgoviște, Giurgiu, Copșa-Mică, Suceava, Baia-Mare, Zlatna, Delta-Dunării, etc și a vigilenței permanente în legătură cu pericolul unui nou Cernobîl din sudul Dunării, asistăm de cîteva zile la cea mai spectaculară ofensivă a Mișcării Ecologiste din România, în grija neprecupețită pentru destinul viitorului ecologic al țării noastre, ni se propune ca supremă garanție, “pentru liniștea noastră”, un candidat la postul de preșidenție! Toată lumea a stat cu sufletul la gură! Cine va fi acest Cousteau autohton care să vegheze la puritatea aerului, apei și solului românesc! Care savant de renume mondial, unul dintre bărboșii din fotoliile Academiei Române! Surpriză, ca așteptarea deciziilor juriului premiului Goncourt sau ca la decernarea premiilor Oscar. Mișcarea Ecologistă a propus cu succes pe bravul luptător basarabean, liderul Frontului Popular Creștin - Democrat, dl Mircea Druc. Mișcarea se curăță și ea ca și natura mamă de cîteva crengi, cam putregăioase tocmai în vîrf, și domnii ecologiști, în loc să propună un stejar de altundeva decît de la Scornicești, ne propun un luptător politic, de toată stima și iubirea noastră. Numai că ne întrebăm cum dl Mircea Druc, un entuziast apărător al cauzei politice și al dreptului istoric al românilor de peste Prut, ar putea, peste noapte, să treacă de la creștin - democrați la ecologiștii “liberi cugetători”! Nu-i așa că e destul de ciudat ca domnia sa să nu-și caute tovărășie la creștin - democrații de la București - care luptă pentru a recunoaște fraților noștri basarabeni dreptul de cetățenie română - și face hora mare cu ecologiștii! O fi apărut - cum se poartă moda “aripilor” - și o aripă recentă creștin - democrată a Mișcării Ecologiste? Ce se întîmplă cu această “mișcare” ne este clar în toiul campaniei electorale. Nu ne este clar ce se întîmplă cu dl Mircea Drac. Este acesta un scenariu sofisticat al puterii, fie în varianta FSN - Iliescu, fie în varianta FSN - Roman, de a demta opinia publică din țară printr-un subterfugiu electoral care poate avea, temporar, un oarecare impact asupra electoratului? Să fie dl Mircea Druc, personajul ales de putere care să joace acest rol? Acel candidat despre care se vorbea mai de mult, ca unul dintre agreații discreți atît ai Cotrocenilor cît și ai Partului Victoria? E posibil ca dl Iliescu să trateze cu dl Snegur pentru Chișinău și, de ce nu, cu dl Druc, pentru București? în felul acesta vom avea sigur două republici moldovenești surori, una cu capitala la Chișinău, mai mică, și alta cu capitala la București, ca-n familie! Să sperăm, totuși, că dl Mircea Druc, a cărui demnitate ne-a fost dovedită în atîtea ocazii pînă acum, nu va avea dorința să devină grădinar în Parcul Cotrocenilor! creț și mai eficient în acțiuni pentru salvarea vieții copiilor nenăscuți. în România - care deține la acest capitol unul din primele locuri în lume - se naște un copil din patru. A mai propus ca Biserica să acorde asistență religioasă cadrelor militare și soldaților în cazărmi, să se reînoade tradiția exegezei biblice, să fie restituite națiunii cărțile de literatură creștină (Mircea Vulcănescu, Vasile Voiculescu, Nae Ionescu, Nichifor Crainic etc.) la prețuri accesibile. O altă propunere a fost ca “cei în al căror stage creștin s-au împotmolit tancurile atee” în decembrie ‘89, să fie canonizați, anul acesta, odată cu Ștefan cel Mare și Constantin Brâncoveanuu. Au mai prezentat lucrări dl Ionel Ungureanu, “Teologie a socialului”, dl Mihai Șora, ‘Teologia politicii”, dl Dumitru Mazilu, “Nevoia regenerării morale”, compozitorul Corneliu Cezar, “Preoți prin răspundere”, dl dr.Mihai Constantinescu, ‘Trezire”, dna Irina Nicolau și dl Răzvan Ionescu - actor “Pași pe nisip”. în după amiaza zilei de ieri au fost prezentate alte trei lucrări, iar apoi au avut loc discuții pe marginea materialelor prezentate. Dl Ion Rațiu la Conferința Națională a Laicatului Ortodox r. Unitatea forțelor democratice Vintilă C. Brătianu N-am alergat niciodată după măriri politice, însă am încercat să-mi fac datoria de român. Ca un vechi membru al Partidului Național Liberal trebuie, astăzi, să-mi exprim nedumerirea asupra căii urmate de conducerea Partidului nostru. Atît în țară, cît și în străinătate, am fost întrebat de nenumărate ori de oameni politici și jurnaliști care sînt într-adevăr țelurile acestei conduceri, îmi este teamă că ele se rezumă la satisfacerea unor ambiții personale și partizane. S-a dat uitării că, la înființarea Partidului, în secolul trecut, liberalii n-au colaborat niciodată cu forțe totalitare. Bărbații de stat, ca, de exemplu, Dimitrie Sturza, Ionel Brătianu, Ion Duca și Dinu Brătianu au pus întotdeuna interesul obștesc al țării înaintea tuturor cerințelor partizane. Ei aveau o linie etică pe care toți o puteau înțelege și urma. Astăzi, în vremuri de grea cumpănă pentru țara noastră, conducerea liberală n-are dreptul să joace într-o comedie de Caragiale. Alegerile legislative și prezidențiale ce vor avea loc peste cîteva luni vor hotărî soarta României pentru mult timp. Depinde de noi dacă vrem să pășim pe calea democrației și, astfel, să ne regăsim locul în Europa sau dacă ne vom adînci în mocirla moștenită de la anii de barbarie comunistă. Cu forțele democratice fărâmițate în zeci de partide este greu să alegi cui să dai votul. Unirea acestor forte sub un singur steag poate să asigure victorii, după cum recentele alegeri locale au dovedit-o. Inginer și ofițer de rezervă în aviația de vînătoare - in toamna 1946 condamnat, în absență, munca silnică pe viață, ca un la oponent al comunismului și susținător al democrației - Pentru acest motiv părăsește clandestin țara, în mai 1947 - Ales în Comitetul Național Român, în 1950 - Unicul fiu al lui Vintilă I.C. Brătianu Hotărirea conducerii liberale de a părăsi Convenția Democratică stînjenește străduințele oamenilor de bună-credință de a clădi o societate democratică. Problema invocată în legătură cu minoritatea ungară nu este un argument valabil în lumea de astăzi. Totodată, eliminarea din cadrul partidului a tuturor celor care au opinii diferite, ca de exemplu, cazul doamnei Tetu, președinta sectorului I, București, nu este acceptabilă pentru o organizație ce se pretinde democratică. De doi ani am propăvăduit, în vorbe și în scris, că alegătorul trebuie să aibă încredere în diriguitorii democrați, îmi este teamă că astăzi, la cîteva luni de la alegeri, nu putem spera la o schimbare în Partidul nostru. Trebuie, însă, să oferim un acoperiș tuturor liberalilor care cred la linia etică tradițională și să le dăm posibilitatea să adere la Convenția Democratică. Nu formăm de fapt un nou Partid, dar singura metodă juridică posibilă care să asigure continuitatea și legitimitatea Partidului nostru este formula propusă de Nicolae Cerveni de a utiliza denumirea de “Partidul Național Liberal - Convenția Democratică”. în ce mă privește, sînt hotărît să mă stabilesc în țara noastră și să sprijin clădirea unei societăți democratice. K íKuí VyZDl Vintilă D. Brătianu