Cotidianul, ianuarie 1993 (Anul 3, nr. 1-24)

1993-01-04 / nr. 1

Tranziție la anii' sau la multi ani? "Am venit cu trentele astea, să mai scot un ban" Conflictul bosniac a trecut pragul noului an" .Curții Statele Unite recunosc republicile Cehia si Slovacia START 2 creează o nouă lume de tranziție Liana Petrescu Președintele George Bush se apropie de sfîrșitul carierei sale cu o energie rar întîlnită. Semnarea Tratatului START 2 la Kremlin, duminică, prin care două treimi din rachetele nucleare strategice vor fi reduse în decurs de zece ani, încununează o activitate diplomatică extrem de sinuoasă, ale cărei puncte de reper au fost întîlnirile de la Malta, Moscova, München și Camp David. Războaiele purtate de Statele Unite în Coreea, Vietnam și Irak constituie însă un indiciu cert că statele din lumea a treia continuă să fie o amenințare, cu atît mai mult cu cît experții americani se tem că Irakul, Iranul, India și Pakistanul ar putea produce armament nuclear în viitor. Pericolul constă în posibilitatea ca aceste arme de distrugere în masă să fie la discreția unor iresponsabili militari sau civili. Dar și în această privință START 2 este crucial, întrucît el va crește rezistența pe care tratatul o va impune în lume față de proliferarea amelor nucleare. Pe de altă parte, tratatul s-a încheiat după ce operațiunea “Furtuna Deșertului” a consolidat pozițiile Americii în lume, după eșuarea puciului comunist la Moscova, care a condus la dezmembrarea Uniunii Sovietice, iar Germania unificată, o dată cu căderea zidului Berlinului, a produs mișcări centrifuge de unificare în Europa, așa încît astăzi asistăm la libera deplasare peste frontierele naționale a persoanelor, bunurilor și serviciilor înlăuntrul Comunității Europene. In fine, tratatul survine după ce Statele Unite au lansat operațiunea de ajutorare și pacificare în Somalia, țară răvășită de o foamete cumplită și de hărțuieli iresponsabile între facțiunile beligerante locale. Privind în viitor, tratatul reduce posibilitatea unor catastrofe de proporții mult mai mari decît cea existentă în fosta Iugoslavie și imprimă un grad de certitudine politică viitorului altminteri incert al Rusiei și al celor ce favorizează reforma și democratizarea la Răsărit. Dacă Bush a calificat START 2 drept “cel mai semnificativ tratat de reducere a armamentului ce a fost semnat vreodată”, iar Elțîn, drept “un cadou de Crăciun și de Anul Nou oferit lumii întregi”, tot atît de adevărat este că importanța politică a acestui acord depășește cu mult semnificația oricărui act relativ similar din trecut. Tratatul configurează o realitate strategică total diferită, la care lumea întreagă va trebui să se adapteze. Ucraina în primul rînd. Condițiile puse de Kiev pentru ratificarea tratatului START 1 - Ucraina să beneficieze de protecția Occidentului în eventualitatea unei agresiuni ruse - pot periclita relațiile americano-ruse și, mai ales, soarta acordului încheiat duminică la Kremlin. Efecte de amploare similară vor apărea în Asia, Orientul Mijlociu și chiar în America Latină. O lume întreagă a fost pusă peste noapte în stare de tranziție spre o nouă ordine. Chiar moscoviții, care au petrecut sărbătorile sfîrșitului de an cu multă dedicație, s-au trezit duminică într-un alt timp istoric. Rămîne de văzut cum se vor adapta ,ei și mai ales parlamentul rus - unde conservatorii duri și-au exprimat deja dezaprobarea, pretinzînd că Moscova a cedat prea mult Occidentului la noua realitate. Puterea de la Moscova este în orice caz interesată de menținerea relațiilor cu Statele Unite. Graba cu care Boris Elțîn i-a propus președintelui Bill Clinton o întîlnire la vîrf, imediat după ce Bush va depune mandatul, este cel mai clar indiciu. De altfel, administrația Clinton urmează să decidă asupra eventualei folosiri a forței în Bosnia-Herțegovina, precum și asupra mijloacelor prin care Ucraina și alte republici foste sovietice pot deveni state denuclearizate în cel mai scurt timp posibil. în ambele cazuri, Moscova dorește să-și asume un rol deloc neglijabil. Prea multă istorie a curs pînă la semnarea tratatului pentru ca piedicile care mai stau încă în calea respectării lui să fie de netrecut. Numai zîmbete, președintele american George Bush și președintele rus Boris Elțîn s-au întîlnit sîmbătă la aeroportul din Moscova, cu ocazia vizitei înaltului oaspete de la Washington, în vederea semnării tratatului de reducere a armamentului START 2 SUPERMARKET W 11 INTRAȚI ȘI IEȘIȚI CÎȘTIGÂTORI NICOLAE TITULESCU 95-103 TEL: 3123881 A “Am jurat să apăr interesele Neamului” M.S. Regele Mihai I către țară de Anul Nou 1993 Români. Ne aflăm în ultima zi a anului, într-un moment de bilanț, când din cenușa timpului trecut se nasc speranțele pentru anul ce vine. înaceastă zi mă adresez vouă de peste cincizeci de ani, vouă, în slujba cărora mi-am pus întreaga viață, Țării, a cărei suferință am împărtășit-o necontenit. In pofida eforturilor dictaturii comuniste de a distruge statul român întemeiat de Carol I și consolidat de bunicul meu Ferdinand, contrar intențiilor de îngenunchere a mândriei și demnității naționale, românii au refuzat să accepte un sistem de guvernământ străin de natura, de tradițiile noastre și care ne-a disprețuit atât valorile esențiale, cât și nevoile. Impusă în 1947 de lovitura de stat sprijinită de Stalin, dictatura a fost înlăturată în 1989. Dar lupta pentru crearea unei adevărate democrații abia a început. Schimbările care făgăduiau instalarea binelui au fost urmate adesea de noi și noi restricții. Acestea m-au afectat în mod direct și pe mine. Sub veșmântul înșelător al unei legitimități populare, autoritățile rămân temătoare de prezența mea în țară, împiedicându-mă pentru a cincea oară, în ultimii trei ani, să fiu alături de voi. Doar o singură dată am putut să calc din nou pe pământul Patriei, de Paște, cînd am fost copleșit de dragostea voîastră și când, pentru prima oară după revoluție, v-ați exprimat într-un număr atît de mare opțiunile și speranțele pentru viitor. Actualilor guvernanți și reprezentanților lor le-a fost dintotdeauna teamă de aceste manifestări spontane de încredere și simpatie populară. De aceea, în ultima clipă, înainte de sosirea mea în Țară, autoritățile au impus niște condiții insultătoare nu numai față de mine și poporul român, ci și față de ceea ce pretind ele că reprezintă. Refuzând un astfel de “diktat’.’, v-am apărat și garantat viitorul, viitorul vostru. (continuare în pagina 2) “în zilele de sărbători va fi apă caldă și rece”, s-a afirmat în ultimul briefing guvernamental al anului trecut - 30 decembrie 1992. Realitatea - chiar cea din noaptea de Anul Nou - a contrazis previziunile/promisiunile executivului. Din mai multe puncte ale Bucureștiului (Drumul Taberei, Berceni, Piața Rosetti, Militari etc.), ni s-a semnalat lipsa totală a apei. Culmea, au existat zone (str. Ștefan Furtună)care nu au cunoscut această situație niciodată în ultimii... 45 de ani. De bază mai putem pune oare pe celelalte promisiuni mai mult sau mai puțin optimiste ale monomului din Piața Victoriei? Putem fi liniștiți privind energia electrică, Lucian Gheorghiu unde, am aflat, “nu sunt probleme”? Despre cum ne vom încălzi pînă în 10 ianuarie - nu ne facem iluzii. Situația energiei termice și a gazelor naturale “o putem menține la nivelul actual” (puținii reprezentanți ai presei s-au amuzat copios la aflarea veștii) a fost prezentată ca o victorie. Dătătoare de speranțe este compensarea prețului în proporție de 100 % la 68 de sortimente de medicamente (cardiotonice, antiasmatice etc.) și 75 % a altor 132 de sortimente (antiulceroase, tranchilizante, chimiohepatice, antibiotice etc.). Executivul a hotărît ca, începînd de la 1 ianuarie, să se renunțe la tichetele de benzină, prețurile fiind următoarele: 140 lei/litru benzină Premium, 130 lei/litru Regular și 120 lei/litru benzină normală. Prețul la motorină a fost stabilit la 110 lei/litru. S-a anunțat totodată termenul de valabilitate al tichetelor nefolosite, acesta fiind 31 ianuarie 1993. Pînă în februarie 1993 sugarii vor fi asigurați privința laptelui praf, circa 220 tone urmînd a fi distribuite gratuit celor din ambulatoriu. Referitor tot la cei mici, Guvernul a luat inițiativa de a prelua în tabere speciale o serie de copii refugiați din fosta RSFI. Nu s-a specificat concret din care state vor proveni acești copii, printre ziariștii prezenți circulînd zvonul că ar fi vorba doar de copii agresorilor, mai ales că există și precedente la noi. Briefingul nu a fost onorat de nici un deținător de portofoliu, componenții executivului ciocnind la acea oră (între ei) o cupă de șampanie. Sperăm că nu pentru a celebra “evenimentul” de la 30 decembrie 1947, spune, și una pe alta face ■ Ceea ce vedeți în imagine ar putea fi numită “o îmbrățișăre ucigașă”. Guilherme Panda (dreapta) a ucis-o pe Daniela Perez (stînga), cu optsprezece lovituri de foarfece. Cei doi, actori brazilieni, sunt interpreți ai operei “Body and Soul”. Motivul crimei: o banală altercație i i Timișoara, cînd M.S. Regele nu a mai venit Deși s-a aflat în ultimul moment de contramandarea vizitei M.S. Regele Mihai I, o echipă de reporteri ai “Cotidianului” a făcut, totuși, deplasarea la Timișoara, pentru a “înregistra” pe viu atmosfera din capitala Banatului, reacțiile privitoare la această (temporară sperăm) nouă amînare a întîlnirii Majestății Sale cu timișorenii. • Cele trei trenuri de noapte (Acc.123, Acc.129 și Rapidul 11) spre Timișoara au circulat aproape goale, deși cu o săptămînă în urmă fuseseră vîndute toate biletele. In seara de 23 decembrie, în fața caselor de bilete din Gara de Nord, se vindeau tichete de călătorie pentru Timișoara. Sectorul “neutilizări” a Romwared-ului a fost luat cu asalt, în special de reprezentanții presei. • Amînarea vizitei regale a fost resimțită și în domeniul comerțului și al turismului, numeroase unități rămînînd cu marfa nevîndută, iar hotelurile - care, cu numai cîteva ore în urmă, nu mai făceau față cererilor de cazare - au fost ocupate în proporție de 5%. • Și totuși, Timișoara nu a dus lipsă de “musafiri”. Numeroase efective de militari au fost dislocate în jurul orașului. Martori oculari au afirmat că “atîtea coloane de mașini militare nu au mai circulat pe șoseaua Lugoj-Timișoara din 17 decembrie 1989”. • în august ‘92, cu 4 zile înaintea proiectatei vizite în Timișoara a M.S. Regele Mihai I, subprefectul județului, dl Călin Drug, a primit de la premierul Stolojan indicații privind întîmpinarea suveranului la aeroport. Acum, cu prilejul vizitei din decembrie, reprezentanții Prefecturii nu au mai fost contactați de către Guvern. • în orașul de pe Bega, despre amînarea vizitei s-a aflat miercuri, 23 decembrie, în jurul orei 13.00. Cîțiva simpatizanți ai Regelui au vrut să organizeze un miting de protest, dar li s-a atras atenția să nu se uzeze de numele partidelor din care fac parte PNȚCD și PAC. • Deși M.S. Regele Mihai I nu a fost prezent la Timișoara, la serviciul religios din ziua de Crăciun au asistat mii de timișoreni, numărul acestora fiind de trei ori mai mare decît cu un an în urmă, majoritatea celor de față dorind să fie, “măcar cu șprițul, alături de Majestatea Sa”. Un sondaj efectuat printre cei prezenți a scos în evidență două tendințe: una de acceptare a hotărârii de amînare a vizitei, datorită condițiilor aflate prin intermediul comunicatului Biroului de presă a Casei Regale, și una de reproș la adresa acestei decizii: “trebuia să vină, chiar și cu riscul de a-i fi făcut control la piele. Ar fi fost o palmă strașnică la adresa autorităților” susțineau cîțiva simpatizanți ai Majestății Sale Rep. Conține suplimentul iAfcl La zi Mesajul Patriarhului Teoctist a trecut la urmă A uimit lipsa de deferență oficială și de smerenie din partea funcționarilor de la serviciul de “Actualități” TV care, în cadrul emisiunii respective, vizionată de milioane de credincioși români, au lăsat la urmă, după consumarea întregului dosar de noutăți ale zilei, mesajul adresat poporului român de către Patriarhul Teoctist, cu ocazia Anului Nou. Gîndurile de bine ale Păstorului Bisericii Ortodoxe și, simbolic, al întregului popor creștin, în deschiderea emisiunii, ar fi apărut, cu sensul lor plenar, de binecuvîntare a țării. Cronicar Trei mii de miliarde pierderi în agricultură Cercetări efectuate de specialiști în economie agrară au ajuns la concluzia că în ultimii trei ani agricultura românească a suferit pagube de circa 3.000 miliarde lei. Aceste uriașe pierderi s-au datorat modului defectuos de lichidare a patrimoniului cooperativelor agricole de producție, deteriorării și chiar distrugerii unor importante obiective de investiții - sisteme de irigații, amenajări funciare etc., neefectuării în condiții corespunzătoare și la timp a lucrărilor agricole, precum și cadrului general în care a evoluat societatea românească sub regimul președintelui Ion Iliescu. AMPress O nouă invazie slavă Începînd cu 1 ianuarie 1993 s-a liberalizat circulația cetățenilor în afara granițelor CSI. Se prevede o “invazie slavă” în România, chiar din primele zile ale noului an. Pentru a contracara acest exod necontrolat, la nivelul executivului s-au preconizat anumite măsuri, asupra cărora se va da decizia finală în aceste zile. Turiștii individuali vor trebui să prezinte la graniță invitații din teritoriu (persoanele care vor lansa aceste invitații vor răspunde în cazul unor accidentări sau al comiterii unor infracțiuni ale turiștilor) și vor fi obligați să facă dovada unei sume în dolari pentru cheltuieli curente în România. De asemenea, pentru a intra în țară, o clauză este posesiunea biletului dus-întors. Excepții se vor face în cazul grupurilor organizate și deținătorilor de pașapoarte diplomatice. Urmează să se stabilească dacă și cetățenii basarabeni vor fi exceptați de la regimul restrictiv. Lucian Gheorghiu Remember 4 ianuarie în această lună, în ziua a patra, pomenim Soborul Sfinților măriților Apostoli cei șaptezeci la număr; pe cuviosul părintele nostru Teoctist, egumenul din Sicilia; pe cei șase Sfinți mucenici; pe Sf. Mc. Zosima Monahul și Atanasie Comentaristul; pe Cuv. Apolinaria din Sinciit; pe Cuv. Eftimie cel Nou; pe Cuv. Eftimie, egumenul mănăstirii Vatoped; pe cei 12 monahi din mănăstirea Vatoped, care, împreună cu Eftimie, au înfruntat pe împăratul Mihail latinofronul și pe patriarhul Becul și care prin sugrumare s-au săvîrșit; pe Sf. Mc. Hrisant și Eufimia, pe Sf. noul Mc. Onufrie din Chios. 1841 - S-a născut Petru Poni, întemeietor al școlii românești de chimie organică, autor al celor dintîi manuale de fizică și chimie în limba română. 1847 - Apare la Blaj “Organul luminării”, sub îndrumarea lui Timotei Cipariu, prima gazetă tipărită în întregime cu caractere latine, periodic ce a jucat un important rol în pregătirea revoluției de la 1848. 1896 - Marele miting de la București prin care se declara solidaritatea regățenilor cu lupta românilor din Transilvania. Silviu Dragomir Vineri, Prințesa Diana a întîmpinat Noul An în insulele Caraibe, unde se află în vacanță împreună cu fiii săi, William și Harry Athenée Palace la începutul secolului