Cotidianul, august 1993 (Anul 3, nr. 179-202)

1993-08-02 / nr. 179

Hr La baza corupției stau cinismul și invidia agresiva Conține suplimentul țAd Seceta și ciocanul Tia Șerbănescu în timp ce Miron Cosma își tot modifica “grija de salarii” (mai lăsând din preț) și convoca pe Valea Jiului tot ce se putea convoca, în frunte cu primul ministru, în fața guvernului, nebăgate în seamă de nimeni, câteva zeci de mame cu mai mulți copii lăsau și ele un memoriu. Primesc 400-500 lei pe lună pentru îngrijirea a trei (sau mai mulți) copii. Ele nu prea au cum să declare grevă generală. Doar n-o să anunțe: începând de luni nu ne mai creștem copiii și dacă nu se iau măsuri, începând de marți nu mai facem nici unul. E la mintea guvernului că așa ceva e imposibil, așa că dl Văcăroiu nu s-a mai deranjat să stea de vorbă cu ele. Altfel stau lucrurile când e vorba de un tată cu mai mulți mineri, legitimi sau nelegitimi. Atunci Guvernul face naveta între Calea Jiului și Valea Victoriei, doar doar l-o convinge că n-are de unde să dea mai mult de 166.000 lei. Nimeni nu neagă faptul că mineritul e o treabă grea și riscantă, dar disproporția dintre salariile minerilor și veniturile resturilor populației e atât de nejustificată încât, tot încurajând-o din 1990 încoace, guvernanții au creat un statut de clasă privilegiată, încât, permițându-i orice fel de descărcări atunci când a folosit-o împotriva opoziției, puterea a ajuns azi ținta propriei arme, suportând șantajul grevei generale. După cuni, obișnuindu-se să sfideze legalitatea cu restul cetățenilor, Cosma și ortacii lui riscă să se transforme într-un fel de teroriști ai tranziției. Ar fi culmea ca guvernul Văcăroiu să cadă tot de târnăcop și nu de corupție și de incompetență - com merita? Ar fi și nedrept, întrucât s-ar considera erou pentru reformă și democrație, iar mâinepoimâine am afla că și dl Văcăroiu a fost în Piața Universității. în fine, să vedem cine vine, conform regiei autonome: huila la București sau Bucureștiul la huilă? în ce-i privește pe nemineri, aceștia au alt coșmar: noul preț al pâinii. Cum dl Văcăroiu a declarat că pâinea se va scumpi abia o dată cu noua recoltă, deducem că grâul de Oancea a fost măcinat înainte de a fi cules. De unde se vede că n-aduce anul ce aduce seceta și ciocanul. i promoția "Marii Iniri - 75" La Geneva mi se va ține cont de actuala linie a frontului Anul III / Numărul 179 (611) / Luni 2 august 1993 • 8 pagini 50 lei ȘTIRI • INFORMAȚII • ULTIMA ORA In Valea Jiului, persistă starea de confuzie Sâmbătă 31 iulie, spiritele s-au mai liniștit în Valea Jiului, îmbrăcați de data asta în civil, numeroși ortaci s-au adunat la sediul RAH și al Ligii Sindicatelor în așteptarea emisarului guvernamental, care să parafeze noile grile de salarizare. Cum acesta nu a venit, la sediul Ligii s-au desfășurat operațiuni din domeniul criminalisticii. S-au recoltat amprente, pentru a se descoperii autorii care au devastat clădirea și care au sustras un TV color, un video și câteva casete, toate aparținând lui Miron Cosma. Cu această ocazie, liderul de sindicat i-a informat pe ziariști că au fost furate documente foarte importante, cu ajutorul cărora îi avea “la mână” pe ministrul Industriilor și pe încă o persoană sus pusă.în urmă cu un an, cu prilejul unei conferințe de presă, Miron Cosma afirmase însă că toate documentele “prețioase” sunt multiplicate și sunt ținute în mai multe locuri, pierderea vreunui set, neafectându-1 prea mult - n.r.). Totodată, s-a anunțat că, în cazul în care cei de la Guvern nu vor ratifica cele stabilite vineri noaptea, de astăzi se va declanșa o grevă de proporții, la care vor participa și sindicatele din Timiș, Dolj, Gorj, Bihor și Metrou București, afiliate la confederația condusă de Miron Cosma. Profitând de “răzmerița” din Valea Jiului, Miron Cosma, nu s-a prezentat vineri 30 iulie nici la cel de-al doilea termen al procesului de calomnie care i-a fost intentat de dl Dumitru Florin Tuma, consilier județean din partea CDR, grav ofensat în data de 26 martie a.c., de către liderul minerilor, cu ocazia vizitei de lucru a premierului Văcăroiu în Valea Jiului. Dosarul 2100/93 aflat pe rol nu s-a judecat, deoarece nici măcar dl Lisăndroiu, avocatul inculpatului nu s-a prezentat la bară. Aflăm în ultimul moment că, în urma bătăii administrate de către mineri, directorul exploatării Uricani a fost internat în spital. Robert Hummel și Lucian Gheorghiu Cosma declară grevă generală “Refuzul reprezentanților Guvernului de a veni la Petroșani” (a se citi aprobarea noii grile de salarizare) este motivul pentru care Miron Cosma a anunțat intrarea în grevă generală începând de luni, 2 august a.c., ora 6.00. Cu insistență, s-a cerut minerilor ca, pe timpul desfășurării acțiunilor de protest, să fie respectată ordinea atât pe străzile orașului, cât și în fața sediului Regiei Autonome a Huilei, locul de întâlnire a minerilor. Cine credea că Miron Cosma nu este un parolist se înșela. Dacă ne amintim de amenințările, pe care “liderul național sindical” (cum îi place să se autonumească) le adresa la Geneva dlui Hossu, care îndrăznise să-i conteste public prezența la OIM, și apoi de vizita nejustificată a lui Mișu Negrițoiu, Viorel Hrebenciuc și a altor reprezentanți ai executivului în Valea Jiului, devine evident că, și de această dată, scenariul a fost scris cu câteva luni în urmă și că Miron Cosma se ține de cuvânt. De altfel, bănuieli în ceea ce privește persoanele amestecate în afacerea minerească existau de mai multă vreme. Chiar dacă cele două personaje amintite au fost de față la “discuțiile” ce au precedat întocmirea Notei revendicative înaintată Guvernului, se pare că de afacere nu sunt străini nici dl Dan Mircea Popescu, nici dl Florin Georgescu. Și dacă avem în vedere că dl Negrițoiu și-a intensificat criticile la adresa echipei din care face parte, toate acestea dezvoltă imaginea jocului de interese care se demlează în Valea Jiului. După cum am mai demonstrat și cu altă ocazie, salariile minerilor sunt doar un jalnic pretext. Având în vedere cheltuielile de producție realizate în zonă - 15.000 lei la mia de lei producție marfă, față de 4000 sau 6000 lei realizate în alte bazine miniere din țară - solicitarea sindicală nu are nici o justificare, cu atât mai mult, cu cât aici se înregistrau și până acum cele mai mari salarii, însă Guvernul exploatează situația de față, dorind să demonstreze că nu suportă influențe din afară și că, de, sunt alții care trădează (pe cine și în favoarea cui, vom afla în curând). Oricât de cenușie este nuanța ce caracterizează executivul, acesta este suficient de conștient că nu trebuie să mai lărgească dezastrul pe care l-a creat, căci motive de schimbare sunt destule. Chiar dacă până nu demult, unii membri ai Guvernului declarau că nu au cunoștință despre revendicările solicitate de Miron Cosma, nu același lucru se întâmpla cu premierul Văcăroiu care apela la sprijinul public al confederațiilor sindicale rivale, pentru a nu da curs solicitărilor lui Cosma. Pe lângă riscul ca imaginea României în străinătate să nu mai suporte reabilitare pe termen lung și a unei destabilizări sociale ce ar avea consecințe greu de imaginat, lucrul cel mai grav este compromiterea instrumentelor democratice de care face uz, la comandă, Miron Cosma. Cât despre populație, supusă terorii foamei, a inflației, a căldurii, a șomajului, a violenței, a corupției, teroarea ce se dorește creată prin revenirea minerilor în Capitală, ar trece drept o acțiune minoră în cotidianul existentei sale. Gabriela Dinescu Există posibilitatea ca, la grevă, să participe și sindicatele miniere din Timiș, Dolj, Gorj și Metrou București, afiliate la confederația condusă de Miron Cosma La Montreal, Korda eliminat in semifinale Se va răcori ușor, mai evident în regiunile nordice și răsăritene. Se vor semnala câteva averse de ploaie, îndeosebi dupăamiaza și preponderent în zonele deluroase și montane. Vânt moderat în Moldova, Bărăgan și Dobrogea. Vremea astăzi: Spioni KGB infiltrați în NATO Bonn - Agențiile de știri germane, precum și o oficialitate din cadrul NATO, au anunțat sâmbătă că a fost descoperită cea mai largă rețea de spioni din Organizația Tratatului Atlanticului de Nord. Un purtător de cuvânt al NATO a confirmat că, în Germania, o persoană a fost arestată în legătură cu rețeaua de spioni recent descoperită, însă a refuzat să facă alte comentarii. Săptămânalul “Bild am Sonntag” afirmă că au fost arestate mai multe persoane, atât în Germania, cât și la Bruxelles, într-un articol al publicației sus-amintite se arată că suspecții ar fi membri ai organizației de spionaj “Topas”, care ar fi furnizat, între 1979-1990, serviciului secret din fosta Germanie de Est, mai mult de 10 000 de pagini din documentele secrete ale NATO. La rândul ei, agenția germană de știri DPA, citând un expert în contrainformații, arată că agenții rețelei “Topas” lucrau la cel mai înalt nivel al administrației NATO, fiind implicați în trădarea secretelor de maximă importanță. Nedeconspirându-și sursele, DPA afirmă că un expert în domeniul securității este de părere că o înaltă oficialitate germană din cadrul NATO se află printre cei arestați. “Toate celelalte persoane reținute sunt cetățeni de diferite naționalități”, afirmă una din sursele DPA. Poliția a refuzat să comenteze știrile potrivit cărora șase persoane au fost arestate în landurile germane Saarland și Westfalia de Nord. Ezitările poliției de a comenta aceste știri au dat naștere la unele zvonuri, cum că cei arestați ar fi în legătură cu lista celor 2 000 de agenți ai fostei Germanii de Est, listă pe care Moscova a înaintat-o recent Guvernului de la Bonn. Este cunoscut, de asemenea, faptul că serviciile secrete din Germania de Est mențineau - până la dizolvarea statului, în octombrie 1990 - legături strânse cu KGB-ul sovietic. Ca urmare a primirii acestor importante documente, autoritățile germane au afirmat săptămâna trecută că cercetează cazul unui deputat din Parlament care a lucrat pentru rețeaua de spionaj est-germană. Numele spionului este Wolfgang Lueder, în vârstă de 56 de ani, membru al Partidului Liber-Democrat din Germania. El a respins acuzațiile, însă a recunoscut că avea numeroase contacte dincolo de Zidul Berlinului, încă din 1950. Acuzatul a mai afirmat că mai mulți agenți est-europeni au operat în domeniul său, însă nu ar fi aflat de aceste acțiuni decât după unificarea Germaniei. Turiști sau agenți secreți? Manfred Woerner față-n față cu Boris Elțîn și Andrei Kozîrev Rep. Cei trei principali comandanți supremi din cadrul NATO: SACEUR (pentru Europa), SACLANT (Norfolk - SUA) și CINCHAN (Northwood - Anglia) Simbolul NATO Un grav accident feroviar la Urleasca Duminică 1 august a.c., în jurul orei 7.10 , la ieșirea din halta Urleasca , acc 722 (Galați - București) a surprins și a lovit în plin, pe o trecere de nivel cu semnale optice și acustice, un tractor cu remorcă, care transporta muncitori agricoli din Vrancea spre IAS Urleasca. Accidentul s-a produs din vina tractoristului Enache Crețu, care nu s-a asigurat în momentul trecerii căii ferate. Din cei 27 de ocupanți ai remorcii, 10 au decedat pe loc, iar restul au fost răniți. Operațiunile de salvare au fost prompte, în 35 de minute șapte autosanitare ajungând la locul sinistrului. Șapte persoane au fost internate la Spitalul de Urgență, iar altele cinci, la Spitalul Județean. Din informațiile primite de la dl doctor Bălan Bratu, la Spitalul de Urgență a mai decedat la orele amiezii o fetiță de 14 ani, iar o altă persoană, pe nume Andreica, se afla în comă; în stare gravă se mai află un tânăr cu un traumatism cranian și o fetiță care necesită 30 de zile de spitalizare. Dintre accidentații dirijați spre Spitalul Județean, Gheorghe Drumea - 16 ani și Costel Crețu - 20 de ani au decedat în timpul reanimării, iar o fetiță de 5 ani a murit în drum spre spital. Conform amănuntelor primite de la dna Niculina Gostian, cadru medical la “internări”, o persoană necesită 12 zile de spitalizare, iar alta, cu leziuni ușoare a fost externată. Călătorii aflați în tren s-au ales numai cu spaima, doar câteva persoane suferind ușoare contuzii în momentul impactului. După consumarea evenimentului s-au deplasat la fața locului organe ale Poliției TF și ale Procuraturii din Brăila, precum și o echipă de la Regionala CFR Galați. Locomotiva acceleratului 722 a rămas la locul accidentului pentru cercetări, trenul continuându-și călătoria cu o locomotivă de rezervă de la depoul din Brăila. La București, trenul a ajuns cu o întârziere de 360 de minute; în tot acest timp, în incinta Gării de Nord a domnit confuzia. Rude și cunoștințe ale celor aflați în tren, recepționând la radiocomunicatul despre accident, dar necunoscând amănunte - conform unui mai vechi obicei, în asemenea cazuri, transparența este în suferință - au produs panică pe peroane. Panică amplificată și de călătorii care urmau să plece la ora 13.10 cu rapidul 75 spre Galați, dar cărora nimeni nu le explica motivele întârzierii plecării cu 80 de minute. Lucian Gheorghiu P.S. Aducem pe această cale mulțumiri operatoarei telefonice de la centrala CFR Galați pentru solicitudinea arătată și celor de la Biroul de Mișcare din Gara de Nord, pentru sprijinul acordat în obținerea informațiilor. A încetat din viață Regele Belgiei, Baudouin I Regele Baudouin I al Belgiei a încetat din viață, sâmbătă seara, în urma unui atac de cord. în vârstă de 62 de ani, monarhul belgian își petrecea vacanța împreună cu soția sa, Regina Fabiola, în orașul Motril din sudul Spaniei. Afecțiunile sale cardiace datau din perioada tinereții, în anul 1981 monarhul urmând un tratament pentru deficiențe în circulația sanguină, iar în luna martie 1992, suferind chiar o operație pe cord. Baudouin Albert Charles Leopold Axel Marie Gustave, vlăstar al dinastiei de Saxa- Coburg-Gotha, fostul monarh belgian s-a născut la 7 septembrie 1930. Era încă un copil atunci când mama sa, Astrid - Regina de origine suedeză, pe care belgienii o idolatrizau - a murit într-un accident de automobil în orașul elvețian Kussnacht. Baudouin nu împlinise nici 10 ani când armatele lui Hitler au invadat vestul Europei, cucerind și Belgia. Tatăl său, Regele Leopold al III-lea, a condus trupele belgiene împotriva naziștilor, timp de 18 zile, în fața superiorității nete a forțelor germane, el a fost nevoit să se retragă în nord-vestul Belgiei înțesat deja cu refugiați unde, apoi, s-a predat. Aliații francezi și britanici l-au acuzat pe Regele Leopold că nu a opus destulă rezistență naziștilor. Acesta însă, declarând că este parte integrantă a trupelor sale, s-a considerat, el însuși, prizonier de război, împreună cu soția și copiii, Leopold a fost trimis în Austria. De acolo, familia regală a fost eliberată de către Armata a 7-a a Statelor Unite - aflată sub comanda generalului Alexander Patch - la 7 mai 1945. Datorită însă, criticilor aduse de aliați, familia regală a fost nevoită să plece în exil la Pregny, în Elveția. După ani de bâlbâiți, guvernul belgian a organizat, în martie 1950, un referendum la care 57% din populația cu drept de vot a decis reîntoarcerea Regelui. Au urmat însă numeroase greve și demonstrații, în urma uneia dintre ele, trei manifestanți fiind uciși de gloanțele polițiștilor, în apropiere de Liège. Leopold a abdicat. La 17 iulie 1951, Baudouin a devenit Rege, dovedindu-se un fin diplomat, capabil să mențină echilibrul intereselor celor două principale comunități belgiene, cea vorbitoare de limbă franceză și cea flamandă. După ani de experiențe uneori dureroase, Regele a reușit să refacă prestigiul instituției monarhice belgiene. Spre exemplu, dovedindu-se consecvent principiilor sale, Baudouin I a preferat să abdice pentru 36 de ore, evitând astfel să semneze o nouă lege ce legaliza avortul. Regele s-a căsătorit cu prințesa spaniolă Fabiola de Aragon. Ei neavând însă copii, succesiunea la coroana belgiană va trece - prin intermediul fratelui său Albert - asupra nepotului, Philippe. Regele Baudouin a murit! Trăiască Regele Philippe! Fostul monarh al Belgiei, Baudouin I Se majorează pensiile începând de la 1 august a.c. se majorează pensiile de asigurări sociale de stat, pensiile I.O.V.R. (cele stabilite potrivit legii nr. 42/1990), pensiile agricultorilor, precum și ajutoarele sociale. Corelarea pensiilor se va face astfel: pensiile de asigurări sociale de stat pentru munca depusă și limită de vârstă cu vechime integrală se majorează cu 20%; pensiile pentru munca depusă și limită de vârstă, pensiile de urmaș și cele de invaliditate (de toate gradele) se majorează cu 15%. Aceeași majorare de 15% o suferă și toate categoriile de pensii ale agricultorilor și ajutoarele sociale. Concret, pensia medie pentru limită de vârstă cu vechime integrală crește de la 27.927 lei la 33.513 lei lunar, iar pensia medie totală de la 22.877 lei la 26.995 lei lunar. Tot cu data de 1 august cresc și pensiile suplimentare din sistemul asigurărilor sociale de stat și militare, cu 1500 lei pensiile suplimentare ale pensionarilor de limită de vârstă și de toate gradele de invaliditate; cu 750 lei, 1125 lei sau 1500 lei pensiile suplimentare ale pensionarilor de urmaș, după cum sunt în plată unul, doi sau mai mulți urmași. Pensia din sistemul asigurărilor sociale va crește cu 68,9 % ajungând la 3 677 lei lunar. (Alexandru Traduc) *k