Cotidianul, septembrie 1993 (Anul 3, nr. 205-230)

1993-09-01 / nr. 205

PAGINA 3 Județele din sud-vestul țării sunt distruse de secetă Datele furnizate de stațiile meteorologice arată că rezerva de apă în sol, în județele din sud-vestul țării (Dolj, Mehedinți, Olt și Teleorman), reprezintă numai 40 % din media multianuală pentru ultimii doi ani. în lunile aprilieaugust, cantitatea de precipitații a fost mai redusă cu peste 60 % față de media multianuală; în perioada de vegetație a unor culturi - porumb, floarea-soarelui, soia, sfeclă de zahăr - temperaturile au fost extrem de ridicate, la care s-a adăugat o secetă mărită. în aceste condiții, județele menționate au comunicat pagube în valoare de 44 miliarde lei. Cum starea de secetă va persista și în următoarele luni, se caută soluții pentru obținerea sumei de 12 miliarde lei necesară acoperirii cheltuielilor privind sămânța și lucrările mecanice. Se pare că executivul va garanta împrumuturile necesare celor care au avut de suferit de pe urma secetei. (L.S.) Cinci ani pentru homosexualitate Proiectul Legii pentru modificarea și completarea Codului Penal și Codului de Procedură Penală, aprobat recent de guvern și trimis Parlamentului, prevede o înăsprire semnificativă a pedepselor aplicate pentru infracțiuni. Ca o garanție a intrării noastre în Europa se propune ca relațiile sexuale între persoane de același sex să fie pedepsite cu închisoare de la 1 la 5 ani numai dacă au produs scandal public. Furtul va fi pedepsit cu închisoare de la 6 luni la 15 ani, violul simplu de la 3 la 10 ani, iar forma agravantă (de exemplu dacă victima n-a împlinit 14 ani sau fapta a fost săvârșită de două sau mai multe persoane) cu pedepse de la 5 la 15 ani închisoare. (AMPress) Un model olandez pentru litoral La sfârșitul săptămânii trecute s-a încheiat vizita unei delegații a Primăriei Rotterdam, la Constanța. Vizita a avut loc în cadrul relațiilor de înfrățire dintre cele două municipii și s-a axat pe probleme de turism. După vizitarea litoralului românesc și după discuțiile avute cu dl Corneliu Neagoe, primarul municipiului, domnii Jan Willem Vader și Hans Mann - care se ocupă cu probleme de urbanism în cadrul primăriei Rotterdam, Kaas Hannenberg - om de afaceri și dr. Ingrid Pertsman - specialist în domeniul turismului, au avut o întâlnire cu presa. Colaborarea între cele două primării se va concretiza în elaborarea unui plan de management, care să atragă cât mai multe persoane (turiști și investitori) pe litoral. Cu toate că “în unele stațiuni se vede că timpul a stat pe loc”, cu ajutorul experienței de care dispun specialiștii olandezi, această problemă se poate rezolva, având în vedere că baza materială există. Pentru revitalizarea turismului este nevoie de un management eficient. Cosmetica stațiunilor, serviciile oferite, lucrurile mărunte sunt primele care trebuie schimbate. “Ca turist, trebuie să iubești foarte mult România, pentru a nu te irita aceste lucruri mărunte”, aprecia dl K. Hannenberg. “Va fi efectuat la început un plan global, astfel încât investitorii să aibă curajul să vină. Cu acest plan se va încerca atragerea celor mai buni investitori, oferindu-le în schimb siguranța investiției”, a subliniat dl H. Mani. (Teodora Vasiliu) Arhiepiscopul de Canterbury sosește la București în perioada 6-10 septembrie a.c., Grația Sa, Dr. George Leonard Carey, Arhiepiscop de Canterbury, Primatul întregii Anglii și al Comuniunii Anglicane din întreaga lume, însoțit de o delegație va face o vizită Bisericii Ortodoxe Române, la invitația Prea Fericitului Părinte Teoctist, Patriarhul României. Programul vizitei cuprinde un pelerinaj la mănăstirile din Bucovina, cu participare la hramul mănăstirii Vorona - Botoșani, în ziua de 8 septembrie a.c., primire la președintele României, întâlnire cu profesori de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București, oficierea unui serviciu religios la Biserica Anglicană din Capitală și se va încheia cu o conferință de presă la Mănăstirea Antim, în ziua de 10 septembrie a.c., ora 12,00. (Rep.) Horoscop Miercuri, 1 septembrie 1993 Corpurile cerești în semne: Soarele în Fecioară; Luna în Pești; Mercur în Fecioară; Venus în Leu; Marte în Balanță; Jupiter în Balanță; Saturn (retrograd) în Vărsător; Uranus (retrograd) în Capricorn; Neptun (retrograd) în Capricorn; Pluto în Scorpion. Aspectele principale exacte ale zilei: Luna opoziție Soare (Lună plină); Luna cuadratură Mercur. Semnificațiile globale ale aspectelor exacte: Bulversări în cariera profesională; dificultăți casnice; probleme ale sănătății; afectarea proiectelor de vacanță; dificultăți la semnarea actelor sau documentelor; defectarea “circuitelor” de comunicare. cp Berbec (20.03-20.04) jȚ\ Balanța (23.09-23.10) In tatonare Nu este momentul să vă propuneți planuri prea vaste, mai ales dacă aveți în vedere concretizările de ordin material. Poate fi o zi mai favorabilă pentru relațiile parteneriale, dar va trebui să evitați de a vă exprima cu prea mare tărie punctele de vedere. £ Taur (20.04-21.05) Neînțelegeri sentimentale Dacă din punct de vedere sentimental sunt posibile unele neînțelegeri cu partenerul dvs., în schimb, relațiile amicale cu alte cunoștințe v-ar putea ajuta să treceți peste nemulțumiri. Atmosfera profesională vă va determina o recăpătare parțială a optimismului. U Gemeni (21.05-21.06) Pe cont propriu Veți avea impresia că prietenii v-au cam părăsit sau că intenționează să profite, într-un fel sau altul, de pe urma dvs. Cum, în această perioadă, sunteți capabil de acțiuni “în stil mare”, așa cum vă pasionează, nu dați prea mare importanță eventualelor dezacorduri. @ Rac (21.06-22.07) Dialoguri fructuoase Exista condiții prielnice pentru a vă căuta prietenii și a stabili un dialog fructuos cu aceștia. Vești plăcute, poate din partea unei rude. Stare generală detensionată. Este de preferat să evitați tentațiile unor eventuale investiții imediate. Leu (22.07-23.08) Acțiuni energice Puteți cere partenerer(ului) dvs. ceva ce nu vă poate da. Totuși, pe ansamblu, relația va rămâne armonioasă. Este un moment bun pentru acțiuni energice sau și cu bune efecte materiale. Un pic cam intolerant. Bună dispoziție pentru... schimbare în general, o foarte bună stare de dispoziție. Sunteți animat de intenția de a provoca unele schimbări în viața dvs., mai ales de ordin profesional, lucru care se poate întâmpla foarte curând, în colaborare cu anumiți colegi. Scorpion (23.10-22.11) Condiții încă dificile O îmbunătățire a relațiilor dvs. cu șeful sau cu superiorii ierarhici vă va degaja starea de spirit. Nu sunt însă condiții favorabile pentru punerea în practică a proiectelor. Din punct de vedere financiar, va trebui să fiți mai cumpătat. Săgetător (22.11-22.12) Un sezon “fierbinte” Vă găsiți într-o perioadă mai “fierbinte” pentru dvs., pot apărea probleme cu autoritățile sau cu șefii; în familie, o stare de încordare poate datorită așteptării unui eveniment apropiat; în schimb, relațiile parteneriale ar putea echilibra dezacordurile. ^ Capricorn (22.12-20.01) Relansare cu», pesimism Viața profesională ar putea cunoaște o relansare, iar voința dvs. este canalizată în această direcție. Dar, o serie de evenimente de ultimă oră pot avea asupra dvs. un efect dezarmant. Este vorba, mai degrabă, de o interpretare pesimistă a circumstanțelor. Vărsător (20.01-18.02) Inconstanță Puteți manifesta atitudini extreme față de îmbrăcămintea personală, fie prea neglijent, fie prea exigent. Deopotrivă, aceleași atitudini inconstante în relațiile parteneriale. Ar trebui să vă fixați cu mai multă consecvență obiectivele. ]£- Fecioara (23.08-23.09){ Pești (18.02-20.03) Tensiuni Veți intra în grațiile șefului, însă va trebui să nu vă așteptați la vreo recompensă imediată. Tensiuni nervoase preponderente. Ați putea fi victima unor intrigi din anturajul dvs.; trebuie să vă cultivați diplomația de care sunteți capabil. Deprimare Unele dezacorduri parteneriale sau cu prietenii intimi vă pot sugera o stare de anxietate, chiar deprimare. Este, însă, un bun prilej de a face ordine în lucruri sau în treburile casnice. Trebuie să vă stăpâniți însă precipitarea. I î TIDIANUL Țăranul și cumpărătorul se descurcă fiecare cum poate Cum a dat frigul, gospodinele au intrat în panică, deoarece prețul murăturilor a crescut dramatic peste noapte. Prezentă în piețele bucureștene, CARMEN DUMITRESCU a luat pulsul toamnei. O toamnă care a început mai devreme de 1 septembrie, când două kilograme de varză costă cât o banană. Prima zi de toamnă am trăit-o înainte de 1 septembrie. De la Brașov până la București cerul negru ca smoala și ploaia mocănească au deschis anotimpul. Lumea a trecut la jachete groase, uitându-se deja cu jind la piețele care se golesc de legume și fructe. Urmează o încercare dură pentru buzunarul familiei, aprovizionarea pentru câteva luni, și apoi țăranii vor rămâne cu treburile pe lângă casă, ale lor, iar noi vom umbla, din magazin în magazin să căutăm ceva, după pungă, pentru prânz. Cu creionul și hârtia în mână, cu calculatorul cine-i mai înstărit, zbârnâie cifrele. Cât de mult îi fericesc pe occidentali că au renunțat la îndesarea dulapurilor cu conserve, pentru că le găsesc oricând în magazine, la prețuri stabile. Ei așteaptă zăpada cu bucurie pentru schi și moda de iarnă. Noi tremurăm de acum, pentru că am fost avertizați că vom avea în apartamente mai puțină căldură, pâinea va fi rece și o vom cumpăra după nesfârșite cozi, lipsa legumelor proaspete va fi resimțită. Chiar cu numai câteva mii în buzunar, gospodinele fac iarăși dovada că sunt econoame și practice. Dau toată pieții de câteva ori, cumpără, se tocmesc, li se suie sângele în cap văzând cum se fug din buzunare mii, zeci de mii. Gogoșarii bat recordul cu 500 lei/ kg, e drept mari și frumoși, usturoiul, parcă adus din țările calde, a întrecut de câteva ori prețul portocalelor. Femeile încântătoare și delicate cară sperindu-se, numără în gând borcanele pentru murături, așază pe cântar kilograme de varză, gogonele, castraveți. Copiii vin în urma lor purtând plase cu cumpărături și, smiorcăindu-se, cer fructe care nu sunt de pe la noi. O banană costă cât două kilograme de varză. Puișorul oftează și înghite în sec. Mama îl amână din benzină în benzină și el înțelege de mic că, în lumea lui, se renunță la multe bucurii. Dialogurile din piață sunt picante, grosolane, dure. Țăranii și cumpărătorii se descurcă după cum le e firea, educația, năduful. Adresa nu este ratată, pentru că e meritată de o conducere incapabilă, care aruncă țara în disperare, scade nivelul de trai și instalează progresiv neîncrederea. Chiar și un direcționat sondaj Gallup, care îl are în spate pe Ovidiu Bădina, atașat Cotrocenilor, dă un vot de blam Guvernului prin indicele extrem de scăzut al popularității. Guvernul contestat nici cu cele patru noi remanieri, din același aluat, nu este altceva decât “aceeași Mărie cu altă pălărie”. Un țăran șugubăț își vinde marfa cu pronosticul sumbru al iernii: “Nu dați acum 250 lei pe un kg de cartofi, veți da la iarnă o miel”. Orice enormitate se poate transforma în realitate. Un pachet de unt e 740 lei, o sticlă cu untdelemn grecesc 1900 lei, un kilogram de telemea 2000 lei, un salam de Sibiu de două kg și jumătate 20.000 lei. Cu banii de acum trei ani pentru o Dacie, se acoperă astăzi prețul unei perechi de pantofi. Prin iscusința Guvernului, care ne-a năucit existența, s-ar putea ca peste un an cu 100.000 lei să ne punem o pereche de pingele. A venit toamna, peste câteva zile încep școlile, ne umplem bucătăriile cu miros de bulion și așezăm în glastre crizanteme, ne scoatem de la naftalină cojoacele și, conform zicalei, numărăm bobocii... inexistenți. Bietele făpturi din stradă, copiii vagabonzi și cerșetorii schilozi se zgribulesc în colțurile lor și mai uitați de trecători, zoriți de ploaie și bântuiți de lipsurile care nu sunt doar ale celor ce întind mâna. Ați citit undeva că ar exista și pentru ei o clipă de interes din partea mai marilor țării? Ați văzut un prea preocupat ministru coborînd din mașina pusă la dispoziție de stat, miluindu-l pe omul bătrân, cu ochii stinși? La Parlament, orele costă scump, suportate de toți cei care muncesc, ca să se ceară dreptul la replică și iar la replică, să se înfunde rapoarte, să se scoată curate demnități murdărite de corupție, viciate de putere. Dimineața primei zile a sesiunii extraordinare a Parlamentului a fost în notă obișnuită. Aceeași încercare de a zornăi cuvinte false, care nu pot acoperi realitatea dramatică a țării. Și naivii resping “devotamentul” majorității parlamentare! Piețele sunt pline este adevărat. Numai că buzunarele cumpărătorilor nu sunt “umplute” cu miile necesare unei singure coșnițe Unul dintre tentaculele mafiei comuniste Rețeaua de intermediari din Ministerul Agriculturii este constituită din foști contabili și economiști care au lucrat la întreprinderile de stat ale acestui minister: "în condițiile în care ai câteva relații la minister și prin județe, oricine poate înființa o societate de intermediere într-un apartament de bloc. Din câteva telefoane, se câștigă zilnic milioane de lei" - declară un înalt funcționar care a ținut să-și păstreze anonimatul. Intermedierea este unul dintre canalele prin care este jefuit bugetul statului, întreprinderile cu capital de stat continua să păstreze un mare număr de funcționari la serviciile de Aprovizionare- Desfacere. Cu ce se mai ocupă aceștia, dacă e mult mai comod să se apeleze la firmele intermediare, nu e prea clar. Rețeaua de intermediari apărută în legătură cu Ministerul Agriculturii, de pildă, este, după expresia unui înalt funcționar care preferă să-și păstreze anonimatul, “constituită din foști contabili și economiști care au lucrat la întreprinderile de stat ale acestui minister, în condițiile în care are niște relații la minister și prin județe, oricine poate înființa o societate de intermediere, într-un apartament de bloc. Din câteva telefoane se câștigă într-o zi, prin comision, milioane de lei”. S-a scris, chiar în ziarul nostru, despre unele afaceri ale “ROMAGRIMEX”-ului, firmă de import-export a Ministerului Agriculturii, cu societăți județene de intermediere, prin care s-a pus în vânzare către populație zahăr destinat exclusiv producției, parte din ei provenit din intern, dar considerat ca importat. Există grupuri de persoane care au mai multe firme, cu denumiri diferite și care, aparent, concurează între ele, disputându-și formal efectuarea de lucrări în mari întreprinderi. De fapt, se lucrează cu salariați ai întreprinderii respective teoretic, în timpul liber al acestora, dar, în realitate, în intervalul de lucru pentru care sunt plătiți la stat și cu șefii de echipă ai întreprinderilor. Cum poate o întreprindere serioasă, realmente privatizată, să concureze această rețea, pentru a obține contracte de reparații și întreținere la marile întreprinderi industriale? “Acceptăm să fim plătiți, de fapt, mai puțin decât toți ceilalți, numai să avem contracte, ne spune directorul unei asemenea societăți. Acceptăm, de fapt, să nu fim plătiți și să tot credităm, de peste un an de zile. Până acum, am putut rezista datorită varietății activității noastre, dar nu știm cât o mai putem duce așa. La rândul nostru, trebuie să ne împrumutăm mereu și să ne amânăm plata datoriilor”. Este intermedierea absolut necesară în toate cazurile? “Nu, recunoaște același înalt funcționar, în Occident, unde economia de piață este o realitate, societățile intermediare răspund unei nevoi vitale. La noi, ele sunt încă un mijloc de jefuire a întreprinderilor de stat, cu participarea a chiar membrilor consiliilor de administrație ale acestora. Cui îi pasă că aceasta înseamnă concurență neloială?!...”. în ultimă instanță, toată această falsă intermediere, formă de activitate mafiotă, este suportată de bugetul public, adică de contribuabili. Nu, noi “nu ne vindem țara”, o jefuim bucată cu bucată! Ne temem, ipocriți, de investitorii străini, pentru a permite șesimii comuniste și bișnițarilor securiști să ne desăvârșească dezastrul, pentru ca, mâine, ei să formeze pătura capitalistă neaoșă, care ne va exploata în forme la fel de “originale”ca și cele de astăzi! Mihaela Mihai Mecanicii de locomotivă se gândesc la o nouă revoluție Puterea, după ce a asmuțit polițiștii pe mecanicii de locomotivă care și-au cerut drepturile, a început represaliile liderilor Sindicatului Liber și Independent Depou Brașov li se desface disciplinar - contractul de muncă, unul după altul. Guvernanții consideră că aceștia au dispus după “capul lor” ca 40.000 de mecanici de locomotivă din întreaga țară să intre în grevă generală. “Singura soluție? încă o revoluție!” - nu-i așa? Prin decizia RCFR Brașov, serviciul R.U.R.S., nr. 024/1176 col. 1993, doi lideri de la Sindicatul Liber și Independent Depoul Brașov sunt anunțați că “s-a dispus sancționarea dvs. cu «desfacerea disciplinară a contractului de muncă», începând cu data de 27 august 1993 (...)” : dl. Romeo Aldea, electrician clasa 23, reprezentant al SSI Depou Brașov în Biroul Executiv al FSLIML și dl Ovidiu Gheorghean, electrician clasa 19, vicelider și purtător de cuvânt al SSI Depoul Brașov. Cele două documente sunt identice, în afară de un ultim alineat, de fapt o ultimă culpă ce se adaugă în sarcina dlui Gheorghean, prin “comunicatul nr. 33 din 13.08.1993 au arătat că verdictul Curții Supreme de Justiție este neîntemeiat și că greva generală declanșată în 11.08.1993 se transformă în grevă totală”. Oamenii puterii, care folosesc metode discreționare paralegale de conducere consideră, dintr-un reflex totalitar, că și sub ei se procedează în același mod. Adică, de capul său, dl Gheorghean a dispus ca 30.000 - 40.000 de mecanici de locomotivă din întreaga țară să intre în grevă generală. Faptul că o asemenea gândire aberantă, ratificată prin semnătură de dl Virgil Leancu, este prin excelență iresponsabilă, contează mai puțin pentru domnia sa. Principalul este ca el să încerce, prin aceste malversațiuni, să spargă unitatea de acum proverbială a acestei bresle sociale foarte unitare. Cei doi concediați care, după cum am văzut în numărul de ieri al ziarului, nu sunt cazuri izolate, se fac vinovați, după directorul RCFR Brașov, pentru a fi “organizat și dat dispoziții (...) pentru întreruperea transportului pe calea ferată”. Repetăm și o facem pentru că redundanța ideilor, credem, este singura care ar mai putea destupa urechile pline de vată și creierele mancurtizate ale bietului domn Leanca și confraților săi) că într-un sindicat deciziile se iau de jos în sus, iar nu ca în aparatul Partidului Comunist Român. “întreruperea transportului pe calea ferată” a fost hotărîtă de toți mecanicii de locomotivă din întreaga țară, deci, logic, SNCFR ar trebui să-i concedieze pe toți, ceea ce din nou este aberant. “Ați dezinformat și ați indus în eroare salariații din sectorul tracțiune cu privire la posibilitățile reale și legale de soluționare a revendicării privind o nouă ierarhizare a funcțiilor din acest sector de activitate al SNCFR” - se spune în aceleași dispoziții. Avem un mesaj, în acest sens, pentru dl. Paul Teodora (haiosul ministru al Transporturilor, cel care a reușit să sidereze pe liderii sindicali prin felul sublim în care, succesiv, se scobește în năluc, se scarpină în creștetul capului, își curăță urechiușele și apoi își scoate cu unghia arătătorului resturile de potos dintre incisivi), vă mai aduceți aminte, de ministru, cum , după ce ați uzitat de tot arsenalul logic pe care-l aveți la dispoziție pentru a face pe liderii din întreaga țară să întrerupă greva, i-ați auzit pe aceștia, prin telespeaker, cum anunțau că greva continuă? Mai țineți minte cum ei v-au cerut un singur lucru: o garanție că vă veți ține de cuvânt? Mai rețineți ce ați spus, pe telespeaker, unei țări întregi, după ce ați văzut că greva continuă? Dacă nu, vă aduce aminte presa: “Dom’le, acum, că nu ați fost înțelegători, vreau să vă zic că aveam soluția în geanta asta diplomat.” Atunci vi s-a cerut să scoateți actul care, spuneți dvs. era ștampilat, parafat, semnat. Nu ați făcut-o. Poate că nu aveați nimic acolo și aț mințit. Pentru ca acum, în întreaga țară, zeci de Leanca să adereze, emițând decizii de concediere nefondate împotriva unor lideri sindicali care, conform legii sindicatelor, sunt protejați de la desfacerea contractului de muncă. Ceea ce nu pricep oamenii puterii este că, prin aceste instigări iresponsabile, fac aceeași greșeală ca și Doborîtul, care în 21 decembrie 1989 a chemat lumea în stradă ca să aibă cine să-l detroneze. Cu atât mai mult cu cât în acest moment, de o calitate umană mult superioară minerilor, mecanicii de locomotivă din toată România se gândesc, exasperați, la o nouă Revoluție. Care să înceapă la Brașov. Florin Budescu Remember 1 septembrie (Răpciune) Indictul (anul nou bisericesc) Pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Simion Stâlpnicul. Tot în această zi, pomenirea Cuvioasei Maria, maica Cuviosului Simion și a Cuvioasei Evantia, a Sfintelor femei Mucenițe fecioare, și a lui Amun Diaconul, dascălul lor, care a murit punându-i-se coif înroșit pe capul său, iar Sfintele fecioare, zece au fost băgate în foc, opt li s-au tăiat capetele, zece au fost tocate cu cuțitele, iar ultimele șase s-au mutat la Domnul fiind arse. 1594 - Moare Petru Șchiopul , din vița Basarabilor, în trei rânduri Domn al Moldovei, aflat în surghiun la Bolzano, în Tirol. 1707 - Este înființată școala de învățătură superioară de la Sfântul Sava din București. 1723 - Moare, la moșia sa din Dimitrovca, Dimitrie Cantemir, fost Domn al Moldovei, mare istoric și cărturar moldovean. 1847 - S-a născut Simion Florea Marian (m. 1907), folclorist și etnograf român. 1873 - Moare Dimitrie Bolintineanu (n. 1819), poet român din generația de la 1848. 1884 - Apare primul număr al ziarului “Universul” sub îngrijirea lui Luigi Cazzavillan. 1912 - S-a prezentat în sala “Eforie” din București filmul “Independența României”, care a rulat timp de o lună, record pentru acea vreme. 1944 - Moare scriitorul Liviu Rebreanu (n. 1883). 1955 - S-a înființat Filarmonica de Stat din Cluj. _______Silviu Dragomir i MIERCURI • 1 SEPTEMBRIE 1993