Cotidianul, decembrie 1993 (Anul 3, nr. 283-306)

1993-12-01 / nr. 283

Wv * Unirea romanilor, imperativ al Istoriei Nu uitați cum a fost la nunta voastră "Magnificul" Lemieux va fi obligat să se retragă? Ieri, îndrăgitul muzician Ioan Luchian Mihalea a fost găsit strangulat în locuința sa din București. Poliția presupune că a fost asasinat pentru a fi jefuit. Ancheta este în curs de desfășurare. Vom reveni cu amănunte în ziarul de vineri. prefnicul “gigant” “Libertate, câte crime se comit în numele tău!” - a zis cineva, cândva. Unire, câte serbări se țin în numele tău, am putea adăuga în aceste zile. La recepția consacrată aniversării acestui “moment nodal”, cum l-a caracterizat dl Iliescu, domnia sa ne-a oferit ocazia reîntâlnirii cu o serie de vechi clișee comuniste. întâi, am mai aflat o dată că avem o istorie multimilenară și, apoi, că în ultimii patru ani din această plurimilenaritate, “s-au schimbat multe” în viața noastră. Judecând după toastul președintelui Iliescu, dacă nu era “recesiunea” economică mondială ale cărei capricii îi dădeau nervi și lui Ceaușescu când nu-i ieșeau socotelile, probabil că ne schimbam și mai tare. Dar n-a fost să fie! N-ajunge că economia mondială are tot felul de zvârcoliri ciclice, acum a făcut și “o criză de sistem”, care ne creează mari dificultăți. Dacă n-o ducea ea așa de rău, probabil că eram și mai mulți milenari. Oricum, stăm bine. După opinia altui mare specialist în afirmații recesioniste, respectiv Adrian Năstase, prin comparație cu țările din jur, “România apare aproape ca un gigant”. De-aia și este ea cam golașă, fiindcă, devenind gigant, i-au rămas toate mici. Oricum, pentru niște oameni atât de contestați, cu două ore înainte de zeci de mii de sindicaliști, aleșii și numiții nației se distrau destul de bine la “manifestarea" de recepție. Dl Văcăroiu, inventatorul Guvernului cu același nume, nu părea să simtă nevoia de demisie, ci dimpotrivă, de emisie. S-a vădit că tot ce-i lipsea Guvernului era nițică voce, că ureche muzicală avea. El, acum are și voce, și-a scos cotidianul “Vocea României”. Vorba lui Caragiale “țin’te hârtie, să nu te rupi!” când și-a înșira Guvernul corola de minciuni a lunii. Dl Văcăroiu ne-a anunțat că a crescut producția cu câteva zero virgulă ceva, că a crescut numărul animalelor - ceea ce se vede fără să te deplasezi la țară -, că a crescut producția la grâu și la porumb. Dacă nu se vede, ne-a zis Comisia de Statistică, asta e numai fiindcă, fiind prea proaspete, cifrele n-au apucat să se reflecte în viața cetățeanului. Chestie veche, de altfel, cifrele bune au năravul că se feresc de reflecție, iar cele rele au vicul de a ți se reflecta zilnic în ochi. Cum reflectarea întotdeauna se petrece mai târziu, păcat că nu ni s-a spus cum e diviziunea muncii la cifre acuma, de când suntem gigantul zonei, câte generații crapă și câte reflectează? Ce nu ne-a spus dl Văcăroiu este că a crescut și producția la secară. De ce să nu știm și noi câți secară? în fine, pentru că tot atacăm în curând un nou mileniu (care l-om mai ataca), e clar că se conturează un angajament solemn care prevede îndeplinirea mileniului în numai patru secole și jumătate! Angajamentul a început cu parada de la Arcul de Triumf, unde oficialitățile au uitat cu desăvârșire să se închine când depuneau coroanele. Ceremonia a fost prefațată de scrisoselile crainicei TV Smaranda Jelescu, care nu s-a adresat prezidențial cu: “Stimați concetățeni!”. Ar fi cazul să i se atragă atenția că nu toți “concetățenii” jelesc aceleași lucruri cu Televiziunea. _________Tia Șerbănescu Manifestări omagiale dedicate Marii Uniri fost depuse ieri coroane de flori de către dna Ana Blandiana și dnii Corneliu Coposu și Sergiu Cunescu. După un moment de reculegere, a fost intonat Imnul național. (A.L.) . Ieri a fost vernisată, la Palatul Suțu din Capitală, expoziția “Bucureștii și Marea Unire”, cuprinzând documente (multe dintre ele inedite), fotografii, medalii și decorații acordate în primul război mondial. Expoziția, care se dorește a fi o comemorare a contribuției orașului București la Marea Unire din 1918, a fost organizată de Muzeul de Istorie a Bucureștiului, cu colaborarea Muzeului Aviației și a Arhivelor Statului din București. Printre exponatele de valoare aflate în cadrul expoziției se numără și un pergament, datat 1928, pe care se află semnăturile tuturor membrilor Familiei Regale. Vernisajul a fost urmat de un simpozion științific sub titlul “Marea Unire în conștiința neamului”, în cadrul căruia au fost prezentate lucrări ale muzeografilor de la Palatul Suțu și de la Muzeul Național de Artă. (A.F.) în ciuda vremii nefavorabile, liderii Convenției Democratice au hotărît ca mitingul dedicat Unirii să se desfășoare în conformitate cu programul anunțat anterior Adunarea participanților la miting se face în 4 puncte, la orele 12.00: Piața Victoriei, Piața Națiunilor Unite (fosta Operetă), Piața Kogălniceanu și Piața Rosetti, deplasarea spre Piața Palatului, în jurul orelor 12,15; - Ora 13,00 - Mitingul aniversar din Piața Palatului va fi coordonat de actorul Victor Rebengiuc; vor lua cuvântul, printre alții, prof. univ. dr. Andrei Pippidi, Corneliu Coposu, Vintilă Brătianu, Sergiu Cunescu, Nicolae Manolescu, Gabriel Andreescu, Constantin Ticu-Dumitrescu, Otto Weber, Marko Belu, Nicolae Cerveni, lideri ai unor organizații sindicale, studențești, nepartinice și neguvernamentale, reprezentanți ai Cultelor. Mitingul se va încheia cu citirea unei Proclamații a CDR, de către domnul Emil Constantinescu (în jurul orei 15,00). în timpul mitingului, se vor intona imnuri și cântece patriotice, cu precădere cele care au încununat Marea Adunare Populară de la Alba Iulia, din ziua de 1 Decembrie 1918.__________ Ieri, în Capitală și în țară, cu ocazia împlinirii a 75 de ani de la Marea Unire, au avut loc numeroase manifestări evocatoare. Astfel, la mormântul Ostașului Necunoscut, din Parcul Carol, a fost oficiată o slujbă de pomenire a tuturor eroilor neamului, de către Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Teoctist. Cu aceeași ocazie, au fost depuse coroane de flori din partea Parlamentului, a Guvernului, a Președinției, a Primăriei Capitalei și a unor primării de sector, a Prefecturii Municipiului București, Ministerului Apărării Naționale și a Ministerului de Interne, ca și din partea partidelor de opoziție. (A.T.) . La Arcul de Triumf, depunerea de coroane, atât din partea Puterii, cât și a tuturor partidelor reprezentate în Parlament, a fost urmată de o defilare a forțelor armate. Pe sub Arcul de Triumf au trecut infanteriști, vânători de munte, parașutiști, jandarmi, pompieri, grăniceri, reprezentanți ai aviației și ai marinei militare. (A.T.) 0 La bustul lui Iuliu Maniu, din curtea sediului central al PNȚCD, au Oamenii de afaceri români au pierdut timpul cu guvernanții In perioada 29-30 noiembrie a.c., a avut loc la București prima reuniune a Forumului oamenilor de afaceri români și de origine română. Cu această ocazie, ieri, MAE a organizat o conferință de presă la care, cu greu, după o întârziere de mai bine de o oră, au sosit pe rând dinii Adrian Dohotaru și Nicolae Mareș, din partea gazdelor, precum și dl Aurel Ghibuțiu, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României. La “primul forum al diasporei române din spațiul afacerilor, organizat de Camera de Comerț”, după cum s-a exprimat dl Ghibuțiu, au fost invitați să participe 400 de oameni de afaceri români sau originari din România. Dintre aceștia, numai 100 au răspuns invitației. Participanții au fost nevoiți să-și plătească transportul și cazarea. “Un oarecare gust amar am în legătură cu faptul că, pentru o primă acțiune de acest gen, poate că am dat un caracter prea mare de întâlnire cu ramura guvernamentală, cu conducerea Guvernului, cu miniștrii de stat, cu miniștrii. Poate din acest motiv, programul nostru nu ne-a reușit atât de bine”, a declarat dl Ghibuțiu. (Șerban Mihăilă) Depunere de coroane la mormântul “Ostașului Necunoscut” Se negociază soarta Bosniei Vremea astăzi. Cerul va fi mai mult acoperit și vor cădea ninsori temporare, mai ales în sudul și estul țării. Izolat sunt condiții de producere a poleiului. Temperaturi maxime cuprinse între -5 ° și +2 ° C, iar minimele între -10 ° și -1 ° C, mai scăzute în depresiuni. Pe cadavre, domnule președinte, pe cadavre! Când o familie nu-și mai poate suporta propriile sărbători, ea e pe punctul de a se destrăma. Dar o națiune?! In țara celor peste un milion de șomeri postrevoluționari, pe care Ceaușescu îi aducea la serviciu cu miliția, în țara Balurilor de cristal, cu băbătii miliardare înțolite în rochii sfidătoare de lame; în țara aurolacilor care, când nu ne cântă în metrou, scormonesc în lăzile de gunoi; în țara pensionarilor ce-și pot cumpăra din pensie 2 kg de mușchiuleț pe lună; în țara cu cel mai mănos pământ din Europa, care nu aparține acum nici statului, nici țăranilor; în țara din care, în ultimii patru ani, ne-au fugit în lume intelectualii și țiganii, reprezentându-ne cu brio doar ultimii; în țara despre care inculții lumii au aflat că “români” vine de la “romi”; în țara pe care și-o dispută ca pe o tarabă toți tarabagiii lumii, de la Marea Moartă la Toulouse, și de la Zürich la Washington; în țara obedientă parcă celui de-al doilea principiu al termodinamicii, după care nimic nu s-a pierdut, nimic nu s-a câștigat de la revoluție încoace, ci totul s-a “transformat”; în țara veșnicei tranziții de la o epocă la alta, de la o năvălire la alta și de la o foame la alta; în țara sătuilor de comunism care îl votează de două ori pe Iliescu; în țara în care balcanismul te face să săruți mâna pe care ai vrea să o tai; în țara în care spiritul levantin infirmă adesea proverbul că “dușmanul dușmanului meu e prietenul meu”; în țara în care credința în Dumnezeu a fost slujită de popi colaboraționiști, care-și turnau enoriașii la Securitate; în țara în care “gura curvelor e o groapă adâncă” (Pildele lui Solomon - 22/14), în care “toți devin prieteni cu cel ce dă daruri” (19/6) și în care “cel rău primește daruri pe ascuns, sucind căile dreptății” (17/23); în țara în care omul simplu vede că, în loc de 100.000 de apartamente pe an, apar 1.000 de vile personale ale foștilor nomenclaturiști; în țara în care la peste 1.300 de victime nu s-a găsit nici un asasin; în țara în care poeții Epocii de Aur sunt privighetorile de vizavi de Grădina Botanică, în țara în care minciunile sunt distilate de două ori, precum rachiul cel mai bun; în țara în care, în timpul războiului, comandantul neamț al trupelor de ocupație se rușina că la brutării se găseau peste 20 de sorturi de franzelă, în timp ce în Germania se făcea foamea, în țara compromisurilor cu compromișii; în țara în care Opoziția n-are flerul politic de a se scutura de cei care au venit lângă ea doar pentru că n-au mai avut loc la masa și la ciolanul Cotrocenilor; în țara în care mulți dintre cei care au reprimat Piața Universității se vaită acum că sunt “persecutați politic”; în țara în care Puterea e unită prin interese și corupție, iar Opoziția - uneori - nici prin principii; în țara în care intelectualii și artiștii ce ne țin loc de politicieni fac prostii din convingere, nici măcar din greșeală; în țara în care plictisul politic e asigurat cu câteva onorabile excepții de bătrâni ce se repetă și tineri ce nu spun nimic; în țara în care certificatele de revoluționari s-au împărțit echitabil între călăi și victime; în țara furată sistematic la Ialta și Malta, nu atât din motive geografice, cât din inconsecvența politicienilor ei; în țara ai cărei bărbați stau ca muierile când dușmanii le vâră semenii în cușcă pentru vina de a fi români, pe pământ românesc; în fine, în țara asta, pe care morții au fondat-o și vin o calcă în picioare, în această țară totul pare normal, chiar și sărbătorirea Marii Uniri fără Regele Mihai - urmașul lui Ferdinand întregitorul. Stupul bezmetic care este acum România se numește Republică. Țara noastră a fost un stup normal și productiv în istoria sa doar când în fruntea ei a stat un voievod, un domn, un rege, un Ștefan, un Mihai, nu un Ilici. Dă, Doamne, un viscol să ne țină rușinați și înfrigurați prin case, până ne trezim; cea mai mare rușine este aceea pe care n-o vede nimeni aceea când ne uităm în oglindă. Și totuși, mă amăgesc cu gândul că, pentru greșiții noștri, dreptatea să rămână un templu, pe care azi să înălțăm un tricolor găurit. Dr. Bărbi Comuniștii oferă o imposibilă sărbătoare ieri, președintele Iliescu a primit o delegație a românilor din diaspora. “Pe cadavre, domnule președinte, pe cadavre!” - i-a sugerat dl Michael Saarr, din Statele Unite, președintelui Iliescu, care căuta un scaun pe care să se cațăre pentru a-și ține toastul. Ca să nu mai vorbim despre faptul că, luni, la Palatul Cotroceni, i s-a cântat “Deșteaptă-te, române” și tot degeaba... A fost o solemnitate derizorie Parlamentul României a fost convocat ieri în ședință solemnă, în Dealul Mitropoliei, cu ocazia aniversării a 75 de ani de la Marea Unire de la 1918. Alături de parlamentari au participat, ca invitați, o delegație a Parlamentului de la Chișinău, Guvernul României, gen. Vasile Ionel, consilier prezidențial (remarcăm astfel absența președintelui Iliescu), guvernatorul Băncii Naționale, Mugur Isărescu, reprezentanți ai Corpului Diplomatic, ai MOLD (Uniunea Organizațiilor Luptătorilor din Decembrie). Din luările de cuvânt am reținut următoarele: • Dl Valentin Dolganiuc, reprezentant al Frontului Popular Creștin Democrat din Moldova în Parlamentul de la Chișinău, a spus că se vorbește acum despre marea unire cu Basarabia fără Basarabia și că în 1993 “ne aflăm mai departe de Alba Iulia decât în august 1991, iar Moldova se prăbușește tot mai mult în hăul imperial, independența sa existând numai față de România, nu și față de Rusia”. După discursul dlui Dolganiuc, s-a scandat “Basarabia, Basarabia!”, iar ambasadorii Ucrainei și Ungariei au părăsit sala. D Dl Adrian Năstase a insistat pe ideea respectării instituțiilor și recunoașterea autorității statului, ca bază a concilierii naționale. Președintele PNȚCD, dl Corneliu Coposu, a evocat toate marile personalități care au contribuit la realizarea Deputații Opoziției părăsesc sala după ce domnul Nicolae Cerveni (PNL-CD) a fost întrerupt de președintele ședinței, dl Oliviu Gherman Unirii de la 1918 de la Regele Ferdinand la Ionel Brătianu și Iuliu Maniu. • Deținătorul monopolului “României Mari”, trecându-i în revistă în maniera “împușcatului” pe înfăptuitorii Unirii, “de la Ștefan cel Mare la femeia română”, a sfârșit prin a reitera marota discursurilor tuturor reprezentanților majorității - respectiv criza de autoritate la nivel statal, haosul și alunecarea democrației spre anarhie. “România este și va rămâne republică”, a clamat pe ducă tribunul. • Colegul de “partidă”, Adrian Păunescu, a declarat că nevoia de stabilitate a țării e mai presus de libertățile și drepturile omului și a calificat drept indecent și imoral orice afront adus instituțiilor statului. “Partide politice, treci Carpațiil”, a fost invitația adresată de bard Opoziției. ” Liderul UDMR, Markó Bela, a reamintit Parlamentului român că în “Hotărîrea unirii Transilvaniei cu România, în 1918, se stipula că deplina libertate națională pentru toate popoarele conlocuitoare trebuie garantată prin aceea ca fiecare popor să aibă dreptul de a se judeca, instrui și administra în limba proprie și prin indivizi din sânul său” și că respectarea acestor prevederi ar trebui să fie o datorie a guvernanților de azi. Deputatul Gh. Răducanu, reprezentantul etniei romilor, a justificat contribuția acestora la înfăptuirea Unirii prin faptul că în războiul din 1916-1918 romii au fost de mare folos la întreținerea cailor și carelor. Un discurs remarcabil a avut dl deputat Gh. Gorun (PAC), care, după ce a făcut un amplu istoric al actului Unirii, a atras atenția Puterii că nu se poate impune consensul național și că trebuie ca mai întâi să se renunțe la mentalitățile comuniste, iar șeful statului să fie un garant al legilor pentru toți românii. 0 Dl Nicolae Cerveni (PNL-CD) a afirmat că pentru realizarea mult discutatului consens, românii au nevoie de “căldură, mâncare și libertate”, iar condiția esențială o constituie, fără doar și poate, înlăturarea de la putere a comuniștilor. Discursul său incendiar, cel puțin în formă, se pare că a fost delicat sau nu întrerupt de președintele ședinței, dl Oliviu Gherman, fapt ce i-a determinat pe unii membri ai Opoziției să părăsească sala. . Deși s-a dorit solemnă și reconciliantă, ședința de ieri a Parlamentului a alunecat, și de această dată - cu mici excepții - în derizoriu și demagogie. Cu atât mai convingătoare ni se pare demnitatea în simplitate a mesajului adresat românilor de către Majestatea Sa Regele Mihai I al României, cu ocazia aniversării a 75 de ani de la Unirea înfăptuită la 1 Decembrie 1918, sub domnia bunicului său, Regele Ferdinand I-întregitorul. Raluca Stroe Brumariu si Petru Ionescu Dl Valentin Dolganiuc, reprezentantul Frontului Popular Creștin Democrat din Moldova, ne-a amintit că nu avem motive de bucurie Deși s-a dorit solemnă și reconciliantă, ședința Parlamentului a alunecat, ca de obicei, în derizoriu și demagogie t Cadoul FMI și cei trei mușchetari . Desigur, este vorba de finanțarea externă, a cărei “linie verde” trebuie s-o dea experții Fondului Monetar Internațional, sosiți luni, 29 noiembrie, la București. Oricum, premierul Nicolae Văcăroiu și al său guvern sunt pregătiți să “traverseze iarna lui ’93 - ’94” cu sau fără sprijin financiar internațional, indiferent de starea actuală a economiei, indiferent dacă ne îndreptăm din rău înspre mai rău. Răul l-am aflat la mitingul Blocului Național Sindical. Binele rezultă doar din indexări și compensări. Negocierile intră în această săptămână în linie dreaptă și, potrivit declarațiilor părții române, ele vor fi pur tehnice. Echipa celor “trei mușchetari” ai reformei, Coșea, Georgescu, Isărescu, este optimistă. ist—arcu1 Max Wason' mns'xm' TM' rație cu statisticile oficiale publicate, eventual cu mărețul “Raport al celor 365 de zile”, prezentat recent de premier. Condițiile negociate anterior au vizat “problemele tari” ale Reformei ’94, și anume: restructurarea, disciplina financiară, politica monetară și fiscală, deficitul comercial. Deja ministrul Florin Georgescu anunțase un nou program de ajustare în domeniul legislației fiscale; în prezent, sunt numeroase controverse cu privire la sistemul de impozitare ales (liniar sau progresiv) în vederea relansării economice. Va fi înaintat Parlamentului, în procedură de urgență, pachetul de măsuri ce vizează îmbunătățirea legislației fiscale, prin care se promovează politici monetare și bugetare ofensive. Aceasta, pentru a urni reforma din “punctul mort” în care se află, Dl Max Watson, conducătorul delegației FMI, a făcut aprecieri pozitive asupra acțiunilor întreprinse de Executiv în ultimele două săptămâni, îndeosebi cele privitoare la privatizare, restructurare și supravegherea financiară a celor 30 de societăți comerciale aflate pe “lista neagră”. Grija “părintească” a FPS-ului și a Cabinetului Văcăroiu a rezultat și în urma tratamentului preferențial acordat “copilului pedepsit”, IMGB. Oricum, Puterea mizează ca în prezența d-lui Goddard A. Posthumus, director executiv în cadrul consiliului de conducere al FMI, săptămâna viitoare să fie semnată scrisoarea de intenție, și, astfel, de Crăciun să putem primi un frumos cadou din partea Femelii mult iubite și curtate. (Ioana Burada și Alexandru Tașnadi) «Afară suflă vântul tare. Noi n-avem încă finanțare» Folclor stradal i