Cotidianul, martie 1994 (Anul 4, nr. 49-75)

1994-03-01 / nr. 49

Cine azvârle miliardele pe fereastră? NATO a trecut de la vorbe la fapte Forțele NATO au doborât patru avioane sârbești La cartierul general al Națiunilor Unite din Zagreb, un ofițer de legătură din cadrul forțelor NATO a confirmat ieri faptul că două avioane americane de tipul F-16 au doborît, în apropiere de Banja Luka, patru aparate de zbor “Galeb”, de fabricație sârbă,, care încălcaseră zona de interdicție aeriană situată deasupra Bosniei-Herțegovina. Avioanele doborîte efectuaseră misiuni de bombardament asupra unei uzine de armament controlate de musulmani, piloții acestora ignorând ordinul de aterizare dat de avioanele NATO. Este pentru prima dată când aparatele de zbor aparținând Alianței Nord-Atlantice deschid focul deasupra Bosniei. Referindu-se la incidentul de ieri, șeful Executivului american, Bill Clinton, a declarat: “Au fost lansate două avertismente, fiecare dintre acestea având ca scop - după informațiile noastre - încercarea de a se evita atacul. Din luna aprilie a anului trecut, Statele Unite au responsabilitatea de a asigura întărirea zonei de interdicție aeriană. Toată lumea s-a implicat în eforturile de a aduce pacea în Bosnia”. (continuare în pagina 8) Așa arată un F16 în plină acțiune Bref Singura soluție . La 17 decembrie 1993, Văcăroiu de culoare PDSR era declarat insolvabil în urma votului moțiunii de cenzură. El nu mai putea funcționa în numele reformei și nici în numele anticorupției prea multe dovezi, și dintr-o parte și din cealaltă, apăsau pe pieptul de aramă riscând să-l coplească. Sindicatele și-au luat protocoalele la rând și au constatat că n-au cu cine să vorbească. Partidele din opoziție au luat memorandumul și au constatat că n-are cine să-l îndeplinească. După armistițiul de sărbători, stropit cu demisia efervescentă a dlui Everac, au început negocierile pentru noua formulă. La 17 ianuarie, “singura soluție” identificată de dl Adrian Năstase era un guvern bicolor cu PUNR. După ce PUNR s-a făcut de Caritas până-n gât și a spart protocoalele, “singura soluție” s-a evaporat lăsând în urmă un justificat oftat de ușurare. La 17 februarie “singura formulă posibilă” anunțată, tot de di Năstase, era pentagonală în formă, absurdă în conținut și penibilă în expresie, reunind în aceeași figură geometrică tot ce avea țara mai retrograd. PDSR-PUNR-PRM-PLM și PDAR. Un întreg sobor de argumente au convocat liderii PDSR spre a sfinți această bisericuță de execuție. Exact când lumea fierbea mai tare, când sindicatele dădeau în clocot și prețurile au început să scoată aburi din populație, PRM și PSM au rupt relațiile, a urmat replica PDSR și a urmat, firește, comunicatul PRM care a consfințit separația demagogilor în stat. PDSR a apărut ca un cavaler al decenței. C.V.Tudor a dispărut de la “Actualități” cu Conferința de presă cu tot lăsând în urmă regrete că totul nu s-a petrecut mai demult. Biata justiție, independentă nevoie mare, are de jonglat între două serii de dosare ținute frâu pentru zile negre, ale PD(FSN) și ale lui C.V.Tudor. în concluzie, a apărut o nouă “singură soluție” al cărei vechi contur a fost trasat tot de mâna sigură a dlui Năstase: s-a conturat ideea unui guvern monocolor PDSR cu sprijin parlamentar din ambele părți. Conform socotelilor de acasă, acest soi de guvern ar urma să aibă o susținere de 80% în parlament față de numai 37% cât avea același soi de guvern înainte de tragerile la Cotroceni. Conform socotelilor din târg s-ar putea ca “sprijinul de ambele țări” să devină tirul din ambele părți. Oricum, la o singură tranșă de, măritișuri și divorțuri PDSR anunță un câștig de patruzeci de procente - ceea ce reprezintă un joc de întrajutorare destul de reușit. Dacă PDSR zicea de la început că rămâne ce-a fost și chiar mai mult decât atât întrucât își însușea remanierele elegante, toată lumea ar fi sărit în sus de furie. Așa, toată lumea a sărit în jos de bucurie. _______Tia Șerbănescu i La casa din Bulevardul Dacia nr. 141, în care Mircea Eliade a locuit între 1934 și 1940, înainte de plecarea la Londra, și în care au fost scrise nuvelele “Domnișoara Christina” și “Secretul doctorului Honiesberger”, a avut loc ieri dezvelirea plăcii memoriale “Mircea Eliade”. Placa a fost executată de către sculptorul Alexandru Deacu, inițiativa aparținând Inspectoratului pentru Cultură al Municipiului București. La eveniment au luat parte profesor Mircea Handoca și Părintele Galeriu care au evocat personalitatea celui care a fost marele istoric al religiilor și scriitorul Mircea Eliade. (Roxana Mihalache) * Astăzi începe vremea Babelor Sayonara Lillehammer Ultimatumul Moscovei pentru SUA: tovărășie sau un nou război rece Vremea astăzi, însorită și deosebit de caldă. Spre seară și la noapte se vor semnala unele înnorări și ploi răzlețe în regiunile vestice și de nord. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 12 ° și 180C, mai ridicate în sud-estul țării, iar cele minime între 2d și 7 ° C. La Chișinău s-au comis fraude electorale . Rezultatele preliminare ale scrutinului din 27 februarie a.c. din Republica Moldova, care pun în evidență o victorie a forțelor antiromânești neocomuniste, nu provin de la Comisia Electorală Centrală (CEC). în cadrul buletinului de știri difuzat aseară la ora 19.00 de postul de radio Chișinău, Nicolae Timofte, președintele CEC, a declarat că nu se transmisese până la acea oră nici o informație oficială privind rezultatele scrutinului. Cifrele vehiculate de agențiile de presă, prin care agrarienii (PDAM-42,18%) și “Interfrontul - comuniștii și rusofonii (Blocul Partidul Socialist-Mișcarea “Unitatea-Edinstvo” - 23,62%) se situează pe primele două locuri dovedesc că mașinăria rusească de dezinformare (cum spun rușii - “joaca de-a zarnița”) s-a pus deja în funcțiune, cu scopul de a crea o alarmă falsă, prin promovarea unor procente ce se vor credibile. • Nenumăratelor încălcări flagrante ale Legii privind alegerea Parlamentului, săvârșite în timpul campaniei electorale și fraudelor propriu-zise, izbitor de evidente, semnalate în timpul procesului de votare, li se adaugă fraudele semnalate aseară de către CEC: saci nesigilați cu buletine, fără procese-verbale, fără ștampilă, fără semnături ale membrilor comisiilor electorale locale. Totodată, cifrele pe care Alianța Frontului Popular Creștin Democrat le-a obținut din teritoriu demonstrează că acest bloc electoral se situează al treilea, după agrarieni și Interfront, Blocul Țăranilor și Intelectualilor ocupând locul al patrulea. Observatorii străini din partea NATO, ai Consiliului Europei și ai CSCE au manifestat o oarecare “indulgență” față de felul în care s-a desfășurat scrutinul de la Chișinău, declarând că, deși au fost semnalate unele încălcări ale Legii electorale, rezultatul final al votului nu poate fi influențat de aceste nereguli. Deficiențele de ordin tehnic și organizatoric depistate de către observatorii străini la cele peste 60 de secții de votare din diferite zone ale Republicii sunt consecința, în general, a unei lipse de experiență democratică în Moldova, se arată într-un comunicat de presă al reprezentanților NATO si CSCE la alegeri. Așadar, neregulile menționate nu se pot constitui în motive pentru contestarea rezultatelor scrutinului, declara ieri Lordul Lucas of Chilworth, șeful delegației Adunării Atlanticului de Nord, în numele observatorilor electorali din partea NATO și ai Adunării Parlamentare a CSCE. Aflat la Chișinău într-o misiune de supraveghere a alegerilor, Dorin Tudoran a declarat reporterului nostru: “Nu pot să mă pronunț încă în privința unor nereguli mari, dar telefonic am primit niște sesizări, dintre care opt ne semnalau încălcări grave ale Legii electorale. Trebuie să se știe însă că, dacă a existat, marea fraudă electorală s-a efectuat în timpul campaniei”. .O mare parte dintre voturile favorabile agrarienilor și rusofonilor, adepți ai subordonării Basarabiei față de Moscova, a venit din partea raioanelor din sudul Republicii, cu o populație preponderent găgăuză. Ori, tocmai legat de legalitatea desfășurării scrutinului în zonle controlate de găgăuzi, Dorin Tudoran menționa: “Conform Legii electorale, o secție de votare e anunțată cu 30 de zile înainte de ziua votului. Parlamentul Republicii Moldova a încălcat grav Legea electorală și Constituția, obligând Comisia Electorală Centrală (CEC), prin intemediul Curții Constituționale, deci altă fraudă, să deschidă secții de votare cu trei zile înainte de data alegerilor. Este ceva nemaiîntâlnit în țările civilizate”. Pe timpul campaniei electorale, actualele formațiuni câștigătoare ale scrutinului - agrarienii și rusofonii - au beneficiat de tot aparatul tehnico-administrativ al puterii: mașini pentru deplasare în teritoriu pe benzina statului, propagandă electorală permanentă la radio și TV, afișe electorale tipărite cu susținere din afara Republicii (ceea ce contravine prevederilor Legii electorale) etc. (continuare în pagina 8) ______________Irina Negrea încă pe guvernanți Greva nu s-a mișcat . Cu câteva zile înaintea amenințătoarei greve generale, în cursa grevistă au rămas doar două din multele confederații sau organizații sindicale care se arătau dornice să participe cu trup și suflet la prima acțiune de anvergură din țara noastră. Ultimul week-end ne-a fost marcat de multe știri, care mai de care mai contradictorii. Cu doar câteva luni în urmă, acestea ar fi creat o adevărată psihoză în rândurile populației. Lipsa pâinii, a apei, a benzinei au fost amenințări constante timp de două zile je posturile de radio și în presă. In condiții normale, toate acestea ar fi generat cozi imense în fața magazinelor. In schimb, luni, populația Bucureștiului a demonstrat o totală pasivitate față de lipsurile la care ar fi fost supusă, dacă “promisiunile” erau puse în practică. La fel de nepăsătoare s-a arătat și Puterea care a găsit resurse să determine populația să nu mai creadă în acțiunile sindicale, cu atât mai puțin în cele greviste. • SC Nufărul SA din cartierul Militari se afla la ora 11.00 în grevă parțială, “din respect pentru clienții noștri”, susținea liderul sindical, dna Irina Rusu. Din cei 649 sindicaliști, în curte se aflau circa 30 de persoane care , reprezentau serviciile auxiliare și TESA. • La SC Grivița SA, dl director Mihail Șoineanu ne-a informat că au fost oprite două secții de bază din unitate. Prin oprirea celor trei laminoare, care au o vechime de 48 de ani, activitatea societății a fost paralizată. La ora 12.00, se aflau în grevă toți cei 150 salariați din schimbul I. “în revendicările Cartelului ALFA există cinci puncte cu care conducerea este de acord. Mi se pare normal să susținem greva de astăzi. Știm că o grevă nu aduce nimic bun, dar este o eroare să lucrăm în divergență cu sindicatul. Greva este necesară. Situația nu mai poate continua în același fel”, spunea directorul Șoineanu. • La ora 13.00, la SC Vîscofil SA 400 salariați din schimbul I se aflau în grevă. Au fost oprite secția de derivați celulozici, atelierul mecanic și cel de întreținere. Pentru a fi evitate pagubele financiare, a continuat să funcționeze instalația de preparare chimică baie de filare. Dl Cristea Ghiocel, liderul sindical, ne-a sigurat că și astăzi va continua greva generală. • Autobaza SC Titan Transport SA se afla în grevă la ora 13.00 în proporție de 80%. Din cele 140 de mașini din dotarea autobazei, doar 22 erau în cursă, urmând ca la sosire și acestea să fie oprite. Autobaza asigură transportul de mărfuri în trafic local, interurban și internațional. “Mai mult de un an nu mai rezistăm”, afirma dl Mihai Caramihai, liderul Federației STAR. Salariul mediu al unui șofer salariat al autobazei este de circa 50.000 lei. • Federația METAROM ne-a informat că din 94.000 de membri, 80.000 se aflau ieri în grevă. Până la ora 16.00 s-au anunțat greve în: Târgoviște, Reșița, Câmpia Turzii, Aiud, Zalău, Rovinari, Vlăhița, Călan. La Hunedoara 2500 mineri și siderurgiști au organizat un miting în fața Prefecturii, iar Poliția a luat măsuri de protecție cu totul speciale. Practic clădirea a fost înconjurată de scutieri complet echipați. Delegația sindicală condusă de dl Petru Vaidaș a fost primită de dl Băican,prefectul județului, care a declarat că problemele ridicate de sindicate sunt generale și nu pot fi rezolvate pe plan local. “Dacă Guvernul nu are soluții, să-și dea demisia” au replicat sindicaliștii. (continuare în pagina 3) Gabriela Dinescu “Greva este necesară, Situația nu mai poate continua în același fel” Luați mărțișoare și ghiocei lată-ne în 1 martie. S-a spart guvernul anunțat cu mare tam-tam al pentagonalei roșii. Nu a ieșit nici bicolorul PDSR-PUNR. Dl Văcăroiu și ai săi miniștri continuă să fie în plinătatea puterii executive. Nu despre ei merită să înnegrim pagina în prima zi a primăverii. Luați mărțișoare și ghiocei! Dați-le celor dragi, fiți generoși cu cunoscuții și necunoscuții! Nu vă mai uitați la preț pentru că bucuriile nu se drămuiesc. Slavă domnului, mărțișoare se găsesc cât pentru de trei ori populația României. Unele au chiar haz. Altele sunt așa cum le știm de când ne-am născut. Bărbații se înghesuie să le cumpere, femeile să le primească. “Luați un mărțișor, nu vă scumpițți”, mi se pare cea mai frumoasă chemare a străzii, astăzi. Mâine vom vedea... Poate vom ieși iar, cât mai mulți la mitinguri, să susținem sindicatele care n-au trădat și maturitate cer schimbarea guvernului. Poate ne vom încolona pe marile bulevarde pentru a cere stoparea inflației, și vom vedea și ceva rezultate. Astăzi însă e Ziua Mărțișorului, a gălbenelelor, a ghioceilor. Ați primit? Ați dăruit? Carmen Dumitrescu I 130 de cruci pentru morții noștri... , ... 130 cruci pentru noi; să nu uităm niciodată: avem o datorie grea față de cei ce s-au jertfit în acel decembrie. Duminică, studenții de la Arte au acoperit platoul din fața Teatrului Național cu 130 cruci, fiecare cruce purtând o cămașă albă , pătată cu sânge. De fapt, sângele nu era decât o vopsea roșie, dar simbolistica este evidentă pentru cei care știu că în Decembrie ’89, în “ Piața Universității au căzut răpuși de gloanțele ucigașe 130 tineri. Ideea aparține lui Constantin Zgâmbou, student la Arte, iar banii pentru lemn și pânză au fost oferiți de Cartel ALFA. Totul s-a realizat în două zile și două nopți, studenții muncind în ateliere improvizate. La sediul Ligii, Claudia Nițu ne-a declarat că data de 27 februarie nu are nici o legătură cu acțiunea studenților: “Este doar o încercare de împrospătare a memoriei oamenilor, care uită mult prea repede morții din Decembrie ’89”. Din cele 250.000 semnături necesare Proiectului Legii de urgentare a cercetărilor referitoare la evenimentele tragice din Decembrie ’89, Liga Studenților a strâns aproximativ 50.000, majoritatea din București. După parlamentările din cursul zilei de sâmbătă cu șeful Poliției Capitalei, generalul Nițu, Liga Studenților a obținut în cele din urmă acordul acestuia. (Andrei Zabot) Alunecă pământul la Fălticeni Din cauza lipsei de fonduri nu s-a putut aplica nici o soluție concretă pentru oprirea alunecării de teren declanșată în orașul Fălticeni, în toamna anului trecut; în prezent, aceasta are o adâncime de circa șase metri. Specialiștii apreciază că în această primăvară, datorită topirii zăpezii, procesul de alunecare va continua cu rapiditate. Pe baza recoltărilor din solul afectat, se încearcă estimarea vitezei de evoluție a fenomenului: în zonă sunt amenințați membrii a nouă familii, pentru aceștia nefiind luată nici o măsură de evacuare. . Cabana “Băncuța”, situată chiar pe versantul în cauză, nu va mai putea fi recuperată, datorită afectării profunde a structurii de rezistență. (AM Press) In ultima parte a festivității de închidere a Jocurilor Olimpice de la Lillehammer, pe scenă a apărut o prințesă japoneză, amintind că următoarea ediție se va desfășura în 1998, la Nagano (Foto: EPA) a Cu ocazia grevei generale din 28 februarie a.c., Ministerul de Interne a detașat importante efective din teritoriu în Capitală. Această masivă prezență a forțelor de ordine a fost remarcată de bucureșteni încă din primele ore ale dimineții. Majoritatea efectivelor provin din județele considerate sigure pentru actuala putere. Popilean dă în judecată Garda Financiară într-un fax sosit la redacție, dl Gheorghe Popilean, patron al SC Mondoprosper SRL, ne comunică acționarea în judecată a Gărzii Financiare. Se arată că o plângere “împotriva procesului-verbal prin care comisarii Gărzii au confiscat firmei Mondoprosper aproape 3 milioane de dolari a fost depusă la Judecătoria sectorului 2”, cu prim termen 2 martie a.c. în fax, sunt atacate cele două capete de acuzare formulate de către Garda Financiară și anume, prezența valutei în casieria firmei și derularea unor contracte de împrumut, bănesc cu persoane fizice. Deși se acceptă “o culpă în sarcina Mondoprosper privind deținerea de valută în casierie”, dl Popilean protestează împotriva confiscării respectivei sume. Referitor la cel de al doilea aspect, domnia sa invocă adagiul latin “nullum crimen sine lege” (nu există infracțiune fără lege), arătând că nu există o mențiune a împrumutului ca act de comerț “nicăieri în Codul Civil românesc”. Gheorghe Popilean stăruie asupra oportunității prezenței la înfățișare a unora dintre cei 13.000 de semnatari de contracte, avertizând asupra posibilității unor “convulsii sociale greu de imaginat”, în cazul nerezolvării pozitive a situației; în încheiere, dl Popilean își motivează absența din țară, considerată de unii ca incriminantă, prin multiplele amenințări și acte de agresiune comise asupra sa, în calitate de lider al Partidului Republican Creștin, în vara anului trecut. Cristian Butuman Ieri a avut loc inaugurarea noului sistem informatic (VUBIS) a Bibliotecii Centrale Universitare (BCU), primul sistem integral automatizat, a cărui proiectare a început în 1990 cu sprijin internațional. Din acest an toate cărțile intrate în bibliotecă au fost înregistrate pe calculator, realizându-se până acum catalogarea a peste 70.000 de volume. Cele două sedii ale BCU din Calea Plevnei și strada Transilvania au fost conectate printr-o linie telefonică, care asigură comunicarea 24 de ore din 24, următoarea etapă fiind conectarea filialelor din facultăți la sediul central. BCU a fost conectată și cu Library of Congress din Washington. (R. M.) SCROADSTAR SRL si SC GLOBUS INTERN. SRL lichidează stocul de marfă: Import Anglia IMPERMEABILE, DRESURI,CIORAPI, CONFECȚII,LENJERIE, TESATURI . București str. Șelari 24. ^ Tel: 610 74 45.610 55 65 610 74 55. 312 78 09 i