Cotidianul, mai 1994 (Anul 4, nr. 102-125)

1994-05-04 / nr. 102

Monarhia salvează Opoziția! /N.In pagina 2 a ziarului nostru puteți citi Mesajul de Paști al MS Regele Mihai I de România Bref -----Numai unul Oficialii noștri au avut un Paște liniștit, au reușit să-l oprească pe Rege și de data asta. După un prim comunicat ipocrit prin care telespectatorilor li s-a adus la cunoștință că Regele nu mai vine (deși nu-i anunțase nimeni că vrea să vină), Guvernul s-a enervat cum îi șade lui bine și a mai emanat unul, din care reieșea că și pe viitor cererile Regelui vor fi tratate în același fel. In fine, am trăit s-auzim și noi un adevăr într-un text guvernamental. Păi, e f.i. sigur că așa vor fi tratate. Partea hazlie a tratamentului a fost asigurată de grija pentru securitatea Regelui la Timișoara. Pentru niște personaje care se tem și de umbra lor la Târgoviște și umblă flancate de mașini intrate-n călduri într-așa halduie, pesemne că părea un motiv elegant. Săracii! Prin ce-ar trece ei când aud un mesaj al Regelui! S-ar zice că-i ia cu nixon pe la stomac și cu garajde la ficat. Foarte emulat de mesajul regal, dl Iliescu a compus și dânsul unul. Mai ales că de la Crăciunul trecut a primit carnet de ortodox. Compunerea era bine făcută. Poate puțin sașie și extrem de scundă, dar, vorba aceea, mesajul zadar nu se caută la dinți. Subiectul era, totuși, Paștele, eroul principal a rămas Iisus Christos, iar eroii secundari “Meșterul Manole și păstorul mioritic”, precum și dacii și romanii. Armata sovietică eliberatoare a lipsit din compunere ea fiind cu descompunerea. După ce ne-a lămurit că Meșterul Manole și pastorul mioritic “sunt expresii ale modului în care poporul nostru ancorat în spiritualitatea creștină și-a transfigurat viața în creație istorică”, dl Iliescu a putut să-și ciocnească liniștit ouăle pascale la Mănăstirea Țigănești, unde a conjugat verbul în cadru restrâns, dar televizat. Fiindcă e ziua libertății presei (altfel nu ne-am permite), să observăm că în loc de transfăgărășan se zice acum transfigurat. In aceste zile de sărbătoare, lângă Circ s-a amenajat “un nou spațiu de joacă pentru copii.” Era și cazul, după câte spații de joacă s-au amenajat pentru politicieni. Mai un palat moștenit din confiscări, mai o pinacotecă agonisită cu sudoarea rechiziționării, mai o căsuță-două la șosea. Partea tristă în legătură cu lucrătura Guvernului în privința vizei pentru Rege este că un singur partid a reacționat cu promptitudine, fermitate și eleganță. PAC. Cele două declarații date în ultimele zile de PAC - atât cea privind orientarea politicii externe spre Rusia, cât și cea privind cinismul Guvernului față de vizita Regelui - sunt exemplare. Are dreptate Nicolae Manolescu: “Guvernele trec, țara rămâne și îl așteaptă pe Regele ei”. Pentru că, oricât de înțepenit în loc se dovedește guvernul Văcăroiu, până la urmă tot trecător e, și în urma lui s-ar putea să rămână doar o frază: “A fost Guvernul cel mai ridicol din istoria României”. Tia Șerbănescu i Pentru omul zecimală, medicamente zecimale O finală de vis: Parma - Arsenal ȘTIRI • INFORMAȚII • ULTIMA ORGANUl IV / Numărul 102 (840) / Miercuri 4 mai 1994 • 8 pagini 100 lei Tragedia Ayrton Senna ratează incredibil un viraj pe care, în condiții normale, ar fi putut să-l ia cu ochii închiși • Greșeală de pilotaj? Defecțiune la direcția mașinii? Sabotaj? • Medicul lui Senna exclude ipoteza că celebrul pilot ar fi fost obosit în timpul cursei # Sâmbătă seara, după moartea violentă a lui Ratzenberger, Senna i-a spus logodnicei sale că, pentru prima dată, îi este frică să concureze . Trei zile de doliu național în Brazilia Ceea ce urma să constituie o dispută spec.•taculoasă între cavalerii vitezei s-a transformat într-o catastrofă fără precedent în ultimii ani. Week-end-ul de la Imola a dus la pierderea a două vieți, la dispariția lui Roland Ratzenberger și Ayrton Senna, într-un Mare Premiu blestemat parcă de zei. Prin pierderea lor, Formula 1 nu va mai fi aceeași. Prezentarea cursei de la Imola este mai degrabă “cronica unei tragedii” și, indiferent de învingători, această a 3-a etapă a Campionatului Mondial va arunca întotdeuna o umbră asupra istoriei moderne a Formulei 1. Mica lume a “Marelui Circ” este profund marcată de numeroasele accidente ce au avut loc și, probabil, după șocul inițial, cei responsabili vor reacționa. Luând în calcul factorii specifici fiecărui accident, totuși există o cauză comună: neadaptarea suspensiei și deci a ținutei de drum a actualelor mașini, la puterea motoarelor și la viteza obținută. Toate propulsoarele folosite în prezent, cu excepția lui Peugeot, au fost dezvoltate cu ajutorul suspensiilor electronice “inteligente’?. O dată cu revenirea la suspensiile clasice și în timp ce motoarele au rămas aceleași, dacă nu chiar mai puternice, mașinile devin necontrolabile la viteze mari. Cum altfel s-ar putea explica ieșirea de pe circuit a lui Senna? Cu atât mai mult cu accidente tragice s-au petrecut în prima cursă programată pe circuit rapid în 1994, când formula motoare noi-suspensii clasice a intrat în vigoare. De altfel, ceea ce a surprins în analiza atentă a fiecărui accident în parte este faptul că frânele au fost acționate cu întârziere, deci se exclude posibilitatea unei rupturi mecanice, care ar fi făcut ca pilotul să frâneze. Marele Premiu al Statului San Marino a pus mari probleme piloților prezenți, încă de la antrenamentele de vineri, când, după 19 minute, Rubens Barrichello a lovit foarte violent gardul de protecție în șicana Marlboro, după care mașina Jordan s-a răsturnat. Scos rapid din cockpit, pilotul brazilian a fost transportat la Centrul Medical al Circuitului în stare de inconștiență. Din fericire pentru el, impactul lateral a fost atenuat de cauciucurile așezate lângă zid și, cu excepția unui traumatism nazal, Barrichello a scăpat neatins. El a declarat: “Chiar înaintea accidentului mi-am piedut cunoștința, iar apoi m-am trezit în Centrul Medical, avându-l pe Senna lângă mine ...” (continuare în pagina 7) Corespondență specială de la Radu Roman la de Imola Dezastru ecologic la Iași în seara zilei de 27 aprilie 1994, orele 21.30, agentul de circulație de la postul de control situat la ieșirea din municipiul Iași, pe drumul național 28 Iași-Târgu Frumos, a semnalat inundarea bruscă a șoselei cu un val de dejecții animaliere. Reziduurile proveneau din batalurile 1 și 2 ale fermei Păcurari a SC Agroservice SA Iași (fosta fermă a PCR). Cercetările au demonstrat că accidentul ecologic a avut drept cauză distrugerea intenționată a zăgazurilor la cele două bataluri (bazine de acumulare a dejecțiilor animaliere, cu maluri din pământ). Dezastrul a fost provocat intenționat de câțiva cetățeni din satul Valea Lupului. Aceștia au avut litigii cu Agroservice SA Iași, litigii provocate de disputa pentru anumite suprafețe de teren. Pentru a se răzbuna, în seara zilei de 27 aprilie, cetățenii, respectivi au săpat un canal în zăgazul batalului 1, dejecțiile din acestea scurgându-se în batalul 2 care s-a umplut și s-a revărsat. Nemulțumiți de efect, cetățenii respectivi au săpat și zăgazul batalului 2. Astfel s-a produs scurgerea a peste 1000 de metri cubi de dejecții animaliere, care reprezintă un puternic poluant organic pentru apa din sol. în drumul său, valul de dejecții a distrus complet o suprafață de două hectare de teren cultivat cu porumb, apoi a inundat drumul sătesc, pe o distanță de aproape un kilometru, până la drumul național 28 Iași - Târgu Frumos, unde a acoperit complet o porțiune de șosea și a umplut șanțurile laterale. în cursul zilei de 28 aprilie, lucrătorii Regiei Autonome “Drumuri Naționale” Iași și ai RAJAC Iași au luat măsuri de curățire rapidă a șoselei. Cu toate eforturile întreprinse, în zonă persistă un miros specific, iar șanțurile mai sunt și acum pline cu dejecții. (Nord-Est Press) Cu TAROM-ul in India La 28 aprilie 1994, compania TAROM a inaugurat linia București-Delhi- Calcutta, aproximativ opt ore și jumătate de zbor fără escală, de la București la Delhi, cu un avion AIRBUS 310. Primul zbor promotional a prilejuit și un “Tar Tarom” de 3 zile în India, la New Delhi, Delhi și Agra. Ce înseamnă trei zile pentru continentul indian? Aproape nimic. Și totuși, enorm. Poate, pe primul loc, splendoarea Taj Mahal-ului și mizeria străzii. Sau poate, în primul rând, miracolul unei alte lumi, oricât de fugitiv și fragmentar ar fi ea văzută. O lume care, pentru câteva zile cel puțin, este o lume a senzațiilor. Mirosul străzii, al bazarului, gustul condimentat până la refuz al mâncării, lumea sunetului, a muzicii indiene, care te întâmpină încă de la sosirea la hotel. Senzații tari și amestecate pe care simți că, indiferent de prejudecățile pe care le-ai fi avut înainte de plecare, ai fi murit mai sărac dacă nu le-ai fi trăit. (Rep.) I ■77Ț W Și-a aruncat nevasta din tren în ziua de Paști J în ziua de 1 mai a.c., Andreea Ștefanache, în vârstă de 27 de mai multor pasageri, bărbatul a încetat să-și mai lovească ani, a fost împinsă de către soțul ei din trenul personal 6466, soția”. La aproximativ 7 km înaintea stației Spinoasa un care circulă pe ruta Hârlău-Iași. H.S., o persoană care a călător care a sesizat căderea unui om din tren a tras semnalul călătorit cu respectivul tren, a declarat: “Pe platforma vagonul de alarmă. Un grup de pasageri s-a întors aproape 1 km spre lui de clasa I am observat un individ ce se certa violent cu o localitatea Belcești, unde a găsit trupul unei femei. A transfemeie. In apropierea lor se aflau doi copii, însoțiți de o altă purtat o în tren, unde câțiva călători au recunoscut-o pe cea femeie. După plecarea trenului din stație, s-au auzit țipete care fusese agresată de către soț. Agresorul a declarat: “Este disperate. Am văzut cum bărbatul care se certa în momentul soția mea, dar nu am aruncat-o eu din tren. Ea singură a sărit, urcării mele în tren cu respectiva femeie o lovea cu bestial.- Este nebună, a fost internată la Socola”. în drum spre Spitalul Iate. Un alt bărbat, care a încercat să intervină între cei doi, a de Neurochirurgie Iași, Andreea Ștefanache a decedat. Soțul fost împiedicat de femeia cu cei doi copii, pe motiv că: «Este tinerei femei, mamă a doi copii, se află în arestul Poliției Iași, soțul ei și poate să facă, dacă vrea, borș cu ea». La insistențele în vederea cercetărilor. (Nord-Est Press) PDSR s-a opus Legii pensionării șomerilor cu 145 de voturi “pentru”, din necesarul de 171, Legea privind pensionarea cu reducere de vârstă a unor categorii de persoane nu a reușit să treacă de Camera Deputaților. Absolut toți deputații PDSR au votat împotriva acestei legi creând “noi suferințe șomerilor, această categorie defavorizată de soartă” - Corneliu Bălan (PUNR). Membrii Opoziției care s-au perindat la microfon au dezavuat atitudinea PDSR, concluzionând că urmează încă un an “De chinuri pentru șomeri și pentru cetățenii care nu mai primesc ajutor de șomaj”. (L.G.) Bosnia devine o altă Palestina Vremea astăzi Se vor semnala înnorări și precipitații în Moldova, Dobrogea, Muntenia și, pe alocuri, în Oltenia. în Moldova și Dobrogea mai sunt posibile intensificări ale vântului. Maxime: 8 °-18 ° C; minime: 0 °-10 ° C Lovitură de teatru în procesul liberalilor Așa-zisul “congres” de la București (5-6 februarie ’94) al liberalilor lui Radu Câmpeanu a fost declarat de instanța Tribunalului Municipiului București, Secția III Civilă, drept statutar și legal; această decizie implică recunoașterea modificărilor operate în statut de către “congres”, a noului program politic al partidului și a conducerii PNL (în speță Radu Câmpeanu). Este interesant că toate concluziile procurorului de ședință au fost favorabile Partidului Național Liberal - condus de dl M. Ionescu Quintus. Astfel, acesta a apreciat că așa-numitul congres de la București nu a fost convocat statutar - nefiind inițiat de Comitetul Executiv Central sau de Delegația Permanenta-și neîntrunind un număr suficient de membri - și a calificat cererea formulată de grupul scizionist Câmpeanu ca neîntemeiată. Ieri după-amiază, la sediul PNL, situația era încordată. Deși sentința nu este definitivă, existând încă două căi de atac - grupul Câmpeanu amenința că va lua cu asalt sediul partidului. Diana Georgescu PD îl acuză pe Funar Printr-o adresă remisă Guvernului României și Parchetului General, grupul parlamentar al PD(FSN) solicită: 1) blocarea imediată a tuturor conturilor bancare ale jocurilor de întrajutorare, ale persoanelor din conducerea acestor jocuri și ale familiilor acestora, 2) sigilarea imediată a arhivelor acestor jocuri în vederea stabilirii modului de derulare a activității lor și 3) punerea sub urmărire pentru complicitate la înșelăciune în dauna avutului privat a cilor Gheorghe Funar, Ioan Gavra, Ion Crăciun și Cornel Brahaș (toți din PUNR) care prin declarațiile și pozițiile lor publice au susținut deschis jocurile “Caritas” și “Gerald”. (L.G.) Ceausescu a fost declarat bun creștin de către fanii sai Ca de obicei, la anumite date aniversare - 26 ianuarie, 8 mai, 25 decembrie și, mai nou, de Paște - o serie de incurabili nostalgici ai “Secerei și Ciocanului” semnează “condica” în cimitirul Ghencea civil la mormântul lui Nicolae Ceaușescu. Duminică dimineață - coincidență fericită pentru ei, prima zi de Paște căzând pe “1 mai muncitoresc” - 35-40 de pensionari neconsolați de faptul că nu-și mai pot utiliza carnetele roșii de partid, s-au străduit din răsputeri să-i convingă pe cei veniți la mormintele rudelor și apropiaților să se înscrie în “Partidul Renașterii Naționale”, partid “continuator al tradițiilor de luptă al adevăraților comuniști”. Demersurile acestora nu au găsit ecou, în ciuda argumentului vehiculat cu insistență: “Ceaușescu a fost un bun creștin”. Mai mult, cei care aveau în mâini seturi întregi de adeziuni au fost catalogați drept nebuni și li s-a recomandat un tratament la Spitalul nr. 9. De semnalat faptul că la mormântul lui Ceaușescu a apărut și o placă comemorativă care preamărește trecutul și viitorul celui “mai iubit fiu al poporului”. George Dumitrescu ii^gl CENTRU EDUCATIONAL Vreți sa invatati rapid limbi străine cu profesori cu experiența universitara,in laboratoare audio-vizuale? Noile serii de cursuri:Limba italiana •începători -n.mediu Limba engleza -Începători -n.mediu Data limita a înscrierii: 3 Mai 1994. Informații: Tel: 3122104; Fax:3122106 in România .e Conform declarațiilor unui deținut de la Jilava care a dorit să-și păstreze anonimatul, în prezent se află în construcție un număr de 20 de penitenciare. Pe șantierele noilor locuri de detenție, se lucrează în mare parte cu deținuți. Cei de la Jilava sunt folosiți cu precădere la șantierul “Rahova II”, care va fi una dintre cele mai mari închisori din țară. Dl general maior Ioan Chiș, directorul Direcției Generale a Penitenciarelor, a recunoscut că, în cadrul programului de reformă a penitenciarelor și în funcție de bugetul alocat, se vor construi, în timp, noi lăcașuri de recluziune. Lucian Gheorghiu construiesc 20 de noi pușcării 1A