Cotidianul, iunie 1994 (Anul 4, nr. 126-151)

1994-06-01 / nr. 126

M. T Bunătatea nu costă nimic, însă nu-i pe toate drumurile Ce poate fi un centru cultural? Cum a refuzat Gullit viza pentru SUA Un whisky pentru dvs.: astăzi, “Lochside” Lochside Distillery, Montrose, Angus Tip: “single malt”; vechime la îmbuteliere: 10 ani; tărie: 40%; comentarii: Un “single malt” ușor spre mediu cu o aromă dulce de fructe, cu o tentă ușor seacă. Este greu de găsit sub eticheta distileriei, putând fi procurat mai mult de la comercianți independenți. Distileria. Fondată în 1957, Lochside a fost construită pe așezământul unei foste fabrici de bere din sec. al XVIII-lea. Inițial era compusă din două distilerii, una de malț de grâu și alta de orz. De când a fost vândută actualilor ei proprietari, Destilerias y Crianza del Whisky SA din Spania, și-a concentrat producția asupra “single malt”. Marea parte a producției este folosită în amestec. Vizitare: vizitatorii sunt bine veniți în timpul sezonului de distilare. ----- Bret 3---Zilele copilului Ziua mondială a copilului a fost precedată, cum e și firesc, de multe alte zile mondiale: cea fără de tutun, a muzeelor, a culturii, a pădurilor, a sănătății, a telecomunicațiilor și multe altele, sărbătorite după posibilități. Bunăoară, ce putea fi mai firesc într-o țară cu un picior în austeritate și cu altul în relansare, decât să crească în mod festiv prețul laptelui? Copilul trebuie să simtă de mic strategia dezvoltării care începe de regulă cu șase-șapte decenii de subdezvoltare. Unde mai pui că ținânduse după prețul unei sticle, copilul va crește proporțional cu inflația și va uita de jucăriile care-l țin în loc. El va putea rosti astfel încă de la vârstă fragedă jurământul de sărăcie și castitate, prea repede uitat după revoluție, jur să cresc mare și voinic fără să consum nimic. Pentru ca educația noilor generații să fie protejată de pretenții exagerate sau întrebări dela locul lor, hârtia de ziar a fost scumpită corespunzător cu ceea ce se așteaptă de la presa independentă, să se rărească. O asemenea măsură va face ca următoarea zi mondială a telecomunicațiilor să devină o comunicație prin telepatie, căci la un impuls telefonic de 15 lei începi să te gândești cine mai merită un “alo”. Și pe urmă, ce să mai comunici? Cine are case de fapt n-are case, cine a vândut flota de fapt o învăța să înoate, cine a tras în el are în realitate certificate, cine a deturnat fonduri e plin de forme, cine a bătut manifestanți creștin-democrat a ajuns. Pesemne în ideea că bătaia e ruptă din rai. Și pe cine mai interesează că a mai expirat un termen la raportul Comisiei Vonica? Nici un om care ține la sănătate nu are încredere într-un produs expirat. Așa încât, reprezentanții Băncii Mondiale au constatat că “lucrurile merg foarte bine în România”, îndeosebi lucrurile care au roți și benzină merg foarte bine. De exemplu, unul din lucrurile care merg bine este și senatorul Dumitrașcu. Domnia sa a mers până în Grizia, la Tbilisi, la ședința Comitetului Legislativ al Parlamentului Mării Negre unde (după cum a mărturisit la radio) i s-a întâmplat un lucru neobișnuit: “Mie, Gruzia mi-a luminat un gând”. Gândul, “primejdios pentru cariera mea” - a zis dl Dumitrașcu - ar fi “de a scrie pe înțelesul oamenilor ce se întâmplă în raporturile dintre țările mari, nepermis de puternice, și țările mici pe care le-am văzut dărâmate din interior spre folosul altora”. Dacă această revelație va fi descrisă de dl Dumitrașcu pe înțelesul măcar al unei persoane de limbă română, atunci destinsul senator ar trebui plimbat și mai departe de Grizia. Poate i se luminează și gândul că istoria se repetă și pământul e rotund. Deocamdată, primirea oficială a președintelui Indiei la președintele Iliescu ne-a luminat alt gând uite că nu stăm chiar așa de rău pe cât credeam. Vorba Băncii Mondiale, dl Iliescu mergea mai bine și mai repede. _________Tia Șerbănescu 1 J. Coreea de Nord rămâne fără aliați. Vremea astăzi Predominant frumoasă și în încălzire, în nordul țării și în zonele de deal și de munte sunt posibile averse de ploaie și descărcări electrice. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 16 ° și 25 ° C, iar cele minime, între 6 ° și 14 ° C. Nepotul “regelui” Cioabă este acuzat de trafic cu aluminiu Țevile din aluminiu destinate irigațiilor în agricultură sau drumul Italiei, sub formă de lingouri, într-o perioadă când țevile din aluminiu sunt de negăsit, iar sistemul național de irigații este la pământ, o firmă cu capital italian, “Latina Co. S.R.L.”, se îndeletnicește cu colectarea, topirea acestei materii prime în România și “valorificarea” ei dincolo de graniță, bineînțeles în valută forte, ne-au declarat surse din Cel mai fierbinte subiect, din punct de vedere al României, intrarea cu drepturi depline în structurile NATO, a fost discutat la sesiunea anuală de primăvară a Adunării Atlanticului de Nord ce a avut loc la Oslo, în perioada 26-31 mai. Au existat două opinii: una ce stabilea un termen de 10 ani și care, din fericire, a fost respins și a doua, ce stabilea un termen de “numai” 5 ani. La întoarcerea în țară a delegației parlamentare române care a participat la lucrări, dl Ion Rațiu, conducătorul delegației, a făcut următoarea declarație: “Putem spune că ne-am afirmat poziția noastră în ceea ce privește Parteneriatul pentru Pace. Președintele Comisiei de Apărare a Camerei Deputaților, dl Petre Roman, a contribuit cu un raport despre România în Comisia Politică, iar în ședința plenară a fost de datoria mea să exprim punctul de vedere al României. Poziția noastră a fost apreciată foarte mult și așteptăm să avem cât mai curând criteriile pe care trebuie să le respectăm pentru încadrarea în această organizație”. Dl Petre Roman a continuat spunând: “Noi suntem susținători și participanți activi la programul Parteneriatului pentru Pace, cu intenția clară de a fi integrați în structurile NATO. Eforturile noastre trebuie să fie susținute de o evoluție internă, de o economie stabilă, prosperă. La Oslo s-a prezentat un amendament, o încercare de declarație politică, din partea câtorva parlamentari cadrul societății “UTREC” SA. Firma “Latina Co. S.R.L.” a închiriat topitoria (sau turnătoria) societății pe acțiuni “UTREC” SA din București, Chitila, Șos. Banatului nr.2, bineînțeles cu acordul directorului acestei societăți, dl Radu Turcu. Țevile veneau întregi sau balotate (compactate), fiind secționate, topite și transformate în lingouri la turnătoria “concesionată” firmei italiene. Nimeni americani, germani și olandezi, pentru a se crea un statut special în Adunarea NATO, prin care un număr de țări să devină membre ale Adunării NATO fără a fi membre ale NATO. Această inițiativă nu a fost discutată, pentru că a venit puțini cam în pripă. Ea urmează a fi discutată la Washington. La documentul de bază, care s-a numit «lărgirea NATO», am contribuit cu niște precizări referitoare la contribuția României în timpul războiului din Golf, contribuția României pentru trupele de menținere a păcii în Somalia, tributul plătit de România în embargoul față de Irak și Iugoslavia și deschiderea clară manifestată de România în ceea ce privește cooperarea militară. Trebuie să spunem că au fost două puncte de vedere exprimate: unul în care se spunea că orizontul intrării în NATO ar fi peste 10 ani și acesta a fost, practic, respins, și al doilea, care spunea că orizontul intrării în NATO este, totuși, în următorii 5 ani, și aceasta e o rezoluție adoptată și de Congresul SUA. Scopul nostru este de a fi în plutonul celor care vor intra în primii 5 ani”. Una din “bătăliile” hotărîtoare pentru intrarea României în NATO va avea loc și în țara noastră. După sesiunile de la Oslo și Praga, România va organiza, la București, între 13 și 17 iulie a.c., un seminar ce va avea ca temă securitea militară în sud-estul Europei. Cristian Răuțu dintre angajații lui “UTREC” SA nu știe exact cine sunt “colectorii” materiei prime, și de unde provin țevile. Magazia este plină cu baloturi făcute din țevile “colectate” și aduse acolo, dar pe 26.05.1994, dintr-un microbuz TV alb, cu numărul 4 GL 6465, au fost descărcate lăzi care conțineau lingouri gata “preparate”. în ultimul timp, turnătoria a lucrat numai în trei schimburi, într-un ritm alert. Printre cei ce se ocupă cu tranzacțiile a putut fi observat mai des proprietarul autovehiculului Mercedes 230E, cu numărul de înmatriculare SB01 HFB, despre care lucrătorii topitoriei “au auzit” că ar fi nepotul “regelui” Cioabă. Coincidență? Mai ales că într-o zi, pe un container cu lingouri ce aștepta să fie încărcat într-un camion, era scris cu cretă “Cioabă, 997 kg”. Andrei Zaboti cel mult cinci ani România va fi primită în NATO Delegația parlamentară condusă de Ion Rațiu s-a întors de la Oslo Pe containerul de lângă camion scrie cu creta: “Cioabă, 997 kg” Lovitură de teatru în “procesul Otopeni”. Depoziția generalului de Securitate Ghiță. Inculpatul se autoacuză Ondine Gherguț La Curtea Supremă de Justiție a fost audiat ieri inculpatul Ghiță D. Grigore, gen. maior (r), fost comandant al Trupelor de Securitate Băneasa, unul dintre cei trei inculpați în dosarul masacrului de la Otopeni din 23 Decembrie ’89, când au murit 50 de persoane și au fost rănite alte 13. Vom reda depoziția inculpatului Ghiță, în ordinea cronologică a evenimentelor. La data de 21 Decembrie ’89, pentru asigurarea pazei și a ordinii în timpul mitingului organizat de Ceaușescu la București, au fost aduse la Comandamentul Trupelor de Securitate de la Băneasa mai multe subunități, printre care și cea de transmisioniști de la Câmpina (care a fost masacrată). în seara și noaptea de 21 spre 22 Decembrie ’89 această subunitate a acționat, alături de altele, în perimetrul străzii 13 Decembrie, zonă în care au fost uciși și maltratați în mod barbar cei mai mulți revoluționari. Inculpatul Ghiță a negat că în seara și în noaptea de 21-22 Decembrie s-ar fi deplasat în zona respectivă. Oricum, dacă soldații în termen de la unitatea de transmisioniști Câmpina ar fi fost interogați în vederea reconstituirii vinovățiilor din seara de 21 Decembrie, s-ar fi putut afla multe: soldații i-ar fi putut recunoaște pe ofițerii de la Comandamentul Trupelor de Securitate Băneasa care i-au instruit și care au dat ordine de reprimare a demonstranților. în seara zilei de 22 Decembrie, inculpatul Ghiță a primit de la Iulian Vlad, șeful Departamentului Securității Statului, ordinul de a nu lăsa nici un soldat săpărăsească unitatea. în final, Iulian Vlad i-a transmis: “Executați ordinul, așa cum am stabilit”. Cu tot ordinul lui Iulian Vlad, au existat subunități care au părăsit stabilimentul. Printre acestea se afla și subunitatea de Securitate comandată de maiorul Ioan Chiorăscu, ce s-a deplasat în jurul orei 23.00 înspre Aeroportul Otopeni, pentru a sprijini forțele militare, conform indicativului “Movila” (plan de apărare al aeroportului). Maiorul Chiorăscu avea asupra sa planul “Movila” (a spart seiful și l-a luat). Pe drumul înspre aeroport, în dreptul școlii de ofițeri MI, maiorul Chiorăscu a primit ordin, prin stație, de la maiorul Dragu (ofițer de serviciu la Comandamentul Trupelor de Securitate Băneasa) să nu mai intre în dispozitivul de apărare al aeroportului pe Drumul Național 10, conform planului, ci pe DN 9. Pentru că maiorul Chiorăscu a refuzat să intre pe DN 9 a început un dialog contradictoriu între el și Dragu: în dialog, tot prin stație, a intervenit colonelul Pavelescu (ofițer de Securitate), care i-a dat ordin lui Chiorăscu să se întoarcă. Deși col. Pavelescu îi era direct subordonat inculpatului Ghiță, acesta din urmă a susținut că nu a știut nimic. (continuare în pagina 4) Inculpatul Ghiță D. Grigore, fost comandant al Trupelor de Securitate Băneasa Meciul cu Slovenia ne poate goli bateriile Pentru 2000 de lei, îi veți putea vedea pentru ultima dată până la aventura americană pe Stelea - Dan Petrescu, Prodan, Belodedici, Gică Popescu, Dorinei Munteanu, Lupescu, Hagi, Sabău, Ilie Dumitrescu, Răducioiu. Astăzi, la ora 19.00, pe stadionul Ghencea, reprezentativa României va juca ultimul meci de pregătire pe pământul țării. Mai urmează, pe 12 iunie, amicalul cu Suedia și apoi, pe 18 iunie, prima bătălie din World Cup în compania Columbiei. în această seară, la fluierul arbitrului polonez Piotr Werner (tușieri: Ilie Cot și Valeriu Argăseală; rezervă: George Ionescu) selecționerul Anghel Iordănescu are șansa de a-i putea folosi pe cei mai buni fotbaliști ai României. După amicalul cu Irlanda de Nord, când am scăpat ușor cu două goluri luate dar și cu o suspendare de două partide pentru Hagi, antrenorii noștri au tot folosit echipa de rezervă - Doamne ferește să fie nevoiți a utiliza acest 11 prin America! Adică, un 11 fără Hagi, Sabău, Răducioiu, Dorinei Munteanu, Selymes. Adică, un 11 cu arde Panduru, Ivan etc. Cele două amicaluri, cu Bolivia și Nigeria, ne-au arătat ce multă dreptate avea regretatul Valentin Stănescu: “în 1970 (Guadalajara - n.r.) aveam două echipe de nu știai pe cine să bagi mai întâi. Acum, una și bună!”. La mondialul din 1990, Emerich Jenei a avut șansa unei echipe și jumătate. Acum, și datorită încăpățânării sale, Iordănescu nu are rezerve nici măcar pe jumătatea valorii titularilor. Dar asta este treaba lui. Treaba noastră începe la întoarcerea din Lumea Nouă. Oricum, un meci, fie el și amical, în compania unui Katanec (care evoluează la Sampdoria), unui Florianic (Cremonese), Udovic (Beveren), Zahovic (Vitoria Setubal), plus Zidan, Galic, Krizan, toți de la Branik Maribor care i-a scos Europa din cap Gloriei Bistrița, nu este ușor deloc. Mai ales că ar fi mai mare păcatul să pleci în America cu o înfrângere - Piei, drace! - în desagă. Mihai Staub reprezentanți ai tuturor cultelor au ținut sa-i oinecuvanteze ieri pe componenții echipei naționale de fotbal a României. S-au rostit rugăciuni în limbile română, maghiară, armeană și arabă pentru realizarea visurilor tinerilor sportivi care vor pleca peste două zile în America. (Mihai Stegerean) “Conferința a murit! Trăiască Congresul!” Corespondență de la trimisul nostru special la Strasbourg Dan Spanily Acestea au fost cuvintele cu care dl Bengt Mollstedt și-a încheiat un discurs istoric în Hemiciclu (bine cunoscutul mare amfiteatru al Consiliului Europei). Mai pe înțeles, marți după-amiză a avut loc la Palatul Europei (sediul de la Strasbourg al Consiliului Europei) un eveniment important, la nivel continental și chiar internațional. Astfel, Conferința Autorităților Locale și Regionale Europene a căpătat un nou statut, de-acum înainte numindu-se Congresul Autorităților Locale și Regionale Europene. Așa cum a precizat dl Bengt Mollstedt (președintele fostei Conferințe), diferența nu este numai de ordin semantic, noul Congres devenind acum “cel de-al treilea «stâlp» al Consiliului Europei”. Dl Mollstedt a mai menționat în fața reprezentanților celor două Camere reunite ale Congresului (Camera Regiunilor și Camera Autorităților Locale) că de acum înainte vor trebui să-și demonstreze și mai mult eficiența în combaterea fenomenelor sociale negative (xenofobie, antisemitism etc.), deoarece Congresul are “o nouă «constituție» și o nouă poziție în Consiliul Europei”. Vreau să precizez că și România a trimis zece reprezentanți (cinci în Camera Regiunilor și cinci în Camera Autorităților Locale) la această ședință inaugurală. Tot marți seară, mai târziu, dl Ioan Onisei urma să candideze, printre alții, împreună cu dl Bengt Mollstedt, la funcția de președinte al Congresului. Deși ședința a început cu opt minute întârziere, dl Onisei și alți doi reprezentanți români nu se aflau încă la locurile lor. Probabil că au avut treburi mai importante... Totuși, după trei sferturi de oră a apărut și dl Onisei.