Cotidianul, iulie 1994 (Anul 4, nr. 159-176)

1994-07-09 / nr. 159

Cul PR al VECINULui PAGINAL TIMANUL De ce a f O carieră plină de... excepții Doar trei jucători au 21 de meciuri la turneele finale ale Cupei Mondiale: Uwe Seeler (RFG), Wladislaw Zmuda (Polonia) și Diego Maradona (Argentina). Efedrina l-a oprit pe Maradona în fața celui de-al 22-lea joc. 30 octombrie 1960. Apare pe lume, la Buenos Aires, Diego Armando Maradona, fiul unui muncitor din cartierul Villa Florito. Diego este al cincilea din cei opt copii. 20 octombrie 1976. Debutează în prima ligă argentiniană la Argetinos Juniors. 1977. Debutează în Naționala Argentinei. 1978. Cesar Luis Menotti nu-l selecționează în echipa argentiniană care va cuceri primul titlu mondial. 1979. Este căpitanul Naționalei de tineret a Argentinei, care cucerește titlul suprem în Japonia. Diego este ales cel mai bun jucător al mondialelor. 1981. Cucerește primul și singurul său titlu de campion al Argentinei cu Boca Juniors. 1982. Pentru 4,5 milioane dolari, se transferă la clubul spaniol FC Barcelona, la care “petrece” două sezoane pline de deziluzii și accidentări. 1984. Clubul italian Napoli plătește 7,5 milioane dolari pentru a-l lua de la Barcelona. 1986. Cucerește primul și singurul său titlu de campion mondial al seniorilor după ce elimină Anglia cu ajutorul unui henț văzut de toată lumea, numai de arbitru nu. Maradona spunea atunci că a fost “Mâna lui Dumnezeu”. 1987. Napoli cucerește primul său titlu de campioană a Italiei. 1989. Napoli câștigă Cupa UEFA, primul trofeu european din istoria clubului, dar Maradona pleacă în Argentina și cere să se fie transferat la Olympique Marseille. 1990. Se întoarce și câștigă cu Napoli al doilea Scudetto (campionatul italian). 1990. Germania învinge, cu 1 -0, Argentina în finala După starea de uluială care a urmat zvonurilor referitoare la recidiva lui Maradona privind utilizarea drogurilor, hoarda ziariștilor a luat cu asalt, în numele milioanelor de spectatori și telespectatori care urmăresc Cupa Mondială, sala în care oficialii FIFA au explicat motivația gestului argentinianului și a sancțiunilor ce au urmat. “Este un caz care ține mai mult de morală decât de medicină?”, au întrebat ziariștii. “Trebuie să judecați cazul Maradona nu numai prin efectele sale asupra competiției. Vorbind despre dimensiunea umană a acestei probleme, trebuie să ne gândim la dificultățile pe care le-a avut acest fotbalist pentru a ajunge să joace la Cupa Mondială”, a riscat un răspuns Joseph Blatter, secretarul general al FIFA. “Fiindcă nu suntem medici, am vrea să știm care ar fi diferența între un drog și un să zicem stimulent în tratamentul unei afecțiuni ale căilor respiratorii?” (Dr. Michel D’Hooghe, oficial al corpului medical al Cupei Mondiale): “Medicul argentinienilor ne-a indicat pe o listă toate medicamentele care au fost date jucătorilor înainte de meci. Pe lista pe care o am, există și tratamentul aplicat lui Maradona. Dar în niciunul din aceste produse de pe listă nu apare substanța care a fost găsită în urma analizei urinei. Din păcate, nu există pe piață nici un singur produs de uz general care să conțină cele cinci substanțe incriminate: efedrina, norefedrina, metefedrina, normetefedrina și pseuCampionatului Mondial din Italia. 1990. Primește amenzi de peste 50.000 $ pentru lipsă de la antrenamente și, mai ales, refuzul de a merge alături de echipă la Moscova, la un joc al lui Napoli din cupele europene. Ajunge până la urmă cu un avion particular. Martie 1991. Este suspendat 15 luni pentru consum de cocaină. Aprilie 1991. Este arestat la Buenos Aires pentru deținere ilegală de droguri. Iunie 1992. Refuză să se întoarcă la Napoli și declară clar că vrea să plece la altă echipă. Septembrie 1992. Sevilla plătește 7,5 milioane $ pentru Maradona. Iunie 1993. Sevilla refuză să-i plătească 1 milioan de dolari pentru indisciplină. Septembrie 1993. Joacă la clubul argentinian Newell’s Old Boys. Octombrie 1993. Se întoarce la națională cu care elimină Argentina în meciul de baraj pentru calificarea la World Cup ‘94. Februarie 1994. Este concediat de Newell's pentru absențe repetate la antrenamente. Iunie 1994. Clubul bolivian Bolivar îi oferă 1,250 milioane dolari pentru șase jocuri în Cupa Libertadores. 29 iunie 1994. FIFA decide suspendarea lui Maradona pentru depistarea la controlul antidoping a nu mai puțin de cinci substanțe interzise. Cazul va fi rediscutat în luna august, defedrina”. Și fiindcă expertul FIFA intrase în “corzi”, neputând să explice de ce efedrina nu este o substanță dopantă în principalele sporturi profesioniste americane (baschet, baseball și hochei), i-a sărit în ajutor președintele FIFA, brazilianul Joao ^Havelange: “Este foarte trist că trebuie să vă spun că Maradona este suspendat, îi iubesc pe toți jucătorii ca cum ar fi copiii sau nepoții mei. Dar expertiza medical nu minte. Trebuie să acceptăm adevărul, iar măsurii punitive sunt pentru a menține fair-play-ul și justiția îi sport”. Ziariștii au fost curioși să afle de la președintele federației argentiniene “care a fost atitudinea lui Maradona la aflarea suspendării?”. (Julio Grondona). “M-am întâlnit în această dimineață cu membrii conducerii Federației și am luat decizia să-l excludem din cadrul echipei și apoi să ne deplasăm în cantonamentul jucătorilor pentru a-i comunica hotărîrea noastră. Vom aștepta totuși și decizia FIFA. Discutând la telefon cu membrii corpului tehnic al lotului, mi s-a spus că în rândul echipei existau deja unele zvonuri care au produs neliniște și dezamăgire. Reacția lui Diego, din câte știu este aceea a unui om care a greșit, dar nu cu intenție”. Motivația unei expulzări it Maraton CAZURI DE DOPAJ CRONOLOGIE WORLD CUP 1974: Ernest Jean-Joseph din Haiti a fost învinuit la Cupa Mondială din Germania dar antrenorul său a refuzat să-l trimită acasă. A fost extrădat de ofițeri de securitate din țara sa. N-a mai jucat niciodată. 1978: Willie Johnston (Scoția) a fost trimis acasă pentru că s-a tratat cu substanțe interzise 1993. Portarul de rezervă brazilian Zetti a fost suspendat după un meci de calificare pentru Cupa Mondială după ce au fost depistate urme de concină. 1994: Diego Maradona a fost suspendat pe o perioadă nedefinită (cazul se va rediscuta în august) în urma sa fiind găsite cinci substanțe interzise ALTE CAZURI 1991: Maradona, jucător la Napoli, a fost suspendat 15 luni pentru uz de cocaină. ___ 1993: Claudio Caniggia, jucător la Roma a fost suspendat 13 luni pentru arme de cocaină REUTER SÂMBĂTĂ-DUMINICĂ • 9-10 IULIE 1994 Diego Armando Maradona a fost până la un punct răsfățatul soartei. Obosind însă să fie idolul arenelor și chiar “mâna lui Dumnezeu” a intrat în infernul drogurilor. Din păcate pentru el și pentru echipa Argentinei ultima sa “evadare” a eșuat Q| 637 71 951 — de luni până joi, între orele 14.00 - 16.00 -“Cotidianul” invită la solidaritate umană Câteva subiecte înfierbântă discuțiile românilor: victoria la Campionatul Mondial de Fotbal, sondajul IRSOP din luna iunie, care îl așază pe președintele țării în locul 3 al personalităților politice, surclasându-i domnii Năstase și Emil Constantinescu,și oribila crimă din Ploiești, săvârșită cu profesionalism de un medic femeie. Cititorii însă au probleme mai pământești care îi privesc direct. Ion Marin, din Cluj, dorește să afle dacă în Capitală se găsește Nitroderm, un medicament extrem de eficace în suferința inimii. Am căutat în toate farmaciile, fără rezultat. Acest plasture cu nitroglicerină care se poartă non-stop în dreptul inimii, deși recomandat de medici, nu a ajuns în farmacii. Aș fi putut crede că îl veți găsi mai ușor la Cluj, fiind orașul milionarilor Caritas. Dar cine să se preocupe de lucruri “minore”, când acolo arheologia e pe primul plan ? Smaranda Niculescu, din București, este vecină cu un bolnav psihic. N.L. este singur și fără sprijin material. Trăiește din mila blocului. Dna a citit ceva despre Liga Română pentru Sănătate Mintală, dar nu știe exact dacă acest caz poate intra în preocupările ei. Desigur, SRSM are o asociație, “Estuar”, care acordă asistență medicală, casă și masă, gratuit. Cred că ar trebui să vă adresați Ligii, scriindu-i pe adresa Căsuța Poștală 8-43 București. Deși scrisoarea dvs. este emoționantă, uu port dialog cu o ... umbră. De ce vă temeți și nu semnați ? Nu că astăzi nu ar mai exista motive, dar, din această lașitate a neasumării unei responsabilități s-au născut dictaturile. Deși aș fi putut să vă dau răspunsuri profitabile, până nu veți semna “mărturisirile dvs.”, rămân la acest punct de vedere. într-adevăr, die Stănescu, locurile de parcare se scot și la licitație. Handicapații au prioritate. Sunt de acord cu dvs. că, toate, în acest fel, se va pune capăt tupeului celui care este mai tare și mai înfipt. In cealaltă problemă, codul numeric, ultima modificare apărută în buletinul de populație, trebuie să vă adresați Circumscripției de Poliție din sectorul dvs.. Dacă aveți ghinionul să nu figurați în evidență, atunci trebuie să vă adresați Poliției Capitalei. Fără acest cod numeric nu se poate obține noul pașaport. “Ziua deținuților”, care a fost sărbătorită anul acesta de Sfântul Petru și Pavel, a stârnit o avalanșă de proteste telefonice: “Pentru ce?”, “Pentru crime, pentru furt, pentru delapidări?”, “Să o sărbătorim pe doctorița Roxana pentru că și-a tăiat în bucăți prietena?”, “Cui i-a trecut prin minte o asemenea enormitate, demnă de Guiness Book?”, “Slujbe religioase, mese festive, întâlniri cu familiile, pachete peste cât era stabilit, pentru cei care ne trimit pe lumea cealaltă, ne prădează, ne violează ?”, “De ce nu au fost arătați, și pe micul ecran, pușcăriașii, exemplu pentru noi care nu suntem în stare să tăiem un pui, ne întindem cât ne ține plapuma și nu aspirăm la ce nu ne aparține ?”. Fără comentarii. r Dacă este împușcat truditorul de pe gazoanele lumii Statistic vorbind - deci matematic și, implicit, infailibil - fotbalul este dragul oamenilor obișnuiți. Pentru țări precum Columbia, România, dar și Italia, cei “obișnuiți” sunt cel mai adesea și săraci. Devin bogați sufletește - arareori sunt ajutați material și de LOTO - doar pe stadioane unde “mănâncă fotbal pe pâine”. Doar pe stadion o dictatură poate fi sfidată, doar drogul săptămânal poate “injecta” ceva speranță. La noi, legătura cu lumea de dincolo (cortinei de fier) o mai păstram prin “europenele” și naționala noastră. Pentru alții, poate, speranța unui trai de nabab vine tot din jocul lui 1, X, 2. Dar toate aceste vise sunt legate de salahopii din teren. Gladiatorii moderni sunt astăzi zei, iar mâine diavoli, după harul și forma de moment prin care trimit mingea în poartă sau în plopii din jurul stadionului. Indiferent de oraș - Milano, Medelin sau Craiova - idolii locali sunt pe buzele și tricourile suporterilor sau tapetează prin postere odăi insalubre ori stații de metrou. Cei mulți și atât de obișnuiți să viseze, văd în idolul lor ascunsele lor dorințe de a conduce un Porche sau de a se scălda în piscina vilei cu palmieri a vedetei echipei de fotbal. Viața lor este conectată la pulsul celui adulat, chiar dacă în adâncul sufletului dragostea este amestecată cu puțină invidie. Nimeni nu și-ar ucide idolul fiindcă și-ar omorî astfel acest alterego... vital. Și totuși, un gladiator a fost ucis. S-a rupt atunci din sufletul a milioane de fani (din Columbia și de aiurea) o părticică care nu mai poate fi “grefată” niciodată. “Să nu ucizi o pasăre cântătoare”, ar suna o a unsprezecea posibilă poruncă, într-un film de coșmar, un ofițer cu zvastică secera o echipă de internaționali fiindcă era mai bună. într-o altă secvență a vieții noastre, pe o scenă din Medelin, o “voce” a fotbalului era ucisă pentru o notă falsă dintr-o operă trecătoare. Nu va conta dacă sângele practic nevinovat este vărsat de sângele încins al unuia ce pierde miliarde sau dulcea iluzie de a fi patru ani “campeon”. Va conta doar dacă de acum încolo, după înjunghierea unor sportivi și împușcarea altuia, o minte bolnavă va mai avea curajul să detoneze o bombă într-un vestiar, într-o peluză sau în casa unui charter care aduce acasă echipa învinsă. Tragedia de pe Heysel a trezit speranța că fotbalul va rămâne pentru suporteri doar un joc și o sărbătoare la care înfruntarea este doar vocală. Tragedia de la Medelin poate va demonstra tuturor că trebuie să îi iubim și să-i urîm ( dacă cineva este în stare de așa ceva) pe idolii noștri fără să ajungem însă la fanatism. Și fără să transformăm acest joc minunat, fotbalul, într-o chestiune de viață și de moarte. Cartea care produce coșmaruri .Senzorialul lui Case se deformă din cauza vitezei. Gura i se umplu cu un gust dureros de albastru. Ochii îi erau ouă din cristal instabil, vibrând cu o frecvență al cărei nume era ploaie, și sunet de trenuri, înmugurind brusc o pădure bâzâitoare de ghimpi de sticlă, de grosimea firelor de păr, întunericul se prăbuși din toate părțile, o sferă de negru cântător, presiune pe nervii din cristal extinși ai universului de date, cu care aproape se confunda...”, într-un viitor foarte îndepărtat, pe care nici cea mai cutezătoare minte omenească nu și l-ar fi imaginat, singurul “metal” prețios și cel mai căutat îl constituie datele centralizate în băncile de date. Informațiile stocate în memoria matriceală a computerelor sunt singura marfă râvnită de capii lumii interlope. Case a fost unul dintre cei mai buni cowboy ai deck-urilor ciberspațiu de Rugăm editurile interesate să ne trimită exemplare de semnal pe adresa redacției: Cal. Plevnei nr. 114, sect. 1. Planurile editoriale se pot anunța prin tel.: 637.33.32 sau fax: 637.78.40. comandă, care îi proiectau conștiința lipsită de trup în halucinația reflexă a matricii. Maestru al spargerilor celor mai sofisticate sisteme corporații de date, Case făcuse însă o greșeală fatală: furase de la patronii lui. Iar aceștia nu-l omorîseră, ci îl condamnaseră să trăiască fără să mai poată pătrunde în ciberspațiu: îi distruseseră sistemul nervos cu ajutorul unei micotoxine rusești de război. în fața “artei” cu care fusese mutilat, specialiștii clinicilor clandestine, experți în microbionică, implanturi și conexiuni nervoase, se arătaseră neputincioși; astfel, singura speranță a lui Case se spulberase în neant. Un fost supaviețuitor al războiului ciberrobotic, Armitage, membru al comandoului Pumnul Urlător, care asaltase centrul de calculatoare din Kirensk (fosta URSS), îi propune lui Case un târg. Să lucreze pentru el în schimbul redării aptitudinilor de cowboy ciberspațiu. După o complexă operație, în timpul căreia îi fuseseră anihilați inhibitorii endorfini, schimbat sângele, țesuturile și pancreasul, Case se reîntoarce la vechea lui dragoste: ciberspațiul. O halucinație cosenzitivă împărtășită zilnic de milioane de operatori, o reprezentare grafică a datelor extrase din băncile fiecărui calculator în sistemul uman, benzi de lumină aliniate în nonspațiul minții, roiuri și constelații de date. Totuși, noul lui “patron” îi șantajează pe Case introducându-i cincisprezece globule toxice care îl fac dependent de Armitage. Case este nevoit să fure date prețioase pentru Armitage, iar singura sa evadare o reprezintă ciberspațiul, în interiorul căruia cowboyul devine un adevărat neuromant: în ciberspațiu nimeni nu-l poate învinge pe Case. Andrei Zabot Editura “CRISTIAN PLUS” - anul 1994. Preț: 2700 lei I Surse: UPI, REUTERS, “La Gazzetta dello Sport” Pagină realizată de Alexandru Traciuc, Dan Valentino și Matei Dobrescu în numărul viitor, un articol senzațional despre drepturile femeilor