Cotidianul, august 1994 (Anul 4, nr. 178-204)

1994-08-01 / nr. 178

\! V PAGINA 3 I Ca să dai un telefon interurban trebuie să vii până în centru Posturile telefonice publice au devenit din ce în ce mai rare; în Cartierul Militari, zonă cu o populație foarte numeroasă și cu un număr mic de abonați telefonici, există telefoane publice doar în stațiile de metrou și în principalele piețe. Din nefericire, marea lor majoritate sunt defecte. De aceea, dacă vrei să dai un telefon interurban, din cauza cozilor interminabile, trebuie să mergi până la Palatul Telefoanelor. (AMPress) Nici țuica de Văleni nu mai e țuică La SC CARELI Prod Com SRL, din județul Prahova, în urma unor controale efectuate de o echipă a Oficiului pentru Protecția Consumatorului, s-a constatat că societatea respectivă comercializa carne alterată și “Țuică selecționată”, cu depuneri de săruri minerale și lichid opac. în plus, condițiile igienico-sanitare și cele de depozitare erau necorespunzătoare. Au fost confiscate produsele respective și s-a aplicat o amendă de 300.000 de lei. (AMPress). KANDIA își va desface produsele prin depozitele proprii Fabrica de produse zaharoase KANDIA din Timișoara, a treia în topul unităților de acest fel din țară, se confruntă la ora actuală cu probleme grele în privința desfacerii mărfurilor sale. 30 la sută din producție este în acest an acoperită prin contracte de export. Pentru restul cantității de ciocolată și produse zaharoase, conducerea societății a optat pentru o desfacere prin depozitele proprii, deoarece prin fostele depozite de produse alimentare de pe vremea lui Ceaușescu nu obținea nici un fel de profit. Inițiativa societății KANDIA se lovește de împotrivirea unor factori de răspundere din administrația locală a județelor unde dorește să se extindă, precum și de inerția birocratică a diferitelor ministere ce trebuie să-și dea avizul. (AMPress) Populația Bucureștilor în timpul perioadei monarhiste și după... Comisia Națională pentru Statistică a realizat de curând o primă statistică referitoare la evoluția și mișcarea naturală a populației orașului București, având o perioadă de referință de aproape o sută de ani. Statistica realizată prezintă principalele aspecte referitoare la mișcarea naturală a populației Bucureștilor între anii 1866 și 1964. Cifrele prezentate surprind evoluția numerică a populației Capitalei, în 1866 aceasta fiind doar de 162 de mii de locuitori, pentru ca până în 1964 să crească la 1,372 milioane de locuitori. în privința deceselor, perioada 1944-1947 a fost cea mai grea, numărul decedaților înregistrați atingând în 1944 cifra de 18.166 persoane, cel mai mare din întreaga perioadă de referință a studiului statistic, explicabil însă din punct de vedere istoric. Cea mai mare creștere a sporului natural s-a înregistrat în anul 1955, când acesta a fost de 12.755 persoane. O situație interesantă s-a înregistrat în privința născuților vii. Dacă în anul 1890, proporția era de 34,3 la mia de locuitori, acest procent a scăzut la 9 la mie, în anul 1964, perioada comunistă a României fiind, după cum se observă, nefastă și din acest punct de vedere. (ARPress) Satul Florica terorizat de țigani Numărul infracțiunilor comise de țigani în satul Florica (județul Buzău), sub privirile îngăduitoare ale poliției locale, a crescut îngrijorător în ultima perioadă, creând mari nemulțumiri în rândul sătenilor. în ajunul Sfintelor Paști, oamenii din sat au prins un grup de șase romi furând mieii consăteanului lor, Vasile Hilăru. Nici până în ziua de azi hoții nu au fost anchetați și condamnați, deși au la activ și alte furturi. Polițiștii din Mihăilești - centrul de comună-ii i-au pus pe țigani să plătească păgubașului 150.000 de lei, după care i-au condus acasă cu mașina. Duminică, 3 iulie, trei țigănci au descins dintr-o mașină, dând buzna în curtea lui Neculai Neculai pentru a se “aproviziona” cu găini. Prinse asupra faptului, cele trei au reușit totuși să fugă. La Florica, ceapa și usturoiul de pe câmp au fost furate. Mai mult, se sparg case, sunt amenințați sătenii mai neajutorați - bătrânii și văduvele. Când familia profesorului Ghe. Avram a fost amenințată de “gașca” Elenei Brăila (o celebritate locală), singurul vecin care a avut curajul să intervină a fost amendat cu 10.000 de lei de Poliție. (ARPress) Nu există bani pentru școli în momentul de față, 33 de școli au ajuns în ultimul grad de uzură, în cazul unora, starea de degradare este atât de avansată, încât au spărturi impresionante în acoperiș și tavan. Este cazul școlilor din Sirețel, Humosu, Tansa, Ruși, Munteni, Crucea, Costești, Giugești,și nu numai, în alte școli, situația este și mai gravă: pereții se pot dărâma peste elevi la cel mai mic cutremur, într-o astfel de situație se află, în primul rând, școlile din Zmeu, Cristești, Homița, în privința alocării de fonduri pentru repararea școlilor, perspectivele sunt sumbre: “’De la buget nu vin fonduri special destinate reparațiilor. Toate sunt incluse la capitolul cheltuieli materiale. Ori, din această sumă, abia dacă se reușește achitarea facturilor de curent electric, gaz metan și apă”, ne-a precizat inginerul Mihai Stoleriu, șeful Serviciului Tehnic-Investiții, din cadrul ISJ. Mihai Stoleriu a declarat că, numai în cazul în care un director al unei asemenea școli degradate este foarte insistent, are șanse ca Inspectoratul Școlar Județean să-i aloce ceva din fondurile pentru cheltuieli materiale, în vederea reparării școlii. (Nord-Est PRESS) Dzimiatri Kaknememper 1 August (Gustav) Pomenirea scoaterii cinstitului lemn al Cinstitei și de viață făcătoarei Cruci, și pomenirea Sfinților șapte Mucenici Macabei și a maicii lor, Solomoni, și a dascălului lor, Eleazar. Numele acestei luni vine de la împăratul roman Augustus. La români, ea este numită în mai multe feluri (Măsălar, Gustav, August, Aust), primând denumirea ce atestă că în această lună țăranul începe să se bucure de munca sa de peste an. La aromâni, luna se numește Augustul românilor”, editat de Eudoxiu Hurmuzachi. 1877 - Povestitorul Ion Creangă publică în “Convorbiri literare” basmul “Harap Alb”. 1874 - Este realizată, la Ungheni, joncțiunea Căilor Ferate Românești cu cele rusești, prin “linia încălecată”. 1901 - Apare primul tratat consacrat istoriei limbii române (“Histoire de la langue roumaine”), datorat lui Ovid Densusianu. 1909 - Ia ființă Compania Davilla, a cărei activitate a demonstrat necesitatea existenței și a altor teatre în afara Naționalului. 1911 - Din acel an datează valorosul ansamblu de pictură murală ce decorează Biserica din Sântămăria Orlea, ctitoria cnejilor Cânde, cel mai vechi dintre cele păstrate în țară. 1711 - Petru cel Mare îi acordă lui Dimitrie Cantemir titlul de Principe Serenissim al Rusiei, dăruindu-i și cu câteva sate și moșii în ținutul Harkovului. 1789 - Armatele ruso-austriece de sub comanda generalului Suvorov și a principelui de Coburg, zdrobesc pe turci la Dumbrăveni-Focșani. 1865 - Apare, la București, “Tipograful Român”. 1876 - Apare primul volum din “Documente privitoare la istoria _______Silviu Dragomir Mortalitatea infantilă se află la cote înalte Deși mortalitatea infantilă a scăzut în primul trimestru al anului 1994 cu 13%, comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, aceasta continuă să se situeze la un nivel ridicat, de 22,5 decedați sub 1 an/1000 născuți vii. Demn de remarcat este faptul că în 11 județe, nivelul fenomenului atinge valori de peste 25 la mie. Cele mai ridicate cote au fost consemnate în județele Botoșani și Iași, în timp ce județele Alba, Arad, Harghita și Sibiu se remarcă prin valorile cele mai scăzute (sub 15 la mie). (Nord-Est PRESS) Selecțiuni din programul de astăzi 00.00 - 03.00 - Hello, Hello. Emisiune muzicală cu Iulian Guțu 03.00 - 05.00 - VOA EUROPE (retransmisie) - Willis Connover’s House of Sounds (Jazz) - Mary Turner’s off the Record 05.00 - 11.00 - MATINAL TOTAL cu Simona Marin și Mihaela Dedeoglu - Bucureștiul la zi! - Actualități de ultima oră! - Știrile la minut! Din sumar: - 07.40 - Cronica sportivă - 08.15 - Fotoliul cu ghimpi - interviuri incomode - 08.40 - Reporter la Palatul de Justiție - 09.40 - în direct: Primăria Capitalei! - 09.50 - TOTAL FRONTAL - Comentarii cu Mircea Badea 15.00 - 18.00 - TOTAL ACTUAL cu Alina Dimitriu - Bucureștiul în direct - De-ale bucureștenilor - Concursuri, anchete, interviuri Din sumar: 16.10 - Campionatul Mondial de Fotbal 17.40 - Mica Publicitate gratuită 18.00 - 22.00 - RADIO EUROPA LIBERĂ (retransmisie) Din sumar: - Radiomagazin - Actualitatea românească - Programul politic - Cartea pe unde - Introducere în managementul de piață 22.00 - 24.00 - OFSAID - TALK-SHOW CU OVIDIU IOANIȚOAIA LIVE Pentru Dvs. la telefoanele: 637.37.90; 637.56.45 TIMANUL LUNI • 1 AUGUST 1994 Alexandru Săvulescu Elaborarea strategiilor de mediu în Europa Centrală și de Est impune aplicarea unui nou mod de gândire, apreciază un raport recent publicat de Centrul regional de protecție a mediului pentru Europa Centrală și de Est (REC), organizație internațională cu sediul la Budapesta și filiale în zece țări. Potrivit raportului, forurile de decizie și politicienii din regiune nu par să înțeleagă că un mediu curat și o economie puternică sunt două fețe ale unei singure medalii. Totodată, conducătorilor actuali le lipsește atât voința politică, cât și priceperea de a dezvolta și implementa modelul dezvoltării durabile. Problemele politice, sociale și economice ar trebui integrate într-un tot unitar și tratate conform conceptului dezvoltării durabile, singurul care poate reduce riscurile la adresa sănătății omului, simultan cu protejarea naturii și creșterea economică. Costurile implicate ar putea fi finanțate pe termen lung în diverse moduri, cum ar fi reducerea consumurilor și creșterea eficienței energetice. Cea mai nefericită opțiune pentru țările din centrul și estul Europei ar putea fi, potrivit raportului, ignorarea ori amânarea protejării mediului în favoarea unei dezvoltări economice cu orice preț, adică exact ceea ce se face în prezent. Acest mod de a gândi și acționa va aduce mari pagube pe termen lung, deoarece mai târziu costurile refacerii mediului și compensării efectelor negative ale poluării asupra sănătății oamenilor vor fi disproporționat de mari; în concluzie, cele mai bune soluții ar fi cele din care câștigă atât mediul, cât și economia. Se cuvine remarcată existența unor puternice similitudini între concluziile raportului REC și concluziile Programului de acțiune de mediu pentru Europa Centrală și de Est (PAM), aprobat anul trecut de miniștriii europeni ai mediului. Există, însă, și diferențe. Astfel, deși experții care au participat la elaborarea raportului REC au confirmat în majoritatea concluziilor PAM, au mai pus în evidență și anumite condiții specifice, care acționează ca obstacole în calea recomandărilor acestuia. Se apreciază că populația nu este educată în spiritul protejării naturii, nu pare să acorde o importanță suficientă respectării legilor și nu se opune “consumerismului”. Mai important ca orice rămâne, însă, faptul că guvernelor din țările central și est-europene le lipsește complet nu numai dorința, dar și priceperea de a dezvolta și pune în practică o politică integrată de protejare a mediului. Mediul dă dureri de cap tuturor țărilor din fostul lagăr comunist O economie puternică nu înseamnă neapărat și un mediu natural bolnav Cu alcoolul nu-i de glumit Anchete pentru verificarea fenomenului alcoolismului în România au încetat să se mai facă din anul 1993. Potrivit datelor rezultate în urma cercetărilor întreprinse de Institutul de cercetare a calității vieții - București pentru perioada 1990-1992 și a celor publicate în studiul realizat de dr. Petre Boișteanu pentru aceeași perioadă, dominanta evoluției pe temen lung a consumului de alcool în România este ascendentă, contrară celei caracteristice pe ansamblul Europei și în țări precum Franța, Italia, Suedia sau Austria, cu consum de alcool în scădere. Astfel, consumul de alcool exprimat în litri de alcool pur/persoană a crescut de la aproximativ 6 1/ persoană în 1970 la aproximativ 8 1/ persoană în prezent. Se înregistrează un grad de consum de alcool mai mare în cazul bărbaților, rezidenților în mediul rural și al muncitorilor. Statisticile anchetei naționale prezintă următoarea situație: 57,1% din totalul celor investigați (aproximativ 10.000 persoane) recunosc faptul că obișnuiesc să consume alcool. Din 10.000 de exteruări de bolnavi cu domiciliul în mediul urban, 0,64% prezintă în fișierul de evidență specificația “alcoolism”, 0,80% - specificația “psihoză alcoolică”. în comparație cu numărul persoanelor.din mediul rural, se poate spune că numărul alcoolicilor este mai mare la oraș decât la sat, intervalul de vârstă 35-44 de ani deținând ponderea. Consecințele cele mai importante ale abuzului de alcool sunt în domeniul medical. Medicii se confruntă cu problematica alcoolismului și consecințele lui medicale și sociale în proporție de 31% zilnic. Ținând cont de gravitatea bolilor și de dificultățile întâmpinate în procurarea medicamentelor necesare, mortalitatea prin alcoolism are un nivel destul de ridicat (în perioada 1990-1992 era de aproximativ 3 la 100.000 locuitori). Conceperea copiilor de către părinți în stare de ebrietate determină la viitorii nou-născuți malformații congenitale, boli psihice, întârzieri în dezvoltarea fizică și psihică (4,4% din cazuri). Relevant în acest sens este cazul localității Pocreaca, Iași, renumită pentru consumul mare de alcool în rândul populației și pentru numărul mare de copii retardați (oligofreni). De asemenea, abuzul de alcool generează disfuncții în relațiile familiale. 67% dintre subiecții cuprinși în cercetare se confruntau cu probleme grave de ordin familial. Din studiul realizat de doctor Petre Boișteanu, pe un eșantion de 200 de persoane care consumă frecvent alcool, rezultă că 25,7% dintre bărbați și 28,6% dintre femei erau în situație de divorț. Motivația cea mai frecventă în procesele de divorț este consumul excesiv al unuia dintre soți (de obicei al bărbatului). Autorul studiului menționat observă o creștere marcantă a frecvenței actelor de violență la alcoolici, cu imprevizibile consecințe sociale. (Nord-Est Press) Trafic de influență la Universitatea de Medicină din Iași Parchetul de pe lângă Tribunalul Iași a dispus ieri trimiterea în judecată a tânărului Bogdan Petreanu (19 ani) - nepotul profesoarei Viorica Petreanu, cadru didactic la UMF. El este acuzat de comiterea infracțiunii de “trafic de influență”, în urma cercetărilor efectuate de Procuratură, a-a constatat că, în lunile ianuarie și iunie a.c., Bogdan Petreanu a pretins și a primit de la șase studenți greci diferite sume de bani - între 100 și 800$ SUA - pentru a le rezolva examenele cu profesorii Constantin Cotrutz (șeful disciplinei Biologie celulară) și Romeo Chiriac (de la Catedra de Anatomie). Pe parcursul anchetei, deși au apărut declarații conform cărora prof. dr. Viorica Petreanu, bunica învinuitului, nu ar fi străină de intermedierea acestor examene, nu au existat suficiente probe care să ateste vinovăția ei. Ancheta s-a declanșat pe data de 30 iunie a.c., când studenta Angeliki Katsan a depus o plângere la Poliția Municipiului Iași, în care preciza că i-a dat lui Bogdan Petreanu suma de 100$ pentru a-i înlesni promovarea examenului de Biologie celulară. încă de la primele cercetări s-a stabilit că nepotul profesoarei Petreanu, despre care studenții știau că este în relații amicale cu mai mulți profesori de la UMF, a mai primit diverse sume de bani în valută de la încă cinci studenți greci. Intr-una din zilele următoare, Bogdan Petreanu a fost chemat la sediul Poliției pentru a răspunde acestor acuzații. După ce a dat o primă declarație în sediul Poliției Municipiului Iași, recunoscându-și parțial faptele comise, Bogdan Petreanu a dispărut în mod incredibil, chiar în timpul anchetei, fugind din clădirea Poliției; în aceste condiții, Procuratura a emis un mandat de arestare pe numele învinuitului, Bogdan Petreanu fiind dat în urmărire generală. Deși nu a fost capturat, tânărul intermediar a fost deferit justiției, sub acuzația de trafic de influență, infracțiune pentru care legea prevede o pedeapsă de la unu la cinci ani închisoare. Reamintim că, în luna noiembrie 1993, cotidianul “Monitorul” a publicat un articol sub titlul “Un examen la Facultatea de Medicină poate fi cumpărat cu sume între 300 și 2500$ SUA”, imediat după arestarea Irinei Schrotter, patroana firmei “Exclusiv” din Iași, cea care a fost acuzată de primirea unor sume de bani în schimbul înlesnirii unui examen la Universitatea de Medicină și Farmacie din Iași. Analiza fenomenului de corupție de la UMF a stârnit protestul vehement al rectorului Carol Stanciu, care a precizat că nu acceptă denigrarea corpului profesoral de la această universitate, acreditând ideea că nu se poate vorbi despre corupție la UMF Iași. (Nord-Est Press) Pruncii simt durerea înainte de a se naște Pruncii nenăscuți nu sunt insensibili la suferințele fizice și ar putea avea nevoie de analgezice în cazul unor tratamente dureroase ca transfuzia de sânge, scrie AP citând un grup de cercetători de la spitalul Chelsea din Londra. Medicii britanici au studiat 30 de fetuși care aveau nevoie de transfuzii. La jumătate dintre ei nu s-a constatat nici o reacție, sângele fiind prelevat din cordonul ombilical, lipsit de terminații nervoase. La ceilalți 15, sângele a fost extras dintr-o arteră a ficatului. La introducerea acului în ficat, medicii au observat o creștere bruscă a așa-numiților hormoni de stress, betaendorfina și cortizolul, care semnalează o suferință. (ARPress) Horoscop Luni, 1 august Corpurile cerești în semne: Soarele în Leu; Luna în Gemeni; Mercur în Rac; Venus în Fecioară; Marte în Gemeni; Jupiter în Scorpion; Saturn retrograd, în Pești; Uranus retrograd, în Capricorn; Neptun retrograd, în Capricorn; Pluto retrograd, în Scorpion. Aspectele principale exacte: Luna trigon Uranus, opoziție Pluto, sexuil Mercur, Venus trigon Uranus. Efectele globale ale aspectelor exacte: intenții reformatoare, inițiativă; acțiuni brutale; vești incitante; apariția unor noi relații. __________________ T Berbec (2003-20.04) Mobilizare 0 îmbunătățire a relațiilor dvs. cu șeful sau cu superiorii ierarhici. Trebuie evitate însă, orice fel de negocieri. Dispoziție mobilizată, dar și consum nervos. Veți primi bani pe care știți deja că sunt ca și cheltuiți. Ö Taur (20.04-21.05) Sociabilitate Anturajul feminin vă va pune tot felul de probleme. Sociabilitatea și buna dispoziție vor atrage simpatia celor din jur. Evitați sporturile tari și exercițiile grele. Poate că din cauza inflației să nu reușiți o apreciere justă a veniturilor. 1 Gemeni (21.05-21.06) Popularitate Succese în relațiile cu publicul. Primiți o scrisoare cu adresa greșită. Orice dispute financiare, astăzi vor fi în dezavantajul dvs. Sunteți adeptul democrației și al afirmării de principii. ® Rac (21.06-22.07) Transferarea convingerilor Acasă veți găsi relaxarea de care aveți nevoie. Convingerile dvs. pot deveni și ale altora. Uzați de diplomație în relațiile cu sexul opus! Excelente condiții pentru prezentarea proiectelor dvs. Leu (22.07-23.08) Cheltuieli Deși cam autoritar, totuși respectat de eventualii subalterni. Cheltuieli exagerate pentru o persoană apropiată. Puteți prefera munca din echipă celei de acasă. Tendința de a compasiona cu cei aflați în suferință. Ti) Fecioara (23.08-23.09) Un scurt regim Dispoziție drăgăstoasă. Farmec personal. O zi bună atât pentru destindere, cât și pentru realizarea unor proiecte, întocmiți-vă bilanțul contabil, măcar cel familial. Eliminați câteva zile consumul de carne! .=Q= Balanță (23.09-23.10) Dureri de cap Deși în relații tensionate, primiți acordul șefului. Dureri de cap din cauza agitației. Nu speculați, puteți fi înșelat. Probleme de sănătate ale soției(ului). O angoasă de fond vă subminează moralul. HU Scorpion (23.10-22.11) Slabă condiție fizică împăcați-vă cu vecinii! O generozitate care vă poate ruina; economisiți-vă banii! Slabă condiție fizică; precipitare. Nu este momentul să vă etalați resursele, nu are cine să vă asculte.  Săgetător (22.11-22.12) Probleme în afaceri Nu mizați pe impresiile favorabile pe care le puteți produce. Programul de divertisment ar putea fi amânat. Certuri (poate chiar) violente între parteneri. Frustrare și înșelătorie în afaceri. v. Capricorn (22.12-20.01) Reușite Prea multă muncă, deși nici acasă n-o să fie mai bine. Răspundeți cu un surâs sau o glumă eventualelor neînțelegeri din anturaj. Reușite în carieră. Cereți o mărire a salariului! Ideile dvs. atrag interesul unor persoane. A8 Vărsător (20.01-18.02) Proiecte amânate Puteți avea unele tendințe revanșarde sau autoritare. Vești din partea unei unde, care vă pot amplifica angoasele. Nu vă alarmați de gelozia partenerei(ului), fiți mai explicit! Unele proiecte pot fi amânate. Susceptibilitate. X Pești (18.02-2003) Plimbări Condiții excelente pentru plimbări sau vizite. Vă puteți prezenta planurile proprii unei terțe persoane. O fixare obiectivelor și o stabilizarea a situației. Mulțumiri sentimentale. Deși, o oarecare inconsecvență. (Adrian Stanciu)______