Cotidianul, noiembrie 1994 (Anul 4, nr. 269)

1994-11-15 / nr. 269

Ignorând sărăcia irakienilor, Saddam își construiește palate Președintele irakian Saddam Hussein cheltuiește până la un miliard de dolari pentru palatele și reședințele sale prezidențiale, în vreme ce numeroși compatrioți ai săi sunt foarte săraci, conform celor relatate de responsabilii americani, citați luni de “The New York Times”, știre preluată de AFP. Saddam Hussein nu numai că a reconstruit palatele distruse sau deteriorate în timpul războiului din Golf, dar le-a și mărit și a mai construit altele prin țară, informează cotidianul american, care nu-i menționează însă sursa. Responsabilii americani speră să exploateze aceste informații pentru a menține sancțiunile economice împotriva Irakului, apreciază ziarul. Numărul rezidențelor pentru înalții funcționari irakieni s-a triplat de la războiul din Golf, conform ziarului, care citează o apreciere a acestor cheltuieli, făcută de CIA, și care se ridică la un miliard de dolari. Vicepremierul irakian Tarik Aziz îl va întâlni luni pe reprezentantul Statelor Unite la Națiunile Unite, dna Madeleine Albright, pentru a negocia o eventuală ridicare a sancțiunilor împotriva țării sale. Franța și Rusia speră ca ridicarea acestor sancțiuni să se facă în șase luni. Statele Unite și Marea Britanie s-au opus ridicării acestor sancțiuni. (ARPress) Jr Semestrul patru .La Slatina și la Onești cei doi foști secretari, Diță și Săndulache au pierdut, până la urmă, în favoarea candidaților PD(FSN), Gh. Păunescu și, respectiv, Emil Lemnaru (PDSR). Favoarea e un fel de-a spune, pentru că procentul de alegători a fost așa de mititel, încât respectivii primari se pot considera aleși numai până la glezne. Absenteismul l-a îngrijorat și pe dl Radu Câmpeanu, pe care cincinalul scurs de la revoluție l-a transformat din lider politic, în termen de comparație. Când cineva vrea să prezică altcuiva eșecul nu trebuie să se ostenească prea mult: e de ajuns să-i atribuie “sindromul Radu Câmpeanu” și astfel dorința-i gata. Deloc stânjenit de faptul că a ajuns sindrom și că, nemaiavând partid, își trage săgețile în fața unor săli în care, de regulă, prezidiul e mai încărcat decât sala, dl Radu Câmpeanu a comentat în presă fenomenul absenteismului și i-a găsit câteva explicații. Un motiv ar fi “jocul politic de astăzi, steril și caricatural”. Altul ar fi “circul disputelor sterile cu firmă parlamentară, coborînd dezbaterea politică la nivelul unei deprimante caricaturi”. La acestea se adaugă “decepția față de sterilitatea Opoziției Parlamentare”. După cum se vede, de când a ieșit dl Câmpeanu din Guvern și din Parlament, totul a devenit steril. Ca și când, pe vremea prezenței sale plină de îngrășăminte chimice, viața politică era cernoziom. Despre acesta din urmă și stadiul campaniei agricole s-au ținut în ultima vreme multe ședințe de analiză și, neîndoielnic, se vor mai ține. Un comunicat emis recent de ministrul de resort aducea la cunoștința populației lipsa de motorină. Anunțul s-a făcut, probabil, dintr-un lăudabil impuls de transparență, pentru că, altminteri, orice supraviețuitor de rând știe că toamna e un anotimp care aduce după sine lipsa de clorofilă, lipsa de motorină și lipsa de benzină. Ar mai fi și inevitabila lipsă a pieselor de schimb, așa cum odinioară totul ar fi mers bine dacă n-ar fi existat miga și inexplicabila lipsă a curelelor de transmisie. în vară, când nimeni din Guvern nu părea să bănuie că va veni toamna cu alaiul ei de lipsuri, atât dl Văcăroiu, cât și casierul său, dl Florin Georgescu, au asigurat populația că, începând din semestrul al doilea, nivelul de trai al populației va începe să crească. A venit semestrul al doilea, ba chiar și trimestrul al patrulea, iar populația, săraca, a ajuns cu nivelul sub orice trai. E clar că lucrurile se vor îndrepta în semestrul al patrulea _______Tia Șerbănescu «a—I Cl LIOTE CA UNIV EU La Târgu Jiu, opera lui Brâncuși e profanată, în timp ce Ministerul Culturii aruncă 133 de milioane pe Apa Sâmbetei Anul IV / Numărul 269 (1007) / Marți 15 noiembrie 1994 • 8 pagini 150 lei La cinci ani de la Revoluție Multe manuale nu și-au schimbat decât copertele în acest număr continuăm să vă prezentăm ancheta noastră despre manualele școlare, confruntând păreri ale elevilor, profesorilor și inspectorilor din Ministerul învățământului, referitoare la manualele de liceu. In ceea ce privește limba română, principalele nemulțumiri par legate de faptul că atât elevii de la uman, cât și cei de la real studiază după aceleași manuale, deși au un număr diferit de ore și, implicit, nivele diferite de aprofundare a materiei. De aici, probabil, și comentariile divergente: unii consideră manualele prea ușoare, iar alții extrem de stufoase. Lipsa manualelor alternative se face, deci, din ce in ce mai simțită. Vă prezentăm câteva dintre reacțiile înregistrate pe reportofoanele noastre în câteva licee bucureștene. “Cum poate un elev să înțeleagă cu adevărat o poezie eminesciană într-o oră sau două, bazându-se pe un comentariu lipsit de personalitate și stil din manualul de literatură? (...) Nu credeți, domnilor profesori, că ar fi mult mai interesant să fie discutată problema încadrării unui autor într-o anumită epocă sau curent literar?” - se întreabă un elev de la Liceul “Mihai Viteazul” din București. Și iată, în continuare, opiniile unor colegi de-ai săi: “Este adevărat că posibilitățile de receptare nu sunt aceleași pentru toți elevii. Dar eu consider că ar fi mai normal să-i aduceți pe cei slabi la nivelul celor inteligenți, și nu să încurajați plafonarea elevilor cu capacități deosebite prin evitarea unor manuale searbede, lipsite de fond, tixite de așazise comentarii, care nu sunt altceva decât niște nefericite compilări”; “Cât de tristă este lipsa elevilor de interes față de cultură. Dar cu atât mai tristă este lipsa de interes a profesorilor pentru propria lor meserie. De ce nu mai există un Domnul Trandafir, de dragul cărui elevii să iubească și știința și cultura. Ce tristă lipsă de sensibilitate, domnilor!”; “Manuale noastre sunt adevărate dezastre, adevărate calamități, menite nu să ne deschidă apetitul pentru cunoaștere, ci dimpotrivă, să ne «taie pofta» de a crea, de a descoperi, de a înțelege”. "Sunt în clasa a XI-a și timp de mai bine de doi ani de zile nu am deschis manualul de literatură română decât pentru a-i mai găsi un defect. Orice interpretare, găsită în orice culegere de analize literare, este cu mult peste nivelul celor din manual”. Păreri asemănătoare, deși exprimate mult mai moderat, am întâlnit și la elevii Școlii Normale “Elena Cuza” din București. “Ar fi necesară inserarea în manual a unui capitol în care să fie tratate comparativ diferite teme (spre exemplu: fantasticul, evoluția diferitelor tipuri de romane), precum și integrarea literaturii române în literatura universală”, “în ceea ce privește dramaturgia, credem că în selecționarea ei nu a funcționat criteriul valorii, Paul Everac și Horia Lovinescu negăsindu-și locul într-un manual de literatură. Este inadmisibil ca Eugen Ionescu să fie tratat în trei pagini, sau ca Nicolae Steinhardt să fie prezentat într-o manieră superficială” sunt criticile pe care le aduc manualului de limba și literatura română pentru clasa a XI-a elevii Anca Ioniță, Raluca Șerban și Mihai Hombar din clasa XIII-a a acestui liceu. Nu trebuie pierdut din vedere faptul că manualele sunt, în fond, reflectarea programei școlare. Prin urmare, orice schimbare trebuie operată mai întâi la acest nivel, lucru condiționat, însă, de apariția Legii învățământului. Cât timp aceasta întârzie la Parlament, elevii vor suporta consecințele. Poate că în viitoarele manuale, elaborate prin concurs (!), își va găsi locul o manieră mai puțin rigidă de abordare a subiectelor, care să trezească interesul elevilor și să le permită o interpretare liberă a operelor studiate. în fond, după cinci ani, manualele de limba și literatura română nu au suferit schimbări esențiale. Ele conțin aceleași comentarii seci și neatrăgătoare, lipsite de căldură, uneori chiar superficiale și confuze. în selectarea unor opere se observă lipsa valorii sau nereprezentativitatea. Chiar și un manual apreciat de majoritatea celor intervievați, cum este cel de clasa a XI-a, ignoră personalități importante ale culturii românești - Alexandru Ivasiuc, Petre Țuțea - sau prezintă doar în trecere poezia contemporană. “Lipsește complet capitolul referitor la generația ‘70-’80, astfel că se creează impresia că istoria literaturii române se oprește în anii ‘60. Sugerăm, la capitolul de proză contemporană, studierea lui Al. Ivasiuc și excluderea lui Eugen Barbu, asupra căruia planează acuzația de plagiat. De asemenea, se impune un capitol special consacrat lui Eugen Ionescu” - he-au spus profesorii catedrei de specialitate a Școlii Normale “Elena Cuza”. Așteptăm și opiniile unei inspectoare din Ministerul învățământului în legătură cu aceste probleme, domnia sa fiind singura care nu a acceptat dialogul cu noi. Dana Davidescu si Cristina Ivan O dată cu sosirea noilor investitori, aspectul orașului canadian Vancouver începe să se schimbe, sub “ochii uimiți” ai vechilor reclame. în imagine, o clădire de 23 de etaje este demolată pentru a se face loc unui dublu zgârie-nori al grupului Kuok din Hong Kong. (Foto: REUTERS) Au fost arestați trei infractori deosebit de periculoși Trei infractori deosebit de periculoși au fost arestați de către lucrătorii Inspectoratului de Poliție al județului Botoșani în ziua de 3 noiembrie a.c. Astfel, au fost reținuți Tibulcă Constantin (39 de ani), Cojocaru Cătălin (25 de ani) și Tudose Petru (41 de ani), din comuna Avrămeni (județul Botoșani); în seara zilei de 2 octombrie a.c., cei trei au comis infracțiunea de tâlhărie asupra lui Ghiduc Mihai (61 de ani), pensionar, din aceeași localitate. Victima a decedat imediat datorită loviturilor date de agresori. Din cercetarea ulterioară a celor trei criminali a rezultat că aceștia mai comiseseră și alte infracțiuni, deosebit de grave, împreună cu alți șase făptuitori: viol în grup asupra unei femei în vârstă, violare de domiciliu, perversiuni sexuale, relații sexuale între persoane de același sex (homosexualism), tentative de viol și furturi în dauna avutului privat. în total, 26 de infracțiuni ! Infractorii sunt cercetați în continuare, în stare de arest. Andrei Zabot Federația Educației sau Lucrările Consiliului Național al BNS, desfășurate în zilele de 11 și 12 noiembrie, au confirmat pe deplin criza de autoritate și profesionalism ce se manifestă acut în cadrul confederației. Având în vedere starea de haos și de neseriozitate existentă în Blocul Național Sindical, precum și lipsa oricărei perspective de revenire la principiile și la modul de acțiune ce definesc Națională a retras din BNS sindicalismul autentic, de calitate, datorită unor deficiențe grave la nivel de organizare, conducere și strategie, Consiliul Director al Federației Naționale a Educației a decis, în unanimitate, retragerea federației din BNS, începând de astăzi, 14 noiembrie 1994. Consiliul Director al FNE Ieri, la Jakarta, pentru prima oară, chinezii, prin glasul președintelui Jiang Zemin, s-au declarat de acord cu politica americană în regiunea Asiei, mai precis, în problema nord-coreeană (Foto: REUTERS) Corupția - mijloc de avansare politică Săptămâna trecută, în două articole am scris despre proiectul “Piața de gros” București, o investiție de stat de 35,6 milioane dolari, din care 3 milioane dolari reprezintă asistență tehnică oferită de guvernul german și 25 milioane dolari credite de la BFRD. Situația terenului vizat ca loc de amplasare a pieței agroalimentare en gros (44 ha, lângă IMGB) este ,am arătam, neclară. Adică, două persoane (dnii Gheorghe Glăman și Aurel Cernahoski - ambii cu funcții înalte în ierarhia celor angrenați în acțiune), cu sprijinul ex-secretarului de stat din Ministerul Agriculturii - dl Gheorghe Antohhi, au reușit să obțină, necinstit, 13.400 mp din pământul respectiv, fapt ce întârzie demararea lucrărilor. Tot zilele trecute s-a întâmplat și altceva. Filiala din Capitală a PDAR a avut alegeri pentru funcția de președinte. Și cine credeți că a câștigat? Dl Gheorghe Glăman. Probabil, deoarece i-am dezvăluit sforăriile... Ca să vezi, corupția e o cale sigură de avansare! Din acest punct de vedere, ne simțim vinovați că i-am făcut, fără voia noastră, campanie electorală. (Alexandru Petria) Șeful Corpului de Gardieni primește mese gratuite Recent, Corpul Gardienilor Publici a predat Consiliului Local al Municipiului București (CLMB) un material în care reclama lipsa creării condițiilor de lucru în Primăria Capitalei. O altă reclamație este cea referitoare la faptul că Detașamentului VI i-a fost suprimat postul telefonic, considerat drept strict necesar în desfășurarea activității. Pe de altă parte membrii din interiorul Corpului Gardienilor Publici au expediat un memoriu colectiv, dar anonim, în care aduc grave acuzații șefului lor, col. (r) Petru Pavloi, referitoare la gestionarea fondurilor, cheltuirea fără acoperire a unor importante sume de bani din fondurile alocate de CSMB, achiziționarea de uniforme și alte echipamente necesare dotării pe căi ocolite, prin intermediul a câte 3-4 intermediari, fără organizarea unor licitații. Alte acuzații sunt cele referitoare la cererea și primirea de mită. Atât șeful Corpului, cât și colaboratorii săi apropiați, sunt acuzați în respectivul memoriu că pretind și primesc mese gratuite, stropite din belșug cu alcool, cu prilejul inspecțiilor pe teren și că se solicită și pachete pentru acasă. Momentan, faptele semnalate se află în atenția și în cercetarea Departamentului Inspecție. (ARPress) Shih Wong, un caligraf în vârstă de 60 de ani, a prezentat, pe 13 noiembrie, la Taipei, cea mai mare pensulă din lume cu care intenționează să picteze hieroglife de 33 metri lungime și 20 metri lățime, pentru a-și demonstra arta, pe care o practică de la 5 ani. (Foto: REU+ERS) Am ajuns să mâncăm rațional ca pe vremea lui Ceaușescu De curând, ministrul Finanțelor dl Florin Georgescu, s-a arătat mulțumit de programul economic al PDSR, declarând că în ultimele luni nivelul de trai al românului a crescut simțitor. Credem că această afirmație reprezintă o părere personală a unui ministru, realitatea fiind cu totul alta. Cât de mult a crescut nivelul nostru de trai este lesne de aflat ieșind în stradă și întrebând oamenii. I.C., 22 de ani, student. De câteva zile trăiesc doar cu covrigi și cafea. Mâine îmi voi cumpăra câteva ouă. Am renunțat la țigări, la ziare, la cărți. Asta e... A.R., 54 de ani, șomer: Cum poți să te lauzi că a crescut nivelul de trai când foarte mulți dintre noi mănâncă carne doar o dată pe lună? Cum poți să afirmi așa ceva când foarte mulți dintre noi nu își pot achita cheltuielile de zi cu zi? De haine și îmbrăcăminte nici să nu mai vorbim... au ajuns un lux. M.P., 37 de ani, profesoară. Totul este relativ, chiar și creșterea nivelului de trai. Necazul este că la aceste întrebări vă răspundem noi, cei mulți și nemulțumiți, dar pe care ei nu ne iau în calcul. Sunt convinsă că nivelul de trai al dlui ministru Georgescu a crescut simțitor. Cum stăm cu nivelul de trai? C.B., 38 de ani, economistă. Toți cei din Guvern se întrec în a ne minți. Evoluția nivelului de trai o poți citi pe fețele oamenilor, pe stradă, în metrou... Uitați-vă în jur! Toți sunt marcați de grija zilei de mâine. Eu am doi copii și mă gândesc cu teamă, de fiecare dată, la ziua de salariu, cum să-l împart să ne ajungă pentru o lună. Nu am mai avut un concediu de cinci ani. Și asta face parte din starea nivelului de trai. M.M., 45 de ani, casnică. Alerg toată ziua după cumpărături, și nu pentru că am bani și nu am ce face, cu ei. Alerg de la un magazin la altul, dintr-o parte într-alta a Bucureștiului, pentru a cumpăra mai ieftin. Au promis că vor controla prețurile la ouă, carne, lapte și pâine. Și oul a ajuns la 200 lei bucata, iar carnea la 4000-5000 de lei kg. I.C., 62 de ani, pensionară. Ar fi prea complicat să vă explic cum trăim, eu și sora mea, de la o pensie la alta, după 40 de ani de muncă. Mâncăm carne o dată sau de două ori pe lună. Am ajuns, ca pe vremea lui Ceaușescu, să mâncăm “rațional”. Și mă gândesc cu groază la iarna care vine, fiindcă în apartamente este la fel de “cald” ca înainte. Doar prețurile s-au schimbat... Dar noi nu cred să mai apucăm alte vremuri. Dana Balint