Cotidianul, decembrie 1994 (Anul 4, nr. 290-307)

1994-12-09 / nr. 290

s r» -Á Conține gratuit suplimentul arhiva W-'B.LIOTCA - CHNTR.VL. UN! r MSITARĂ ,M. EI*VNI SCU“ IAȘI “înțelegem situația grea prin care trece țara, dar ne-a ajuns cuțitul la os!" - declară muncitorii reșițeni Socialistul francez Jacques Delors, președintele Comisiei Europene, a surprins neplăcut țările est-europene cu o declarație făcută miercuri, în debutul reuniunii de la Essen (Germania) a Uniunii Europene. Mai precis, domnia sa a “certat” Statele Unite pentru declarațiile făcute săptămâna aceasta la Budapesta, referitoare la o eventuală extindere a NATO în Europa Răsăriteană. Delors preferă, conform propriilor afirmații, păstrarea relațiilor amiabile dintre Rusia și UE. Trebuia oare potolită supărarea provocată lui Boris Elțîn de ferma poziție americană, sau este vechea poveste cu năravul, din fire? Oricum, chiar și în Franța, nu o subită simpatie a electoratului pentru idealurile socialiste l-a adus pe dl Jacques Delors în fruntea favoriților pentru Palatul Elysée, ci doar ghinioanele opozanților săi. Potrivit ultimelor sondaje de opinie, nici măcar jumătate dintre suporterii săi au sunt adepți ai Partidului Socialist. (Ciprian Dudău) Foto: REUTERS —r1— Cu Reșița în coaste Conform obiceiului de a împinge o situație în criză pentru a poza apoi în îmblânzitor de greve, dl Văcăroiu a lăsat muncitorii din Reșița să fiarbă în soc propriu. După cum a povestit un lider sindical, o delegație a celor două mari întreprinderi reșițene (Uzina constructoare de mașini și Combinatul siderurgic) s-a întâlnit în urmă cu câteva luni la București cu premierul. S-a stabilit atunci că o comisie guvernamentală va analiza situația la fața Reșiței și apoi premierul va sosi cu rezultatele. Comisia a venit, a văzut, a plecat. Nimeni n-a mai dat nici un semn de viață - excepție făcând semnul cu neplata salariilor. Acum premierul din Sevilla a întocmit o nouă comisie formată “din cei mai buni specialiști”. După ce s-a declarat preocupat “în cel mai înalt grad” de “problemele ceva mai complicate” ale Reșiței, dl Văcăroiu a anunțat că va veni cu “soluții viabile” în ianuarie. “însă a merge acum primul ministru la Reșița fără a avea o situație clară înseamnă că mi-aș lua un angajament fără acoperire!”, a declarat dl Văcăroiu, trecând de la persoana a IlI-a la persoana întâi la fel de confuz ca de la planificare la privatizare. Dar de ce nu există o situație clară? Ce-a făcut prima comisie? Și de ce a trebuit să iasă lumea înfometată în stradă pentru ca premierul să catadicsească a trimite specialiștii după soluții viabile? Lăsând la o parte faptul că trimiterea comisiei seamănă cu trimiterea lui Harap Alb după salatele din grădina ursului, de ce oare, în cinci ani, nu s-au analizat cauzele pentru care marile întreprinderi zac la veșnica reanimare? Vrea dl Văcăroiu, plictisit de ineficiența Opoziției, să se destabilizeze singur scoțând lumea în piețe? Cine știe? Din nefericire, în aceste declarații ipocrite care-și declară de zor preocuparea pentru a-și masca indiferența și incompetența, se recunosc cu ușurință metodele anterioare: aceeași promptă promisiune de plată a salariilor și nelipsitul apel la reluarea lucrului, întrucât situația “se află în atenția Guvernului”. Dar până acum ce-o fi avut Guvernul în atenție? Cărticica păcătoasă a NKVD a prevăzut, bineînțeles, răspunsul la asemenea întrebări: “Trebuie popularizate discuțiile cu muncitorii care se ocupă de producție, respectiv cele care critică trecutul și problemele locale. Nu se vor înlătura cauzele fenomenelor în discuție”. După cum se vede, nu s-au înlăturat nici cauzele, nici fenomenele, nici discuțiile. Se vede treaba că nu e voie. Vorba dlui Văcăroiu, cauzele sunt de cel mai înalt grad. Iar acum, toate gradele sunt, probabil, la Reșița. Tia Șerbănescu * Naționalizarea pe Vest din anul 1970 în decembrie 1970, capii Securității și ai Partidului s-au hotărît să-și mai acorde niște case, drept pentru care Consiliul de Miniștri al RSR elabora hotărîrea nr.1767/14 decembrie 1970 privind proiectul de decret referitor la exproprierea și trecerea în proprietatea statului a unor imobile situate în municipiul București. Practic, avem dea face cu o naționalizare făcută special, după cum se află scris în expunerea de motive, pentru “asigurarea unor spații de locuit adecvate unor funcții de conducere din aparatul de partid și de stat”. Ne întrebăm câți actuali parlamentari au fost beneficiarii acelui decret și dacă el va fi avut în vedere în Proiectul de Lege privind regimul imobilelor naționalizate? Cristian Răuțu Printre cei trimiși să scoată castanele din focul nestins al Reșiței se află tehnicienii Fondului Proprietății de Stat, deși comenzile - și, deci banii - nu vin de la această instituție, ci de la Guvern. Văcăroiu încearcă astfel să păcălească protestatarii, aruncând pisica din curtea Guvernului în ograda FPS-ului. Reșița de azi este 1> 3 Brașovul de ieri Miercuri seară. Actualitățile TV au început cu Reșița, dar, în afara unui text peltic și insipid, imagini nu ne-au fost oferite, de parcă protestul reșițenilor s-ar fi produs pe altă planetă, la distanțe cosmice de Capitală. Ieri, buletinul de știri al postului național de radio a început din nou cu Reșița. Din nou, știri lapidare, lipsite de vână și consistență. Reacțiile mediilor oficiale sunt tipice pentru momentele de mare tensiune, stânjenitoare la culme pentru guvernanți. Ce se întâmplă la Reșița? Paharul răbdării s-a revărsat... Statisticile lui Văcăroiu, constant optimiste, nu au nici o legătură cu tragicele realități românești. Sunt false proiecții, mistificări nerușinate ale adevărurilor pe care oamenii le simt pe pielea lor, propagandă menită să aiurească spiritele, ficțiuni destinate înșelării creditorilor externi. Nu țin de frig, nu țin de foame, nu te apără de mizerie. Trebuie să fii prea idiot ca să te încrezi în virtuțile fumigenei stabilizări văcăroiste, trebuie să fii prea naiv ca să mai poți da crezare dezvoltărilor “pozitive” ale unei economii minate de faliment. Cele ce se întâmplă la Reșița nu sunt accidente sau anomalii locale, ci manifestări ale unei grave maladii naționale. Protestul Reșiței poate fi protestul oricărui alt oraș românesc. Cauzele nemulțumirii sunt comune și, în primă și ultimă instanță, ele sunt generate de tranziția neocomunistă. Protestul Reșiței Florin Gabriel Mărculescu este efectul creierelor anchilozate, ce-și imaginează că deriva economică ar putea fi stăvilită și corectată prin dirijism și epidermice “reforme” perestroikiste. Diriguitorii României iliesciene nu pricep sau, poate, nu vor să priceapă că structurile comunismului nu pot fi salvate prin ridicole programe de măsuri și fade intervenții dirijisto-birocratice, nu vor să admită în ruptul capului că se impune rapida lor înlocuire, cataplasmele și leacurile băbești nemaiputând salva un organism cangrenat. Sunt lucruri pe care, acum, le recunoaște însuși Gorbaciov: “Sistemul comunist nu poate fi ameliorat prin reforme, e nevoie de schimbarea lui”. Iliescienii nu admit însă această lecție. Bărbierilor și felcerilor guvernamentali le e teamă să recurgă la bisturiu și, de fapt, nici măcar nu știu să-l mânuiască. Frumoasele statistici nu alină suferința, nu ostoiesc durerile și dramele explozivei noastre mizerii, nu sunt capabile să le redea oamenilor încrederea și speranța în ziua de mâine. Greva de la Reșița are rădăcini comune cu cea a brașovenilor, din 1987. Aceeași sufocantă paralizie de sistem, aceeași dezolantă absență a perspectivelor. Sutele de milioane pompate de Guvern în pripă nu rezolvă nimic. Echipa nevolnicilor specialiști trimisă la Reșița este o farsă sinistră, penibilă încercare de a-i minți pe oameni, de a-i duce cu zăhărelul. Ca orice vajnic comunist, Văcăroiu se teme să dea ochii cu țara. Mizează pe tergiversare. De cinci ani România zace în nefacere, bântuită de jaf, incompetență, minciună și demagogie. Economia agonizează, dar asta nu-i împiedică pe guvernanți să țină pe picioare nouă servicii de informații, cu zeci de mii de angajați și cheltuieli fabuloase, ascunse privirilor, ce depășesc cu nebunească aroganță firavele sume destinate învățământului și sănătății. Ocrotirea socială rămâne vorbă goală, reformele, mai bine spus sferturile de reformă, sunt blocate cu înverșunată perfidie, răstălmăcite și violate de sens. Puterea se bizuie, în schimb, pe un imens aparat represiv, ține sub papuc Procuratura, Justiția și toate instituțiile găunosului stat de drept. Se crede invincibilă, se crede nemuritoare. Calcă orbește pe urmele ceaușismului. Reșița de azi este Brașovul de acum șapte ani, e preludiul prăbușirii definitive a comunismului, sub indiferent ce mască s-ar mai ascunde el. Lupta reșițenilor este cea mai teribilă moțiune de cenzură din câte ne-am fi putut imagina, și voturile majoritarilor nu mai fac două parale în actualele circumstanțe. Pălăvrăgeala guvernanților și-a epuizat resursele, oamenii nu se mai lasă îmbătați cu vane promisiuni. Demisia Guvernului plutește în aer. “Jos prefectul PDSR-ist de Caraș-Severin!” Ieri, în piața din fața Prefecturii Reșița, la ora 13.00, numărul manifestanților depășea cu mult cifra de 10.000. Alături de muncitori ai UDMR-ului, în grevă generală se află și CS Reșița. A sosit și președintele BNS, Dumitru Costin, care a afirmat că “este întru totul alături de demonstranți”. Vehement, muncitorii cer demisia prefectului județului Caraș-Severin, Traian Zamfir. Este așteptat Nicolae Văcăroiu pentru a lua o decizie în acest sens. Lucrul nu va fi reluat până când premierul Văcăroiu nu se va deplasa la Reșița. “A promis că până în 15 ianuarie va fi prezent aici. Dar noi i-am cerut să nu depășească termenul de 12 decembrie. Vom trăi și vom vedea!”, a declarat unul dintre manifestanți. Era așteptată în continuare sosirea comisiei guvernamentale. “Vorbe în vânt! Atitudinea dlui Văcăroiu este sfidătoare și intolerabilă. Prefectura are și ea, în egală măsură, vină în acest conflict. De aici cererea demisiei prefectului. Nu trebuie să ajungem aici. Noi, muncitorii, am stat liniștiți văzându-ne de lucru tot timpul. Am înțeles situația grea prin care trece țara, dar ne-a ajuns cuțitul la os. Vrem de lucru și bani pentru familiile noastre, altfel vom ajunge să cerșim pentru a supraviețui” - declară Constantin Lehunea, muncitor în cadrul Secției 530 din UDMR. “Cândva, această uzină a fost o forță pentru industria românească. Acum suntem lăsați de izbeliște, suntem ai nimănui. Cui îi pasă de soarta noastră? Consiliului de administrație? Guvernului? Povești de adormit copiii. Dl Văcăroiu nici nu ne bagă în seamă, continuă să ne sfideze. Până când?” - a declarat Remus Buzera, muncitor în secția Căi Ferate Uzinale din UCMR. Cătălin Mihăilescu Scandalul de la “Biotehnos” l-a scos din sărite pe Ioan Mânzatu am In numărul din 6 decembrie al ziarului scris despre firma de stat “Biotehnos” SA din București, institut de cercetare unde îl găsim ca director general pe dl prof. dr. Ioan Mânzatu, vicepreședinte al PDSR. Centrul de biotehnologie (“Biotehnos” SA) are sediul principal pe str. Dumbrava Roșie, la nr. 18, dar, prin închiriere, ocupă și alte spații, în Capitală și în provincie. Pe 24 noiembrie a.c., la sediul societății a avut loc avizarea lucrărilor științifice realizate în 1994. La ședință a luat parte ca invitat și dl ing. Dan Badea, cunoscut inventator, care a pus în discuție problema furtului intelectual, acuzându-l direct pe dl biolog Anton Buliga, șef de secție la “Biotehnos”, fiindcă s-a trecut drept coautor al temei științifice “Stație modernizată de uscare a produselor vegetale”, alături de dna ing. Cristina Ghimbovschi. Trebuie subliniat că dl Buliga n-a participat la întâlnire. Conform afirmațiilor dlui Badea, tema s-a bazat pe subiectul “Procedeu solar electrostatic de uscare”, cuprins în proiectul de diplomă al dnei ing. Cristina Ghimbovschi, proaspătă absolventă a Institutului Politehnic București, actualmente angajată la “Biotehnos”. De asemenea, proiectul de diplomă al tinerei inginere este inclus în dosarul de invenție 920833/22.06.1992, înregistrat la OSIM. La invenție este coautoare cu dl ing. Dan Badea, titularul de brevet. Pe scurt, la ședința din 24 noiembrie, dl Badea a arătat că se simte prejudiciat financiar, deoarece “Biotehnos” n-a încheiat cu dânsul un contract pentru exploatarea invenției al cărui titular este. Tocmai acest fapt l-a determinat pe dl Badea să se adreseze “Cotidianului”, furnizându-ne datele chestiunii. Dna Ghimbovschi, cândva eleva dlui Badea, n-a avut nici în plin, nici în mânecă cu publicarea textului nostru din 6 decembrie. Informația că dna ing. urmează să fie concediată de la “Biotehnos” din cauza scandalului iscat ne-a fost oferită tot de dl Badea. Dar să vedem ce reacție a declanșat articolul la “Biotehnos”. Dl Mânzatu s-a supărat, și, cu toate că ne-a contactat la redacție, a refuzat să dea o declarație, solicitând imperativ să dăm numai o dezmințire. Trebuie să-i amintim dlui profesor că așa ceva este cam dificil de acceptat, mai ales că la redactarea materialului ne-am folosit de depoziția dlui Badea. (continuare în pagina 5) Alexandru Petria Keith Pashe (centru), șamanul indienilor din Dakota, împreună cu liderul Adunării Șefilor Manitoba (dreapta) și ministrul Afacerilor Indiene, deschide în manieră tradițională ceremonia de semnare a acordului care le va reda băștinașilor dreptul la jurisdicție proprie . Foto: REUTERS k > Profesorii protestează - Comunicat - Federația Sindicatelor învățământului Preuniversitar din România protestează vehement față de atacul civic dirijat de Ministerul de Finanțe împotriva dascălilor. Demnitarii acestui minister se fac că uită vina ce o poartă pentru salariile de mizerie plătite profesorilor. Cum legea trebuie să fie una pentru toți, îl sfătuim pe dl ministru Georgescu să fie atent la “meditațiile” pe care salariații domniei sale le dau la zeci de societăți comerciale fără a declara veniturile rezultate. Trei persoane au fost ucise în urma unui accident care a avut loc la Casinoul “Riverside” din orașul Laughlin din statul Nevada. Accidentul a fost provocat de prăbușirea unei uriașe macarale care a strivit un autoturism. Foto: REUTERS “Ziua” e somată să-și divulge sursele La cererea președintelui Comisiei senatoriale pentru cercetarea evenimentelor din Decembrie 1989, dl Valentin Gabrielescu, plenul Senatului a votat ieri prelungirea activității acestei comisii până la data de 20 decembrie a.c. Din cauză neprezentării președintelui Iliescu la audieri - deși a fost invitat în repetate rânduri - Comisia nu și-a putut finaliza raportul până pe 5 decembrie, așa cum fusese prevăzut. Dl Gabrielescu a precizat că în urmă cu câtva timp a solicitat Parchetului General dosarul procesului Ceaușescu, dar de aici a fost îndrumat către consilierul prezidențial Vasile Ionel. Răspunsul consilierului la aceeași solicitare a fost unul ambiguu, acesta neputând afirma cu precizie dacă dosarul se află sau nu în posesia sa. Dl senator Șerban Săndulescu, membru al Comisiei, ne-a declarat că marți președintele Senatului, dl Oliviu Gherman, a informat oficial Comisia despre sesizarea Parchetului General în legătură cu scurgerea de informații către presa scrisă. în acest context, dl Săndulescu a propus ca Sorin Roșca Stănescu, redactor-șef al ziarului “Ziua”, să fie acționat în Justiție pentru calomnie, dat fiind că, în articolele referitoare la evenimentele din Decembrie ‘89 apărute în această publicație, era menționat ca sursă de informații “un membru al Comisiei”. “Ar urma ca, în fața instanței, Sorin Roșca Stănescu fie să precizeze numele senatorului respectiv, fie să-și primească pedeapsa”, a mai arătat dl Săndulescu. (C.Z./R.M.) i i