Cotidianul, ianuarie 1995 (Anul 5, nr. 1-24)

1995-01-04 / nr. 1

---------------- I— Boris Groznîi Toată lumea a petrecut de revelion, numai Boris Elțîn, nu. El a sfârșit un an și a început altul bombardând Cecenia. Spre a înviora moralul soldaților ruși trimiși la măcel, Pavel Graciov le-a adus aminte că sunt urmașii armatei care a învins Germania hitleristă. Ca și cum bieții ceceni erau naziști, întreg Occidentul a închis ochii, considerând că e vorba de o problemă internă a Rusiei așa încât Elțîn a declarat de Anul Nou că principala sa grijă pentru 1995 rămâne Cecenia. Din două, una, ori Rusia și-a rezolvat toate problemele și nu mai are decât grija de Groznîi, ori problemele economice trebuie să fi devenit externe dacă Groznîi a devenit o problemă internă. Până la urmă hemoragia internă a fost atât de puternică încât tratamentul lui Elțîn s-a dovedit eronat. Nici Guvernul nostru n-a suflat nici un cuvânt, întrucât noi nu ne amestecăm nici în problemele noastre interne darmite în ale altora. Noi le lăsăm să se rezolve singure. Ele au fost înfățișate, dezlânat dar confuz, în mesajul președintelui Iliescu. Domnia sa a considerat anul 1994 drept un “an nodal”. Anul în care ne aflăm ar fi postnodal și precodal. N-a fost singura apreciere. La Tele 7 abc, dl Mihai Tatulici i-a scos la brad și i-a ascultat la această temă pe cei mai cunoscuți reprezentanți ai vieții publice . Cea mai mulțumită era dna Paula Iacob. Anul nodal a fost genul cu dânsa: a fost aleasă prin fruntea Asociației femeilor de carieră juridică. Ar fi putut fi aleasă și la cele de carieră sanitară având în vedere cum l-a vindecat de ciroză pe Nicu Ceaușescu și l-a redat bucuriilor vieții. Dna Iacob și-a exprimat un vis profesional: să nu mai pedepsim primele infracțiuni și să dăm o a doua șansă greșiților noștri. Cum una avocat n-a precizat la ce infracțiuni se gândește, putem trage concluzia că,după capul său, prima crimă e ca prima sărutare: se uită și se iartă. Abia de la al doilea omor în sus un criminal poate fi luat în serios. Tot astfel, guvernul ar trebui acuzat abia după ce încearcă să vândă a doua flotă iar dl Iliescu după ce delapidează încă o revoluție. La așa an nodul, pe care dl Iliescu l-a prezentat prin foarte multe mișcări de sine, nu putea lipsi coada politică adecvată, C.V. Tudor umplând propriul sediu în două exemplare. Unul înrămat, atârnat deasupra celui în coarne și oase lângă care ședea Mitzura Arghezi demonstrând că niciodată nu e prea târziu ca să-ți pierzi capul și să cobori din Mărțișor in tărâțe. Din punct de vedere politic, anul s-a încheiat cu demisia dlui Gabrielescu din funcția de secretar al PNȚCD. Televiziunea națională s-a consolat rapid cu un interviu în care dl Gabrielescu ne-a informat că o comisie parlamentară nu e tribunalul de la Nürnberg. Dar nici povestiri din pădurea verde. Tia Șerbănescu La rubrica “Strict secret”, ziarul “Ucrainski Obrii” publica recent fragmente dintr-un proces-verbal al ședinței comune de la 16 iunie a.c. a Direcției principale de spionaj și a Serviciului federal de contraspionaj, cu detalii absolut senzaționale privind situația din sudul Rusiei, în special în Cecenia. E vorba, de fapt, de scenariul care a fost aplicat ulterior Cităm din el. “Intr-un prim atac al opoziției ea urmează să sufere o înfrângere, ceea ce va permite Consiliului provizoriu să apeleze la noi, îi vom acorda ajutor doar după al treilea apel. Aceasta va servi drept argument pentru populația Republicii Ceceno- Ingușetia și Comunitatea Mondială. Ajutorul nostru va fi acordat după o schemă și un grafic prestabilit. Grupările lor de trupe vor fi completate cu ofițeri și soldați de-ai noștri. Propunem să se facă uz de armele pe care nu le mânuiesc grupările locale. Astfel vom consolida, cantitativ și calitativ, armata noastră în Cecenia și vom lua situația sub control (va fi perioada de cotitură). Rusia a pregătit câte un scenariu pentru fiecare republică din CSI După aceasta va trebui să ne debarasăm de rămășițele grupărilor dudaeviste și ale celor antidudaeviste, în primul rând de căpeteniile Labazanov, Gaitamirov ș.a. Intr-o primă etapă urmează să-i înlăturăm, eșalonat, pe toți rebelii, în primul rând pe tineri și bătrâni... Restul instrucțiunilor se vor dar în luna septembrie, după încheierea celei de-a doua etape...”. (Reprodus din ziarul “Mesagerul” din Chișinău) Ștefan Micinski Potrivit informațiilor furnizate de Constantin Cojocaru, șeful Departamentului Economic din Primăria Capitalei, municipalitatea are în studiu proiecte de noi amplasamente de târguri pe raza Bucureștiului. Varianta a intrat în atenția edililor întrucât e necesară degrevarea celor 40 de piețe existente de tot ceea ce nu constituie produs alimentar sau de uz gospodăresc. Noile târguri vor fi amplasate pe cheiul Dâmboviței, pe un teren viran de cinci hectare și pe o parcelă situată în apropierea pieței Sudului, în paralel cu aceste două târguri. Primăria pregătește un amplasament adecvat pentru organizarea unui târg specializat de mașini și piese de schimb. (ARPress) Tirurile de artilerie ale armatei ruse n-au încetat în Cecenia nici măcar în noaptea de Revelion. Foto: REUTERS Prefectul Aurel Gubandru și-a uitat până și propriile declarații._ La Buzău au dispărut 4500 titluri de proprietate Dacă Guvernul Văcăroiu posedă o abilitate deosebită în a manevra cifrele, procentele, statisticile, astfel încât să creadă poporul că i-a crescut nivelul de trai, nu același lucru se poate afirma și despre reprezentanții guvernului în teritoriu. Prefectul de Buzău, economistul Aurel Gubandru, a făcut public la finele anului 1994 că titlurile de proprietate au fost eliberate până în prezent în proporție de 49%. Cu nici două luni înainte, la conferința de presă PDSR, dl prefect - membru al conducerii județene de partid - preciza: “din 151.000 titluri de proprietate, au fost înmânate 78.018, adică 52%. Din acest punct de vedere Buzăul se află printre primele județe din țară, dacă nu chiar pe primul loc”. Un calcul sumar demonstrează că, în interval de o lună, numărul titlurilor de proprietate înmânate a ... scăzut cu trei la sută, adică cu cca 4500 în aceeași conferință de presă, prefectul a introdus la capitolul “realizări ale Prefecturii”... investițiile particularilor (bănci, stații de benzină, mori) motivând că “dacă nu era legislația corespunzătoare, dacă primăria nu dădea autorizații, dacă organismele statului nu autorizau investițiile, acestea nu se realizau”. Tot vechea meteahnă de a “raporta” cifre umflate? Eugen Duca Zece persoane au murit otrăvite cu șampanie în Tadjikistan Pentru unii, tradiționala șampanie gle Anul Nou s-a dovedit fatală; în Tadjikistan, zece persoane au murit otrăvite după ce au consumat spumoasa băutură amestecată cu cianură. Alți 20 de locuitori ai capitalei Dușanbe au fost spitalizați. Șase dintre cei care și-au pierdut viața erau militari ruși din forțele staționate în regiune. Sticlele de șampanie fuseseră achiziționate de la tarabele din preajma cazarmei, fapt pentru care poliția investighează și posibilitatea unui atentat bine plănuit asupra soldaților Federației Ruse. Dintre ceilalți trei decedați, doi au fost etnici tadjici, ultima persoană fiind soția unui angajat al Ambasadei Rusiei. Ciprian Dudău Catastrofă rutieră la Manila Cel puțin 31 de persoane au fost omorîte și alte 36 rănite ieri, când un autobuz supraîncărcat a căzut pe lângă un pod, într-o prăpastie, la Echague, 300 km nord de capitala Manila. Potrivit unuia dintre martorii oculari, șoferul a adormit la volan. De la Manila, autobuzul plecase cu doar 38 de pasageri, dar, a arătat același martor, pe drum șoferul a mai luat încă 32 de călători. Majoritatea victimelor se întorceau acasă, după ce își petrecuseră concediul de sărbători în capitală. Zona catastrofei a fost înconjurată de poliție, iar specialiști ai Forțelor Aeriene au fost chemați pentru a ajuta la scoaterea victimelor dintre resturile autobuzului. (C.I.P.) Ancheta noastră la început de an Cum a fost 1994? Cum vă doriți să fie anul 1995? In geanta plină de întâmplări, ziaristul are îngrămădite câteva secvențe care revin la început și la sfârșit de an. Tot omul analitic vrea să știe dacă în cele 365 de zile din trecătoarea lui viață a simțit o schimbare, a fost o clipă mai aproape de idealul lui, sau dimpotrivă... începutul anului devine, inevitabil, un moment de bilanț și de așteptări. Cum a fost anul trecut? Cum ne dorim să fie anul în care tocmai am intrat? Prietenii noștri dintotdeauna, marii necunoscuți, răspund cu aceeași cordialitate și lipsă de ascunzișuri. Adela Bucur (doctorand): Soțul meu a câștigat o bursă în străinătate. Sunt o ființă realistă și știu ce înseamnă distanța între doi tineri. în rest, ne depărtăm tot mai mult de adevărul din decembrie 1989 chiar prin cele două ipoteze care se bat cap în cap - revoluție sau lovitură de stat. Dorinel Drăgulescu (matematician): Anul trecut am citit după pofta inimii și aceasta e cea mai mare realizare. Costică Săndulescu (cofetar): Pe unii i-a îndulcit meseria mea. Eu însă mă simt derutat, pentru că, după ce am stat sub gloanțe, cu “pieptul gol”, am crezut că este destul și am greșit. Liana Marin (cartograf): A fost un an mediocru, pentru că mediocri am fost și noi. Mă gândesc întâi la parlamentari. Amalia Rigoni (mecanic): Suntem critici neîntrecuți, dar înfăptuitori mici, îi lăsăm pe continuatorii lui Ceaușescu să-și facă de cap, în loc să le baricadăm drumul. Ne îmbată societatea de consum, chiar dacă îi privim minunile doar din vitrină. N-am nimic de menționat decât că nu s-au înmulțit zilele în care trăiesc doar cu lapte și pâine. Dumitru Zidaru (tehnician): Toată lumea e nemulțumită. Milionarii pentru că nu sunt miliardari, săracii că n-au milioane, frescu că nu este iubit de popor, eu pentru că sunt șomer. Emilia Căldărușanu (studentă): Lucrez la negru când scap de facultate. Nu mai am note atât de bune ca anul trecut. M-am bucurat de victoria liberalilor, care au reușit să fie din nou în Convenție. Aștept revirimentul Opoziției, fără înțepături și pretenții din partea unora. Nae Belu (stenograf): Ce-ar mai putea fi la fel de uriaș ca Decembrie ‘89? Numai căderea lui Diescu, dar el e bine mersi și ne citează mereu din cartea lui, de parcă ar fi Biblia. In ultimele zile ale anului am asistat la ofensiva “revoluționarului” Iliescu, a omului de bine. Am văzut, nu fără uluire, cum dl Gabrielescu, președintele Comisiei de cercetare a evenimentelor din decembrie, îi spunea că este un mare politician, că partidul său îl va susține și în viitor. Codruț Marinescu (medic): Vreau o insulă pustie fără televiziune, fără ziare, fără prieteni cu care să mă prindă zorii disecând politica. Vreau normalul, adică la Cotroceni să fie în poartă garda regală, iar în Guvern, Opoziția. Verdeț, Iliescu, Năstase, Văcaru... la naftalină. Carmen Dumitrescu Angajăm mecanic auto cu experiență și contabili. Relații la telefon 312.07.99 sau 637.33.32 sau la sediul redacției din Calea Plevnei nr. 114, sector 1, București. Fiindcă și-au falsificat licențele ____________________________________________________________________________________________ Trei firme nu mai au voie să exporte Nici n-a început bine anul și Ministerul Comerțului anunță că a suspendat licența de export a trei firme. Având în vedere abaterile grave săvârșite în legătură cu modul de utilizare a licențelor de export animale vii, precum și a certificatelor tip Uniunea Europeană, respectiv falsificarea acestora și utilizarea falsurilor respective, așa cum rezultă și din Adresa nr. 77837/1994 a Gărzii Financiare, prin Ordinul nr. 56/30.XII.1994 al ministrului Comerțului, se suspendă dreptul de a afectua operațiuni de comerț exterior pe o perioadă de zece ani pentru următorii operatori economici: 1. SC Santa Elena Commerce Company SRL, str. Oteteleșanu nr.1, bloc T2, etaj 1, ap.8, București, sector 2, cod Sicomex 70134; 2. SC Porto Franco SRL, bdul Dacia nr.85, etaj 5, ap.9, București, cod Sicomex 38431; 3. SC Senior GR SRL, str. Saturn nr.32, Galați, cod Sicomex 6566. (Rep.) Arestarea necunoscutului care a furat secretele Pentagonului Informaticianul pirat este un adolescent de 16 ani din Anglia Poliția britanică a arestat un tânăr de 16 ani, suspectat de a avea acces la ordinatoarele Pentagonului și în special la comunicările dintre agenții americani în legătură cu Coreea de Nord, în timpul crizei nucleare americano-nord-coreene - scria marți cotidianul britanic “The Independent”, reluat de agenția France Presse. Pentagonul a recunoscut vara trecută că necunoscuți au reușit să se introducă în ultimele șapte luni, datorită rețelei informatice internaționale Internet, în băncile de date ale Pentagonului. Tânărul a reușit să altereze, să șteargă și chiar să fure informații. Potrivit cotidianului citat, el a avut acces în special la băncile de date privind cercetările asupra armelor balistice, proiectelor aeronautice, echipamentului și dosarelor personale. El redifuza informațiile furate pe Internet, o rețea de 2,2 milioane ordinatoare care lega universități, societăți și agenții guvernamentale, care are peste 20 de milioane de utilizatori în întreaga lume. Rețeaua Minnet a Ministerului american al Apărării este conectat la Internet. Autoritățile au reușit să-l depisteze deoarece a rămas branșat o noapte întreagă la un ordinator al Pentagonului, adaugă “The Independent”. (ARPress) Eugen Rădulescu, directorul Direcției de Politică Monetară a BNR, consideră că din ianuarie 1995 dolarul va scădea pe piața neagră și la casele de schimb valutar. “Cursul va scădea categoric. Cine mai are dolari să-i vândă acum”, a declarat Eugen Rădulescu. Cursul dolarului pe piața neagră se situează la un nivel de 2100-2150 lei pentru un dolar, iar la casele de schimb la 2070-2080 lei pentru un dolar. Creșterea dolarului pe aceste piețe, în luna decembrie, cu aproximativ 300 lei față de piața valutară interbancară, s-a datorat importurilor de mărfuri pentru sărbătorile de iarnă, importatorii fiind dispuși să plătească un preț mai ridicat pentru dolari. (NEPress) Cu un spectaculos foc de artificii au întâmpinat locuitorii orașului Sydney venirea noului an. Foto: REUTERS I 4