Cotidianul, martie 1995 (Anul 5, nr. 49-75)

1995-03-01 / nr. 49

\ ■A La Chișinău J trei ostașii în termen au înghițit lame de ras si oiandrea Deunăzi, în secția traumatologie a Spitalului de urgență din Chișinău au fost internați trei ostași ai Armatei Naționale a Moldovei care au încercat să-și pună capăt zilelor. Doi dintre ei au mâncat lame de bărbierit fărâmițate, iar unul a înghițit candrea. Medicii au făcut totul pentru a le salva viața. Ofițerii și responsabilii de soarta ostașilor nu par a fi prea îngrijorați, majoritatea dintre ei fiind angajați din fosta armată sovietică, unde există o lege nescrisă, ca ceva normal, că pe timp de pace puteau să moară câteva procente din efectivul militar, în accidente, din cauza bătăilor etc. Cei trei ostași care au încercat să se sinucidă au fost deja externați, ni s-a răspuns de la Spitalul de urgență din Chișinău. (I. L.) Bref ----Corupți dar cinstiți . “Moțiunea primarilor” prin care 71 de parlamentari contestau demiterile operate de Guvern a fost o moțiune căzătoare ca toate celelalte. Dl Văcăroiu a susținut că ele se înscriu în sfânta luptă împotriva corupției. Pentru a fi crezut când recită aceste lozinci, premierul ar fi trebuit să ne dea un semn și nouă de corupția domniei sale în cazul “Petromin”. In noiembrie, dl Văcăroiu promitea că “în două-trei săptămâni” va da la iveală raportul complet asupra afacerilor navale în care pluteau “multe surprize”. De atunci, multă vreme a trecut și singura surpriză ar fi că ancheta însăși a pierit sub ape, iar navele care urmau să plece în colectiv au început să dispară la bucată. Revenind la afaceri mai uscate, cam ce fel de “anticorupție” reprezintă prezența dlui Hrebenciuc, funcționar public în felul său, în fruntea Consiliului de Administrație al societății care va construi autostrada București- Giurgiu? E clar că din cei 43 km ai autostrăzii cel puțin trei kilometri vor trece prin buzunarul dlui Hrebenciuc dotat cu mai multe benzi de circulație electorală. Din acest motiv, dl Văcăroiu figurează pe locul doi în topul persoanelor corupte, al treilea fiind ocupat chiar de dl Iliescu. Se vede că opinia publică a sesizat că nu-i suficient să-ți ții mâinile în propriile buzunare și să oferi alibiuri corupătorilor de minore apartamente ori de afaceri grase și majore ca să te declari “sărac și cinstit”. Ideea sună la fel de paradoxal ca pretenția unui proxenet care s-ar intitula moral întrucât nu bea și nu fumează. Luni seara, la “Chestiunea zilei” de la Tele 7abc s-a discutat despre altă idee prezidențială care a fost transformată în sentință de Curtea Supremă de Justiție, casele naționalizate, prin proces recâștigate și iarăși de stat luate. Partea oficială a fost reprezentată doar de dl Lucian Stângu de la Justiție, întrucât dl Vasile Manea Drăgulin, autorul recursurilor în anulare, a refuzat invitația, însă Manea ce-mi făcea? La telefon intervenea, cu dreapta legea o lega, și cu Stângu o tăia. întrebat dacă a fost inspirat de dl Iliescu, dl procuror general Manea a răspuns foarte drăgulin: “O, îmi pare rău, recursurile noastre erau de mult declarate. Dacă e vorba de drepturi de autor, dânsul ar trebui să ni le plătească nouă și nu alții, dânsului”. După cum se vede paternitatea anulării unor hotărîri judecătorești este incertă întrucât domnii Iliescu și Drăgulin au frecventat-o cam în aceeași perioadă. Astfel că, între dl președinte și dl procuror, nu se știe care-i proprietarul și care-i chiriașul acestui abuz. Dar uite-i că se înțeleg! Tia Șerbănescu O știre bună pentru norocoși, vor crește câștigurile la sistemele Loto-Pronosport (citiți pagina 5) Cartierul general al băncii Barings a fost asaltat de ziariști (Foto: Reuters) Banca Barings a fost falimentată de escrocheriile unui agent al său Agentul de bursă din Singapore care a provocat falimentul Băncii Barings, una dintre cele mai vechi și respectate bănci comerciale din lume, a fugit, ascunzându-se în Malaezia sau Thailanda. Agentul Nick Leeson, 28 de ani, a pierdut, datorită unor speculații bursiere greșite, o sumă-record, de circa un miliard de dolari. Peter Baring, președintele Băncii Barings, a declarat într-un interviu acordat marți ziarului “Financial Times” că suspectează o fraudă în spatele falimentului. El afirmă că Leeson ar fi conspirat cu un partener să obțină bani, distrugând banca. Potrivit presei din Singapore, Nick Leeson își pregătise din vreme “ieșirea din scenă”, iar la începutul săptămânii, înainte ca dezastrul să devină public, și-a părăsit biroul de la Barings, plecând brusc într-o “excursie” în Malaezia, împreună cu soția. Efectele escrocheriei sale au fost resimțite în întreaga lume. Lira sterlină a căzut mai mult decât a făcut-o atunci când Marea Britanie s-a retras din sistemul de finanțe al Comunității Europene. Dolarul american a coborît la cel mai jos nivel al său din ultimii doi ani, urmat de valutele italiană, spaniolă și norvegiană. Francul francez a ajuns aproape la cea mai mică valoare a sa din toate timpurile, comparativ cu marca germană. Aceasta din urmă este una dintre puținele valute care au beneficiat de haosul financiar, investitorii considerând-o, împreună cu francul elvețian, extrem de sigură. Marți, totuși, se pare că moneda americană a revenit la normal. Alte amănunte în pagina 5. Ciprian Dudău Tragedia Justiției românești. Magistrații vor să treacă în avocatură Dana Balint. Cu ocazia dezbaterilor parlamentare prilejuite de Proiectul de Lege a bugetului pe anul 1995, dl ministru al Justiției a arătat că, în condițiile unui buget de austeritate, nu poate fi de acord cu majorarea sumelor pentru Justiție. Care este părerea dvs. în legătură cu atitudinea dlui ministru Iosif Gavril Chiuzbaian? Nu considerați că prin menționarea salariilor magistraților la cote mici și prin neacordarea inamovibilității pe viață judecătorii sunt dependenți de Putere? Viorel Spânu, întrebarea este foarte amplă și cuprinde cel puțin două idei la care trebuie să mă refer. In ceea ce privește salarizarea magistraților, chestiunea trebuie privită într-un context mult mai larg. Trebuie să vă spun că eu nu am prins pe postul national de Televiziune nici primul reportaj și nici răspunsul dat de dl ministru al Justiției. Eu sunt unul dintre aceia care după 25 de ani de muncă în această instituție vreau să afirm și să fiu foarte bine înțeles că în ziua de astăzi este chiar deranjantă abordarea problemei salarizării de pe poziția că printr-o salarizare majorată a magistraților aceștia nu vor fi corupți. Eu cred că salarizarea trebuie să fie corespunzătoare autorității instituției în care lucrăm, ceea ce reprezintă instituția pentru statul român, poziția socială și economică, în cele din urmă, pe care trebuie s-o aibă magistratul, procuror sau judecător, și nicidecum nu trebuie să ne gândim că este nevoie să-i dăm acestei categorii de funcționari un salariu mai mare pentru ca să nu fie corupți. Salarizarea aceasta trebuie să reflecte răspunderile pe care le au magistrații în statul nostru și ceea ce fac ei pentru societate, în cele din urmă, noi, prin munca noastră, ne aducem contribuția la asanarea societății și ne asumăm niște răspunderi, atât în sala de judecată cât și în afara ei, atât în timpul cercetării unui caz deosebit cât și în afara biroului de anchetă. Salarizarea nu trebuie să pornească de la ideea că trebuie să dăm un ban magistratului pentru ca să nu fie corupt. Eu nu vreau să exagerez, dar profesia este profesie, ea presupune satisfacții dar presupune și niște riscuri. Trebuie să facem în așa fel încât aceste riscuri să fie minime. Trebuie să existe o protecție personală, dar și o protecție socială pentru magistrați. (continuare în pagina 5) a consemnat Dana Balint Interviu cu dl Viorel Spânu, prim-procuror al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București Șocul provocat de falimentul Băncii Comerciale Britanice Barings a fost resimțit de toate bursele, inclusiv de cea din Tokio. Agentul care a provocat dezastrul acesteia, pierzând aproape un miliard de dolari, a speculat eronat bazându-se tocmai pe indicele nipon Nykei. Dacă această greșeală a fost întâmplătoare sau bine plănuită, rămâne de aflat (Foto: Reuters) Azi sosește la Constanța un nou lot de autoturisme DAEWOO în portul Constanța Sud - Agigea urmează să sosească în cursul zilei de astăzi un nou transport de autoturisme DAEWOO CIELO, destinate pieței românești. Cele 650 de automobile construite de concernul sudcoreean DAEWOO se află la bordul navei “Tokio Highway”, al cărei agent este firma “Levant Shipping”. Autoturismele vor fi transportate, probabil, la Craiova, unde se vor pune in vânzare. (Teodora Vasiliu) < După zece luni de urmărire, a fost prins șeful Gărzii Civile din Spania Fostul șef al Gărzii Civile din Spania, Luis Roldán, dat în urmărire în urmă cu zece luni, pentru o serie de capete de acuzare, de la corupție la instigare la terorism, a fost arestat la sfârșitul săptămânii trecute, într-o țară din Orientul îndepărtat, se pare că Thailanda, fiind extrădat luni autorităților spaniole. Dispariția lui Roldan, în luna aprilie 1994, a cauzat demisia ministrului de Interne, Antoni Asuncion. Succesorul acestuia, Juan Alberto Bellodi, este așteptat să dea zilele acestea, informații complete despre circumstanțele fugii. Chiar și arestat, Luis Boldan amenință că va trage după el multe persoane importante din guvernul spaniol. Generalul Emile Manglano, șeful Serviciilor Secrete militare, a declarat anul trecut comisiei parlamentare de anchetă că Boldan posedă informații care ar putea compromite statul spaniol. Autoritățile îl acuză că a făcut avere din “comisioane” primite de la companiile care construiau noile cazărmi ale Gărzii Civile. De asemenea, este suspectat că ar fi sustras bani din fondurile secrete ale Ministerului de Interne. Potrivit unor surse, tot Boldan ar fi responsabil și de organizarea grupului terorist GAL, organizație despre care se spune că ar fi fost finanțată de guvernul spaniol, pentru a lupta împotriva separatiștilor basci ETA. Războiul dintre cele două grupări a provocat moartea a cel puțin 26 de persoane pe teritoriul Franței, la mijlocul anilor '80. (Ciprian Dudău) Stareța Veronica pretinde că a fost patru ore în Rai Cu prilejul slujbei aniversare a Prea Fericitului Părinte Patriarh Teoctist, în Biserica Episcopală Buzău au avut loc grave tulburări, un grup de femei întrerupând serviciul divin cu lozinci împotriva înalților ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române: “Jos Teoctist” sau “Jos Patriarhul comunist”. Episcopul Eparhiei Buzăului, PS Epifanie Norocel, s-a refugiat în altar, refuzând să mai continue slujba. Necunoscutele care au tulburat grav slujba din Biserica Episcopală Buzău s-au dovedit a fi... călugărițe de la mănăstirea Vladimirești, județul Galați. în perioada comunistă, “mănăstirea fecioarelor” din Vladimirești a fost desființată, iar maicile au fost izgonite. în 1990 lăcașul sfânt și-a recăpătat toate pământurile care îi aparținuseră, o contribuție deosebită în acest sens având-o generalul Ștefan Gușe: în semn de recunoștință, un grup de călugărițe, în frunte cu maica Veronica, stareța mănăstirii, au luat parte la funeraliile de la Spătaru ale generalului, au organizat slujbe de pomenire și parastase, chiar mama generalului Gușe a fost invitată de maicile din Vladimirești să-și petreacă ultimii ani la mănăstire... De curând, maica stareță Veronica a avut o viziune care i-a modificat total credința. “Călătoria în ceruri” - care a durat patru ore - i-a relevat toate “Adevărurile Dumnezeiești, nouă ceruri sau straturi și Orașul de Aur, unde se află Maica Domnului”. Biserica Ortodoxă Română a refuzat să admită aceste adevăruri - cu iz de erezie neoprotestantă sau penticostală - și să publice cartea cu vise. Acest refuz a dus la declanșarea unui război necruțător între cele 300 de călugărițe de la mănăstirea Vladimirești și PF Părinte Patriarh Teoctist, iar tulburările de la Buzău reprezintă doar un episod al acestui război. Eugen Duca v i Nigel Benn se simte vinovat de accidentul suferit de McClellan Ieri, în acest colț de pagină vă prezentam drama de la London Arena. Loviturile primite de la Nigel Benn l-au dus pe Gerald McClellan aproape de marginea gropii. Intervenția chirurgilor a fost salvatoare: McClellan a ieșit din comă, dar nu va mai putea urca niciodată în ring. Gerald a fost foarte aproape de a fi fost cel de-al 51-lea boxer care-și dă viața pentru “scrima” din ring. Imediat după ce a aflat rezultatul operației, Nigel Benn a declarat: “Nu știu dacă voi mai putea boxa vreodată. Numai gândul că eu aș fi fost ucigașul lui Gerald mă îngrozește. Știu că boxul nu este un sport pentru cei slabi, dar moartea unui om nu poate fi îndurată nici de cei mai tari campioni ai ringului”. Totuși, despărțirea lui Benn de ring nu va fi prea apropiată, contractul său cu celebrul Don King în obligă să boxeze până la sfârșitul anului. La cei 32 de ani ai săi, Nigel Benn se gândea deja la retragere, dar accidentul lui McClellan a lăsat “o urmă pe care o voi purta ca un blestem toată viața”. (Mihai Staub) o^enă, efine adetfone iei cele meii mici finepuni: cionofti en demzfti fuutfaicet fieaba pernei, etioi ^inefidieimidice, ^difcruz, cinetei (măteice), varn#, vanidiä ele manimi ci cceíeni BUCUREȘTI CALEA ȘERBAN VODĂ, nr. 220, sector 4 TELEFON: 623. 68. 90 FAX: 312. 19. 72