Cotidianul, aprilie 1995 (Anul 5, nr. 76-98)

1995-04-01 / nr. 76

I CATASTROFA AERIANA: 59 DE MORȚI , Ieri dimineață, ora 9.02, un avion de tip AIRBUS, A310-324 al Companiei TAROM, s-a prăbușit la două minute după decolare, lângă gara comunei Balotești. Este vorba de aeronava “Muntenia” (nu cea care a avut anul trecut “complicații” la Paris), ce urma să efectueze cursa de Bruxelles. Toți cei 49 pasageri și cei 10 membri ai echipajului au decedat instantaneu. Reporterii “Cotidianului” aflați la fața locului, la o oră după accident, au reușit cu ajutorul unui martor ocular să reconstituie “filmul” prăbușirii. Gabriel Bucătaru, 12 ani, ne-a declarat: “Eu sunt din Balotești și stăteam pe peronul gării, când am auzit o bubuitură. M-am uitat pe cer și am văzut avionul care ardea pe la mijloc, cum cade direct în bot. Imediat a mai fost o explozie mare”. Declarația, chiar dacă este a unui minor, arată, fără îndoială, că avionul era deja în flăcări înainte de impactul cu solul. De altfel, o autoritate a aeroportului Otopeni - care a ținut să rămână în anonimat - ne-a declarat că accidentul ar fi fost cauzat de “probleme de combustibil”. De asemenea, purtătorul de cuvânt al aeroportului susține, conform agenției UPI, că vremea nefavorabilă nu se știe dacă n-a jucat vreun rol în accident. Principalul martor este păzit de jandarmi, SRI și SPP Impactul cu solul s-a produs exact în fața “cabinei CFR Balotești”, la nici o sută de metri depărtare. Cantonierul de serviciu a văzut catastrofa “ca la teatru”. Imediat după ce autoritățile au înconjurat locul sinistrului, cabina CFR a fost pusă sub pază, un jandarm și trei civili în afara clădirii, precum și alți doi “civili” în interior. Ei interziceau accesul presei și îl împiedicau pe cantonier să țină legătura cu exteriorul. Ministrul Transporturilor a interzis orice declarație CFR-iștii din gara Balotești, militarii în termen, ofițerii MI, pompierii și în general tot ce însemna autoritate nu au dat nici o informație presei. Am aflat că embargoul a fost ordonat de către ministrul Transporturilor, dl Aurel Novac. La fața locului s-au mai deplasat - exceptând serviciile judiciare și Parchetul - o serie de specialiști din Ministerul Transporturilor, ai Aviației Civile. Primul ministru Nicolae Văcăroiu și șeful SRI, Virgil Măgureanu, au fost și ei prezenți pentru scurt timp la fața locului. La ora 12.00, directorul general al TAROM, dl Răcaru, împreună cu o comisie specială, au început reconstituirea programului de zbor. Obiectivul principal a fost găsirea cutiei negre. Rămășițele omenești și ale aeronavei se întind pe o suprafață de 30.000 mp La o oră după dezastru, forțele de Poliție înconjuraseră zona impactului pe o suprafață de 300 de metri lungime și 100 de metri lățime. Chiar și în afara cordonului, am putut găsi rămășițe ale corpului navei. In jurul unui crater adânc de patru metri se află cele mai multe părți de fuselaj. La 100 de metri de crater, în direcția dinspre care a venit avionul, s-au găsit cadavre mai puțin distruse decât cele aflate în alte zone ale accidentului și se presupune că acestea ar fi ale călătorilor aflați forierea din spate a avionului. Oricum, reconstituirea cadavrelor este imposibilă deoarece explozia a fost mult prea puternică. Amintim că aeronava tocmai decolase și avea rezervoarele pline. La trei ore după accident, cei prezenți puteau să constate că încă se mai simțea mirosul de carne arsă. Cele 30 de ambulanțe sosite la fața locului nu au putut ridica decât foarte puține resturi ale cadavrelor calcinate. (Poliția rutieră a creat un culoar de circulație liberă între Balotești și Spitalul de Urgență pentru transportul eventualilor supraviețuitori.) Nici o bucată de fuselaj nu era mai mare de un metru pătrat. Experți militari și ai aviației au constituit un cordon în zona dezastrului și apoi au “măturat” întreaga suprafață, colectând, în saci de plastic, fragmente din cadavre și din corpul aeronavei. Controlorul de trafic de la Otopeni a izbucnit în lacrimi când a văzut că avionul dispare de pe radar Decolarea aeronavei Airbus “Muntenia” s-a făcut normal, avionul luând rapid înălțime. în clipa în care a efectuat virajul spre stânga, deasupra pădurii Strejnic, se pare că în urma unei explozii avionul a căzut de la 1200 de metri. Controlorii de trafic nu au recepționat nici un “may-day” - mesajul clasic de ajutor. Cel care se ocupa în acel moment de dirijarea zborului a observat cum, pur și simplu, spotul de pe ecranul monitorului radarului dispare brusc, fără nici o explicație. Atunci s-a ridicat de la locul său și a strigat către colegi, plângând: “Nu-l mai am pe radar. A dispărut de pe ecran! ”. Tot personalul de la control trafic a fost supus, rapid, unui examen meafcal Pentru a exclude orice posibilitate de interpretare privind o eroare de dirijare, personalul tehnic al Departamentului Dirijare. Control Trafic a fost supus unui control medical amănunțit. Amintim că, în cazul catastrofelor aeriene, principalii factori care determină accidentele sunt: condițiile meteo, defecțiuni tehnice ale avionului sau ale aparatelor de dirijare, atentate teroriste, erori de pilotaj, erori de fabricație etc. Printre victime se află și consulul ambasadei Belgiei la București La bordul aparatului s-au aflat nouă pasageri români, trei americani, un olandez, doi spanioli, un thailandez și 32 belgieni, în afară de echipaj. Printre pasagerii străini se găseau dl Hap Emilio, fostul coordonator al Antenei Europene la București, împreună cu soția (de origine română) și fiica, trei funcționari ai USAID, dna Van Den Ameele, consulul Ambasadei Belgiei la București și dna Hobart, secretara ambasadorului Belgiei la București. Iată lista celor 49 de pasageri care și-au pierdut viața în catastrofa aeriană de lângă București, listă obținută din surse diplomatice occidentale de la București de către agenția ARPress: Borde, Chung Terry (USAID), Debaere, Dedree, Decauwer, Defoncker, Dieu, Duffaut, Dumitrașcu, Fouarge, Geets, Georgescu, Giurgiu, Gottlieb, Govaert, Hap Emilio (fostul coordonator al Antenei Europene), Hap Maricica, Hap Laura, Heyse, familia Hoyt (USAID), Jacobs, Hobart (secretara ambasadorului Belgiei), Kertkhof, Kerstens, Krajaisanjom (cu un copil), Louche, Mustățea, Mihăilescu, familia Minkovski, Nackaerts, Nootebaert, Popescu, Rousseaux, Staicu, Stephenson, Stepakovski, Thiran, Van Den Ameele (consulul ambasadei Belgiei), Van Ham, Van Hensden, Van Hoop, Van Loody, V rrd'xdî, Vergint, Verbrouge . Echipajul cursei RO 371 era format din zece persoane și anume: Botănoiu Die, 49 ani, comandantul aeronavei, Stoi Ionel, 44 ani, copilot, stewardesele, Pop Lucreția, Neagă Adriana, Bălănescu Viorica, Bucur Daria, Munteanu Carmen, Istodor Simona, Jurcovan Doina și stewardul Buză Constantin. O tânără stewardesă, încă elevă, ce urma să se îmbarce pentru prima oară pe o cursă externă, a pierdut avionul, spre norocul ei scăpând astfel cu viață. La locul dezastrului veniseră și rudele victimelor în jurul orei 12.00 și-au făcut apariția lângă gara Balotești primele unde ale celor dispăruți în accident. în clipa în care a văzut rămășițele aeronavei, tatăl lui Ionuț Staicu - elev, în vârstă de 17 ani, a izbucnit în lacrimi. Deznădăjduit, încerca să afle dacă, printr-o minune, fiul său supraviețuise. Impresionați de durerea lui, cei prezenți au încercat să-l încurajeze. La ora 15.00 apăruseră trei camioane ale forțelor speciale, precum și mașini de pompieri După dezastru, la câteva ore, a mai fost semnalat un incident, însă nu cunoaștem amănunte. Oricum, la ora 15.00, pe pista aeroportului și-au făcut apariția mașini de pompieri și trei camioane ale trupelor speciale antiteroriste. Surse din cadrul aeroportului credeau că este vorba de o alarmă privind un amplasament exploziv în aeroport. Din alte surse am aflat că se efectuau controale la aparatele ce urmau să plece în cursă, în urma speculațiilor privind existența unei bombe la bordul aeronavei “Muntenia”. Accident Airbus - o greșeală de construcție, întrebat de un reporter AR Press despre cauza ce ar fi putut genera prăbușirea aparatului Airbus 310, joi dimineața, în f ■rm- ee gretar.„... .ut rnie externă a companiei TAROM a declarat: “Sper ca măcar acum autoritățile române să tragă o concluzie apropiată cu realitatea. Nu cum au procedat după incidentul de la Paris, când un Airbus era să se prăbușească, în condiții, după mine asemănătoare cu cele de azi. Părerea mea este că în ambele cazuri este vorba de o greșeală de construcție. Dacă la Paris, pilotul, fiind la altitudine destul de mare, a putut redresa avionul, acum, când aparatul este în ascensiune, a fost imposibil. Un aparat care este în ridicare, care pierde controlul cu turnul de control, fiind la o distanță mică de el, luând în considerare orice vreme, este foarte puțin probabil să se prăbușească dintr-o eroare de pilotaj. De data asta, datele problemei ar trebui să dea de gândit celor care efectuează ancheta, mai mult decât după incidentul de la Paris. Asta și pentru cei care au murit nevinovați”. în 1995, compania aeriană Delta Airlines a anunțat că va schimba toate aparatele Airbus pe care le are în dotare cu avioane Boeing. Experții francezi sosesc la București pentru anchetă Agenția AR Press a transmis că Direcția generală a aviației chile franceze (DGAC) a anunțat că va trimite vineri la București patru experți, pentru a participa la ancheta declanșată de autoritățile române. Firma franceză Airbus Industrie, producătoarea aparatului, va expedia, de asemenea, o echipă de specialiști. Avionul făcea parte dintr-un lot de trei Airbusuri. Cincizeci de ambulanțe și circa zece mașini de pompieri au intervenit de urgență la locul accidentului. Reamintim că la 24 septembrie 1994, un A310 al TAROM-ului cu 182 persoane la bord, care fusese cât pe ce să se strivească în apropiere de Paris, a fost salvat în ultimul moment datorită prezenței de spirit a pilotului. PDSR și-a amânat sărbătorirea celor trei ani de la înființare ieri după-amiază, convocat în ședință extraordinară. Biroul Executiv Central al PDSR s-a întâlnit pentru a evalua implicațiile sociale și politice ale catastrofei de la Balotești. “Este imposibil de făcut o precizare, înainte de finalizarea anchetei - ne-a declarat dl Oliviu Gherman, președintele PDSR. Responsabilitatea nu revine unui singur partener, ci și firmei producătoare (AIRBUS - n.a.)”. “Este un accident extrem de dăunător, nu numai prin efectele directe ci și prin cele indirecte”, a precizat președintele Camerei Deputaților, Adrian Năstase, înainte de ședința Biroului Executiv Central PDSR va analiza posibilitatea și oportunitatea declarării unei zile de doliu național. Reamintim că, ieri, partidul de guvernământ trebuia să sărbătorească trei ani de la înființare, festivitatea de la Sala Polivalentă fiind contramandată, în ultimul moment. Ondine Gherguț, Dana Balint, Ioana Lupea, Lucian Gheorghiu, Cristian Răutu Am primit ieri, de la Biroul de presă al Majestății Sale Regele Mihai, următorul comunicat: “Majestatea Sa Regele Mihai a aflat cu adâncă durere de tragicul accident ce s-a petrecut în cursul dimineții de astăzi în apropierea aeroportului Otopeni și dorește să transmită sincere condoleanțe radelor și prietenilor apropiați ai pasagerilor și echipajului ce se aflau la bordul avionului”. Rămășițele omenești și ale aeronavei se întind pe o suprafață de 30.000 mp Majestatea Sa, Regele Mihai urmărește cu mare atenție îndelungata luptă susținută de Dumitru Iuga pentru o televiziune liberă de orice influență politică. Majestatea Sa își exprimă solidaritatea cu suferința pe care acest fruntaș sindicalist și-o asumă în numele principiilor fundamentale ale democrației. Poporul român ține la respectarea libertății sale și cere o televiziune a cărei independență îi va inspira încredere. De aceea, Majestatea Sa faceun apel solemn atât majorității cât și a opoziției, atât Guvernului cât și Parlamentului, pentru ca voința liber exprimată prin votul salariaților să fie respectată. Și unii și alții nu au decât de câștigat din ascultarea și înțelegerea mesajului pe care îl adresează Dumitru Iuga. Onoarea și reputația României sunt în joc. Biroul de presă al MS Regele Mihai Poarta din strada Pangrati a TVR a fost luată cu “asalt” de participanții la mitingul organizat de Alianța Civică și AFDPR * Mii de bucureșteni sunt solidari cu Dumitru Iuga Mii de bucureșteni au fost, ieri, solidari cu Dumitru Iuga, aflat în greva foamei de 30 de zile. Poarta din str. Pangrati a Televiziunii Române a fost, din nou, luată cu “asalt” într-un miting cât se poate de pașnic, organizat de Alianța Civică și AFDPR, în sprijinul acțiunii de sacrificiu a lui Dumitru Iuga. Cu toate acestea, Puterea a ordonat ca grilajul metalic să fie “întărit” cu trei rânduri de polițiști. Domnii Corneliu Coposu, Octavian Paler, Constantin Ticu Dumitrescu și alți lideri politici l-au vizitat pe dl Iuga și l-au asigurat de tot sprijinul lor. Au vorbit celor prezenți doamna Simina Mezincescu, domnii Gheorghe Ceaușescu, Ion Diaconescu, Adrian Popescu, Traian Orban și Claudiu Iordache. De asemenea, prezent la miting, dl Ion Rațiu ne-a declarat: “Pe 19 martie, când m-am întors din America, am aflat despre înrăutățirea gravă a stării sănătății dlui Iuga. A doua zi dimineață l-am vizitat la sediul Televiziunii. Domnia sa mi-a declarat că dacă nu se respectă votul salariaților exprimat la 25 iulie 1994 va ieși din greva foamei doar în coșciug. Am făcut apoi o interpelareapel, în care am cerut tuturor organelor în drept să rezolve de urgență și favorabil acest caz. Pe 24 martie l-am vizitat iarăși pe dl Iuga care mi-a spus: «Ori se va respecta votul oamenilor,ori voi ieși de aici între patru scânduri». Am venit la acest miting în semn de solidaritate cu Dumitru Iuga. Cred ca dacă domnia sa și-ar pierde viața, aceasta ar duce la consecințe dezastruoase asupra imaginii României”. (Cristian Răutu și Lucian Gheorghiu ) «A 10 august 1994: Airbusul liniilor aeriene coreene 300-600R s-a prăbușit in timpul aterizării pe insula sud-coreeană Cheju. Toate cele 160 de persoane aflate la bord au reușit sa se salveze. 30 iunie 1994: Airbusul A330 aflat în timpul testului de zbor s-a prăbușit pe aeroportul din Toulouse. Au murit șase membri ai echipajului. 26 aprilie 1994: Airbusul A300-600 al liniilor aeriene chineze s-a prăbușit pe aeroportul japonez din Nagoya, omorînd 264 de persoane. 23 martie 1994: Airbusul A310 al companiei ruse Aeroflot s-a prăbușit în Siberia, omorînd 75 de persoane. 15 septembrie 1993: Airbusul A320 al companiei Lufthansa aterizează forțat în Varșovia în timpul unei ploi torențiale, omorînd 2 persoane. 28 septembrie 1992: Airbusul A300 al liniilor aeriene pakistaneze s-a prăbușit lângă Kathmandu, în Nepal, omorînd 167 de persoane. 31 iulie 1992: Airbusul A310/300 al liniilor internaționale thailandeze aflat pe ruta Bangkok-Kathmandu s-a prăbușit la poalele Himalayei, la nord de Kathmandu, iar 113 persoane și-au pierdut viața. 20 ianuarie 1992: Airbusul A320 s-a prăbușit în Vosgii francezi, în timpul unui zbor intern pe ruta Lyon-Strasbourg, 87 de persoane pierzându-și viața.. 14 februarie 1990: Airbusul A320 al liniilor aeriene indiene s-a prăbușit în timpul aterizării la Bangalore a zborului dinspre Bombay, omorînd 90 dintre cele 146 de persoane. 3 iulie 1986: Airbusul A300 al liniilor aeriene iraniene a fost lovit deasupra Golfului de nava de război a SUA, Vincennes,care a confundat avionul cu unul de atac, omorînd astfel toate cele 290 de persoane. 26 iunie 1988. Un Airbus A320 s-a prăbușit în timpul unei demonstrații de zbor în timpul unui spectacol aerian de la Mulhouse-Habsheim la granița franco-elvețiană. ______ REUTERS Guvernul amenință greviștii de la METROREX că le va desface contractul de muncă De la primele ore ale dimineții de ieri, circa 3000 de salariați ai Metroului s-au așezat iar pe linii, în stațiile “Unirii” 1 și 2, hotărîți să-și continue greva până la soluționarea revendicărilor de către administrația “METROREX” și Guvern. Liderii de la Uniunea Sindicatelor Libere din Metrou (USLM) au ținut să sublinieze încă o dată că manifestația este spontană. Tot din surse apropiate USLM am aflat că la ora 6.30 s-a înregistrat un incident la stația “Semănătoarea”, unde, pretextându-se came tehnice, mecanicii de locomotive au vrut să pornească două trenuri. Intr-o atmosferă evident tensionată, oamenii îl așteptau pe dl director Octavian Udriște, care a participat la tratativele cu Executivul pentru aplanarea conflictului de muncă. Guvernul consideră greva drept “o acțiune ilegală prin care participanții la ea încalcă obligațiile ce le revin prin contractul individual de muncă”. în cazul continuării grevei, Guvernul îi atenționează că vor intra sub incidența măsurilor disciplinare prevăzute în art. 100 din Codul Muncii. Adică, desfacerea contractului de muncă și imputarea pagubelor suferite atât de METROREX cât și de societățile comerciale al căror proces de producție a fost perturbat. Roxana Mihalache și Alexandru Petria à Â ¥ \