Cotidianul, mai 1995 (Anul 5, nr. 99-124)

1995-05-02 / nr. 99

MS Regele Mihai I este invitat de onoare la ceremoniile de la Londra MS Regele Mihai I a acceptat invitația oficială transmisă prin canale diplomatice de către Guvernul Marii Britanii, de a participa la ceremoniile de la Londra din 6-8 mai, prilejuite de aniversarea victoriei Aliaților în cel de-al doilea război mondial. Guvernul Marii Britanii a transmis fostului suveran al României că dorește să acorde rolului jucat de Majestatea Sa în timpul celui de-al doilea război mondial o recunoaștere deosebită, motiv pentru care a fost invitat la cele mai importante evenimente din desfășurarea ceremoniei, a transmis Agenției ARPress Secretariatul Casei Regale de la Versoix, în afara manifestărilor oficiale, MS Regele Mihai I se va întâlni, conform tradiției, cu comunitatea română din Anglia, în cadrul unei recepții organizate de Asociația Româno-Britanică în ziua de sâmbătă, 6 mai. Agenda Majestății Sale mai cuprinde și unele întâlniri cu caracter privat. Programul oficial al ceremoniilor la care va participa și MS Regele Mihai I cuprinde recepția organizată sâmbătă 6 mai, la orele 18.00, de către membrii Parlamentului britanic și banchetul oferit de “Corporation of London” la Guildhall pentru șefii de state, șefii de guverne și invitații speciali, în prezența MS Regina Elisabeta, a Familiei Regale și a primului ministru britanic. Duminică 7 mai, Regele Mihai I va participa la evenimentul major al comemorărilor, serviciul religios “Thanksgiving”, în catedrala St. Paul’s din Londra, cu aceeași participare. Luni 8 mai, Majestatea Sa însoțit de MS Regina Ana și de ASR Principesa Margareta vor participa ca invitați de onoare la “Great Victory Evening Party”, organizat la Royal Hospital Chelsea. Bref Ghemuri Recomandarea 1201 stârnește în continuare pasiuni iar somația adresată guvernului de PL’93 de a o accepta nu numai că nu e în măsură să se stingă dar e inoportună și contradictorie. Pentru că articolul 11 prevăzând “drepturi speciale” și, implicit, autonomie etnică sfidează chiar doctrina liberală a PL’93 care susține autonomia locală pe principiile economiei de piață și ale competenței și nu prin calități apriorice precum naționalitatea locuitorilor unei zone. Tot despre discriminări au vorbit la Tele 7 abc senatorii PDSR Timofte și Văcaru vrând să lămurească problema: să se unească SRI și SIE sub controlul comisiei dlui Văcaru, ori ba o întrebare grea, la care nici dl Iliescu n-a știut să răspundă, așa că s-a amânat sine sie. De durere, ori poate de ce-și aducea aminte, dl Văcaru râdea întruna. Apoi, în week-end, s-a primit de la dl Sever Mureșan - mare om! mai dă-mi încă unul ca el și, până mâine seară, nu-mi mai trebuie mai mult, și-ți fac republică - vizita fostului președinte american George Bush. Acesta a declarat: “am convingerea că dl Iliescu își va duce țara către realizarea scopurilor majore pe care și le-a propus”. Asta e și temerea noastră în fine, a fost ca un semn. Poliția a dibuit numaidecât teroriștii care dădeau bombe telefonice în școli. John Doemu și John Doebis - ambii dintr-a opta - au fost capturați și dați la TV. Ministrul învățământului a hotărît exmatricularea lor din toate școlile, probabil pentru a fi sigur că micii delincvenți de azi vor deveni recidiviștii de mâine fără să mai piardă timpul învățând altceva. Ca să mai uite de teroriști și de Recomandarea 1201, cuplurile Năstase - Meleșcanu și Văcăroiu - Georgescu și-au oferit o înfrângere amicală la tenis în compania lui Bush, ambasadorul Alfred Moses și Sever Mureșan. Rezultatul a fost sever dar blând: Bush a făcut pe Năstase ghem, înfrângerea a fost considerată “o mare victorie diplomatică” (Meleșcanu) și “un câștig politic” (Năstase). Dl Mureșan a pus punctul chiar pe linia din fund: “în acest fel vom atrage mai mulți investitori”. Așa, da! Abia așteptăm să vedem fel de fel de investitori jucând tenis, în afara terenului nostru de joc, în Kazahstan, președintele fost prim-secretar a câștigat un referendum prin care și-a prelungit mandatul până la sfârșitul secolului. Cam puțin! Mai mare deranjul! Trebuia până la sfârșitul secolului următor, ce naiba! Tia Șerbănescu - ------------------------- " * **1 " " Pentru corecta informare a opiniei publice, publicăm în pagina 2 textul integral al Recomandării 1201 Vor intra în NATO cei care o doresc cu adevărat în sfârșit, un președinte al Statelor Unite, fie el și “fost”, vizitează România. George Bush a răspuns invitației, lansate de cunoscutul om de afaceri Sever Mureșan de a întreprinde o vizită particulară în România. Cel de al 41-lea președinte al SUA, însoțit de soția sa, dna Barbara Bush, a sosit în România fără a aduce un mesaj oficial din partea Casei Albe sau Congresului, însă, după cum declara domnia sa, mesajul pe care îl poartă este următorul: “Sunt convins că viața liberă și democratizarea sunt pilonii principali ai țărilor est și centraleuropene. Doresc să îi salut pe cei din lumea oamenilor de afaceri și din Guvern pentru pașii întreprinși spre reforme economice și democratice și aș vrea să discut despre însemnătatea continuării procesului de reforme de acest gen, despre necesitatea accelerării procesului de privatizare, de consolidare a instituțiilor democratice, care au luat ființă după 1989”. După susținerea unei conferințe la Palatul Parlamentului, dl George Bush, având drept coechipier pe dl Alfred Moses și apoi pe dl Sever Mureșan, a jucat câteva seturi de tenis împotriva cilor Adrian Năstase, Teodor Meleșcanu, Nicolae Văcăroiu și Florin Georgescu. Rezultatele partidelor nu au nici o importanță asupra relațiilor România - SUA... Dar, oricum, ele nu ar putea să îi supere pe americani. Cea mai importantă declarație a expreședintelui american a fost cea făcută în cadrul conferinței de la Palatul Parlamentului, când ul deputat Ion Rațiu l-a întrebat despre rezoluția adoptată în Camera Reprezentanților a Statelor Unite, în luna februarie, referitoare la extinderea către Est a Alianței Nord-Atlantice și în care România nu a fost menționată. Răspunsul lui George Bush a fost: “Așadar, despre extinderea NATO, în primul rând, trebuie să vă cer să nu fiți descurajați de nici un fel de comentariu, al nici unui membru individual al Congresului american, fie el republican sau democrat. Deși am mare respect pentru instituție, cred că președintele trebuie să determine obiectivele majore ale politicii externe de asemenea tip. Administrația nu a luat o hotărîre în acest sens. Știu că Vaclav Havel a menționat ieri țările Grupului de la Vișegrad, când a spus că Alianța Nord- Atlantică trebuie să fie clarificată în ceea ce privește noua sa misiune și cred că acesta este un punct foarte important. Trebuie să fie clar, ca președintele nostru să ia o hotărîre referitoare la extinderea NATO. Eu nu știu ce se va întâmpla, dar aș spune, pur și simplu, că, în această privință, dvs. nu trebuie să fiți deturnați de un membru individual al Congresului american sau de vreun comitet, pentru că această responsabilitate, conform Constituției noastre, revine Casei Albe și președintelui SUA. Și cred că președintele SUA recunoaște că este o chestiune dificilă. Eu știu, de asemenea, că el recunoaște importanța României, recunoaște ce s-a făcut aici, progresul care s-a făcut în România, reînnoirea clauzei națiunii celei mai favorizate este un semn clar al acestui fapt, plus alte chestiuni pe care ambasadorul Moses le face cunoscute Casei Albe, chestiuni asupra cărora putem lucra împreună”. De asemenea, dl Bush a afirmat că NATO este cel mai bun instrument pentru susținerea independenței noilor democrații din Europa de Răsărit. “Am spus-o și o repet. Rusia nu are drept de veto, nici nu trebuie să aibă. Rusia trebuie să înțeleagă că nu există nici un pericol pentru ea, ba chiar aș spune rușilor că este în interesul securității lor ca țările din Europa Răsăriteană și Centrală să facă parte dintr-un sistem defensiv ca NATO”, a spus dl George Bush _ . Cristian Rauțu CDR câștigă la Târgoviște Alegerile locale pentru funcția de primar al municipiului Tîrgoviște s-au încheiat cu victoria candidatului CDR dl Teodor Bâtă, care la ultimul tur de scrutin a obținut 7922 voturi (aprox. 57,12%) față de candidatul PSM Gr. Corvin, care a obținut 5829 (aprox. 42,88%). S-au prezentat la urne circa 14.000 de alegători (20% din totalul alegătorilor). Tudor Revolta de la Cleja depășește granițele țării O * 3 Sâmbătă 29 aprilie, în comuna Cleja, situată la 20 de kilometri sud de Bacău, a avut loc un eveniment de proporții cu consecințe politice importante. Conflictul interetnic de la Cleja a vizat direct controversata Recomandare 1201. Asociația Ceangăilor Maghiari a intenționat să țină la Cleja o adunare, în care să decidă aderarea acestei organizații la UDMR. întrunirea nu a mai avut loc, fiind împiedicată de împotrivirea localnicilor care sunt ceangăi, dar se consideră români. Microbuzul în care se aflau Eross Peter, președintele Asociației Ceangăilor din Moldova, senatorul Takacs Csaba, președintele executiv al UDMR, și deputatul UDMR Marko Arpad a fost întors din drum și scos în afara comunei. De asemenea, localnicii au dat foc cărților religioase și abecedarelor editate în limba maghiară aflate în microbuzul CV-01-AMR. Sâmbătă seară și în cursul zilei de duminică, toate posturile de radio și televiziune din Ungaria au informat despre conflictul din comuna Cleja. La “Kossuth Radio Budapest” s-a afirmat că a fost vorba despre “un incident împotriva ceangăilor maghiari din România”, iar “Radio Budapesta” a transmis că “extremiștii români au împiedicat organizarea unei consfătuiri a ceangăilor din Moldova”. Reporteri ai cotidianului “Monitorul”, aflați la fața locului, au prezentat pe larg derularea evenimentelor. Trupe de Poliție și oameni cu pancarte și topoare Precizăm că, în conformitate cu declarațiile lui Eross Peter, președintele Uniunii, la adunare urmau să participe Ceangăi din mai multe localități și urma să fie discutată intrarea Asociației în UDMR. Pentru a preîntâmpina eventualele incidente, prefectul județului Bacău, Dumitru Bontaș, i-a anunțat cu o zi înainte pe comandantul Inspectoratului Județean de Poliție Bacău, colonelul Dumitru Berbecea, și pe primarul Clejei, Ionel Demșa, asupra întrunirii ce urma să aibă loc. De altfel, acest eveniment a fost prezentat și în presa locală băcăuană. De dimineață, în comună erau sosiți cincizeci de polițiști, iar în jurul orei zece aveau să apară și 30 de jandarmi. Acestea sunt cifrele oficiale privind efectivele dislocate cu acest prilej. Interesant este faptul că toate oficialitățile, cu excepția prefectului, au declarat oficial că au aflat despre întrunirea Uniunii abia sâmbătă dimineață. Primarul Clejei a spus că întrunirea nu era autorizată. Pe la orele 9.30, sătenii au început să se adune, cu pancarte, săpăligi și topoare, în fața brutăriei, unde urma să aibă loc adunarea. Ei susțineau că se vor opune maghiarizării forțate, că sunt români, chiar dacă vorbesc limba ceangăilor. Clădirea brutăriei a fost încuiată, iar ceangăii veniți special din alte localități pentru a intra în UDMR s-au îndreptat spre ieșirea din comună. Masele de ceangăi din Cleja, intonând cântece patriotice românești, au legitimat toate persoanele prezente la fața locului, inclusiv pe ziariști. Sătenii, agitând prin aer săpăligi și topoare, au blocat drumul și au oprit mașina comandantului Unității de Jandarmi Bacău, colonelul Nicolae Calancea. Din ce în ce mai mulți ceangăi furioși se adunau în fața brutăriei, proferând injurii la adresa UDMR, a maghiarimii și a ceangăilor care se declarau maghiari. Persoanele din microbuz au fost izgonite Un subofițer de Poliție a reușit să stăvilească dorința maselor de a răsturna microbuzul cu udemeriști. Demn de remarcat este faptul că udemeriștii au spus că li s-a defectat microbuzul și de aceea nu au cum să plece. (continuare în pagina 2) Dinu Lipatti se desfășoară la București Festivalul și Concursul Internațional de pian, manifestare ce poartă „numele marelui muzician român, în pagina 6 a ziarului vă invităm să citiți corespondența specială semnată de criticul muzical Dumitru Avakian, în aceste zile, sub semnul artei lui Bătrânii PSM-ului ezită între Verdeț și Iliescu Serbările populare organizate de PSM cu ocazia zilei de 1 mai au fost, de fapt, mici agape tovărășești, încercând să mențină flacăra mereu aprinsă, foștii activiști perpetuează sistemul comunist de confiscare a sărbătorilor, și astfel, la cinci ani de la Revoluție, ziua de 1 mai devine, din nou, proprietatea Partidului - Ziua celor care muncesc și nu gândesc, în Parcul Tineretului, încă de la ora 8.00, bravii PSM-iști, în majoritate “elefanți” nostalgici, și-au pus banderole roșii pe mâna stângă, firește, și au început să care mese pentru comitetele și comisiile mai numeroase decât participanții. La ora 10.00, la crosul tineretului, se aflau la linia de start în jur de 50 de pensionari. Ei și-au luat și nepoții cu ei în parc, la spălat pe creier, cu promisiunea că le va da Partidu’ crosuri, maratoane și desene pe asfalt, în timp ce micuții asudați de zor, tovarășii s-au retras conspirativ, la umbră, să tragă o politică garnisită cu bere. Este îmbucurător că bucureștenii nu se mai lasă păcăliți de festivismul de paradă, însă dacă ar ști ei ce se pregătesc PSM-iștii prin parcuri... Trăgând cu urechea la inepțiile debitate de fosile care lăsau să se înțeleagă că au fost “cineva” la vremea lor, m-am grăbit să vă anunț că, la viitoarele alegeri, bătrânii din Partid îl vor pe Verdeț, iar cei din eșalonul doi pe Iliescu. Au fost și câteva voci disidente, pro-Păunescu, însă au amuțit rapid într-o atmosferă caldă, tovărășească și cu iz de mititei. (Cristian Răuțu) Membri ai sectei AUM au fost antrenați de ofițeri ruși și Serviciile de elită ale armatei ruse au antrenat membri ai sectei Rum, se relatează într-o știre a agenției France Presse, în pregătirea acestora au fost incluse și exerciții de tir. Reamintim că secta Adevărul Suprem Aum este bănuită de a fi organizat atentatul cu gaz latin petrecut în luna martie, în metroul din Tokio, iar liderul sectei, gazul Shoko Asahara, a dispărut într-o ascunzătoare necunoscută, cu o zi înaintea atentatului. (C.I.P.) Acțiuni mafiote în fotbalul moldav . La sfârșitul săptămânii, trecute, organele Poliției și Parchetului din Iași l-au surprins într-un așa-zis flagrant pe conducătorul echipei Dacia Unirea Brăila, asupra căruia se aflau 20 de milioane de lei destinate “cumpărării” a patru jucători ieșeni. “Negocierile” au fost înregistrate pe reportofoane ascunse de către jucătorii în cauză, ceea ce denotă că inițiativa (scenariul) acestui flagrant a aparținut celor de la Poliției a Trifina, un al list ieșean, în locuința căruia urma să aibă loc “tranzacția”. Reținerea acestora este însă abuzivă: în primul rând, nu ne aflăm în fața unei infracțiuni de dare de mită, ci a unei tentative. Mai mult, această tentativă a fost chiar provocată de către conducătorii ieșeni consiliați probabil de adversarii direcți ai Brăilei, cei de la Selena Bacău. Meciul dintre Lynx și Dacia Unirea a fost câștigat de către gazde - deci obiectul tentativei de mituire nu s-a realizat - iar ceea ce este mai important este faptul că banii nu au fost înmânați celor vizați. Din această cauză este inexplicabilă atitudinea organelor de ordine, știind că în cazuri mult mai grave tâlhari și criminali sunt uneori cercetați în stare de libertate. Dacă tot au intrat în acest joc, sperăm ca organele de ancheta să cerceteze toate aspectele tenebroase ale acestei afaceri - care nu se limitează doar la așa-zisa tentativă de dare de mită și să nu facă jocul unor afaceriști mafioți din Iași și Bacău. Până în prezent s-au făcut. (Alte amănunte în pagina 3) Lucian Gheorghiu SLirniî» In zilele de 2 și 3 mai 1995 se desfășoară la București, sub auspiciile Congresului Autorităților Locale și Regionale din Europa ai Consiliului Europei, o conferință dedicată problemei celor 133 de primari demiși sau suspendați. Programul reuniunii de două zile se va încheia cu o dezbatere asupra pregătirii Raportului și Recomandării în această problemă, ce urmează să fie prezentate la reuniunea plenară a Congresului din 30 mai -1 iunie._______ Sperăm că Muster Va juca și anul acesta la Romanian Open Tenis, din care anul trecut austriacul s-a retras victorios în sferturi ca urmare ___________a unei... deshidratări acute. Foto: Reuters_____________ Visul lui Boris Becker de a câștiga primul său titlu la Monte Carlo a fost spulberat de Thomas Muster, cel care cu 24 de ore înainte de finală fusese internat din cauza unei acute deshidratări. “Nu știu cum am reușit să câștig această finală. Mulțumesc în primul rând medicilor care m-au repus pe picioare după o noapte de tratament”, declara austriacul “de fier” după triumful din finală: Thomas Muster - Boris Becker 4-6, 6-4, 7-6 (8-6), 6-0!