Cotidianul, iunie 1995 (Anul 5, nr. 125-150)

1995-06-01 / nr. 125

4 V • Ieri dimineață, UDMR- ul a primit “cadou” din Austria un dispozitivbombă jucărie. Acesta era montat într-un volum de Moliere scobit în interior și prevăzut cu toate angrenajele unei bombe adevărate O dansatoare a produs panică printre clienții permanenți ai localului de strip-tease “Papaya” (pagina 3) Virgil Măgureanu a declarat ieri ziariștilor că acuzațiile la adresa președintelui Iliescu privind apartenența la KGB sunt false și... au aceeași valoare ca acuzațiile privitoare la propria-i persoană. O senzațională mărturie primită din Danemarca: Laviniu M. Drăghici, pictor grafician, l-a întâlnit la Snagov pe actualul președinte în condiții speciale... Ion Iliescu a fost văzut în 1969 în uniformă sovietică Publicăm un fragment din scrisoarea care ne-a fost adresată de pictoril Laviniu M. Drăghici, stabilit din 1988 în Danemarca. Textul integral al cutremurătoarei mărturii îl puteți citi în numărul 6/1995 al revistei “Românul Liber”. Stimată redacție. Atât prin intermediul presei cât și al radioului am putut afla despre declanșarea procedurilor de anchetă privind materialele publicate ce incriminează pe președintele României, Ion Iliescu, privind aspecte din trecutul său, cu consecințe prezente. Constatând graba și agresivitatea autorităților în detrimentul libertății de expresie privind dezvăluirea unor adevăruri, fie și incomode pentru persoanele incriminate, prin intermediul dvs. vreau să fac cunoscut următoarele: în vara anului 1969 am fost invitat de fiul unui demnitar la vila sa de la Snagov pentru a ne petrece sfârșitul săptămânii, persoană care la începutul cunoștinței noastre ce a avut loc la patinoarul Floreasca, s-a recomandat ca nume Alexandru Răduică. Am aflat ulterior la scurtă vreme după cunoștința noastră că tatăl respectivei persoane nu este inginer rachetist precum la început îl recomandase fiul, dar fiind cert generalul Răduică, vicepreședinte al Consiliului Securității Statului. Dacă viața mea și a familiei mele nu ar fi fost profund marcată de această cunoștință nefericită, adăugată și altora suferite în decursul anilor cauzate de aceste persoane, Răduică, tată și fiu, cât și de omorîrea mamei mele în septembrie 1992 sub domnia aceleiași securități în slujba președintelui Ion Iliescu, sunt convins că nu v-aș fi scris aceste rânduri. Fără a putea afirma apartenența lui Ion Iliescu la structurile cărora totuși le-a rămas credincios, mărturie fiind modul cum a pus mâna pe putere cât și modul cum conduce țara, împotriva voinței neamului românesc dar cu ajutorul camarilei securisto-comuniste, subsemnatul depun mărturie prin prezența asupra următorului aspect: aflându-mă la vila respectivului general Răduică, vilă situată pe malul lacului Snagov unde veneau de asemenea și generalul Stănescu, cât și generalul Doicaru și generalul Stoica, conducătorii DSS, la acea dată, am putut vedea pe președintele Ion Iliescu care a sosit la un moment dat fiind adus de o mașină Jaguar de culoare neagră, condusă de un șofer. Ion Iliescu a ridicat de la vila respectivă o cutie voluminoasă de carton, cutie pe care stătea scris tov. Iliescu Ion nu țin minte figura respectivului Ion Iliescu, dar rețin statura scundă a personajului ce era extrem de nervos și a adresat cuvinte jignitoare șoferului, cât și faptul că respectiva persoană era îmbrăcat cu un pantalon de tip militar cu vipușcă roșie lată, cămașă albă cu mânecă scurtă fără cravată, iar culoarea pantalonului nu era a uniformei militare române, fapt confirmat și de cascheta de la uniformă ce era în interiorul mașinii, caschetă cu calotă mare de tip sovietic; - o dată cu plecarea respectivei mașini și a personajului descris am putut afla de la Sandu Răduică, fără a comenta scena, că personajul este “șeful suprem UTC cu treburi și la ruși”; - nu cred că respectiva persoană venea sau pleca la un bal mascat, aceasta privind îmbrăcămintea respectivă, dar cred cert, fără a intra deocamdată în detaliu, că odată ajuns președinte, Ion Iliescu are în vedere și eventuala dispariție preventivă a unor persoane ce ar putea deconspira cu mărturii date sau întâmplări privind trecutul său.(...) Agendele lui Ceaușescu au ajuns la Comisie După ce au fost ținute “la secret” de consilierul prezidențial Vasile Ionel Consilierul prezidențial, general de armată Vasile Ionel, a predat ieri de dimineață Comisiei de cercetare a evenimentelor din decembrie 1989 plicul cu obiectele familiei Ceaușescu. Acesta îi fusese dat de generalul Victor Stănculescu, cu recomandarea de a-l păstra. Și l-a păstrat, iată, cinci ani, fără să sufle un cuvânt despre el, și poate că l-ar fi lăsat prin testament urmașilor dacă membrii Comisiei “Decembrie ‘89” nu i l-ar fi solicitat în mod imperativ. Plicul conține patru legături de chei, o cheie specială tip seif și ... 52 de dolari. Valentin Gabrielescu, președintele comisiei, susține că plicul a fost desigilat ieri, în fața domniei sale. Agendele și cele șapte cecuri se află, conform unor informații ale senatorului Sergiu Nicolaescu, la Ministerul Justiției, mai precis la comisia însărcinată cu descoperirea conturilor familiei Ceaușescu, înființată în 1990. Una dintre agende - care conțin în principal nume și numere de telefon - avea între file, potrivit depozițiilor martorilor Paise și Nistor, o foaie de plastic colorat. Valentin Gabrielescu speră ca agendele să-l conducă pe urma celebrelor danturi ale familiei Ceaușescu. (I.L., C.Z.) Bref Servieta Emisiunea “Actualități” de marți seara și-a dublat spațiul pentru a prezenta pe larg reacțiile din Parlament față de Congresul UDMR. Istoriile arogante ale lui László Tőkés, Borbély Ernő ori ale unor invitați de peste hotare au declanșat o campanie care, difuzată într-o stare de urgență, a indus - în mod fals - ideea de pericol iminent pentru integritatea României. Dar unitatea României nu atârnă de fantasmagoriile lui Borbély Ernő al cărui “stat în stat” nu e decât un stat în cap. Nu era mai convingător ca, sancționând ilegalitățile, să lăsăm să vorbească justiția și nu mânia? Această vehemență în salturi trădează absența unei politici naționale coerente și înlocuirea ei prin accese de care maghiarii s-au servit mereu pentru a trece drept victime. Probabil însă că dl Iliescu s-a simțit atât de vexat de atacul lui László Tőkés încât, cum se zice, s-a pus la mintea lui și a ordonat represalii naționale. Astfel că împotriva muștelor țețe din UDMR nu s-a plesnit cu legea ci s-a tras cu tunul. Iar din cauza bubuielilor nici nu s-a mai auzit că se scumpește energia electrică și energia termică. Că lumea e la capătul răbdării și că guvernul e amenințat de grevă generală. în fine, tot mafți, la “Comisia Decembrie ‘89” a fost audiat Marian Rusu, ultimul purtător al servietei cu care Ceaușescu intenționa să plece în China unde obținuse azil politic. Acesta a zis că servieta conținea șapte carnete de CEC pe care le-a depus imediat la o unitate militară. Logic, în primul rând pentru că șapte carnete de CEC nu încap în nimic altceva decât într-o servietă. Apoi, pentru că primul lucru la care se gândește cineva când dă să fugă din țară sunt carnetele de CEC. E știut că un carnet CEC te face om în orice țară și mai ales în China. Corespunzător, șapte carnete te fac chinez de-a binelea. Ar mai fi fost și o agendă dar generalul Victoraș Atanasei Stănculescu nu-și mai amintește nimic, fiindcă, tot uitând ba una, ba alta, s-a îmbogățit. De- ai carte, ai parte. Ai agendă, ești chiar părtaș. A reieșit că mai existau niște chei pe care generalul Vasile Ionel abia așteaptă de cinci ani să le depună la Comisie. După cum merg lucrurile, trebuie să fie cheile de la vreun garaj al vreunui nepot. Sau Cheile Bicazului. Ori poate că sunt cheile de la carnetele de CEC încât, având în vedere momentul și dl Iliescu la KGB și grevă generală vai de capul ungurilor ________Tia Șerbănescu i Fane Spoitoru terorizează IML-ul Ion Titișor, zis Fane Spoitoru, a făcut ce-a făcut și i-a înspăimântat și pe cei de la IML. Pentru a-și susține cererea de revocare a măsurii de arestare preventivă, el trebuie să facă dovada unei sănătăți șubrede. Zilele acestea s-a prezentat la Institutul Medico-Legal “Mina Minovici”. Aici se opresc informațiile la care a avut acces presa, fiindcă orice discuție avându-l ca subiect pe Ion Titișor a devenit “tabu”, printr-un ordin dat de directorul acestei instituții, prof. dr. Vladimir Beliș. Astfel, doamna de la ghișeul Informații a tinut să-i atragă atenția (telefonic) dnei dr. Constanța Naneș, cu care am dorit să luăm legătura, că nu are voie să dialogheze cu reprezentanții presei “fără acordul Profesorului” (!?!). Fiindcă dl prof. dr. V. Beliș lipsea din Institut, ne-am adresat dlui dr. Ștefan Vodă, care fusese împuternicit să dialogheze cu ziariștii, în absența dlui director; în această calitate, domnia sa ne-a declarat că nu cunoaște și nici nu vrea să cunoască vreun amănunt legat de sănătatea lui Fane Spoitoru. La întrebările noastre legate de eventuala prezență a lui Fane Spoitoru în fața Comisiei de Specialitate din cadrul IMS, răspunsurile au fost invariabil aceleași: “Nu știu nimic și nici nu mă interesează”. Dna dr. Constanța Naneș a avut bunăvoința să ne ajute cât de cât, confirmându-ne supozițiile: “Atâta timp cât nu am acordul dlui prof.dr. Beliș, nu pot să vă spun nimic”. Este ciudată această tăcere care învăluie SMS-ul atunci când este vorba de Fane Spoitoru. Până și despre “boala” lui Nicu Ceaușescu s-a mai putut afla câte ceva. Iată că boala de care suferă Fane Spoitoru este “top secret”. Tragem speranța ca măcar completul de judecată, în fața căruia se va înfățișa joi 1 iunie, să fie în cunoștință de cauză. (Dana Balint) — Este adevărat că încă din tinerețe ați fost recrutat de o putere străină? — Nu este adevărat, pentru că eu n-am avut tinerețe și de recrutat... i-am recrutat eu pe ei! t w în timp ce comunitatea internațională mai caută încă o soluție la conflictul din Bosnia, încercând să împace mâna forte a NATO cu suspiciunile rușilor, orașul Sarajevo și enclava musulmană Gorajde au fost ieri intens bombardate de către sârbii bosniaci. în preajma capitalei, zona cea mai grav afectată a fost Debelo Brdo, o colină care domină orașul. La Gorajde, cândva “zonă de protecție” a FORPROMU, sârbii au capturat avanposturile “căștilor albastre” unul după altul. Aceștia din urmă nu mai dețin decât o singură poziție întărită în regiune. (C.I.P.)/ Foto:Heuters Ziarul “Cotidianul” angajează tehnoredactori și operatori calculator. Relații la telefoanele: 637.33.32 și 638.52.91 “Maiorul Rusu a mințit Comisia” Senatorul PNȚCD Șerban Săndulescu, membru al Comisiei de cercetare a evenimentelor din decembrie ‘89, l-a invitat ieri la Senat pe Ioan Olteanu, dealer-ul pentru România al firmei care produce elicoptere “Robinson”. Acesta a confirmat, într-o conferință de presă, varianta erorii de pilotaj în ceea ce privește accidentul lui Vasile Malutan, care pilota un aparat “Robinson”. Senatorul Săndulescu a profitat de prilej pentru a face unele aprecieri referitoare la ultimele audieri ale comisiei. Senatorul PNȚCD crede că maiorul Marian Rusu a mințit. El nu a vorbit comisiei despre o serie de fapte semnificative, ca de exemplu, despre presupusa emigrare a lui Ceaușescu în China unde, susține senatorul Săndulescu, ar fi primit azil politic în dimineața zilei de 22 decembrie, în geanta tip “diplomat” pe care Ceaușescu a dat-o aghiotantului său se aflau, presupune din nou Șerban Săndulescu, documente incriminatorii privind persoanele implicate în lovitura de stat din decembrie. Senatorul PNȚCD, remarcând că și alte mărturii au fost false, consideră că toți cei implicați în evenimentele din decembrie s-au pus de acord în timpul anchetei Procuraturii și că însăși Procuratura s-a ocupat de acest lucru. Ioana Lupea începând de mâine, 45.000 de mineri vor înceta lucrul în Ordinul nr. 1547 din 29 mai, ministrul Industriilor, dl Dumitru Popescu, afirmă că lucrătorii din cadrul sistemului energetic național nu pot intra în grevă. Declarația domniei sale este bazată pe articolul 45, paragraful Salin, care stipulează că “nu pot declara grevă... salariații din unitățile sistemului național energetic...care, prin oprire prezintă pericol de explozie, precum și cei din unitățile care execută producție pentru nevoile de apărare a țării”. Dar aceeași lege, în același articol, paragraful 4, consfințește că “greva este permisă cu condiția ca organizatorii să asigure serviciile esențiale, dar nu mai puțin de 1/3 din activitatea normală”. Și tot în aceeași lege, la articolul 48 scrie că “participarea salariaților la grevă înlătură răspunderea lor materială, contravențională, civilă sau penală, după caz, dacă faptele săvârșite în timpul grevei atrag această răspundere”. Acest ultim articol de lege citat este folosit de către liderii celor trei confederații sindicale din RENEL împotriva amenințărilor pe care dl ministru Popescu le-a lansat în conferința de presă de luni: “Cine va produce pagube le va plăti”. “Prelucrări” și presiuni asupra greviștilor Mărirea tarifului pentru un kilowatt nu are legătură cu cererile salariale ale “reneliștilor”. Dovada constă în faptul că acest tarif a fost majorat fără ca negocierile pentru fondul de salarii pe acest an (798 miliarde lei) să înceapă. Totuși, aceste pretenții salariale au fost invocate ca fiind motivul creșterii preturilor la energia electrică. Ministerul Industriilor amenință cu desfacerea contractelor de muncă și sancțiuni în cazul în care lucrătorii nu se vor prezenta la posturi pe 2 iunie a.c. Pe lângă aceasta, în filialele RENEL din țară au apărut sau vor apărea afișe care cuprind fragmente din Legea nr. 15. Conform declarațiilor liderilor sindicali, acesta este un adevăr spus pe jumătate, modalitate prin care se încearcă manipularea greviștilor: “N-a fost pus la dispoziție întregul text de lege, iar prin discuțiile purtate se încearcă intimidarea salariaților”, (continuare în pagina 3) Robert Schira Luni: Grevă la SNCFR O nouă grevă de avertisment va afecta transportul pe calea ferată luni, 5 iunie 1995. Reuniți de această dată într-o Convenție Națională a Federațiilor Sindicale din SNCFR, salariații căilor ferate vor intra în grevă între orele 07.00 și 09.00. După ce au fost tratați, ca de obicei, cu indiferentă de administrație, salariații au recurs la Direcția Generală a Muncii și Protecției Sociale pentru conciliere. Aceasta a avut loc la data de 15 mai, dar toate revendicările au rămas în divergență. Ceferiștii acuză necorelarea veniturilor salariale ale angajaților SNCFR cu majorările de prețuri din economie, necorelarea tarifelor de la calea ferată cu costurile reale și inițierea unei acțiuni de disponibilizare lipsită de o fundamentare corespunzătoare. De altfel, chiar ieri, 31 mai, alți 5000 de salariați au fost anunțați (!) că de la 1 iunie nu mai lucrează la SNCFR. Fără consultarea sindicatelor, fără respectarea contractului colectiv de muncă, fără protecție socială... Cum administrația nu a dat nici un semn că ar fi interesată de soluționarea conflictului de muncă declanșat cu o lună în urmă, există toate șansele ca luni trenurile să nu circule. Cu doi ani în urmă, mecanicii de locomotivă (Federația Sindicatelor Libere și Independente a Mecanicilor de Locomotivă) au declanșat o grevă care a paralizat transportul pe calea ferată. Cu un an în urmă, sindicatele din cadrul SNCFR au încercat să se alieze în vederea unei alte greve, dar conflictul a fost stins de o Hotărîre de Guvern care a fost mai mult sau mai puțin respectată. în 1995, sindicatele ceferiștilor declanșează un nou conflict de muncă. Dacă în termen de 48 de ore de la greva de avertisment, conform Legii nr. 15, sindicatele au dreptul să declanșeze greva generală. (Alexandra Fusoi) La sărbătoarea împărătească a înălțării Domnului la cer, se cinstesc toți eroii neamului nostru, care s-au jertfit pretutindeni, de-a lungul istoriei, pentru apărarea gliei străbune și unitate națională, pentru credință, libertate, dreptate și adevăr. Slujbe de pomenire vor avea loc în toate bisericile și mănăstirile din Patriarhia Română, iar după Sfânta Liturghie se vor rândui procesiuni la cimitire, la monumentele și troițele închinate cinstirii lor. în București, pomenirile martirilor eroi vor avea loc după Sfânta Liturghie, începând cu orele 12.30, la Cimitirul Eroilor Revoluției, Monumentul Eroului Necunoscut, Piața Universității, Biserica Krezulescu, Piața Romană, Televiziune, precum și la toate cimitirele, Biroul de Presă și Comunicații al Patriarhiei Române i