Cotidianul, iulie 1995 (Anul 5, nr. 151-176)

1995-07-01 / nr. 151

í Istoria lui Michael a costat un miliard de dolari Ultimii doi ani au fost, probabil, cei mai groaznici din viața lui Michael Jackson. Jackson este un fel de Dorian Gray un star care, la 36 de ani, are 24 de ani de carieră. “Preferatul fanilor de pretutindeni”, scrie Elizabeth Taylor pe coperta noului său dublu album - “HIStory”, care cuprinde melodii în premieră, dar și 15 hit-uri de pe ultimele sale trei albume.Oare celor de la “Sony” le-a fost teamă că talentul lui Michael e pe ducă și au vrut,să se asigure că albumul se va vinde măcar pentru vechile lui succese? Jackson este un mit al muzicii pop. Un copil minune, în 1969, la vârsta de 11 ani, Michael a avut primul succes alături de “Jackson 5”; în orice caz, ultimii 20 de ani și i-a petrecut cultivând muzicieni: Quincey Jones, Stevie Wonder sau Slash (chitaristul de la “Guns N’ Roses”, cu care a colaborat la albumele sale. Pe “HIStory” apar numele lui Janiffe Jackson, Boyz II Men și R. Kelly. Clipurile pentru tv au costat o avere, ca de obicei. Adică mai mult decât un film de lung metraj. Până acum vânzările merg bine iar firma “Sony”, cea care a investit un miliard de dolari în această nouă producție a lui Jackson, nu are de ce regreta. Cel puțin deocamdată, în rest, Michael e, ca de obicei, un Peter Pan al zilelor noastre, cu același “look” androgin. Homosexual sau soț model? A abuzat întra-adevăr de acel copil? Este un bărbat normal? Căsătoria cu Lisa Marie Presley este doar pentru ochii lumii? într-un recent interviu, Lisa a răspuns reporterului că are o viață sexuală normală alături de soțul ei. în luna mai, ei au sărbătorit un an de la căsătorie. Cum e Michael omul, nu statul...? Mister! “De câtva timp mă tot gândesc dacă e cazul sau nu să reacționez la toate zvonurile acestea scandaloase despre mine”, mărturisea Jackson în 1984. Au trecut 11 ani de atunci și el continuă, probabil, să-și pună aceeași întrebare. (M.D.) Federația Română de Fotbal modifică sistemul competițional Federația Română de Fotbal a luat hotărîrea de a modifica sistemul competițional începând din ediția 1996- 1997. Chiar dacă i-am criticat și îi vom mai critica și de acum încolo (suntem siguri că va mai fi nevoie), nu putem decât să salutăm hotărîrile luate ieri dimineață de către Comitetului Executiv. Sfârșitul anului 1995-1996 va însemna și trecerea la noul sistem competițional, retrogradează din Divizia Națională ultimele patru echipe și promovează formațiile clasate pe primul loc în cele două serii ale Diviziei A; promovează în Divizia A numai formațiile câștigătoare ale celor patru serii din Divizia B și rămân în eșalonul secund doar echipele clasate pe locurile 2-7; retrogradează din Divizia A formațiile clasate pe locurile 8-18 în cele două serii ale Diviziei A; rămân în Divizia B 16 echipe clasate pe locurile 2-5 în cele patru serii ale Diviziei B, plus cele mai bine două clasate pe locurile 6 din cele patru serii de B etc. Din sezonul 1996-1997 primele eșaloane ale fotbalului românesc vor fi organizate astfel: Divizia Națională va avea 16 echipe (promovează și retrogradează anual câte patru echipe), Divizia A - o singură serie a 20 de echipe, Divizia B - două serii a 20 de echipe, Divizia C1 - patru serii a câte 16 echipe și Divizia C2 - 42 de serii. Cu prilejul Zilei Internaționale a Ziaristului Sportiv (2 iulie), Asociația Presei din România a organizat la Sala Cercului Militar simpozionul “Sportul și presa sportivă”. Au răspuns invitației nume de rezonanță ale sportului și ziaristicii sportive, printre care Lia Manoliu, Nicolae Postolache, Romeo Vilara, Alin Savu, Paul Slăvescu (Canada), Mircea Tudoran (Germania) și alții. Cu această ocazie, APS a înmânat și diplome unor gazetari de renume și unor ziare care “și-au adus o contribuție deosebită la dezvoltarea presei sportive”. Printre premiați s-au aflat, cu mândrie o spunem, ziarul COTIDIANUL, precum și corespondentul său din Germania, Mircea Tudoran. (Alexandru Traduc) A murit Lana Turner Actrița americană Lana Turner a murit joi, la vârsta de 75 de ani. Ea a fost femeia fatală din filmul “Poștașul sună întotdeauna de două ori” și a rămas unul dintre simbolurile hollywoodiene. Fiica unui miner din Idaho, Lana Turner, venită să locuiască cu mama sa la Los Angeles, a fost remarcată de un ziarist într-un magazin de cosmetice. Primul ei rol a fost în “Ei nu vor uita”, de Mervin Le Roy, care dezvăluia o adolescentă cu forme unduioase și privire provocatoare. Apoi a turnat cu Gary Cooper “Aventurile lui Marco Polo”. Puțin după aceasta, a semnat un contract pe termen lung cu MGM. Cu ochii negri și părul blond, în ciuda talentului de actriță, Lana Turner a devenit repede una din frumusețile hollywoodiene. A mai jucat în “Fata lui Ziegfield”, în “Dr. Jekyll și dl Hyde” și “Joc cinstit” (Cu Clark Gable). La debutul carierei sale, Lana Turner a fost cunoscută ca “fetița dulce”. Ulterior, în “Poștașul sună de două ori”, a devenit femeia fatală îmbrăcată în alb, care-și ucide partenerul (John Garfield). S-a măritat cu muzicianul Artie Shaw, în februarie 1940, pe care l-a părăsit peste câteva luni. Viața sa sentimentală a fost marcată de șapte căsătorii, printre care cea cu milionarul Stephen Crane, căruia i-a dăruit un copil. în 1958,fiica sa, Cheryl, de 14 ani, a fost ucisă cu o lovitură de cuțit de amantul Lanei, gangsterul Johny. Stompanato. S-a retras din activitatea artistică la începutul anilor ‘80. (Rep.) Recent, a avut loc la Birmingham (Anglia) o “expoziție” de modă. 2.000 de colecții pentru sezonul de toamnă-iarnă ’95-’96 au fost admirate de peste 34.000 de cumpărători din toată lumea. Foto: London Pictures Service Regina Ana consideră că a fost primită cu o căldură impresionantă într-un interviu acordat joi la Geneva agenției France Presse. Regina Ana și-a exprimat satisfacția pentru primirea de care s-a bucurat în timpul vizitei de cinci zile pe care a făcut-o în România în perioada 21-26 iunie. Regina Ana a precizat că a vrut “să cunoască mai bine țara”, mergând în Transilvania, la Arad și în împrejurimi, precum și în Moldova, în jurul Iașilor. “Oamenii îl așteaptă pe Rege cu disperare. Peste tot mi-au spus: N așteptăm, când vine? Să ni-l aduceți!” - a subliniat ea. Ana de Bourbon Parma, care făcea a patra sa vizită în România după căderea dictatorului comunist Ceaușescu, a călătorit cu un pașaport francez. Fostul suveran al României, în vârstă de 73 de ani, a fost primit de o uriașă mulțime de oameni la București, de Paști, în 1992, la 45 de ani după detronarea sa. După această vizită i s-a refuzat mereu viza de intrare de către autoritățile române. Soția fostului suveran, care a spus că a fost primită cu “o căldură impresionantă”, s-a întâlnit cu conducători locali și cu reprezentanți ai Bisericii. Ea s-a întâlnit la Arad cu disidenta Doina Cornea. Regina Ana a semnalat “o relansare lentă” a agriculturii românești, cu o creștere a șeptelului și cultivarea a numeroase loturi individuale. “Dar în rest, România continuă să fie ca Europa de Vest la ieșirea din al doilea război mondial” și țara trebuie reconstruită. Două din fiicele cuplului regal, care își are rezidența în Elveția, au dreptul să meargă în România - Prințesa Margareta, care conduce o fundație și sora sa Sofia, care scrie cărți pentru copii, în românește. (ARPress) Teatrul INCOMOD relansează “Curve de lux” de Radu Iftimovici, piesă politică de stringentă actualitate, boicotată de cenzura actuală. Piesa dezvăluie mizeria morală în care se zbat în prezent intelectualii români. Cu: Iurie Darie, Monica Ghiuță, Candid Stoica, Jeanine Stavarache, Anca Pandrea, Mircea Constantinescu, Brândușa Mircea, Valentin Teodosiu. Regia: Mihai Lungeanu Premiera va avea loc la Sala Giulești a Teatrului “Odeon”, duminică, 2 iulie a.c., ora 18.00. Al doilea spectacol: luni, 3 iulie, ora 18.00. “O Europă și cealaltă” Este titlul cărții lansate ieri, la complexul Lebăda, de către însuși autorul ei, dl Wilfried Martens, președintele Uniunii Europene Creștin Democrate (UECD) și al Partidului Popular European (PPE). Lucrarea, prefațată de Helmuth Kohl, conține o serie de cuvântări rostite în perioada 1990-1994 de către dl Martens, în calitate de președinte al UECD și PPE. Ea se constituie într-o pledoarie pentru o Europă unită, o Europă de la Dublin la Vladivostok, după cum o definește însuși autorul. Cartea reflectă evoluția gândirii și a opiniilor acestuia într-o perioadă de mari transformări pentru continentul nostru. Dl Martens ne propune o nouă Europă, extinsă, preocupată nu numai de dimensiunea sa economică dar și de cea politică, socială și culturală și bazată pe principiile creștin-democrației. Cartea a fost prezentată ieri de dl Gabriel Țepelea, care împreună cu dl Liviu Hagea, s-a ocupat de îngrijirea ediției românești. Lansarea a avut loc în deschiderea ședinței Consiliului UECD ce se va desfășura tot la complexul Lebăda. Printre alte probleme, pe ordinea de zi figurează și solicitarea FPCD din Basarabia de a deveni membru observator în cadrul acestei structuri europene, unde PNȚCD este membru cu drepturi depline. Astăzi vor începe lucrările seminarului “Privatizarea în agricultură”, organizat de PNȚCD împreună cu UECD. Anca Lăzărescu “Pasărea Colibri” zboară și la Lăptăria lui Enache In această seară (ora 21.30), “Pasărea Colibri” (Mircea Baniciu, Mircea Vintilă, Florian Pittiș și Vlady Cnejevici) susține un concert la “Lăptăria lui Enache” din București, prilej folosit și pentru lansarea C.D.ului “în căutarea timpului pierdut”. Această realizare discografică - de excepție, susțin cei care au audiat materialul muzical - va fi continuată de alte înregistrări, toate însă, live, înaintea acestui eveniment, la ora 20.00, foarte tânărul grup american, Squisky Stook - ce activează în România sub egida Centrului Cultural al Ambasadei SUA va susține o conferință de presă,și un recital. Fierbintele final de săptămână de la “Lăptăria lui Enache” (ieri seară s-au “produs” “Mircea Tiberian Quintet” și “Johnny Răducanu & Friends”) se va încheia cu un recital unplugged “Mister Blues”. (Lucian Gheorghiu) Numărul victimelor magazinului prăbușit la Seul ar putea depăși 1000 Prăbușirea magazinului Lampoong din Seul s-ar putea solda cu peste 1000 de morți și răniți - estimează salvatorii după ce, vineri, au descoperit alți 30 de morți. Aceștia se adaugă celor 88 anunțați anterior și celor aproape 900 de răniți internați în spitale - relatează France Presse. Se estimează că circa 160 de persoane continuă să se afle printre dărâmăturile imobilului care cuprindea magazinul de lux Sampoong de cinci etaje și patru nivele subterane, adăpostind un supermagazin, un restaurant și o parcare. Salvatorii au detectat supraviețuitori în șapte puncte ale magazinului și în alte 28 din parcarea subterană a unui imobil alăturat. Acțiunile de salvare sunt îngreunate de incendiile care s-au declanșat în parcări și de o emanație importantă de gaz, în momentul în care imobilul, construit în 1989, s-a prăbușit, conducerea magazinului ținea o ședință consacrată lucrărilor de reparație a fisurilor apărute cu câteva zile în urmă, a declarat Agenției France Presse un purtător de cuvânt al poliției. Primarul Seul-ului a afirmat că anchetatorii rețin ca primă ipoteză a prăbușirii viciile de construcție; în ultimele luni, magazinul era în permanentă renovare; în luna octombrie au fost folosiți chiar explozibili pentru extinderea parkingului subteran. (ARPress)