Cotidianul, august 1995 (Anul 5, nr. 177-203)

1995-08-01 / nr. 177

. A trecut aproape o lună de la accidentul suferit de secretarul de stat pentru cultură și presă, Adrian Dohotaru, în drum spre Odessa, unde urma să asiste la dezvelirea unei statui a lui Mihai Eminescu. Știrea, anunțată la acea dată pe posturile naționale de Televiziune și Radio și în presă, a fost urmată de succinte relatări care informau că dl Dohotaru se află sub tratament. Ulterior, subiectul a fost trecut sub tăcere, întrucât presa are obligația de a-și informa cititorii asupra urmărilor accidentului, solicităm Guvernului informații privind starea sănătății dlui Dohotaru. Există motive să credem că tăcerea care s-a așternut asupra acestui subiect nu este întâmplătoare. • Martorii căutați sunt și principalii suspecți? Autoritățile franceze au difuzat duminică portretele-robot a trei indivizi, “martori importanți” ai atentatului petrecut săptămâna trecută în stația de metrou Saint-Michel și soldat cu șapte morți și 84 de răniți. Desenele înfățișează trei fizionomii de arabi și se bazează pe descrierile mai multor martori. Deși poliția a precizat că cei căutați sunt “martori importanți” și nu “autorii suspectați” ai atentatului, se știe că unul dintre cei trei a fost văzut așezat pe scaunul sub care se bănuiește că a fost plasată bomba. Una dintre pistele pe care se concentrează ancheta autorităților este ipoteza unui atac din partea militanților islamiști algerieni, posibil ca răzbunare pentru uciderea de către trupele antitero a celor patru teroriști care au deturnat, în decembrie ‘94, cursa “Air France” Algeries-Paris. (C.I.P.) în timp ce peste trei sferturi din populația României trăiește de pe o zi pe alta, sub pragul de sărăcie, aleșii poporului cheltuiesc cu nonșalanță mii de miliarde de lei, îndemnându-ne pe noi la muncă. Printr-o politică de impozitare unică în Europa, ei, aleșii, susțin nu numai o economie falimentară, dar își satisfac din plin și propriile lor vise. Dacă Ministerul de Interne a achiziționat pentru misiuni speciale câteva zeci de BMW seria 7, mașini ce costă în Germania peste 70.000 de mărci fiecare, parlamentarii și senatorii au fost dotați cu autoturisme Daewoo și microbuze ultraluxoase. Serviciul de Pază și Protocol a cheltuit sute de mii de dolari pentru aparatură de emisierecepție “și alte dotări” din care nu lipsesc ultimele tipuri de mașini de teren. Spre mijlocul anului se așteaptă o cerere de suplimentare a sumelor alocate autorităților de la bugetul statului. Și pentru a nu fi acuzați de “rea voință”, reproducem în continuare o serie de cifre publicate în Buletinul Statistic Lunar al Comisiei Naționale pentru Statistică, organizație guvernamentală. Pentru asigurarea “ordinii publice”, s-au cheltuit numai în primele cinci luni ale anului 367.416.000.000 de lei, sumă ce reprezintă 85% din prevederile pe anul 1995. în aceeași perioadă, pentru alocații și alte ajutoare pentru copii s-au cheltuit numai 179 miliarde de lei. Pentru Președinția României s-a cheltuit, tot în primele cinci luni, suma de 2.542.600.000 de lei, ceea ce reprezintă o depășire cu aproape 20% a bugetului alocat. Pentru autoritățile legislative, senatori, parlamentari, judecători, s-a virat de la buget suma de 42.510.000.000, adică 66,5% din bugetul alocat. Executivul, în frunte cu premierul aflat în vacanță, a înghițit 150.938.000. 000 de lei. Totalul cheltuielilor “Puterii” actuale, în primele cinci luni, pentru nevoi proprii, se ridică la fabuloasa sumă de 245.658.000.000 lei, reprezentând 68,1% din ceea ce tot Puterea prevedea anul trecut. Pentru pensii, ajutoare și indemnizații s-a cheltuit mult mai puțin -179.548.000. 000 de lei, cam cât au tocat sutele de trepăduși ai Guvernului în aceeași perioadă. Tot acest dezmăț are loc în timp ce în România erau înregistrați, la sfârșitul lunii iunie a anului 1995, 1.099.773 de șomeri, dintre care numai 409.702 beneficiau de ajutor de șomaj, rata șomajului atingând 9,8% din totalul populației apte de muncă. 192.599 de foști salariați, foști șomeri și beneficiari ai alocației de sprijin sunt, la aceeași dată, 31.06.1995, fără nici un venit, muritori de foame. Dumitru Matei Președinția a depășit în cinci luni bugetul pe tot anul Cei prezenți duminică în Catedrala Salisbury din Londra au avut ocazia să fie martorii unei slujbe care ar putea fi numită oricum, numai solemnă și plicticoasă nu. Acesta a fost chiar scopul declarat al reverendului Roly Bains, poreclit “clovnul predicator”. Și, pentru a-i convinge pe cei aproximativ 200 de| __________________enoriași participanți la slujbă, s-a hotărît să țină predica într-un echilibru, după cum se vede, foarte precar. (Foto: Reuters) 10% din populație are nevoie de ajutor social începând de astăzi 1 august intră în vigoare Legea nr. 67/1995 privind ajutorul social. Precizăm că această formă de protecție socială reprezintă un ajutor financiar, calculat ca diferența între sumele prevăzute de lege și veniturile nete ale familiei. El nu va avea un cuantum unic, ci va fi acordat în funcție de mărimea familiei și de situația materială a acesteia. Concret, ajutorul social se acordă familiilor cu venituri netede până la: a) 81.000 lei pentru familiile formate din două persoane; b) 113.000 lei pentru familiile formate din trei persoane; c) 142.000 lei pentru familiile formate din patru persoane; d) 169.000 lei pentru familiile formate din cinci persoane; e) câte 25.000 lei pentru fiecare altă persoană care face parte din familie în condițiile acestei legi. Ajutorul social se acordă și persoanelor singure ale căror venituri nete lunare sunt sub 45.000 lei. Pentru fiecare membru al familiei care obține venituri din activitatea proprie, sumele lunare se majorează cu 5.000 lei. La stabilirea ajutorului social, persoanele apte de muncă sunt luate în considerare numai dacă fac dovada că “au stăruit” pentru încadrarea în muncă. Ajutorul se acordă la cerere. Aceasta se depune la Consiliile Locale din raza de domiciliu a persoanelor interesate. Plata ajutorului se face începând cu luna următoare celei în care s-a înregistrat cererea la primarul localității. Se apreciază că de această formă de protecție socială vor beneficia circa 515.000 familii, reprezentând aproximativ 2.215.000 persoane (9,7% din totalul populației). Iulian Bortos Ce n-a vrut să semneze Măgureanu, a semnat fostul său adjunct “Cotidianul” vă prezintă ultimul act oficial pe care fostul prim-adjunct al lui Virgil Măgureanu și-a pus semnătura. ■Apărută în “Monitorul Oficial” al României, Hotărîrea de Guvern modifică HCM-ul 19/1972 privind unele măsuri în legătură cu apărarea secretului de stat, hotărîre ce va intra în vigoare la 1 august a.c. Legii ceaușiste ce prevedea pedeapsa, cu închisoarea și pentru cei ce aveau legături cu străinii, fără a raporta, îi sunt modificate numai două litere. Cât din această lege mai este în vigoare rămâne incert, până la apariția noii legi ce nu a ajuns pe mesele parlamentarilor, urmând să mai curgă ceva apă pe Dâmbovița. De ce a devenit necesară această modificare a Legii din 1972 acum, când Guvernul poate emite ordonanțe în plină vacanță parlamentară, rămâne un semn de întrebare. Din sursele noastre am aflat că Virgil Măgureanu, directorul SRI, a refuzat să contrasemneze acest document, lucru făcut însă de actualul demisionar. Dumitru Matei In fața furiei țăranilor, un fost IAS este apărat de jandarmi 80 de țărani din satele Osoi și Valea Glodului, comuna Vulturești, județul Suceava, înarmați cu furci și coase, au împiedicat timp de două zile recoltarea grâului de pe o tarla de 41 de hectare, aparținând fostului IAS Suceava, actualmente Societatea “Prodimcom” SA. Terenul este de multă vreme o sursă de dispută între țărani și societatea comercială. De această dată, conflictul a fost dezamorsat prin intervenția în forță a unui pluton de jandarmi, ajutați de echipaje polițienești. Jandarmii au asigurat pe timpul nopții paza părții de teren nerecoltate. Persoanele implicate au fost sancționate cu amenzi între 200.000 și 250.000 de lei. (AMPress) Cu tristețe în suflet, redacția “Cotidianului” vă anunță că Tia Șerbănescu și “Breful” sunt în concediu trei săptămâni Maiorul Ciobanu este anchetat de Parchetul Militar Urmare și celor semnalate în “Cotidianul” nr. 148 din 28 iunie a.c., sub titlul “Un maior de Poliție sfidează justiția”. Parchetul Militar a început ancheta în cazul șefului Serviciului Circulație din cadrul Inspectoratului de Poliție al județului Buzău, maiorul Mihai Ciobanu. Acesta refuzase să înapoieze permisul de conducere lui Nicolae Jercan din Rm. Sărat, deși instanța îl obliga la acest lucru pe polițist, printr-o hotărîre judecătorească definitivă. Mai mult, maiorul a fabricat un dosar la Parchetul Județean Buzău, prin care îl acuză pe Nicolae Jercan de o presupusă tentativă de dare de mită, petrecută în urmă cu un an. Parchetul de pe lângă Tribunalul Buzău a dispus scoaterea lui Nicolae Jercan de sub urmărire penală privind infracțiunea de dare de mită. Astfel, infracțiunea de denunț calomnios (art. 259 CP) pentru care mr. Ciobanu este anchetat de către Parchetul Militar este ca și dovedită. Mai mult, ancheta procurorilor s-a extins și asupra altor ilegalități săvârșite de același șef al Serviciului Circulație din Buzău.Acesta a semnat un protocol oneros cu conducerea SIRA (Societatea de întreținere și Reparații Auto) Buzău, în baza căruia mr. Mihai Ciobanu trimitea solicitanții omologărilor de remorci și autovehicule la SIRA, unde aceștia achitau sume importante de bani. Protocolul prevedea cedarea (în mod ilegal) a unei cote din sumele încasate în contul Poliției rutiere, unde acestea erau utilizate pentru propagandă și protocol. Eugen Duca Astăzi se declanșează “cuponiada” Stimați cititori. Cu prilejul declanșării “Cuponiadei” va trebui să dovediți că raționamentele economice încep să stea pe alte principii. Implicit, comportamentul dvs. zilnic se va raporta la un nou mediu economic. De aceea, redacția noastră inițiază o rubrică intitulată “Gândirea economică la români”, în care vom publica în fiecare luni și vineri probleme și soluții specifice vieții cotidiene. Prin scrisori, trimise pe adresa redacției, va invităm să purtăm un dialog cu dvs. Cele mai valoroase gânduri vor vedea lumina tiparului. Numai așa vom scăpa împreună din întunericul tunelului ideologic al totalitarismului. Rubrica se adresează tuturor celor îndrăgostiți de “homo oeconomicus”, indiferent de vârstă, sex, religie, naționalitate, rasă, profesie etc. și apare în pagina 5 a “Cotidianului” nostru. In 1992, principalul capital electoral s-a bazat pe ideea transferului proprietății funciare în mod gratuit țăranilor. “Iliescu ne-a dat pământul înapoi” era deviza vremii. în 1995, cu prelungire în 1996, această idee care a dat roade este aplicată clasei muncitoare și “intelectualității”, dar și categoriilor sociale defavorizate: elevi, studenți, bătrâni pensionari etc. Este un transfer masiv de proprietate. De marți 1 august a.c., intră în vigoare îndemnul “la-ți cuponul”, printr-o vastă rețea de distribuție. Ministrul Reformei a înțeles câte ceva din importanța constituirii pieței informațiilor despre acest proces. Și a iincercat crearea unei infrastructuri de difuzare a acestora. Numai că milioane de oameni prinși de grijile zilei de mâine pot rămâne “în afara graficului”. Chiar dacă li se va aduce de către agentul poștal cuponul acasă și se vor mira de suma imensă “primită”, 975.000 de lei, când vor semna confirmarea. Plasamentul acestor cupoane și preschimbarea în acțiuni sunt hotărîtoare pentru cetățean, în condițiile în care peste 50% sunt la limita indecentă a traiului, ei ar putea percepe acest cupon ca pe un “pas salvator”, un “al 13-lea salariu", un mijloc de a “stinge” niscaiva datorii sau pur și simplu nu vor întrezări încă importanța lui. Pentru mulți dintre truditorii ogoarelor, “cuponul” ar putea fi prețul decontării recoltei, al procurării unor căruțe de lemne sau butelii de aragaz, al cumpărării unor materiale de construcții. Aceasta, pentru că ei nu au înțeles încă distincția “nominativ” - “nenominativ”. Vine apoi pasul al doilea, în care se va opta pentru una dintre cele 3000 de societăți comerciale. Cine le va oferi “consultanță” și cu ce costuri? Se va constitui rapid o piață paralelă de informații cu privire la plasamente (opțiuni). Nepoții vor sfătui bunicii, părinții vor sfătui nepoții, cunoscutii manageri vor sfătui părinții, iar supermanagerii din FPP-uri și alte organisme mai aproape de “foc” vor sfătui pe cunoscuții manageri. După ce se va încheia etapa opțiunilor (care se va prelungi cu siguranță), va urma etapa transformărilor cupoaneacțiuni. Vor deveni acționari peste 17 milioane de cetățeni. Acțiunea este purtătoare de venit: dividendul (fructul pe care îl așteaptă fiecare). Abia după ce vor culege primele fructe, oamenii vor fi mulțumiți de venitul suplimentar pe care l-ar adăuga salariului. Promisiunea ministrului Finanțelor de a nu impozita cumulat al 13-lea salariu poate fi luată ca o declarație de a mai amâna proiectul impozitării globale (și pe dobânzi, dividende, venituri cumulate etc.), și deci, un câmp liber recunoștinței maselor muncitoare și a intelectualilor pentru “viitorul luminos”. Pentru că ce altceva percep la ora actuală “cuponarzii” în afară de zicala “ce-i în mână nu-i minciună”. Iar în mână poți avea cât de curând un carton pe care scrie o valoare “fascinantă”: 975.000 de lei. Șansa de a culege “fructele” ne amintește de visul copiilor anilor ‘90, de a avea în buzunar o punguliță cu “Jeli-Bon”. Alexandru Tașnadi 20.000 de mărci false au pătruns pe piața valutară din Bacău Mai mulți cetățeni din Bacău au anunțat la Poliție că în ultimele săptămâni au cumpărat de la “valutari” mărci germane false. Conform declarațiilor celor păgubiți, “vânzătorii” nu erau dintre cei care schimbă valută în locurile consacrate din oraș. Cercetările au dus la concluzia că mărcile false au fost aduse în Băcău de Mitică Ioniță, 38 de ani, patron, și Petrișor Găman, 35 de ani, fără ocupație, ambii din Alexandria. Aceștia cumpăraseră banii falși în Turcia, după care i-au plasat la două cunoștințe din Bacău, Eugen Alexe, 36 de ani, și Liliana Dragomir, 30 de ani, ambii fără ocupație. L. Dragomir a răspândit prin diverși amici aproximativ 2000 de mărci. Ea a fost surprinsă în ziua de 28 iulie, în drum spre Roman, având și ceva “marfă” asupra ei (aproximativ 9200 de mărci). E. Alexe și L. Dragomir au fost arestați, ceilalți doi făptași - M. Ioniță și P. Găman - fiind cercetați în stare de libertate. Ar mai fi de adăugat că mărcile nu erau “executate” la cel mai înalt nivel, firul de siguranță fiind din vopsea. Simona Popa Un detașament din trupele US Marines se află de săptămâna trecută în Ucraina, în portul Nikolaiev de la Marea Neagră, unde se desfășoară un exercițiu comun al celor două armate. Din fericire, schimbările survenite după căderea Cortinei de Fier au dus la situația ca cei doi soldați să se înfrunte doar la... skanderberg (Foto: Reuters)______________________________________ A