Cotidianul, septembrie 1995 (Anul 5, nr. 204-229)

1995-09-15 / nr. 216

Navele de război coreene aflate în marș în jurul lumii părăsesc azi Constanța . Timp de 140 de zile, un convoi de nave militare coreene face un marș de instrucție în jurul lumii. Sunt vizitate 14 țări, cu escale în 20 de porturi, în perioada 13-15 septembrie a.c., cele trei nave - fregatele “Pusan” și “Chongju” și nava de sprijin logistic “Chonji” - au acostat în portul Coast. Aces de a 5tra marș este parte integrantă a celei a aniversări a independenței naționale a Republicii Coreea, prilej de promovare a tradiției și culturii coreene, a realizărilor pe plan tehnic, economic și al industriei de apărare. Conferința de presă organizată la bordul navei “Chonji” s-a desfășurat într-un ambianță deosebită. Machetele navelor de producție coreeană, postere cu șantierele navale Daewoo și Hyundai, costume și arme tradiționale, imagini reprezentative din Coreea. Cu deosebită amabilitate, dl contraamiral Byung-Doo Chung, comandantul marșului, a apreciat ospitalitatea românească. Totodată, el a subliniat “curajul cu care ați obținut democrația în 1989, împotriva sistemului comunist, care a oprimat România timp de 50 de ani". Domnia sa și-a exprimat “respectul pentru profesionalismul arătat și pentru ceea ce ați realizat”. Alături de comandanții celor trei nave, la conferința de presă au participat dl Kim Byung Kab, atașat militar al Ambasadei Republicii Coreea, și dl căpitan Byung- Kun Yoon, șeful de Stat Major al Flotilei 8. Dacă până în 1986, pentru marșurile de instrucție erau folosite nave de proveniență americană, începând cu 1987 acestea au fost efectuate cu nave construite în Republica Coreea. “Chonji” și “Pusan” au fost construite în șantierele navale Hyundai Neavy Industry, fiind date în exploatare în ianuarie 1991, respectiv noiembrie 1992. “Chongju” a fost construită pe șantierele Daewoo Shipyard și a devenit funcțională în decembrie 1992. Dl contraamiral Byung-Doo Chung speră că vizita grupului de nave va “îmbunătăți relațiile de prietenie dintre țările noastre și dintre forțele militare navale (...) Este prima vizită în România și, pentru că am auzit că țara dvs. va fi inclusă în NATO, sper că în curând vom avea exerciții în comun în largul Mării Negre”. Teodora Vasiliu Ciprian Vasiliu Fregatele “PUSAN” (FF 959), “CHONGJU” (FF 961) și nava de sprijin logistic “CHONJI” (AGE 57)-în marș Bref Obștescul viitor Moțiunea a căzut, problemele rămân în picioare. Singura concluzie rezultată după ultimul spectacol ar fi aceea că Opoziția trebuie să se adreseze electoratului și nu Puterii. Un dialog între o Putere cu vată-n urechi și o Opoziție cu prune-n gură nu e decât un fel de a “vorbi discuții”. Ce să discuți cu persoane care susțin că “dacă tragi prea multe gloanțe într-un om, el devine invulnerabil”? Observația îi aparține lui Adrian Păunescu, iar invulnerabilul ar fi dl Văcăroiu. Ce păcat că această axiomă guvernamentală nu s-a adeverit și la revoluție, ori măcar ulterior. Ce să discuți cu dl Văcaru, care, aflat în fruntea comisiei de control a SRI la șireturi, afirmă că în cazul “Terasa Anda” sunt vinovați ziariștii care au făcut “contrafilaj” asupra ofițerilor ieșiți la o partidă de contraspionaj pe bulevard? Dl Radu Timofte declara însă zilele trecute că “secretele de stat s-au cam evaporat în afara țării”. Și cine-i de vină, dacă nu SRI? Față de o asemena culpă, ideea că dl Măgureanu luptă să-și umanizeze imaginea nu înseamnă decât că tenebrosul director își evită rostul. Dar nici biserica nu se lasă mai prejos. Faptul că preoții sfințesc tot ce se iese în cale ieșind cu soborul pe traseu, a devenit de mult un subiect de glumă. Iată însă că “înalt Prea Sfințitul Părinte Dr. Vasile Târgovișteanu, arhiepiscopul Târgoviștei”, a făcut recent un pas mic pentru omenire dar un pas mare pentru înmormântarea ei, descoperind virtuțile unui “sicriu ergonomic”. Ziarul “Adevărul” a publicat datele acestei invenții cu care păstorii arhiepiscopiei umblă să-și îngroape enoriașii. Astfel, prospectul “sicriului ergonomic” îmbie viitorii decedați cu “un aspect sobru și o linie modernă” iar “creștinii cu un venit mai mic de 100.000 lei pe lună” află că-și pot procura viitorul de scândură în rate. Cum nimeni nu știe cu precizie când îi vine chemarea la sicriu, rezultă că orice creștin trebuie să-și ia ergonomicul din timp și să-l demonteze, după care “sicriul ambalat în cutie de carton poate fi depozitat discret sub pat, în cămară sau în alt loc ferit de priviri curioase”. Iată că după ce senatorul Gh. Dumitrașcu le-a oferit incinerarea în masă și ergonomicul Târgovișteanu s-a gândit la sfârșitul concetățenilor săi oferindu-le cutia veșnică. Problema e că, atunci când vom zări un cetățean “scos ca din cutie” s-ar putea să ne cam speriem. Pe urmă, sicriul ergonomic face o concurență neloială elicopterelor MIG aflate în curs de dispariție a piloților. Dar trebuie, astea-s legile economiei de viață. _________Tia Șerbănescu) Responsabilitatea intrării în NATO revine României în cadrul vizitei de documentare pe care președintele Adunării Atlanticului de Nord o face în România. dl Karsten Voigt s-a întâlnit ieri cu președintele Senatului în prezența unor membri ai delegației Parlamentului României la AAN. Dl Karsten Voigt urmează să prezinte în sesiunea de toamnă a AAN un raport privind extinderea NATO în centrul și estul Europei. Scopul vizitei domniei sale este acela de a evalua stadiul la care au ajuns țările aspirante la integrarea în NATO din punct de vedere al reformelor politice, economice și militare. Pentru România, prezența la București a dlui Karsten Voigt este determinantă, întrucât ar putea modifica atitudinea favorabilă “Grupului de la Vișegrad” exprimată recent de președintele RAN la Budapesta. Atunci, dl Ion Rațiu, președintele delegației parlamentare române la AAN, a cerut eliminarea sau reformularea articolului 80 din raportul întocmit deja de dl Karsten Voigt, articol care facea o diferențiere între statele aspirante. Acum, dl Rațiu consideră că, după vizita în România, președintele AAN este pe cale să își schimbe părerea. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, raportul va rămâne defavorabil țării noastre. (continuam în pag. 8) Dl Karsten Voigt Alocația pentru copii = un caiet și un creion pe lună t 15 septembrie este prima zi de școală. Aproape pentru nimeni 15 septembrie nu mai poate fi, o zi fericită. Pentru părinți, deschiderea școlilor înseamnă doar pentru un moment sfârșitul eforturilor financiare de luni de zile. Pregătirea unui copil pentru prima zi de școală îi costă astăzi pe părinți, în medie, 300-400.000 lei. Steaua se va umple de franci elvețieni Bucuria deschiderii școlilor este umbrită în familiile sărace, și nu numai, de imposibilitatea de a trimite copiii la școală. O uniformă școlară costă azi între 20.700 și 43.600 lei, o pereche de pantofi pentru copii între 15-60.000 lei, iar o cămașă pentru copii poate fi și 12.000 de lei. La aceste cheltuieli, absolut necesare, se adaugă cele cu rechizitele, ghiozdanul și echipamentul pentru orele de sport. Prețul unui caiet de 48 de file este de 700 de lei, al unui caiet “Coresi” pentru clasa I este de 6300 lei, iar al unui bloc de desene 1490 lei. O numărătoare costă 3000 de lei, o călimară de cerneală 2000 lei, un stilou între 2000 și 3000 de lei, iar un penar 7-8000 lei. Amintind că prețul unui ghiozdan este 15.000 lei, al unui rucsac 38.000 lei, iar al echipamentului sportiv de peste 100.000 lei, putem înțelege că 300-400.000 lei sunt insuficienți pentru procurarea celor necesare unui copil care pășește pentru întâia oară pragul școlii, în timp ce prețurile rechizitelor și uniformelor cresc, alocația de stat pentru copii rămâne invariabilă: 8000 lei. O sumă suficientă pentru cumpărarea ... unui creion și a unui caiet. (Claudiu Pamuc) Mult timp înainte de ’89 Steaua era iubită de noi toți pentru aducerea Cupei Campionilor la București și pentru celelalte victorii internaționale care aduseseră un strop de lumină în viața multora dintre noi. Acum, după coborîrea pe toboganul tranziției, Steaua urcă din nou la zenit, sprijinindu-se pe un grup de meseriași care n-au dezertat la primul cutremur postdecembrist resimțit în Ghencea. Au început reconstrucția unei echipe și cu ajutorul unor “fii rătăcitori”, dintre care ultimul care vine se pare că va fi Belodedici. Dar succesul s-a construit și pe banii clubului armatei, drămuiți cu grijă și înmulțiți cu fiecare evoluție a fotbaliștilor în Cupele Europene. Acum în Ghencea vor veni două milioane de franci elvețieni pentru participarea în Champions League și încă 900.000 din aceeași valută pentru victoria de miercuri seara împotriva scoțienilor. Este suportul financiar care se va materializa sigur în alte și alte victorii și implicit în alte și alte bucurii pentru microbiștii români indiferent de sex, naționalitate, apartenență politică sau sentimentală față de vreo altă grupare fotbalistică din România. Bravo, Steaua! Dan Valentino Copiii se bucură că au început școala,părinții mai puțin Un aurolac a blocat ieri circulația la Metrou Ieri, în jurul ore 10.00, circulația metroului bucureștean în zona Piața Unirii a fost oprită timp de 15 minute. Un aurolac a pătruns în tunelul dintre stații, cu gândul de a-și rezolva anumite necesități, absolut naturale, de altfel. Deși avertizat de personalul Centrului de control al traficului asupra pericolului la care se expune, acesta și-a urmat netulburat instinctele. Mai mult, la intervenția echipei de salvatori, aurolacul a luat-o la fugă, crezând, probabil, că se joacă de-a “hoții și vardiștii”. Dl Iacob Mircea, dispecer-șef la METROREX, ne-a declarat că incidentul de ieri “nu este primul de acest gen, în zona Unirii I și II, zilnic mișună peste 30 de copii ai străzii, care comit fel de fel de infracțiuni”. Iulian Bortoș Nemulțumiri la centrala atomică Angajații cer un spor de salariu 600 de salariați ai Centralei Nucleare Cernavodă, care lucrează în prezent la Reactorul nr.1, se declară nemulțumiți de nivelul salariilor primite. “Deși lucrăm la unitatea energetică nr. 1 a țării, suntem salarizați precum cei de la o centrală termică oarecare” susțin aceștia. încă din luna aprilie a.c., salariații de la Reactorul 1 au întreprins mai multe demersuri pentru ca RENEL să propună o nouă grilă de salarizare, rezolvând astfel problema tuturor angajaților centralei nucleare. Pentru că propunerea RENEL-ului întârzie, la Cernavodă situația este tensionată. (C. P ) De sâmbătă nu vom mai băga 200 la metrou, ci noile cartele magnetice în sine, mult așteptatele cartele magnetice au fost puse în vânzare de Regia METROREX București, joi 14 septembrie. Astfel, la toate casele stațiilor de metrou se eliberează abonamente lunare, cu un număr nelimitat de călătorii, al căror preț este de 7000 lei. în paralel, se pun în vânzare și biletele cu două călătorii, având valoarea de 450 lei și biletele cu 10 călătorii la prețul de 2000 lei. Cartela magnetică cu zece călătorii va putea fi folosită până la data de 31 decembrie 1995, ea având marcaje, la fiecare utilizare, data și numărul de călătorii efectuate. Noul sistem bazat pe cartela magnetică va deveni funcțional începând cu data de 16 septembrie 1995, ora 5.00, în perioada 12-15 septembrie accesul în metrou se face pe baza vechiului sistem, acela al achitării taxei de călătorie de 2 x 100 lei. Regia de Exploatare a Metroului București atrage atenția publicului călător că în cazul deteriorării legitimației, METROREX este absolvită de orice răspundere, cartelele deteriorate fiind respinse de aparat. Aceste date ne-au fost puse la dispoziție de dna. Maria Săndulescu, tehnician METROREX, care, cu multă răbdare și bunăvoință, informa publicul călător în stația Piața Unirii 1. Dana Balint liim‘ițiul a greșit desființând Ministerul Mediului Interviu cu dl Otto Weber, președintele PER România se află în pragul unui dezastru ecologic. Pe această temă, i-am solicitat un interviu dlui doctor Otto Weber, președintele Partidului Ecologist Român, vicepreședinte al Comisiei Permanente pentru Drepturile Omului, Culte și Problemele Minorităților Naționale. Reporter: în România este acordată atenția cuvenită problemelor legate de protecția mediului? ” , Otto Weber, în primul rând, s-au făcut greșeli mari la nivel de Guvern. La instalarea Guvernului actual, Ministerul Mediului a dispărut și a devenit cu totul și cu totul altceva: Ministerul Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului (MAPPM). Oricum, socotesc că a fost o mare greșeală, și tactică, și de strategie, că Ministerul Mediului nu a rămas cu acest titlu de bază, mai ales că, după opinia mea, Apele și mai ales Pădurile pot fi atât ministere separate, cât și lipite la alte ministere, fără ca esența, orientarea și problemele mediului înconjurător să aibă de suferit. MAPPM s-a debarasat din start de o serie de probleme de protecția mediului înconjurător cum ar fi problemele agricole, eroziunea solului, alunecările, eroziunea râurilor, problemele de pesticide, îngrășăminte chimice, probleme de transport. O altă problemă pe care o consider uitată pe nedrept o constituie zonele verzi din jurul intravilanelor, parcuri și păduri, înverzirea străzilor, scuarurilor, și micile zone verzi amenajate din sate și orașe. Toate acestea se datorează insuficientei cunoașterii, chiar în limitele cele mai largi, a problemelor legate de mediul înconjurător. Mai ales că nici ziarele, revistele, nici posturile de radio sau TV nu găsesc spații sau informații suficiente, care să prezinte problemele mediului înconjurător, acuitatea, gravitatea problemelor pe care le ridică această specialitate relativ nouă pe firmamentul culturii și educației din țara noastră. Nici școlile și nici facultățile din România nu oferă, din lipsa de prevedere a Ministerului învățământului, noțiuni suficiente pentru înțelegerea preocupărilor acestei discipline. Ecologia rămâne în continuare domeniul cel mai neglijat din România. Reporter: în întreaga lume, poluarea amenință din ce în ce mai serios viețile oamenilor. S-a produs un dezechilibru natural , deosebit de grav. Stratul de ozon continuă să se diminueze. In acest ritm, credeți că s-ar putea ajunge la “sfârșitul lumii”? ” (continuare în pag. 2) A consemnat Laurențiu Stoiciu Dl Otto Weber