Cotidianul, septembrie 1995 (Anul 5, nr. 204-229)

1995-09-01 / nr. 204

PAGINA 3 Micii investitori au cumpărat un sfert din acțiunile “Sanevit” Prima etapă a ofertei publice privind vânzarea acțiunilor emise de fabrica de seringi și ace medicale de unică folosință “SANEVIT” SA Arad s-a încheiat. Prin societatea de intermediere a valorilor mobiliare “Gelsor”, din cele 100.000 acțiuni emise de SANEVIT cu două luni în urmă, 58.552 acțiuni au fost subscrise de către investitori români, persoane fizice și juridice, restul fiind oferite conform “prospectului de ofertă publică”. Din datele preliminare prezentate ieri în cadrul unei conferințe de presă, a reieșit că investitorii individuali (micii investitori) dețin în prezent cca. 25% din numărul acțiunilor subscrise. Firma Gelsor a anunțat cu această ocazie preluarea, pe baza unui contract de management, a administrării și conducerii afacerilor uzinei “SANEVIT”. (Ioana Burada) Astăzi a început, la Sibiu, Conferința Internațională de Arheoastronomie în zilele de 13 septembrie 1995 va avea loc la Sibiu, Conferința anuală a Societății Europene pentru Astronomie în Cultură. Cu acest prilej va avea loc un schimb de idei, teorii și metode privind tradițiile și implicațiile astronomice în cultura popoarelor europene din cele mai vechi timpuri până azi. România are un imens tezaur de vestigii de arheoastronomie încă insuficient cercetate pe plan internațional. Prezența unui mare număr de specialiști din Europa va permite un larg schimb de idei, impulsionarea cercetării științifice în țara noastră și, sperăm, conservarea și protejarea siturilor arheoastronomice, în primul rând Sarmisegetuza Regia, cel mai vechi observator astronomic de pe teritoriul nostru. Jandarmii sărbătoresc 101 ani de la înființarea acestei arme . Desființată în 1945, arma Jandarmeriei, a fost reînființată în 1990. Astăzi, 1 septembrie, Jandarmeria, o armă de elită din cadrul Ministerului de Interne, aniversează 101 ani de la înființarea sa. Ziarul “Cotidianul” adresează tuturor jandarmilor un călduros “La mulți ani ".".(Gabriel Geamănu) La discoteca “L’Europe” din Plopeni un dans erotic costă între 50.000 si 100.000 lei în fiecare noapte (cu excepția serii de luni, când este închis), în jurul barului din incinta discotecii “L’Europe” din Plopeni se adună grupuri de țigani, unii mai colorați decât alții, pe care, după îmbrăcăminte și costumație, îi poți lesne ghici că au mulți bani de cheltuit pe astfel de distracții. Nu vin niciodată singuri, ci însoțiți de “animatoare” care prezintă o gamă variată de dansuri erotice. Cei care doresc să se apropie de vreuna dintre aceste “exemplare” trebuie să negocieze tariful cu peștii. Acesta variază între 50.000 și 100.000 lei. (Ovidiu Alexandrescu) Licențele de export pentru grâu și porumb de consum pot fi utilizate numai de titularii acestora Prin Ordinul nr. 44/28.08.1995, emis de ministrul Comerțului, eliberarea licențelor de export pentru grâu de consum și porumb de consum este efectuată de către Ministerul Comerțului, în limita cantităților disponibile pentru export, comunicate de Ministerul Agriculturii și Alimentației. Licențele de export se eliberează în ordinea depunerii cererilor, cu aprobarea secretarului de stat de la Ministerul Comerțului. Termenul de valabilitate a licențelor de export este 31 decembrie 1995. Societățile comerciale beneficiare de licențe de export sunt obligate ca, în termen de 30 zile lucrătoare de la data efectuării exportului, să prezinte la Ministerul Comerțului documente confirmate de bancă, prin care să se ateste încasarea contravalorii mărfii. Neîncasarea în termen a valutei aferente exportului efectuat atrage după sine suspendarea dreptului de a mai primi licențe de export pentru aceste produse. Licențele de export vor fi utilizate numai de către titularii acestora, nefiind transmisibile. (Ioana Burada) Remember 1 septembrie (Răpciune) Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Simion Stâlpnicul. Astăzi este indiciul (anul nou bisericesc). Numele lunii septembrie vine de la poziția pe care o ocupa în calendarul roman: Septima = a șaptea (anul începea la 1 martie). La români ea se numea Răpciune, adică luna secerișului (seceriș = raptionem în latină) sau Vinicer, iar la aromâni Vizmăciunili. 1594 - Moare Petru Șchiopul, din vila Basarabilor, în trei rânduri Domn al Moldovei, aflat în surghiun la Bolzano, Tirol. 1707 - Este înființată Școala de învățământ superior de la Sfântul Sava din București. 1847 - S-a născut Simion Florea Marian (m. 1907), folclorist și etnograf român. 1867 - Scriitorul Vasile Alecsandri își începe colaborarea la “Convorbiri literare”. 1873 - Moare Dimitrie Bolintineanu (n. 1819), poet român din generația pașoptistă. 1884 - Apare primul număr al ziarului “Universul”, sub îngrijirea lui Luigi Cazzavillan. 1885 - Titu Maiorescu publică Silviu N. Dragomir C*«'l»sair t»rr»«»r»țWil/''€ pr«eîa,fr«» & DT*» al Companiei EXPRESIV pune la dispoziție următoarele servicii: - tehnoredactare computerizată) /.. '/■ | * "" ‘ (ziare, reviste, cărți); \ \l î - creație grafică; - prelucrări imagine; - scanări alb-negru și color (reflective și transparente); j - descompunere culori, \ Calitatea și rapiditatea,execuției Știrii garantate de echipamente Macintosh PowerPC, Pentium,Umax Power Look, QML, Epson. Relații la telefon: 66b.66.73 6Ș0.75.82. 65S.76.B11 Fax: 312.43.16, sau la sediul firmei EXPRESIV S.R.L. Bdul Al. I. Cuza 22, sector 1, București, articolul “Comediile Dlui Caragiale”, în apărarea dramaturgului, ale cărui opere fuseseră acuzate de imoralitate și antipatriotism de către detractori. 1912 - La sala “Eforie” din București s-a prezentat filmul “Independența României”, care a mlat timp de o lună, record pentru acea vreme. 1944 - Moare scriitorul Liviu Rebreanu (n. 1883), aflat în refugiu, la Valea Mare, lângă Ploiești. După câteva luni este deshumat și reînmormântat la Bellu. Avea 59 de ani. 1955 - S-a înființat Filarmonica de Stat din Cluj.în cadrul departamentului se pot realiza: LAMșib: ~ postare; Voliahtăt; - fluturași; _ tiplăti's - autocolante; *'-r.aikárírtey -ambalaje; viifoare paăre; -mape; - agepho; -foi cu antet;-riegitimații; - cărți de vizită. După cum se vede, nu poate fi negat avantajul umbrelelor asimetrice! VINERI • 1 SEPTEMBRIE 1995 Datorită festivalului “Cerbul de Aur”, Brașovul a monopolizat în aceste zile interesele românilor, precum și ale turiștilor străini. Afluența extraordinară a publicului din diferite zone ale țării, în special din București, a dus, inevitabil, la incidente nedorite. Șoseaua Națională ce leagă Bucureștiul de Brașov, via Sinaia, s-a transformat în “Drumul oaselor”, datorită supraaglomerării ce a provocat numeroase accidente rutiere. Numai în prima zi a festivalului s-au produs trei accidente foarte grave, două pe linia de centură Ploiești și unul la ieșirea din București. Circulația “bară la bară” pe traseul amintit i-a determinat pe unii rechini ai șoselelor să se evidențieze prin depășiri în lanț, viteze superluminice, încălcarea multiplă a regulilor de conduită preventivă. în aceste condiții, un BMW, ce se îndrepta spre Brașov, a intrat sub un autocar, ce venea din sens opus. De asemenea, un Trabant a fost făcut surcele de bolizii ce merg la festival, iar un autovehicul a sărit de pe un pod, datorită unei depășiri sinucigașe. Detaliile de la aceste carnagii le lăsăm în seama publicațiilor de mare tiraj, care se ocupă, cu plăcere, de așa ceva. Ceea ce este important de reținut, pentru cei care intenționează să călătorească pe “Drumul oaselor”, este că pe numerose porțiuni ale șoselei, ca de exemplu în dreptul Posadei, ieșirea din Predeal etc., se fac lucrări de lărgire a căii de rulare și, din această cauză, circulația se face pe un singur sens. Cu toate că s-au montat semafoare pentru fluentizarea circulației în zonele critice, se formează cozi imense și blocate datorită camioanelor grele, care rulează cu viteză redusă, ori datorită șoferilor kamikaze care doresc să “sară peste rând"... uneori direct în prăpastie. O rută ocolitoare, intre Ploiești și Brașov, este drumul prin Cheia. Distanța este aproape aceeași, peisajul este superb și, lucrul cel mai important, șoseaua este liberă. Folosiți, deci, Cheia atât în perioada “Cerbului de Aur” dar și... la viitoarele alegeri, Cristian Răuțu “Cerbul de Aur” face victime Una dintre cele mai simpatice formații prezente la “Cerbul de Aur”: UFF/ Foto: Costin Doina După ce și-a făcut fuim în industria hotelieră-------1 “anul Ancuței” OSCĂ Să dispară C. G. Păunescu se erijează în binefăcătorul micilor investitori Iulian Bortos Ridicat, în 1718, “Hanul Ancuței”, situat lângă orașul Roman, județul Iași, a fost pentru multă vreme unul dintre cele mai renumite popasuri în calea drumeților. încărcat de legendă și tradiție românească, el a constituit subiectul multora dintre nuvelele sadoveniene. Astăzi, luat de valul economiei de piață “made in Romania”, Hanul Ancuței s-a privatizat. El aparține SC TOROAG SRL-Roman, care s-a grăbit să compromită tot ce putea să mai povestească despre vremurile apuse. Transformat în restaurant de clasa a II-a, acest așezământ istoric poartă acum însemnele unei prosperități de import. Patronii firmei s-au gândit că între reclamele la Coca-Cola, Pepsi sau Fanta și covoarele țărănești care tapetează pereții există o îmbinare perfectă. Deși chelnerițele, care nu răspund la apelativul Ancuța, mai poartă veșminte tradiționale, ospitalitatea nu este cuvântul lor de ordine. Clientela localului este alcătuită mai ales din localnici cheflii. Cei aflați în tranzit, dacă reușesc să-l descopere (semne indicatoare nu există), consumă ceva, cât mai rapid, și își continuă drumul. Hanul se degradează de la o zi la alta, riscând să se transforme într-un loc ca oricare altul. Versatul om de afaceri Constantin George Păunescu, cel care și-a plasat atât de bine resursele financiare prin achiziționarea hotelului “Intercontinental”, este acum interesat și de plasarea banilor altora. Mai precis a cupoanelor nominative de privatizare și a carnetelor cu certificate de proprietate distribuite către populație. Astfel, în calitate de președinte al Asociației Naționale a Societăților de Valori Mobiliare, Păunescu este îngrijorat de soarta celor 17,9 milioane de potențiali investitori existenți în momentul de față pe piața românească de capital și care urmează să-și exercite drepturile legale asupra celor 3907 societăți comerciale supuse privatizării. Erijându-se în apărătorul intereselor deținătorilor de acțiuni, George Păunescu vine în întâmpinarea “problemelor pe care decizia de plasament le ridică omului obișnuit”, propunând un sistem de consultanță și un sistem logistic asigurat de societățile de brokeraj sau, mai exact, de brokeri. Aceștia din urmă, angajați ai societăților de valori mobiliare, care dețin atestate din partea Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, ar trebui să fie în măsură să asigure asistență profesională tuturor posesorilor de titluri de privatizare, influențându-i în alegerea celor mai avantajoase forme de plasament. Brokerii pot funcționa și în scopul grupării acționarilor în cadrul unor nuclee de decizie prin care acționarii individuali să fie reprezentați în organismul de conducere a întreprinderii, interesele lor fiind astfel protejate de brokerii mandatați. în prezent există circa 120 de brokeri, apăruți peste noapte, despre a căror calificare și pregătire nu se știe, practic, mai nimic. Ei urmează să fie amplu rediatizați și prezentați populației ca fiind persoane de încredere, gata oricând să preia și să investească, pe baza unui contract, cupoanele și certificatele cetățenilor. Aceasta este marea soluție propusă de George Constantin Păunescu, din care, după cum însuși declara de ochii opiniei publice, nu ar trebui să încaseze nici un profit. Din fericire însă pentru el, realitatea este cu totul alta. Ioana Burada La Cluj, primul post TV prin cablu pentru informarea cetățenilor asupra privatizării în masă La Cluj a luat ființă primul post privat de televiziune cu transmisie prin cablu, înființat în exclusivitate în scopul informării corecte și eficiente a populației asupra mersului procesului de privatizare în masă, a anunțat la București directorul firmei inițiatoare, “Acționarul” SA Cluj. Astfel, specialiștii și cetățenii de rând din județ au acces prin acest studio la schimbul de informații privitoare, spre exemplu, la cel mai eficient mod de utilizare a cuponului nominativ de privatizare, în momentul subscrierii. Referindu-se la necesitatea informării populației la nivel național, nu numai teritorial, președintele Asociației Naționale a Societăților de Valori Mobiliare din România, George Constantin Păunescu, a adus critici directe față de ideea avansată de Comunitatea Europeană, de a sprijini crearea, prin programul PHARE, a unei rețele informaționale prin Casa de Economii și Consemnațiuni. G.C. Păunescu a motivat atitudinea sa prin afirmația că “în acest moment, Comunitatea Europeană ar fi trebuit să-și îndrepte atenția către sectorul privat, în această direcție, și nu spre o instituție publică”. (ARPress) Ziarist bătut măr de arabi la Complexul comercial “Europa” Un ziarist de la “Gazeta națională a comercianților”, Tudose Dorin, a fost bătut măr în timp ce se afla în complexul comercial “Europa”. Reporterul se documenta cu privire la prețurile existente la toate pavilioanele. O dată ajuns la standul A44, vânzătorii au refuzat să ofere lista prețurilor, după care, fără nici un motiv, patronii arabi l-au atacat cu violență. Paradoxal, după ce a fost lovit, ziaristul a fost obligat de polițiștii aflați în apropiere, să intre într-o dubă, cu care a fost transportat la Secția 7, în schimb, arabilor le-a fost trimisă o invitație specială; ei au fost rugați să vină și să dea o declarație despre cele întâmplate. Câteva ore mai târziu, când au ajuns la secție, autorii faptei au explicat polițiștilor că nu cunosc prea bine limba română și că a fost o neînțelegere după care aceștia au fost eliberați (!). Ulterior, cu toate că au mai fost chemați în repetate rânduri de Poliție, arabii vinovați de agresarea ziaristului, nu s-au mai prezentat la secție. (Laurențiu Stoiciu) La sediul din Ploiești al Fundației Revoluției a izbucnit un incendiu de proporții. Evenimentul s-a petrecut în după-amiaza zilei de marți, 29 august a.c., în jurul orelor 18.30. Focul a pornit de la un mijloc de încălzire nesupravegheat, aflat în custodia dlui Pavel Dumitru, vecin cu sediul Fundației. Din fericire, nu au fost înregistrate victime și, datorită intervenției oportune a companiei I pompieri, condusă de lt.-maj. Paul Voloacă, incendiul a fost rapid localizat și stins. Au ars totuși cca 100 mp din acoperișul clădirii și 10 mp din magazia aferentă. (Ovidiu Alexandrescu) In Bucegi este mai multă zăpadă decât a fost de Revelion Miercuri, după o vară cu temperaturi foarte ridicate, la altitudini de peste 1400 de metri temperaturile au coborît sub -2 ° C, iar vântul a atins și depășit 100 km/h. în Retezat și Bucegi, stratul de zăpadă este mai mare decât a fost de Revelion, depășind 10 cm. în Bucegi, trei turiști surprinși de furtuna de ieri pe un traseu spre cabana Piatra Arsă au avut de suferit degeraturi, după ce au petrecut o noapte întreagă în pădure. Din fericire, ei sunt acum în afară de orice pericol, fiind sub stricta îngrijire a medicilor. Precizăm faptul că majoritatea potecilor sunt acoperite de gheață sau zăpadă. Motiv pentru care îi sfătuim pe turiști ca în următoarele șase zile să evite pe cât posibil ascensiunile pe orice traseu montan din țară. Laurențiu Stoiciu TIDIANUL In seara inaugurală a Festivalului “Cerbul de Aur nu s-a cântat “live”. Doar la câteva piese soliștii au dublat vocile înregistrate pe bandă Aplauzele de la TVR datează dinainte de 1989 . Prima seară oficială a debutat cu o întârziere de 20 de minute, cauzată de discursul prezidentului de la TVR. Invitații străini au fost cam nedumeriți de această lipsă de punctualitate. Românii, nu. • Prezentarea și scenografia nu au fost gustate de către spectatori, chiar dacă poantele lui Toni Grecu au “prins”. “Parada” concurenților a fost considerată un adevărat kitch. Costumele “pajilor”, așișderea. • Chiar de la început s-a înregistrat un incident de... 30.000.000 lei. “Poarta” mobilă pe care trebuia să intre concurenții însoțiți de “paji” sa defectat datorită unui scurtcircuit. Ea a fost “deschisă” manual, dar instalația care valora 30.000.000 lei nu a putut fi reparată. S-au produs și încurcături la intrarea în scenă. • Telespectatorii nu au auzit sunetul original din amfiteatru. La TVR s-au folosit înregistrările de pe CD-urile din concurs. Aplauzele pe care le-au recepționat cei din fața micilor ecrane nu erau nici ele originale. Erau înregistrate pe bandă și datau dinainte de ‘89. Nimeni nu a cântat “live” pe scenă. Doar la câteva piese, soliștii au dublat vocea de pe bandă. Singurii care au mers pe “negativ” (acompaniament pe bandă-n.a.) plus voce au fost finlandezii din grupul Valdo. Tehnicienii de scenă însă i-au sabotat. Le-au adus stativele, dar nu le-au montat microfoane. Deși cele două fete de la “vocea a doua” făceau semne disperate spre culise, tehnicienii nu le-au ajutat. Lucian Gheorghiu și Costin Doina O femeie de 81 de ani ucisă de explozia buteliei în noaptea de 29 spre 30 august a.c., datorită scurgerilor de gaze dintr-o butelie aflată în locuința lui Alexandru Cojocaru din com. Zvoriștea, jud. Suceava, a izbucnit un incendiu. Aneta Cojocaru, 81 de ani, surprinsă de incendiu într-o anexă a locuinței, a decedat. Paguba a fost evaluată la circa 20 milioane lei. Ondine Gherguț CV Tudor publică poezii în gazeta pușcăriei de femei din Târgșor Miliardarul de Butimanu, Corneliu Vadim Tudor, a găsit o modalitate cu totul originală de a-și face campanie electorală. Astfel, el semnează alături de femeile deținute în penitenciarul prahovean Târgșor în gazeta volantă a închisorii. Pe fondul unei mai mult sau mai puțin reale afinități cu suferințele deținutelor, liderul PRM scrie cu înverșunare proletară versuri ca să producă o pată de culoare într-o gazetă sumbră. Un alt amănunt care atrage atenția în penitenciarul de femei de la Târgșor este faptul că la sala de lectură există numai ziare de orientare pro-guvernamentală, în timp ce cotidiane precum “Ziua”, "România Liberă” sau “Cotidianul” lipsesc cu desăvârșire. Ovidiu Alexandrescu