Cotidianul, octombrie 1995 (Anul 5, nr. 230-255)

1995-10-02 / nr. 230

TIDIANUL LUNI • 2 OCTOMBRIE 1995 OPINIA Bătălia pentru adevăr N. Burghelea Arena politică a României de după Revoluție este dominată de lupta, tot mai îndârjită, pentru adevăr. Aflarea adevărului înseamnă, implicit, biruința democrației. Am văzut că în țările democratice adevărul este mai greu de ascuns și cel care cade în minciună plătește, independent de poziția socială pe care o are. Când Richard Nixon, fostul președinte american, a încălcat legea, a fost nevoit să-și dea demisia. Toate opinielile lui pentru a demonstra că faptele dezvăluite de presă nu sunt adevărate s-au dovedit inutile. La fel s-a întâmplat și în Italia, unde tot un președinte a fost condamnat la închisoare pentru că a încălcat legea. Toate acestea dovedesc că societatea democratică este solidă și are mecanismele și forța necesară pentru a domina minciuna. Președintelui României i se reproșează că în tinerețe a fost racolat de KGB; în plus, dezvăluirile făcute în ultima vreme de foști agenți cumințiți ai Securității pun tot mai mult sub semnul întrebării rolul său în Revoluția din Decembrie, ca și în evenimentele care au urmat. Suntem îndreptățiți să credem că numărul acestora va crește în viitor, din cauza lipsei de perspectivă a administrației sale. Sigur că nu este deloc plăcut să fii pus în discuția opiniei publice, dar, dacă bătălia s-a declanșat, domnia sa trebuie să-i facă față. Calea pe care a ales-o, însă, de a se apăra răfuindu-se cu ziariștii, nu cred că este cea mai avantajoasă. Ea repune în discuție evenimente trecute, mai vechi sau mai recente, pe care lumea românească este mai degrabă tentată să le dea uitării. Ne vom aduce aminte, de pildă, că tinerii care plecau la studii în URSS erau recrutați dintre cei atașați sufletește comunismului. Printre aceștia se evidenția Iliescu Ion, ca fiu al unui activist PCR, el însuși pregătit în URSS. Se știe bine că Stalin își pregătea echipe de servanți pentru politica de anexare a țărilor vecine. Tânărul Iliescu era încă de pe atunci o figură promițătoare pentru un eventual președinte al României. De aceea a și fost desemnat conducător al studenților străini. Cine cunoaște comunismul știe bine că în structurile lui nimic nu este lăsat la voia întâmplării și de aceea este greu de crezut că se putea ocupa o asemenea funcție fără să fii înregimentat în poliția politică. în justiție, dovezile care să ateste că președintele României a fost (sau se mai află încă) în slujba unei puteri străine pot fi contrazise în fel și chip. Dar mai importantă pentru opinia publică sunt intuiția și logica faptelor, iar acestea sunt în dezavantajul dlui Iliescu. Dar poate că cel mai puternic argument împotriva sa este însuși procesul intentat celor doi ziariști. Acesta dovedește, în modul cel mai convingător cu putință, că domnia sa a rămas și în ziua de astăzi tributar practicilor comuniste. Dacă ar fi avut tăria să recunoască cinstit adevărul, ar fi putut dobândi iertarea, măcar pe jumătate, a păcatului recunoscut și s-ar fi evitat un proces politic, cât se poate de compromițător pentru imaginea regimului său în lume. Abandonarea practicilor comuniste ar fi o chestiune de bun simț, benefică nu numai pentru țară, ci și pentru dl Iliescu personal. --------------- Membrii UMBL filiala Cluj în timpul dezbaterilor din 29 sept. Prof. Mircea Mihăilescu, reales președinte al UMBL Cluj Delegații Filialei UMBL Cluj votând noua conducere. Au întrunit sufragiile: prof. Mircea Mihăilescu (președinte), prof. Adrian Marino, prof. Eugen Botez, prof. Vlaicu Roman, conf. Corina Benea, prof. Viorel Sorin și cercetător Ioan Cuceu Sâmbătă 30 septembrie, la Dobrești-Argeș, în prezența a numeroase personalități ale PNȚCD, PER, AFDPR, veterani de război, alți invitați, a avut loc ceremonia de comemorare a marelui om politic Ion Mihalache (1882-1963), figură proeminentă a istoriei interbelice, fruntaș de înaltă ținută morală al Partidului Național Țărănesc, alături de Iuliu Maniu. Manifestarea a cuprins în program vizitarea casei în care a trăit Ion Mihalache și unde, actualmente, se află sediul Filialei Dobrești a PNȚCD, o rugăciune de pomenire oficiată la mormântul aflat în cimitirul de lângă Dealul Cornățelului și dezvelirea unui bust reprezentându-l pe cel care a fost “Tribun și apostol al țărănimii, eroul de la Mărășești și Martirul de la Râmnicu Sărat”, așa cum l-a numit dl Ion Diaconescu, primvicepreședinte PNȚCD. Ion Mihalache s-a născut în anul 1882 la Topoloveni. In decembrie 1918, împreună cu un grup de învățători și preoți, înființează Partidul Țărănesc. In octombrie 1926, PȚ fuzionează cu Partidul Național Român al lui Iuliu Maniu formându-se astfel Partidul National Țărănesc, avându-i în frunte pe Iuliu Maniu și vicepreședinți pe Ion Mihalache (devenit președinte între anii 1934- 1937), Al. Vaida-Voievod, dr. Nicolae Lupu și ca secretar general pe Virgil Madgearu. în cele două guvernări ale partidului (nov. 1928 - 17 aprilie 1931 și 6 iunie 1932 - 14 nov. 1933), Ion Mihalache este ministru al Agriculturii și Domeniului Public și ministru de Interne. De două ori în cariera sa politică refuză funcția de prim-ministru propusă atât de Regele Carol al II- lea în 1937 cât și de Vîșinski în 1946 (funcție ocupată de Petru Groza), replicându-i acestuia din urmă: “Nu-mi trădez opinca țărănească!” Consecința acestui fapt este înscenarea unui proces tipic comunist, la 14 iulie 1947, în urma căruia este condamnat la închisoare pe viață. Moare la Râmnicu Sărat în 1963. Astfel plătea puterea comunistă patriotului Ion Mihalache, decorat cu ordinul “Mihai Viteazul” în războiul pentru dezrobirea Basarabiei, în finalul ceremoniei, au cinstit în cuvântul lor memoria “marelui nedreptățit al istoriei” dni: Corneliu Coposu, președintele PNȚCD, Ion Diaconescu, prim-vicepreședinte, prof. acad. Gabriel Țepelea, Radu Vasile, vicepreședintele Senatului, Otto Weber, președintele PER, C-tin Ticu Dumitrescu, președintele AFDPR, Dumitru Ionescu, președintele AFDPR din întreaga lume, Marian Sultănoiu Foto, Octavian Tibăr ea dezvelirea bustului lui Ion Mihalache "* siiU Bustul lui Ion Mihalache, dezvelit sâmbătă 30 septembrie, la Dobrești - Argeșanul Corneliu Coposu in mijlocul argeșenilor Slujba bisericească la mormântul lui Ion Mihalache Dnii Ion Diaconescu și Gabriel Țepelea în fata căminului cultural ctitorit de I. Mihalache Stat de drept sau unul “de drepți”? Prin vot public, am fost mandatați să scriem și noi o filă din istoria acestei epoci de sfârșit de veac românesc. O epocă ce s-ar fi cuvenit a fi una a renașterii naționale. A reîntoarcerii vieții acestui popor în făgașul firesc. Al prosperității, al demnității și al democrației. Al libertății, mai ales, care a lipsit de vreo cincizeci de ani încoace, cât țara s-a aflat sub cizma celui mai despotic regim politic din istoria sa milenară. Comunismul n-a însemnat decât opresiune cruntă și represiune sălbatică, poliție politică atotputernică și îndoctrinare ideologică alienantă. De aici și explozia de entuziasm popular profund anticomunist care, într-un memorabil “Decembrie însângerat”, a readus speranța. Speranța unei libertăți fără de sfârșit. Speranța făuririi unui autentic stat de drept. Speranța reîntronării democrației, a respectului nestrămutat față de drepturile și libertățile omului... Numai că, din nefericire, speranțele s-au spulberat în timp ajungând noi astăzi la o altă autocrație. La un alt omagiu, nefiresc, pentru “conducătorul iubit”. La noi și prea numeroase forțe polițienești de represiune. La un sistem legislativ draconic. Incriminam peste măsură. La un Cod Penal care ne va transforma într-un popor de pușcăriași. La prea multe servicii de informații. Inutile și costisitoare pentru cetățeanul obișnuit, necesare doar pentru Puterea antipopulară ce s-a instalat la cârma țării așa cum s-a instalat. Periculoase pentru cei ceși fac public dezacordul politic. Insinuante în viața tuturor și a fiecăruia. Distrugătoare. Creatoare de teroare, atât timp cât noi, cei aleși să slujim poporul, le dăm puterea să controleze ele, în loc să fie controlate... De fapt, așa cum arată sondajele de opinie, în țara asta răul pleacă, preponderent, de la noi, cei aleși să facem bine. Facem legi după cum vrea o anume majoritate, nu după cum vrea poporul. $i le aplicăm tot așa, în folosul necuvenit al unora și-n detrimentul altora. Votăm pedepse grele ca să ne protejăm pe noi și pe acoliții noștri, azvârlindu-i în lanțuri pe cei ce ne critică. Facem caz de democrație și le băgămm pumnul în gură ziariștilor, încurajăm delațiunea, transformând-o în obligație legală. Curând vom avea “ploșnițe” și-n nasturii de la șliț și ne va roade întrebarea dacă nevestele n-au cumva vreo suma de normă pe undeva, pe la vreo instituție “de profil”. Ca și cum în țara asta n-ar fi nici urmă de Constituție... Renaționalizăm casele oamenilor și ne batem joc de pământul țăranului. Restrângem dreptul la muncă, în timp ce șomajul crește. Facem caz de privatizare printr-o farsă sinistră, în timp ce economia agonizează. Vârstnicilor le facilităm moartea înainte de pensie, copiilor le luăm dreptul la copilărie, tinerilor nu le mai rămâne decât calea străinătății, a penitenciarelor ori a sinuciderii, iar celorlalți, robia și frica. Frica de ziua de mâine și robia unui trăi de mizerie... Cum asta facem noi, cei chemați să transformăm România într-un stat de drept, o transformăm, de facto și de jure, într-un stat “de drepți”. Și ne mai și lăudăm pe la alții cu “originalitatea” noastră... .Oare cât ne-o mai îngădui Dumnezeu? Sergiu Rizescu deputat PNȚCD de Argeș TUNȚCD adresează Majestății Sale Regele Mihai I invitația de a vizita România Tineretul Universitar Național Țărănesc Creștin Democrat va organiza, și în acest an, la 8 noiembrie, în Piața Palatului, un miting comemorativ, la 50 de ani de la marea manifestație anticomunistă din 1945. Președintele TNȚCD, dl Radu Munteanu, a adresat o scrisoare Majestății Sale Regele Mihai I, prin care îl invită în România în perioada 5-10 noiembrie a.c. In acest sens, PNȚCD, care a aprobat propunerea organizației de tineret, va face toate demersurile legale. (AMPress) “PDSR nu este un partid cu o ideologie social-democrată. Cred că forma de regim care a apărut în practicarea acestei ideologii este un neodocoism. Acum, noii arendași sunt cei care gestionează firmele de stat, capitalul de stat, fiind de fapt noii ciocoi. Noi nu avem nevoie de acest tip de pseudocapitalism. România are nevoie de un capitalism bazat pe valori și pe norme de comportament și de conduită", s-a declarat unui redactor AMPress dl Nicolae Țăran, președinte executiv al Partidului Alianței Civice. Comitetul Național al PAC a adresat un apel tuturor forțelor Opoziției Comitetul Național al Partidului Alianței Civice (PAC) a adoptat sâmbătă seară, la Suceva, un apel adresat tuturor formațiunilor politice din Opoziție. Potrivit documentului, PAC propune acestora formarea unei alianțe electorale bazate pe respectarea suveranității partidelor. în concepția celor care au lansat apelul, scopul eventualei alianțe ar fi cel de promovare a competenței și a moralității în funcțiile publice. După opinia PAC, principiile care ar trebui să stea la baza eventualei alianțe a opoziției sunt: accelerarea procesului de reformă a economiei și a privatizării, realizarea economiei de piață, democratizarea instituțiilor statului de drept, modificarea concepției legislative și realizarea reformei sociale civile, combaterea tendințelor extremiste și șovine și grăbirea intrării României în structurile europene, prin restructurarea economiei și compatibilizarea legislației naționale cu aceea a comunității statelor occidentale. (ARPress) Dus în SUA ca într-un concediu” Președintele filialei băcăuane a Partidului Liberal 1993, Constantin Avram, a declarat recent, într-o conferință de presă, că rezultatele vizitei președintelui Iliescu la Washington se vor lăsa așteptate; în sprijinul acestei idei, liderul PL’93 a mai adăugat că “Iliescu s-a dus în SUA ca într-un concediu la mare. S-a dus să se plimbe. N-a avut întâlniri notabile și nici nu a fost primit în Congresul american”. Constantin Avram a remarcat, cu umor, că Bill Clinton s-a odihnit în timpul acordat președintelui român. (Simona Popa) Ode înaripate lui Iliescu Sâmbătă, 30 septembrie a.c., la Craiova, s-a desfășurat conferința județeană a PDSR. Dl Oliviu Gherman, președintele acestei formațiuni politice, a sosit exact în momentul în care se trecuse la vot. După cum transmite corespondentul AM Press din zonă, conferința s-a desfășurat după tipicul plenarelor PCR. De la tribună s-au raportat realizări și s-au luat angajamente. Unul dintre membrii PDSR, pe nume Năstăsel, a declarat: “între tovarășii de partid prezenți în sală retrăiesc momentele plenarelor PCR de altădată”. De la tribună s-a afirmat că organizația PDSR Dolj este cea mai mare din țară, având peste 12.000 de membri. Dintre aceștia, 5000 sunt țărani. Din organizație fac parte și un număr mare de țigani. Elevii și studenții sunt în număr de 47, medicii - 12, cadrele didactice - 120, iar artiștii sunt în număr de trei. Există și patru juriști. în legătură cu numărul mic de juriști, senatorul Ion Predescu a declarat: “Am văzut și eu această situație. Eu știam că nu sunt nici măcar atâția. PDSR este un partid social, juriștii sunt la liberali”. Zăgănel Dumitru, țăran din Băilești, a confundat conferința PDSR cu cea a PD. El a închinat ode înaripate lui Ion Iliescu și FSN-ului, fiind întrerupt din sală atunci când vroia să cânte și despre Petre Roman. Alegeri la AFDPR din județul Argeș Vineri 29 septembrie, la Pitești a avut loc adunarea generală a filialei Argeș a AFDPR, în cadrul căreia s-au dezbătut raportul de activitate și obiectivele de viitor ale organizației, s-au ales noul comitet de conducere, noua comisie de cenzori și delegații pentru Congresul AFDPR, ce va avea loc în noiembrie a.c. Prin vot secret, vechiul comitet a fost validat pentru încă un mandat. Președinte a fost reales dl Sergiu Rizescu, deputat PNȚCD Argeș, iar vicepreședinte, dl Nicolae Voican, consilier municipal. La lucrări au asistat din Dumitru Ionescu, președintele Uniunii Foștilor Deținuți Politici din România cu sediul la Geneva, și Dan Drăghici, liderul PROP ACT. (Adrian Simeanu) PAGINA Alegeri la Dolj pentru filiala PNȚCD . Sâmbătă 30 septembrie, la Craiova s-au desfășurat alegerile Conferinței Județene a PNȚCD. La lucrări au participat delegații filialelor din județ, precum și o serie de invitați. Din partea conducerii centrale a PNȚCD a fost delegat senatorul Șerban Săndulescu. Din păcate, presa nu a avut acces la dezbateri, pentru informarea mass-media organizându-se duminică 1 octombrie o conferință de presă. Datorită unor defecțiuni organizatorice și a ...concurenței (în aceeași zi, în Craiova s-au desfășurat și alegeri la PDSR), doar ziariștii de la “Cotidianul” și de la periodicul local “Cartel” au fost prezenți la conferința de presă. în funcția de președinte al filialei județene Dolj a PNȚCD a fost ales de Florin Bogdan, care a deținut această funcție și în “legislația” precedentă. (L.G.) PS nu va avea un candidat la Președinție Dl Tudor Mohora, președintele Partidului Socialist, referindu-se la viitoarele alegeri legislative și prezidențiale, a declarat că PS nu va avea un candidat propriu la funcția de președinte al României, întrucât această formațiune politică nu vrea să aibă decât statut de partid parlamentar. Dl Mohora a mai precizat că formațiunea sa politică se opune înăspririi pedepselor pentru ziariști. (AM Press) f cVMol cU funeta, Aventurierii Liviu Ioan Stoiciu Spiritul aventurier al “vârstei a treia, nepensionate” a mai reținut pentru istoria sa două isprăvi săptămâna trecută, încrucișate la nivel fatalist - că pe când Ion Iliescu, președintele României, se străduia să cucerească SUA cu mâinile goale (și cu zâmbetul imperturbabil postcomunist, “care mereu ascunde ceva trist”), la alt capăt al pământului un celebru mercenar, Bob Denard, la 66 de ani, a revenit pe scena politică a lumii, dând o lovitură de stat în Insulele Comore (undeva într-un arhipelag african, la gurile canalului Mozambic). Natural, fiind vorba de o lovitură de stat înfăptuită de un domn la o vârstă respectabilă, eu, lipsit de imaginație pucistă cum sunt, n-aveam cum să nu tresar aventurier a fost doar și Ion Iliescu în 22 decembrie 1989, când a preluat cu de la sine puterea, călcând pe 1300 de cadavre, în România și... Ce ți e cu speculațiile astea gazetărești - a fost o lovitură de stat în 22 decembrie 1989 sau a fost Revoluție? Va rămâne, oricum, o enigmă nedezlegată ascensiunea de atunci a lui Ion Iliescu până când? Până ce va veni vremea socotelilor și pentru toți cei ce s-au perpetuat în funcții după 22 decembrie ‘89, după 45 de ani de totalitarism plini de crime politice, nepedepsite până azi - atunci Ion Iliescu va fi și el arătat ca un mercenar pus în slujba bolșevismului, direct a Kremlinului, te pomenești... Dar voi mai apuca cu vremea aceea, a tragerii liniei sub faptele abominabile comuniste și a tragerii la răspundere penală a tartorilor PCR și a securiștilor torționari, a vinovaților, fie ei și vinovați moral doar? Nu mai am nici o speranță să apuc mai ales acum, când SUA au preluat, indiferente, nu numai responsabilitățile neculpabilizate ale unor reprezentanți de frunte comuniști de la noi, de teama lui Ion Iliescu, dar au și șters cu buretele “crima împotriva umanității” întâmplată 45 de ani în România! Toate relele comunismului și ale nomenclaturișilor români, vai, le-au preluat cu inconștiență SUA, astfel, fără să se delimiteze, începând de săptămâna trecută, când au dat legitimitate foștilor călăi roșii români “reformați” să conducă și să judece în continuare propriile victime - o spun cu nemărginită durere, resemnat că, iată, “așa se face politica” și că, într-adevăr, nimic din ce e moral pe această lume nu contează pentru politicieni, pe plan mondial. Nu întâmplător SUA nu acceptă România în Muzeul Holocaustului Comunist, cu cinism - suferința românească a muritorului de rând nu face doi bani nici “pe plan extern”, nici pentru SUA? Electoral, Ion Iliescu “și ai lui, trădătorii neamului”, sunt de aici înainte asigurați pentru încă un mandat, puterea lor profund imorală e sub protecția SUA! E o pierdere de vreme să te mai zbați în opoziție și să îndrăznești să critici lipsa de clarviziune a politicienilor SUA vei fi taxat ca antiamerican (antioccidental), Doamne ferește, cu atât mai mult cu cât, pe termen scurt, e sigur, contează interesele geostrategice și economice, în primul rând, asistența și capitalul SUA! Pragmatismul politic imoral stând deasupra principiilor creștine, e limpede. Să ne bucurăm, așadar, că “SUA lui Ion Iliescu” ne aduce Coca-Cola (ea e Ultima dorință) și să pun Palmolive că de furie de spânzurătoare facem rost și din resurse autohtone... Vă dați seama? O clipă măcar să fi ieșit din normele protocolare Bill Clinton în fața lui Ion Iliescu, invitat oficial în “vizită de lucru” în SUA, și să-l fi provocat, public, să se culpabilizeze pentru trecutul vinovat bolșevic, trădător față de România (bolșevismul a fost o ideologie de ocupație), să-l oblige să-și dea arama pe față, să renunțe la fariseism și duplicitate, și ar fi fost salvată credibilitatea oportunității acestei întâlniri la nivel înalt pentru o clipă măcar, dar nu! Vise de naiv... Bill Clinton a transmis indirect în România (chiar dacă massmedia din SUA l-a ignorat pe Ion Iliescu) că Ion Iliescu, “așa cum este”, este cel mai potrivit să ne conducă în continuare destinele, fiind acum și “alesul” majorității democrate a SUA, nu numai al majorității neocomuniste românești, că Ion Iliescu e un exemplu tipic de caz fericit care “arată cum vechiul comunist s-a adaptat la democrație” (“The Washington Times”, în traducerea Gildei Lazăr, “România liberă”/2009) - că doar asta mai rămăsese în România de recunoscut pe plan extern! Când adaptarea la democrație a vechilor rinoceri comuniști este, de fapt, cea mai bună afacere capitalistă posibilă postrevoluționară și în România, singura problemă rezolvată în amănunt și cu ajutorul neprețuit al SUA, acum... Astfel, în timp ce președintele Ion Iliescu cucerea SUA (în numele României) iar mercenarul Bob Denard cucerea Insulele Comore (în nume personal), ce s-a mai întâmplat notabil săptămâna trecută? Păi, după “Actualitățile” tendențioase ale TVR, tot în acest timp alt cuceritor, un Don Quijote mai mizer, care anul viitor e convins (după propria mărturisire) că va fi președintele României numai dacă Ion Iliescu nu candidează (sic!), Emil Constantinescu, s-a luptat cu... cazarea politică a studenților la București, din care luptă a ieșit învins, dându-i-se în cap cu pancarta apolitică: “Vrem rector capabil” - nimic altceva (bine că pe pancartă nu scria: “Vrem președinte de țară capabil”).