Cotidianul, noiembrie 1995 (Anul 5, nr. 256-281)

1995-11-01 / nr. 256

PDSR refuză să ia în discuție afacerea “Puma” (pag. 2) Dl Coposu se află sub îngrijire strictă După 24 de ore de la internare, starea sănătății dlui Corneliu Coposu era, în continuare, critică: îngrijorătoarea veste a internării de urgență a președintelui PNȚCD a intrat în atenția întregii națiuni. Viața pacientului este acum menținută de unul din “plămânii artificiali” ai Spitalului Universitar București. După o internare prealabilă de cinci zile la clinica Tie pneumoftiziologie Filaret “Marius Nasta”, luni, 30 octombrie, ora 14.45, dl Coposu a fost transportat de urgență la Clinica de anestezie-terapie intensivă a Spitalului Universitar care a fost pus “în stare de alarmă”. Dl Sorin Oprescu, directorul spitalului, a format rapid o comisie medicală specială pentru supraveghere. După șase ore a fost făcut public primul comunicat oficial din care reieșea că “Dl Corneliu Coposu este internat în stare critică cu semne de disfuncție cardio-respiratorie severă, pe fondul suferinței pulmonare anterioare. Sunt asigurate măsuri de terapie adecvate”, în cursul nopții s-au dublat serviciile de gardă și au fost convocați medici din toate specialitățile astfel încât comisia medicală număra 25 de medici. Aceștia au stabilit că nu se impune o intervenție chirurgicală și încearcă reechilibrarea funcțiilor vitale ale pacientului. Spitalul are toate dotările necesare, constând în echipamente și medicamente. Dlui Coposu Cristian Răutu îi sunt administrate 15 tipuri de medicamente pentru o terapie complexă. Marți dimineață, în jurul orei 10.00, un al doilea comunicat de presă a fost citit de dl Oprescu. Diagnosticul era următorul: “Insuficiență pulmonară severă, ce a necesitat suport ventilator artificial, determinată de evoluția unei afecțiuni pulmonare anterioare. S-au stabilit și aplicat măsurile terapeutice corespunzătoare. Cu toate măsurile terapeutice aplicate, starea generală a bolnavului se menține critică. Prognosticul rămâne rezervat. Comisia medicală multidisciplinară supraveghează în continuare tratamentul și evoluția clinică a bolnavului. Respectând dorința expresă a dlui Coposu și a familiei nu se pot face public alte detalii medicale”, în exclusivitate pentru “Cotidianul”, directorul Spitalului Universitar București, dl Sorin Oprescu, a declarat că dl Corneliu Coposu este conștient însă nu poate comunica datorită aparatului de ventilație. Dl Oprescu a mai spus că “inexistența dosarului medical al pacientului dosar aflat în Germania la profesorul Baican, cel care a tratat în ultimii anii “afecțiunea pulmonară anterioară” a dlui Coposu - n.red.) nu avea relevanță, dar ar fi fost necesar să știm și noi antecedentele medicale ale bolnavului”. Tot ieri, la ora 10.00, s-a anunțat că profesorul Baican trebuie să sosească în aceeași zi la ora 14.20, pe aeroportul Otopeni, cu o cursă a companiei Lufthansa. Firește, este ușor de înțeles și ne conformăm dorinței familiei de a nu se face public detalii medicale. Considerăm, totuși, că starea sănătății dlui Coposu, agravată încă din ziua de 25 octombrie, ar fi trebuit să constituie un motiv suficient de îngrijorare pentru a evita o internare în stare critică și lipsa unui dosar cu toate analizele, tratamentele și medicația prescrise anterior, în situații ca acestea, după cum este normal, trebuie evitate orice speculații de moment și prognoze din partea presei. “Cotidianul” este alături de dl Coposu și îi dorește din toată inima însănătoșire grabnică. Dl doctor Sorin Oprescu, director al Spitalului Universitar București / Foto: Răzvan Vălcăneanțu ■ Secția de terapie intensivă a Spitalului Municipal (amănunte în pag. 2) Dl Eli Malka, directorul Uniunii Teatrelor din Europa e încântat de ediția românească a Festivalului Uniunii Foto: Constantin Văduva Brțf Comisionul Guvernul Vâcăroiu tocmai prinde în buchetul vieții al patrulea buget de austeritate. Faptul nu l-a împiedicat pe ministrul Cercetării, Doru Dumitru Palade, să elogieze, la aniversarea Institutului de Electrotehnică, strategia guvernamentală în domeniu: “cercetarea se află într-un moment de depășire a primei etape a reformei și de trecere la etapa a doua la sfârșitul căreia, în 1998, România se va afla la același nivel cu cercetarea mondială”. Parade și idile. Căci în 14 oct. același ministru declara la TVR că bugetul cercetării, oricum meschin, a fost redus drastic prin Ordonanța 40 creând perspectiva ca România să devină o colonie tehnologică. Atunci, de unde ideea că-n ‘98 vom fi la nivel mondial? Ministrul coloniei ar trebui să-și schimbe numele în Doru Dumitru Palavre ori măcar - să tacă. Nu e singurul ministru care cântă ode la marginea șanțului. Dl Viorel Mărginean, care a adus României faima celui mai jalnic pavilion la Târgul din Frankfurt, s-a arătat mult mai atent cu propria-i pictură. Dânsul și-a deschis o expoziție la Iași, unde s-a confesat televiziunii: “la mine în operă există o anumită sinceritate și de aceea s-ar putea cântări că în pictura mea sunt elemente naive”. Cum la noi în cultură există o anumită nenorocire, de aceea s-ar putea cântări că în ministerul său nu sunt elemente naive ci nocive. Naivitatea Guvernului Văcăroiu a rămas însă cu totul în aer datorită elicopterelor “Puma” importate din Africa de Sud contra unui comision de 4 milioane de dolari. Deocamdată, din mită s-au decontat doar 400.000 de dolari de la Benone Ghinea, actualmente arestat. Restul comisionului se află în zbor între Africa de Sud și frica de sus, între timp, CV Tudor - aflat în opoziție particulară - a produs un document din care rezultă că Sever Mureșan, omul de mingi al președintelui Iliescu, a scos din țară prin Dacia Felix suma de 300 milioane dolari. Sever dar Felix, președintele nu s-a pronunțat. Mult mai comic este însă conflictul dintre Vasile Văcaru și N. Mischie din PDSR. Dânșii n-au împărțit comisioane ci doar președinția filialei Gorj pe care Mischie i-a suflat-o protejatului dlui Văcaru. Câștigând concursul, Miss Chie a declarat: “electoratul știe să aleagă pe cine e alături de el și nu flașnetarii”. Dintr-un sacou roșu care se asorta complimentului, dl Văcaru a recunoscut cu sportivitate că au învins jocurile politicianiste mai bine organizate. Tia Șerbănescu Steaua trebuie neapărat să bată astă-seară “Vulcanul” Ghencea va erupe din nou în această seară, cu începere de la ora 21.30, mai ales că echipa noastră campioană, Steaua, are marea șansă de a visa la o primăvară europeană. Bineînțeles, dacă elevii lui Țiți Dumitriu vor reuși, pe teren propriu, să obțină victoria în fața principalei contracandidate la ocuparea locului secund în Grupa C a Ligii Campionilor, Borussia Dortmund. Adversarii noștri de astăzi au sosit la București în cursul zilei de ieri, la ora 12.30, și au fost cazați la Hotel Spfitel. Nu au făcut deplasarea Karl-Heinz Riedle (suspendat), Stefan Reuter (fractură la mâna dreaptă), Stephan Chapuisat (din cauză unei accidentări mai vechi), Heiko Herrlich (probleme cu glezna piciorului drept) și Ibrahim Tanko (accidentat). De notat că de la Steaua va lipsi doar Militam, care este suspendat. Antrenorul principal al militarilor, Țiți Dumitriu, este optimist în ceea ce privește partida din această seară: “Jocul cu Borussia este foarte important din două motive. Ca și noi, Borussia speră să ocupe locul doi în grupă. După această partidă mai rămân două jocuri dificile. Acum avem șansa să ne trecem în cont o victorie, care ne-ar da mari șanse să ne calificăm. Un joc egal nu ne ajută cu nimic. A sosit momentul, având în vedere că Borussia are probleme din cauza multor accidentări, să fim deciși să câștigăm. La sfârșitul meciului de la Dortmund, jucătorii noștri au fost triști că s-au speriat de ceva care, practic, a existat doar în presă. Aceasta nu înseamnă că vom face un asalt încă de la începutul meciului, cum se întâmplă în jocurile Stelei din campionat. Vom fi însă îndrăzneți, pentru că nu mai avem ce pierde. Borussia nu este în cea mai fastă perioadă și se simte când lipsesc jucători precum Chapuisat. Nemții au un joc foarte bine conceput, dar ușor de citit. Borussia nu are un ritm sufocant și de aceea cred că vom reuși să câștigăm. Am mari speranțe și mă bazez foarte mult pe jocul lui Adrian Ilie, Vlădoiu și Lăcătuș. La aceasta se adaugă și faptul că jucătorii vor fi din nou entuziasmați de prestația publicului, devastator psihic pentru adver Ana Maria Florian Antrenorul Dumitru Dumitriu e optimist Președintele PDSR Prahova se va căsători cu o fostă admiratoare a lui Ion Iliescu Recent, demisul prefect al județului Prahova, Nicolae Bălănoiu, a anunțat în cadrul unei conferințe de presă organizate a doua zi după ce a fost scos din funcție că se va recăsători, în calitatea sa de președinte al filialei Prahova a PDSR, acesta este din ce în ce mai des văzut în compania unei tinere activiste a partidului de guvernământ, Laura Iancu, în vârstă de 20 de ani, care va deveni cu siguranță soția ex-prefectului prahovean. De menționat că juna pedescristă are o slăbiciune deosebită pentru liderii politici, ea fiind îndrăgostită anterior de președintele României, Ion Iliescu. Originară din comuna Mălăiești, județul Prahova, Laura Iancu locuiește actualmente în apartamentul ultracentral din Ploiești al președintelui PDSR Prahova. Ovidiu Alexandrescu Festivalul de teatru, un succes total Dl Eli Malka, directorul Uniunii Teatrelor din Europa, a avut amabilitatea de face o declarație în exclusivitate pentru “Cotidianul”, privitor la cea de-a patra ediție a Festivalului Uniunii, ce se desfășoară în prezent la București, constituind unul dintre evenimentele importante ale vieții noastre artistice: “Cred că Festivalul a început bine. Trei companii străine (Piccolo Teatro din Milano, Berliner Ensamble, Odéon din Paris) și Teatrul Bulandra și-au prezentat spectacolele, de stiluri diferite, bine primite de către un public care a dovedit că iubește teatrul, fiind întotdeauna prezent în număr mare la spectacol. Am stat de vorbă cu mulți dintre membrii trupelor invitate și erau cu toții încântați de primire, de interesul manifestat de ziariști (conferințele de presă constituie cea mai bună dovadă, ca și numeroasele articole despre Festival apărute în ziare. Au plecat cu toții regretând că nu au putut rămâne mai multă vreme la București. Nu pot decât să nădăjduiesc că Festivalul va continua la fel”. (C.D.) Germania sprijină privatizarea în România Astăzi, la Palatul Victoria, dl Nicolae Văcăroiu, prim-ministrul României, l-a primit pe dl Friedhelm Ost, președintele Comisiei pentru economie a Bundestagului german. Apreciind evoluția pozitivă a relațiilor bilaterale, premierul Nicolae Văcăroiu a mulțumit pentru sprijinul financiar și tehnic acordat de Republica Federală Germania procesului de restructurare a economiei românești. Domnia sa a opinat că programul de privatizare aflat în curs de desfășurare în țara noastră va contribui la creșterea interesului investitorilor germani față de România, atât în domenii de tradiție pentru colaborarea bilaterală, cum ar fi construcția de mașini, cât și în ceea ce privește modernizarea și extinderea infrastructurilor feroviare, rutiere, portuare și aeroportuare, de telecomunicații - domenii a căror dezvoltare are o contribuție decisivă la creșterea atractivității pieței românești pentru capitalul străin. Reafirmând sprijinul Republicii Federale Germania pentru procesul de restructurare economică și de democratizare din România, dl Friedhelm Ost a subliniat că, din punctul de vedere al cercurilor investiționale germane, țara noastră constituie un partener de nădejde, beneficiind de o poziție geostrategică, de un potențial industrial și uman care îl recomandă în mod special atenției oamenilor de afaceri germani. în acest sens, domnia sa a apreciat că există vaste posibilități de amplificare a relațiilor economice, financiare, tehnologice și investiționale bilaterale, atât în domenii industriale de vârf, cât și în transporturi, turism și construcții, opinând, totodată, că aprofundarea contactelor la nivel guvernamental și parlamentar dintre România și Germania constituie o premisă de maximă importanță pentru sporirea prezenței tehnologiei și capitalurilor germane în țara noastră. (I.B.) A fost finalizată ancheta celor doi traficanți de heroină din Constanța ) Parchetele militare au finalizat ancheta penală privindu-i pe inculpații Vasile Leca, fost căpitan la UM 0971, și Neta Grigoreanu, vânzătoare la SC Foto-Com- Daniel SRL, ambii din Constanța, pentru comiterea infracțiunii de trafic de stupefiante și contrabandă. în urma unei sesizări, pe data de 30 septembrie 1995, în urma unei percheziții, Poliția din Constanța a descoperit la domiciliul Netei Grigoreanu 1,636 kg heroină. In timpul cercetării, N.G. a declarat că heroina i-a fost adusă de iubitul ei, Vasile Leca. Prin intermediul unui cetățean poreclit “Mânuță”, a intrat în legătură cu un cetățean străin care a acceptat să cumpere heroina cu 32.000 $. Străinul a venit acasă la N.G. și s-a convins că produsul este heroină. Au stabilit să se întâlnească jos, în fața blocului, unde acesta intenționa să o aștepte într-un taxi. La plecare, străinul a observat că sunt filați și a fugit, nemaiputând fi prins. Astfel că a fost reținută numai N.G. La 2 octombrie, polițiștii l-au depistat și reținut pe Vasile Leca. V.L. a declarat inițial că a ajuns în posesia heroinei la începutul lunii septembrie, când, ieșind beat din restaurantul situat la punctul de trecere a frontierei Vama Veche, a văzut doi străini certându-se, a strigat la ei, i-a somat să oprească; aceștia au fugit și au abandonat sacoșa. V.L. a luat sacoșa. A constatat că e heroină și a încercat să o valorifice prin N.G. Ulterior, inculpatul a revenit asupra declarației, precizând că a adus-o din Turcia în 23 iulie a.c., prin Vama Giurgiu. Inculpații sunt obligați să plătească 30.000 lei cheltuieli judiciare. Urmează judecarea lor. Ondine Gherguț Ieri, la Palatul Victoria a fost semnat Acordul de împrumut între Banca Europeană de Investiții (BEI), Guvernul României și RENEL, în valoare de 60 milioane ECU și destinat finanțării proiectului de reabilitare a sectorului termoenergetic din România. Pentru Guvernul României, acordul a fost semnat de Florin Georgescu, ministrul Finanțelor, în numele Băncii Europene de Investiții a semnat vicepreședintele acesteia, Wolfgang Roth, iar pentru RENEL, Eugeniu Tănase, vicepreședinte. Wolfgang Roth a arătat că instituția pe care o reprezintă intenționează să finanțeze, în viitorul apropiat, noi proiecte în România (pe lângă cele deja realizate în domeniul telecomunicațiilor și al alimentării cu gaze). Printre acestea se numără modernizarea infrastructurilor portului Constanța și a legăturilor feroviare și rutiere Est- Vest, precum și ameliorarea distribuției energiei electrice în municipiul București. (Iulian Bortoș) Cifrele bugetului pe 1996 sunt secrete chiar și pentru parlamentari Ieri dimineață, liderii grupurilor parlamentare PD, UDMR și PAC urmau să se întâlnească cu premierul Văcăroiu pentru consultări în vederea definitivării Bugetului de Stat pentru anul 1996. Dl Văcăroiu nu a binevoit să fie prezent, la întâlnirea cu parlamentarii participând o serie de miniștri, dar nici aceștia nu au onorat cu prezența lor întreaga durată a întrevederii. Parlamentarilor nu li s-a prezentat nici un document, întâlnirea constând într-o sumară informare verbală. Abia peste zece zile sau două săptămâni, liderii grupurilor parlamentare vor primi, în sinteză (!!!), datele bugetului. * Ce au aflat parlamentarii la Palatul Victoria? Că se menține caracterul de austeritate al bugetului, că nu se întrevăd îmbunătățiri față de 1995 și că deficitul bugetar va reprezenta 2,9 din PIB. Victorioși, unii membri ai Cabinetului Văcăroiu au afirmat însă că acest deficit va putea fi finanțat din surse neinflaționiste. La ora închiderii ediției, membrii Guvernului s-au reunit pentru o ședință, în care se discută, evident, tot despre buget. Lucian Gheorghiu