Cotidianul, februarie 1996 (Anul 6, nr. 25-49)

1996-02-01 / nr. 25

Bref Posta ) Pentru amatorii de senzații tari, divorțul de interes dintre PDSR și PUNR nu constituie cine știe ce surpriză. Legendara mamă a PDSR, dl Adrian Năstase s-a enervat de mult pe această temă. Faptul că PDSR se leapădă treptat de cei trei diavoli cu care a făcut puntea nu e deloc surprinzător pentru un partid care vrea să aibă mâinile libere în alegeri spre a-și putea făuri un destin nou cu partide mai serioase. Astfel că PDSR va intra în campania electorală becher. Pentru amatorii de melodrame “Antena 1” a programat un interviu cu legendarul tată al PDSR, dl Iliescu, la emisiunea “în luptă cu abuzurile și corupția”. Pornit în luptă, cu abuzurile și corupția de partea sa, dl Iliescu a fost lustruit de Dct. Andronic astfel ca nici un strop de corupție ori de abuz să nu păteze pantofii prezidențiali. Dl Iliescu a explicat că trăiește numai din salariu, că-și plătește impozitele și că n-are afaceri. Iar salariul e doar un milion! Ce sărac e dl Iliescu! Asta explică de ce și țara e săracă. Sărăcia de în cap se-mputernicește! în emisiune au fost evocate și cele trei îngrășăminte naturale pentru cei trei trandafiri: G.C. Păunescu, Dan Voiculescu și Gh. Copos. Președintele a păstrat tăcere asupra lor, dar a zis că apreciază “acumularea pe bază de creație” și mai puțin acumularea pe bază de speculații. La cât a acumulat în cinci anișori și având în vedere că se bucură de aprecierea tainică a președintelui, reiese că dl G.C. Păunescu a creat cât Beethoven, Mozart și Bach la un loc. Dintre creațiile sale, cele 24 de simfonii cu aripi și recviemul “Intercontinental” par să înfrunte cu succes datoriile uriașe făcute la Bancorex. în privința persoanelor acuzate de corupție și consolate cu posturi la Cotroceni, dl Iliescu a zis că “nu poate fi lăsat dezavuat cineva pentru că a părăsit o funcție”, ci trebuie încercat în alt loc. Ideea ar fi că unei persoane catastrofale trebuie să i se mai acorde oricând o șansă. Dar, a zis dl Iliescu sărac dar prevăzător, “eu nu bag mâna în foc pentru nimeni”. Păi, nici nu-i nevoie. Are cine să bage mâna pentru dânsul! Totul e să mai lase câte ceva. Tia Șerbănescu Bucureștiul și Kievul au căzut de acord că problema Insulei Șerpilor e de natură juridică - deci poate fi rezolvată prin arbitraj la Curtea de la Haga Industria aviatică americană dictează politica lui Clinton? “Am avut un an bun în 1995. A scăzut inflația, nivelul producției a fost stabil, rubla s-a întărit. Cred că asistăm la o creștere economică reală”, a declarat președintele american Bill Clinton, marțir după întâlnirea cu premierul rus Viktor Cernomîrdin, încercarea șefului Executivului american de a liniști spiritele îngrijorate de încetinirea reformelor în Rusia (datorită presiunilor exercitate de comuniști și naționaliști reveniți în forță pe arena politică a Dumei moscovite) a mirat pe multă lume. In schimb, a devenit clar că aceasta este garanția de care avea nevoie Elțîn pentru a deschide baierele pungii FMI. Care este oare prețul plătit de Moscova pentru a obține într-o săptămână acceptarea în Consiliul Europei și garantarea americană a împrumutului de nouă miliarde de dolari de la Fondul Monetar Internațional în trei ani? Să fie oare motive strategice ca finalizarea acordurilor în Lovitură de teatru la Cotroceni, Iliescu a cedat șantajului PUNR. Adrian Turicu rămâne ministrul Telecomunicațiilor. PUNR a acuzat Delegația Permanentă a PDSR de politică peceristă, domeniul dezarmării? Sau motive mai terestre, comerciale? Scopul declarat al vizitei de două zile la Washington a lui Cernomîrdin au fost discuțiile cu Al Gore în cadrul Comisiei binaționale în domeniul spațiului energiei, siguranței nucleare și dezvoltării, lăsate în suspensie din 1993. Banca de Export-import a anunțat semnarea unui Memorandum pentru export de echipament și servicii SUA în scopul modernizării industriei forestiere și a flotilei de aeronave comerciale rusești. Și aceasta, după ce duminică, Steve Forbes, milionarul republican, a apărut la CBS în cadrul emisiunii “In fața națiunii” și a argumentat clar că “Noi nu suntem asistența socială a întregii lumi”. Vineri Senatul american a ratificat trata Industria de apărare se află în plin proces de degradare datorită inactivității instalațiilor și a personalului. Uzina ROMPIRO Făgăraș (producătoare de pulberi și exploziv) a trimis în șomaj tehnic 40% din personalul specializat, iar 35% nu mai pot fi menținuți în cadrul întreprinderii. în martie 1996, de la uzina Mecanică Tohan vor pleca 7000 de angajați, a afirmat dl Crinișor Zavastia, președintele sindicatului Tohan, la conferința de presă organizată ieri de Federația “Solidaritatea ‘90” și Federația din Chimie și Petrochimie. Revendicările formulate de salariații industriei de apărare, deși au fost transmise Președinției, Parlamentului și Guvernului, nu au fost soluționate. Acestea se referă la revigorarea sectorului industriei de apărare, întocmirea unui plan de conversie a capacității de apărare, protecția personalului specializat. Consecința nerezolvării acestora este trimiterea în șomaj a 50.000 de salariați. Conservarea capacităților industriale necesită fonduri deloc neglijabile, iar pentru întreținerea unei instalații sunt necesare 20 milioane de lei pe lună. La 15 februarie se preconizează organizarea unui tur de reducere a arsenalului nuclear până în anul 2003, altă cartă în alb oferită Moscovei. Elțîn a declarat că speră ca Duma (din care o treime e controlată de comuniști) să ratifice același tratat înainte de Reuniunea Celor 7 din 19-20 aprilie. Poate Executivul american să ofere atât de mult doar pentru promisiuni? Cheia s-ar putea să nu fie în Departamentul Apărării. Destinația împrumutului de la FMI este finanțarea achiziționării de motoare United Technologies Pratt Whitney și componente electronice Rockwell International pentru dotarea a 20 de noi avioane IL-96. Exim Bank a și declarat că însăși noua generație de IL-uri dotate de firmele americane, va fi zălogul cerut guvernului rus. (C.B.) miting al salariaților din industria de apărare. CNS “Cartel ALFA” se solidarizează cu toate sindicatele din industria de apărare și susține revendicările acestora. (Gabi Zamora) Judecătoria Sectorului 1 a judecat ieri un dosar în care Ion Titișor, zis Fane Spoitoru, apare ca învinuit alături de Mihai Emil Suciu, pentru săvârșirea infracțiunii de fals material în înscrisuri. în total, Fane are până acum nouă dosare penale. El nu s-a prezentat ieri în fața instanței de judecată deoarece “este grav bolnav acasă” - după cum a declarat avocatul său -, și nu se va mai prezenta la Tribunal până la 4 martie, în consecință nu va apărea nici astăzi, spre a fi judecat de Secția 1 Penală a TMB pentru săvârșirea infracțiunii de tentativă de omor. După cum am anunțat în numărul nostru de ieri, Poliția l-a depistat pe Fane Spoitoru în localul lui Gigi Kent de la Sinaia, unde “o ținea într-un șpriț continuu”. (O.G.) Fabrica de praf de pușcă de la Făgăraș a trimis în șomaj 40% dintre specialiști Președintele Clinton și premierul rus Victor Cernomîrdin, în timpul întâlnirilor din Salonul Oval de la Casa Albă Foto Reuters Liderii sindicali din industria de apărare 4 Meleșcanu cere sprijin Germaniei în cadrul vizitei oficiale pe care o efectuează de miercuri în Germania, ministrul de Externe Teodor Meleșcanu a luat un mic dejun de lucru cu vicepreședintele UCD-UCL din Parlamentul german. Agenda convorbirilor a cuprins abordarea unor probleme de interes general. Acestea au o gamă largă: combaterea infracțiunilor și acordarea permisiilor de lucru pentru muncitorii români, discutarea participării unor mari companii germane în economia românească, sprijinul acordat de către Germania în programul de privatizare în masă, eventualitatea unei colaborări directe a Germaniei la zona economică de cooperare a Mării Negre și posibilitățile pe care le oferă Dunărea pentru ambele țări. în cursul întrevederii dl Meleșcanu a reafirmat dorința României de integrare în UE, în celelalte structuri europene și euro-atlantice, solicitând sprijin din partea Germaniei în obținerea unui tratament egal pentru toate țările din Europa Centrală și de Est. (ARPress) Dl Teodor Meleșcanu b I Bancul lunii aprilie, scumpirea benzinei Actorul Geo Costiniu s-a hotărît să cumpere benzina pe din două cu Sebastian Papaiani Din luna aprilie, benzina va fi cu 17% mai scumpă, urmând să bată spre mia de lei. Guvernul a amânat această măsură până în luna păcălelilor, pentru a nu bulversa electoratul pe parcursul acestei ierni, deja marcate de lipsuri de toate felurile. Scumpirea combustibilului nu îi va afecta numai pe șoferi ci, așa cum s-a întâmplat mereu, va atrage după sine o creștere a tuturor prețurilor, pe motiv de scumpire a costurilor de transport. Românii care încă mai consideră că mașina este un avantaj vor fi nevoiți să se urce mai rar la volan, să renunțe la plimbările de week-end sau la vizitele “la țară”. Șoferii amatori, care mai pot face plinul, deocamdată, la 750 de lei litrul, tremură deja la gândul noii scumpiri și se gândesc serios să își acopere mașinile cu prelate rezistente, în așteptarea unor vremuri mai bune. Geo Costiniu, actor: “Am auzit despre această scumpire, grație mașinii de zvonuri, care încă funcționează. Sigur, aceste zvonuri sunt lansate în maniera “se face benzina 1500 de lei!”, pentru ca, atunci când se va face o mie, să spui: “hai, că n-a fost chiar așa de rău...” După cum se întrezărește evoluția salariilor, scumpirea benzinei va produce o gaură serioasă în bugetul oricărei familii pentru care mașina nu este un lux, ci o necesitate. Eu parcurg cu mașina cel puțin o sută de kilometri în fiecare zi. De acum, probabil, am să mă cuplez cu un geoleg (cu Papaiani, că are aceleași drumuri ca și mine), ca să facem benzina J jumătate-jumătate. ” Dan Dumitrescu, economist: “Mă bucur de nu mai pot, vă dați seama! Fac cam o mie de km pe lună, gândiți-vă cât înseamnă 200-250 de lei în plus la fiecare litru. O să-mi mai scurtez din drumuri, așa cum am strâns cureaua și până acum, renunțând la foarte multe lucruri.” Tiberiu Târziu, merceolog: “Mda, am aflat de scumpirea asta, dar nu am încotro, trebuie să folosesc mașina, pentru că am multe drumuri de făcut. Fac zilnic 50 de km pe patru roți și deja mi se pare prea scump combustibilul. De-acum, o să fiu nevoit să renunț la unele drumuri, în special la călătoriile de week-end.” Vasile Polici, mecanic auto: “Nu, nu știam de scumpire. Dacă, Doamne ferește, se face o mie de lei, o să fie foarte, foarte greu. Eu fac cam 25-30 km pe zi, uneori și mai mult. Vacanțe? Am renunțat de mult la asemenea lux, mă restrâng la strictul necesar.” Gheorghe Vlădan, șofer: “Nu e bine deloc, să știți... Nu știu cum am să suport și scumpirea asta. Am nevoie de mașină mereu. Cum «Moskvici»-ul meu consumă cam mult, probabil că am să pornesc motorul doar o dată pe săptămână. Până acum, făceam cam 30 de km pe zi, de-acum, n-o să mai fac deloc. Iar la părinții mei, la țară, unde mergeam aproape săptămânal, am să mă duc o dată la o lună, două...” Brăduț Florescu Cât va costa “un plin” la primăvară? Pedeapsa Roxanei Călin pentru omor și profanarea cadavrului e de 22 de ani Miercuri, 31 ianuarie, instanța de judecată a Tribunalului din Ploiești a pronunțat sentința în procesul doctoriței criminale Roxana Călin. Pentru infracțiunea de omor calificat cu premeditare, inculpata a fost condamnată la 20 de ani închisoare și 10 ani interzicerea exercitării drepturilor. De asemenea, Roxana Călin a fost condamnată la 3 ani pentru profanare de cadavru, urmând să execute pedeapsa cea mai grea, sporită cu 2 ani (în total 22 de ani). Pe latura civilă, inculpata a fost obligată să plătească 1.400.000 de lei despăgubiri către părțile civile, 50.000 de lei lunar daune materiale pentru copiii minori până la majoratul acestora și 10.000.000 de lei daune morale pentru acești copii minori. Sentința a fost pronunțată cu drept de apel în termen de 10 zile, iar Roxana Călin a uzat imediat de acest drept. Instanța a respins cererile pentru primirea de daune morale, formulate de părțile civile Bogdan Ținteanu și Margareta Ștefănescu. (Ovidiu Alexandrescu) Dragodan declară că a fost șantajat Gheorghe Dragodan se consideră victima războiului dintre dl general Ioan Pitulescu, șeful Inspectoratului General al Politiei (cu care “eram prieten”) și dl general Niculae Nițu, șeful Poliției Capitalei, “care m-a arestat abuziv, simțind că i se cutremură scaunul”. Secția I Penală a Tribunalului Municipiului București a judecat ieri recursul formulat de el împotriva prelungirii arestării sale preventive. Inculpatul a fost arestat preventiv pentru 30 de zile pe 11 decembrie 1995 pentru săvârșirea infracțiunii de bancrută frauduloasă. Parchetul a cerut prelungirea arestării cu încă 30 de zile, adăugând la prima faptă penală și infracțiunile de instigare la fals și uz de fals. Cererea Parchetului a fost admisă de instanță, motiv pentru care Dragodan și-a susținut ieri recursul. Dragodan a declarat instanței: “Sunt șantajat! Mi s-a spus: «Dă-mi pe SAFI și pe Bankcoop și ești liber. Și mi-l mai dai și pe Temișan (președintele Bancorex - n.n.). Altfel îți arestăm și nevasta și copilul îți ajunge la orfelinat»... Această dărâmare a SAFI se face cu bună știință. Nu știu dacă acum Danielescu este arestat... Să văd ce ar face colonelul Dabu și generalul Nițu. Nu pot să fac și jocul lor murdar să-l aresteze pe SAFI... Acest domn Nițu mi-a dat telefon (înainte de arestare - n.n.) și mi-a spus să trec de partea dânsului și să-i spun tot ce știu despre generalul Pitulescu. Eu l-am anunțat pe generalul Pitulescu. Eu trebuia să conving un procuror militar să-l aresteze pe un colonel militar și de la care să se ajungă la SAFI... Procurorul militar m-a întrebat dacă nu cumva vor să ajungă la Danielescu. Am fost arestat abuziv pentru a da date despre alții... Am fost arestat în absența avocatului ales... Avocatului i s-a spus că n-o să fiu arestat și să nu vină la Parchet... De trei săptămâni am rugat să mă pună la confruntări și nu vor s-o facă... Cercel Ion arestat pentru falsul pe care nu l-a făcut a fost chemat sus la declarații. Nemulțumiți, i-au cerut lui Cercel să spună că Dragodan a făcut... Sunt șantajat și am intrat în acest șantaj ca să dovedesc asta Parchetului Militar... Totul se bazează pe niște declarații false... Haideți să facem o comisie a Ministerului de Interne și să vedem adevărul... Și unitatea 0215 să aducă înregistrarea telefonică cu generalul Nițu..Avocații Teodor Nicolau și Toma Dragomir care îl apără pe Dragoman ne-au declarat că pentru nici una dintre infracțiunile reținute în sarcina lui nu există probe certe la dosar. “Este arestat pentru că așa suntem noi obișnuiți. Eu nu spun că nu este vinovat. Eu susțin că nu există probe” - a afirmat dl Toma Dragomir. Instanța de judecată a respins cererea de recurs. Dragodan rămâne în arest preventiv, deocamdată până pe 7 februarie. La termenul anterior Dragodan afirmase: “Am intrat în acest joc murdar al Poliției pentru ca să-i am la mână”. Este trist faptul că adversitățile dintre doi generali ai Poliției române au ajuns să fie alimentate de un posibil infractor de drept comun. (O.G.) l Firmele nu se înghesuie să expună la Publicum Sala Palatului găzduiește, în perioada 30 ianuarie - 2 februarie a.c., Salonul Specializat “Meșterul casei” aflat la cea de-a doua ediție. Contrar așteptărilor, chiar și ale organizatorului, doar șapte firme de profil și-au deschis standuri de prezentare. Organizatorul pune absența masivă de la expoziție a firmelor românești pe seama lipsei de lichidități. Un motiv ar putea fi și costul ridicat al participării la o astfel de expoziție. Astfel, Publicom cere peste 800 de dolari pentru închirierea unui stand obișnuit pe o perioadă de trei zile, sumă ce depășește cu mult cheltuielile pentru publicitate și protocol permise de actuala legislație unor firme de dimensiuni chiar și medii. (C.P.) “Meșterul casei” e mai sărac în ’96 decât anul trecut *