Cotidianul, octombrie 1996 (Anul 6, nr. 230-256)

1996-10-01 / nr. 230

Imagine de la conferința de presă de ieri a PNȚCD / Foto: Timi Șlicaru UDE poate influența pozitiv integrarea României în NATO “O victorie a CDR și a lui Emil Constantinescu la alegerile din noiembrie constituie un argument important pentru intrarea ropeană și în NATO”, a declarat la conferința de presă de ieri a PNȚCD, Sir Geoffrey Pattie, vicepreședintele Partidului Conservator din Marea Britanie și președinte al Comisiei Politice a Uniunii Democrate Europene (UDE). Sir Pattie a afirmat că UDE poate influența pozitiv procesul integrării României în NATO și în structurile europene, o dată ce principalele partide de guvernământ din Europa sunt membre ale Uniunii, în calitate de președinte al comitetului UDE pentru admiterea de noi membri, Sir Geoffrey Pattie consideră că “locul PNȚCD este în familia partidelor de centru-dreapta”, iar comitetul pe care îl prezidează va recomanda Uniunii Democrate Europene primirea PNȚCD în acest organism european. Roxana Stancu l României în Comunitatea Eu-Bref---- întrebări Deși nu s-a înțeles pentru care merite a fost sicriul lui Dumnezeu să-l ierte! - Nicu Ceaușescu înfășurat în drapelul național, trecem peste această impietate ca să nu mai răscolim trecutul. Mai ales că-l răzioi^ste suficient dl I116SGU care a descoperit că nenorocirile dlui Văcăroiu încep bătum cu 150 de ani în urmă și sunt o problemă a destinului istoric pe care numai domnia sa l-ar mai putea schimba. N-ar fi exclus, așadar, ca întâlnirea dintre patriarhul Ilie al doilea al Georgiei și Iliescu al treilea al României (petrecută recent) să se înscrie într-o strategie de captare a bunăvoinței divine pentru un mandat atât de decisiv. De altfel, aflat la Buziaș, dl Iliescu și-a descoperit și unele calități curative: “Am trecut astăzi pe aleea ionilor negativi dar care au efect benefic asupra sănătății umane”. Efectele benefice sunt deocamdată insesizabile iar când totuși se manifestă, ele au perversiunea de a ne plasa pe primul loc în Europa la capitolul mortalității. Până și căminele studențești oferă, potrivit Poliției S Sanitare, o largă gamă de maladii întregi care TBC se află la loc de frunte. în compensație, PDSR oferă celor necăjiți un clip electoral unde, îmbrăcați în pulovere, ca doi simpli cetățeni ajunși la vârsta întrebărilor fundamentale, dnii Adrian Năstase și Gheorghe Ținea se prefac că nu se cunosc prea bine și încearcă să-și afle gândurile. Cel mai curios este dl Năstase, care-l iscodește pe dl Tinea prin întrebări insinuante: “Ce înseamnă pentru dumneavoastră a fi patriot?”. La care dl Tinea răspunde: “A fi patriot înseamnă a iubi tineretul”. Dl Năstase insistă: “Dar ce înseamnă pentru dumneavoastră a fi român?”. Cei care credeau că a fi patriot e totuna cu a fi român și viceversa - se vor simți, fără îndoială, nițel depășiți de situație. Dl Țmea explică diferența: “Pentru mine a fi român înseamnă a lupta pentru ii modernizarea țării”. Prin urmare, e f! limpede, fiindcă patriotul iubește tineretul iar românul iubește modernizarea.tineretul care iubește modernizarea este sigur român. După aceste clarificări, dl f Tinea rămâne singur cu certitudinile sale și ne anunță că “PDSR e partidul viitorului”, în privința viitorului părerile sunt împărțite însă chiar în PDSR. [ însuși dl Marian Enache considera că partidul e pregătit “fie să câștige cu modestie, fie să piardă cu demnitate”. I Dar cum cu modestie nu mai faci nimic în ziua de azi, le rămâne varianta cu demnitate. |__________Tia Șerbănescu “Imprudențe” diplomatice Dl Jorge Cassineli, consilier al Ambasadei Uruguay-ului din București, a reclamat la Poliție faptul că pe data de 22 septembrie, primindu-i în vizită la locuința sa pe Emil Brediceanu și Lotfi Messaoudi (tunisian), aceștia l-au adormit cu un somnifer și apoi i-au furat obiectele de valoare din casă. Din declarațiile lui Brediceanu rezultă că este prieten cu consilierul de câțiva ani și că obișnuia să-i “recomande” tineri. In ziua de 22 septembrie i l-a prezentat pe tunisianul Lotfi. Consilierul i-a servit cu cafea. Musafirii au pândit un moment în care consilierul era ocupat cu oficiile de gazdă și i-au pus somniferul în cafea. După ce acesta a adormit, i-au furat trei haine din piele, un videocasetofon și alte obiecte, în valoare de aproximativ 5.600.000 lei. Obiectele au fost găsite în locuința lui Lotfi. Extinzându-se cercetările, anchetatorii au mai stabilit că Lotfi (împreună cu tunisianul Touisi) “a experimentat mecanismul” pe un neamț, Tobias Krause, student german, căruia i-au pus în cola același somnifer. După ce studentul a adormit, i-au furat toate lucrurile (aflate într-un rucsac), l-au urcat într-un taxi și l-au trimis la un hotel. Bunurile lui Tobias au fost găsite în locuința infractorilor. Inițial, Lotfi a declarat că rucsacul îi aparține și că l-a cumpărat din Italia. Atât Lotfi cât și Tomsi locuiau fără forme legale în România. Acum ei sunt în arest preventiv, împreună cu prietenul lor, românul Brediceanu. (Ondine Gherguț) George Pruteanu pe listele CDR ? Deși surse din PNȚCD ne-au dezvăluit ieri că George Pruteanu, cunoscutul realizator al emisiunii “Doar o vorbă să-ți mai spun” candidează pe listele CDR Constanța, pe locul doi pentru Senat, cu toate acestea domnia sa continua să strângă semnături, ieri, în Piața Universității, pentru a candida independent. Pe listele CDR, dar la Brăila, pentru Senat, prima poziție este ocupată de președintele Uniunii Scriitorilor, dl Laurențiu Ulici, membru în conducerea Partidului Alternativa României. (ASB, IL) Astăzi se deschide noul an universitar Construirea unor cămine noi ar costa mai puțin decât renovarea celor vechi Pentru mii de studenți, anul școlar debutează sub auspicii triste. Insuficiența spațiilor de cazare apărută, după cum susțin responsabilii Ministerului învățământului, pe fondul dublării numărului de studenți, dar și al deteriorării pronunțate a celor existente, transformă optimismul începutului în deznădejde. Dl Adrian Miroiu, director general al Departamentului pentru învățământul„Superior din cadrul Ministerului învățământului, recunoaște că îndeplinirea criteriilor de acordare a locurilor în cămine reprezintă un fapt relativ. Altfel spus, universitățile nu sunt obligate să satisfacă toate cererile. “Rezolvarea acestei probleme depinde, în primul rând, de modul în care instituțiile de învățământ superior gestionează locurile, arondate”, spune Adrian Miroiu. El este de părere că s-ar fi putut face mai mult în problema cazării studenților dacă ar fi existat o mai strânsă conlucrare între Rectorate și Decanate. “Au existat situații în care Decanatele nu s-au implicat în rezolvarea acestei crize”, afirmă domnia sa. Universitatea București este prima în topul instituțiilor de învățământ superior care întâmpină mari greutăți în asigurarea spațiilor de cazare. Ea este urmată de Academia de Arte și de Școala Națională de Științe Politice și Administrative, iar la nivel de țară, de către Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, precum și de Universitățile ieșene A.I. Cuza, respectiv Gheorghe Asachi. Adrian Miroiu susține că, în Capitală, până în luna noiembrie, vor fi rezolvate peste 70% din cererile de cazare. Directorul general din Ministerul învățământului a ținut să precizeze că în această vară, pentru renovarea celor peste 100 de cămine studențești bucureștene, ministerul de resort a cheltuit 100 miliarde de lei. “Ar costa poate mai puțin să se construiască noi cămine decât să se renoveze cele vechi”, apreciază Adrian Miroiu. El a adăugat că fiecare loc de cazare nou creat înseamnă 7 milioane de lei. Cât despre concluziile controlului efectuat de Inspectoratul de Poliție Sanitară la căminele studențești, conform cărora peste 60% dintre acestea sunt improprii locuirii, existând pericolul unor îmbolnăviri, interlocutorul nostru susține că situația reflectată de raportul Inspectoratului nu mai este de actualitate, și că acel control a fost făcut pe vremea când căminele se aflau în toiul reparațiilor. Adrian Miroiu nu contestă nici practicarea așa-numitei șpăgi pentru obținerea unui loc în cămin, însă afirmă că “acest lucru nu a fost reliefat de controalele noastre”. Constantin Zgâmbău, liderul studenților din Academia de Arte, se afla ieri în biroul dlui Miroiu, unde, timp de o oră, a reclamat problema locurilor de cazare alocate pentru acest an, solicitând suplimentarea lor. Iulian Bortoș Nu va veni Mubarak la Washington? Potrivit oficialităților de la Casa Albă, președintele Egiptului, Hosni Mubarak nu va participa la reuniunea de la Washington, consacrată crizei izbucnite în teritoriile autonome după deschiderea tunelului aflat la baza “Zidului Plângerii”, în Ierusalim. încercând să risipească speculațiile privind existența unui conflict diplomatic între Statele Unite și Egipt, secretarul de presă al Casei Albe, Mike McCurry, a afirmat că președintele american, Bill Clinton, a avut recent o convorbire telefonică cu președintele Hosni Mubarak, în cursul căreia cei doi lideri și-au reafirmat sprijinul față de continuarea procesului de pace. McCurry a lăsat să se înțeleagă că între Clinton și Mubarak nu există divergențe majore în privința crizei din Orientul Mijlociu. Mii de evrei s-au adunat ieri în fața “Zidului Plângerii” din Ierusalim Sesiunea Adunării Atlanticului de Nord toamnă ’97 va fi in România Vicepreședintele Camerei Deputaților, Ion Rațiu, a anunțat ieri, în cadrul unei întâlniri cu ziariștii, că desfășurarea Sesiunii de toamnă în anul 1997 a RAN la București este o certitudine. După părerea deputatului țărănist, evenimentul va avea loc în prima decadă a lunii noiembrie. “Desfășurarea lucrărilor Sesiunii de toamnă AAN în România constituie o recunoaștere a activității țării noastre în domeniu și cred că reprezintă un eveniment foarte important pentru România”, a menționat Ion Rațiu. Strict pentru desfășurarea sesiunii este prevăzut un buget de 5 miliarde lei, iar alte 19 miliarde vor fi alocate pentru investiții permanente, dotările și amenajările urmând să servească în continuare activității Parlamentului României. • Deputatul PNȚCD Ion Rațiu a precizat că activitatea României în cadrul Parteneriatului pentru Pace (PPP) a fost apreciată de membrii delegației ca fiind cea mai fructuoasă în raport cu prestațiile tuturor celor 27 țări semnatare PPP. “Nu trebuie confundat PPP cu un clasament al țărilor care urmează să intre în NATO”. Fruntașul țărănist a menționat că invitațiile pentuu aderarea la NATO vor fi remise în primăvara anului 1997 și că este de preferat ca România să primească printre primele invitația. “Trebuie să batem necontenit la ușa NATO, nu trebuie să avem vreo ezitare în această direcție, pentru că orice ezitare ne-ar putea costa. Tocmai din această cauză am contracarat prin declarații câteva luări de poziții ezitante, care au fost emise de unele personalități politice și militare din România”, a mai spus Ion Rațiu, care a adăugat: “Admiterea în NATO depinde de votul pozitiv - în unanimitate - al parlamentelor celor 16 țări componente ale Alianței. Față de 1990, când o eventuală primire a României în NATO nu era privită bine de unele țări, astăzi, situația este total schimbată, chiar dacă mai există unele neîmpliniri în domeniul vieții economice, sociale etc. Germania, Marea Britanie, Grecia, Turcia, Franța, Spania, Portugalia, SUA sunt țări care ne vor sprijini să intrăm în NATO”. (Lucian Gheorghiu) (amănunte în pagina 2) Un accident de circulație a produs pagube la RENEL RENEL cere despăgubiri de aproape 2 milioane de lei unui tânăr de 22 de ani, care, cu două zile în urmă, a intrat cu autoturismul într-un stâlp de înaltă tensiune. în urma acestui accident, produs pe o autostradă din județul Satu Mare, un Volkswagen a rupt în două stâlpul, provocând avarii serioase instalației electrice. Tot din această cauză, pentru câteva ore, locuitorii comunei Turulung au rămas fără lumină. Autorul acestui ciudat accident, Ionescu Gheorghe, este internat în stare gravă la spitalul de Urgență din Satu Mare. El a declarat: “Nu m-am așteptat ca o simplă neatenție la volan să aducă RENEL-ului pagube de milioane și să las în întuneric mai multe localități. Noroc că am scăpat cu viață și că nu am accidentat pe nimeni altcineva”. Conform legii, paguba adusă RENEL-ului, nefiind provocată cu intenție, Gheorge I. nu trebuie să suporte consecințele financiare ale acesteia. El este posibil cu amendă până la 100.000 de lei pentru încălcarea regulilor de circulație. Laurențiu Stoiciu Scandal în UDMR Deputatul UDMR Borbély László, membru al staff-ului electoral al lui Frunda György, a anunțat ieri intenționează să se retragă de pe listele de candidați ale Uniunii. în urma alegerilor din organizația Mureș, pe care o reprezintă în actualul Legislativ, el a fost plasat pe locul cinci, practic neeligibil. Considerându-se nedreptățit, Borbély László a contestat rezultatul la Consiliul Operativ al Uniunii care a dispus refacerea alegerilor. Al doilea scrutin desfășurat sâmbătă nu i-a dat însă câștig de cauză deputatului UDMR, fapt ce a determinat și demisia lui Sütő András din funcția de președinte onorific al filialei Mureș. Domnul Borbély László ne-a declarat: “Consider că, în cazul meu, nu s-a procedat în mod corect, că nu s-a ținut seama de criteriile de selecție stabilite la Consiliul Reprezentanților UDMR de la Cluj. De aceea, am decis să mă retrag de pe listă. Consider, de asemenea, că la mijloc sunt ambiții personale ale unor persoane din organizația Mureș și interese de a mă scoate de pe listă”. Rugat să dea detalii despre situația de la Mureș, președintele executiv al UDMR, Takács Csaba, a afirmat că din punctul de vedere al Consiliului Operativ rezultatul scrutinului de sâmbătă este definitiv. “Regulamentul adoptat la CRU de la Cluj, care prevede că elaborarea listelor revine organizațiilor teritoriale nu poate fi reapreciat de conducerea UDMR doar pe baza unor contestații. Nu putem interveni în decizia organizației Mureș care a apreciat aptitudinile domnului Borbély László. Asta nu înseamnă că opțiunile locale coincid întotdeauna cu cele ale conducerii. Putem avea o părere, dar nu putem influența elaborarea unor liste. Nu cred, de asemenea, că persoane din afara județului au avut vreo influență în decizia organizației Mureș. Consider că, dacă nu va mai fi deputat, cariera domnului Borbély László nu se va sfârși aici”, ne-a declarat președintele executiv, Takács Csaba. Președintele UDMR, Marko Béla, a refuzat să comenteze situația creată la Mureș. Reamintim că deputatul Borbély László a fost desemnat în campania electorală pentru alegerile locale drept reprezentant al președintelui Marko Béla în relația cu celelalte partide. Această decizie a provocat un adevărat scandal la ședința CRU din martie, de la Miercurea Ciuc. Episcopul Tőkés László, președintele de onoare al UDMR, și o parte a memb'lor CRU l-au acuzat atunci pe Borbély László că este predispus la compromisuri cu Puterea. Ioana Lupea r :