Cotidianul, noiembrie 1996 (Anul 6, nr. 257-282)

1996-11-01 / nr. 257

Unul dintre puținii care a luat apărarea lui Ciubais este premierul Victor Cernomîrdin (pag. 8) Foto: Reuters Ziarul nesărat de astăzi răspunde rigorilor guvernamentale de a nu publica până duminică articole electorale Bref Restul Ultimele zile ale campaniei electorale sunt rezervate, prin tradiție, confruntărilor directe între candidați. Astfel, “Antena 1” programase pentru miercuri seara o gală cu cei trei favoriți ai sondajelor: Iliescu, Constantinescu și Roman, dar primul a declarat abandon printr-o scrisoare în care pretexta că e reținut în alt post TV. E adevărat că dl Iliescu apăruse la Pro TV, numai că emisiunea avusese loc cu două ore înainte și e greu de presupus că realizatoarea Iolanda Stăneloiu l-a reținut fără mandat după ce i-a luat declarațiile. Mai degrabă dl Iliescu s-a temut ca să fie făcut sandwich de dnii Constantinescu și Roman și s-o fi gândit, precum cronicarul: “Când nu sunt de față, poa’ să mă și bată”. De altfel tactica a fost aplicată și de Ilie Năstase la alegerile locale unde s-a bucurat de mare succes pentru opoziție. Președintele a preferat însă o întâlnire duioasă la Pro TV, unde a depănat amintiri din copilărie și amintiri despre butelia personală, pe care, fiind marginalizat ca prim-secretar la Iași, a dăruit-o unui tânăr sărac ce venise în audiență. Celelalte lucruri pe care președintele le-a reținut din propria sa activitate au fost “apa, arta, cărțile și familia”. Toate acestea l-au îndrumat inevitabil spre “globalism”. Dezvăluiri recente din presă confirmă într-adevăr globalismul dlui Iliescu. Doi ziariști de la “Washington Post” au arătat că, prin bunăvoința dlui Meleșcanu, au fost cheltuite patru milioane de dolari ba pentru ca scriitorul Petru Popescu să descrie farmecul președintelui prin ziarele americane, ba pentru ca Mircea Geoană să joace tenis pentru patrie și președinte. Dl Meleșcanu n-a răspuns acuzațiilor considerându-se probabil deasupra tuturor bănuielilor prin simplul fapt că știe să-și asorteze cravatele la culoarea aeroporturilor. Dânsul apare în clipuri electorale îndemnându-ne să-l votăm pe dl Iliescu. “Și eu îl votez!” ne asigură dl Meleșcanu ca și cum l-ar fi întrebat cineva cu cine votează. E clar că după ce a plătit milioanele de dolari, acum stă și așteaptă restul. Tia Șerbănescu P.S.: Legea interzice campania electorală dar nu și comentariile despre campania electorală, care sunt inevitabile. f ' IcEN j ...IOTECA Un avion cu 98 de pasageri s-a prăbușit în Brazilia Un avion Fokker-100, cu 98 de persoane la bord (89 de pasageri și șase membri ai echipajului), cu destinația Rio de Janeiro, s-a prăbușit ieri, chiar după decolarea de pe aeroportul Congonhas, din Sao Paolo. El s-a zdrobit de clădirile din cartierul Santa Catalina, din imediata vecinătate a zonei rezidențiale, transmite Reuters. Un purtător de cuvânt al Poliției a precizat că aparatul aparținea companiei aeriene braziliene TAM. Potrivit datelor parvenite de la locul accidentului, avionul s-a dezintegrat în momentul izbirii sale, în zonă au fost trimise numeroase echipe de salvare, însă, după toate indiciile, nu mai există supraviețuitori. Până ieri seară, 30 de cadavre fuseseră scoase dintre rămășițele în flăcări ale aparatului. .Electoratul bulgar pare decis să blocheze preluarea de către neocomuniștii majoritari în Parlament și a controlului asupra Palatului Prezidențial, lăsând să se întrevadă astfel posibilitatea apariției unei contra-contrarevoluții în Europa de Est. în primul tur al prezidențialelor din Bulgaria, desfășurat duminica trecută, candidatul anticomunist, Petăr Stoianov, l-a sancționat pe principalul său rival, Ivan Marazov, obținând, așa cum se anticipase de altfel, 44% din sufragii, față de 28 de procente ale acestuia. Deși alegerile se vor repeta la 3 noiembrie, este puțin probabil să intervină vreo surpriză de proporții pentru modificarea “scorului”. Scrutinul din Bulgaria survine după cel desfășurat în Lituania cu o săptămână înainte, scrutin în urma căruia Vitautas Landsbergis - cel în timpul căruia țara a obținut independența - și-a readus, în triumf, la putere propria-i grupare, Uniunea Patriei (UP). Cu acest prilej, foștii comuniști, ajunși la guvernare în 1992, au fost surclasați la urne de UP. După căderea Zidului din Berlin, în noiembrie 1989, aproape toate statele din fostul bloc sovietic au renunțat la partidele comuniste și socialiste, falimentare din punct de vedere moral și economic, aflate atunci la putere. Pe parcurs însă, cu numai două excepții, electoratul din aceste țări a fost adus la realitate de terapia de șoc, care i-a fost prevăzută de specialiști, precum Jeffrey Sachs de la Banca Mondială, și pusă în practică de către cei aflați la putere. Electoratul i-a preferat, în schimb, pe cei care i-au promis “o a treia cale”, aceea a reîntoarcerii la siguranța “confortabilă” a ordinii comuniste, la care s-ar fi adăugat eficiența capitalistă. Mai întâi “Solidaritatea”, iar apoi Lech Walesa au pierdut puterea în Polonia, fiind urmate de Ungaria, Bulgaria și Țările Baltice. Promotorii ideilor democratice au rămas la putere numai în Republica Cehă și în Albania. Preluarea de către comuniști a controlului în Duma de Stat a fost calificată de o revistă apărută la Moscova drept “reîntoarcerea morților vii”. Dacă acele ceasornicului se întorc cu adevărat înapoi, primul semnal va veni duminică, din Bulgaria. Situația României este una aparte, în sensul că vechiul regim nu a pierdut cu adevărat puterea. Nicolae Ceaușescu și soția sa au fost împușcați în ziua de Crăciun a anului 1989, însă Frontul Salvării Naționale, care le-a luat locul, s-a dovedit, la o analiză mai atentă, a fi format din politicieni aparținând fostului regim, iar temuta Securitate este încă prezentă, “machiată” sub numele de Serviciul Român de Informații. Acum, analiștii apreciază însă că Frontul Salvării Naționale (transformat la rândul lui în Partidul Democrației Sociale) va fi învins la scrutinul de la 3 noiembrie de către Opoziția necomunistă, cel puțin în alegerile parlamentare, dacă nu chiar și în cele prezidențiale. Aceeași schimbare ar putea avea loc și în Ungaria. De altfel, primul ministru al acestei țări, socialistul Gyula Horn, și-a anunțat, săptămâna trecută, intenția de a demisiona. Se pare însă că neocomuniștii nu vor dispărea cu totul de pe scena politică. In Polonia, de exemplu, ei ar putea supraviețui. Acest fapt se datorează însă faptului că președintele polonez, Aleksandr Kwasniewski, nu a renunțat la aplicarea reformelor pe care le-a moștenit, nici nu a încercat să reînvie sistemul comunist. Traducere de Costin Ionescu după “Daily Telegraph” Declinul sportului românesc pe echipe continuă. Miercuri am avut o nouă zi neagră, în care am fost încă o dată umiliți la handbal, în care handbalul a dovedit că nu poate ieși sub nici un fel din anonimat. Plecați în Norvegia cu ultima șansă de a mai prinde Mondialul japonez, reprezentativa masculină a României a cunoscut o nouă înfrângere (22-25), luându-și de pe acum “adio” de la confruntarea cu mai marile puteri, care va avea loc anul viitor. Interesați să aflăm ceva în plus despre această înfrângere de la singurul for îndreptățit să facă acest lucru, Federația Română de Handbal, am avut surpriza să constatăm că reprezentanții acesteia, rămași la sediu, nu cunoșteau nici măcar rezultatul exact al întâlnirii! “Am aflat și noi de la radio câte ceva”, ne-a răspuns unul dintre aceștia. Este oare posibil ca unei așa-zise “mame” nici să nu-i pese măcar de “progenitura” sa, chiar dacă nu prea reușită, cunoscut fiind faptul că totuși aceasta îi asigură existența? Un singur lucru este cert: “orfanul” a căzut în mâinile cui nu trebuia, chiar dacă președintele Cristian Gațu a încercat să mai îndrepte situația. Ana Maria Florian Bulgaria este decisă să-i blocheze pe neocomuniști . Resturile fumegânde ale avionului prăbușit peste case sunt cercetate de echipele de salvare în speranța descoperirii eventualilor supraviețuitori Foto. Reuters Floriana Jucan a reușit să provoace cel mai răsunător scandal sexy din istoria presei române postdecembriste. După ce a fost comentată de media națională, europeană și americană, analizată de două ministere de Externe - elvețian și român - povestea amoroasă a tinerei ziariste de la “Ev. Zilei” face obiectul volumului “Ambasadorul”, recent lansat / Foto: Reuters , “Prostituatele din București nu vor accepta decât clienți care dovedesc că au votat” în “La Voz de Galicia”, un cotidian spaniol, a apărut, în 29 octombrie a.c., un articol care vizează România. în acest articol se spune că prostituatele din București au decis să mărească participarea la vot. Astfel, în săptămâna ce urmează alegerilor din 3 noiembrie, prostituatele au decis să nu primească decât acei clienți care pot dovedi, cu ștampila de vot aplicată pe buletinul de identitate, că au votat în 3 noiembrie. Celor care vor veni cu ștampila de vot aplicată în părți mai intime, se spune în acest articol, le sunt rezervate surprize speciale. (Luminița Kőhalmi) à I Corabia morții (Death Ship) la Tele 7 abc ora 21,55 Toată lumea râde, cântă și dansează în București j J • La Sala Polivalentă din Capitală, ieri a avut loc ultima manifestare electorală a PDSR: în jur de 7000 de simpatizanți au ținut să se întâlnească cu Ion Iliescu, Adrian Năstase, Oliviu Gherman și cu majoritatea membrilor actualului cabinet. Văcăroiu nu a fost însă prezent, în fundal se auzea muzica lui Vanghelis. Adrian Năstase a atacat CDR și USD și i-a acuzat că încearcă să falsifice alegerile. Ion Iliescu a apărut în fața unui public care repetase deja de două ori cu Sorin Oprescu primirea președintelui. (S.G.) . Marșul CDR de ieri a început în Piața Rosetti și a continuat pe traseul Universitate - Piața Romană - Piața Revoluției. Pe la orele 15.30 un avion a survolat de cinci ori Piața Rosetti împrăștiind manifeste electorale ale PDSR, în care cetățenii erau îndemnați să voteze Ion Iliescu și PDSR. • Huiduieli.# Mii de oameni au scandat “Victorie”, “Emil președinte”. La ora 16.00 coloana manifestanților s-a pus în mișcare având în prima linie liderii CDR: Emil Constantinescu, Ion Diaconescu, Victor Ciorbea, Ion Rațiu, Radu Vasile, Ulm Spineanu etc. Pe tot parcursul traseului s-a scandat “Nu vă fie frică, Iliescu pică”, “Nu mai vrem nici un pic, președinte bolșevic”, “Jos Iliescu”, “Emil președinte”, “Victorie”, “Convenția”. Cordoane de tineri îmbrăcați în pelerine galbene având pe spate sigla CDR au flancat coloana manifestanților, marșul desfășurându-se fără incidente în pofida faptului că Poliția nu a oprit circulația pe Bdul Magheru decât într-un singur sens. • La ora 17.30 în Piața Revoluției mitingul a fost deschis de actorul Ion Caramitru. “Suntem la numai trei zile înaintea ultimei și marii încercări. Venim conștienți de forța noastră, dar în același timp conștienți și de răspunderea noastră”, a spus Constantinescu. După discursul lui Emil Constantinescu, în acordurile operei “Carmina Burana”, au fost proiectate pe un ecran clipurile electorale ale CDR și un scurt film despre marele dispărut Corneliu Coposu. Mitingul a continuat cu un spectacol în care au evoluat Cristian Pațurcă și nu a lipsit “Imnul Golanilor”. (R.S. și M. R.) Bulevardul Magheru a fost neîncăpător pentru susținătorii CDR Ion Iliescu înconjurat de fani PDSR ACESTA ESTE UN ANUNȚ PUBLICITAR ȘI NU ESTE DESTINAT ATRAGERII DE INVESTITORI CREDITE ACORDATE DE BANCOREX ÎN ANUL 1996 I ELVILA INTERNAȚIONAL Bacău JHa 415 000 000 lei Achiziționare spațiu comercial Dobânda curentă a BANCOREX I IULIE 1996 H TRANS JUNIMEA s.r.I. Pitești mijing iooooodm jijE^QQ Achiziționare mijloace transport până la 30.10.1997 I Dobânda curentă a BANCOREX AUGUST 1996 RETEHNOLOGIZAREA, RESTRUCTURAREA și NOILE INVESTIȚII din ROMÂNIA poartă un NUME: si BANCOREX BANCA ROMANA DE COMERȚ EXTERIOR LA WIWUMIlltllilIIlillIIlilllTO'llllilulllilil[ i"l|l|l|ll ) ;v. ........................................ BgBSSI 1 an I