Cotidianul, septembrie 1997 (Anul 7, nr. 201-226)

1997-09-01 / nr. 201

I Lady Di(ed) Moartea Dianei bulversează întreaga lume Duminică, 31 august, ora 4 a.m. doctorii Bruno Riou și Phillippe Paine de la spitalul parizian Salpetriere au anunțat oficial moartea celei mai iubite prințese a lumii, Diana. Cu nici patru ore înainte, Prințesa se afla în compania bărbatului cu care-și petrecuse vacanța, Dodi Al Fayed, la bordul unui Mercedes negru. La puțin timp după miezul nopții, în încercarea de a scăpa de doi motocicliști, fotoreporteri francezi, șoferul pierde controlul mașinii, aceasta izbindu-se de unul din stâlpii tunelului. Al Fayed (41 ani) și șoferul mor pe loc. Diana, aflată în șoc hemoragic, e transportată la spital. După trei ore și jumătate, timp în care medicii francezi încearcă s-o salveze, Diana moare la numai 36 de ani, dintre care 16 și i-a petrecut sub lumina reflectoarelor, alături de Prințul Charles. Șocul hemoragic, stopul cardiac și plaga de la vena pulmonară stângă i-au fost fatale BBC șia întrerupt emisiunile pentru a anunța tragica veste. Imediat, Casa Regală britanică a fost anunțată, iar Prințul Charles și-a înștiințat copiii, pe William (15 ani) și pe Harry (12 ani), despre moartea mamei lor. Lumea a amuțit. “Prințesa a întruchipat nobilitatea Marii Britanii”, afirma premierul israelian Benjamin Netanyahu, iar primul ministru britanic, Tony Blair, a spus: “Marea Britanie, noi toți, vom purta doliu”. “Cred că tragedia e cu atât mai mare dacă reiese că accidentul a fost provocat de cei doi fotoreporteri-căpușă”, a precizat ministrul de Externe, Robin Cook. De partea cealaltă, ministrul francez de Interne și ambasadorul Franței în Marea Britanie șiau exprimat regretul, nerăspunzând, deocamdată, provocării lansate de Cook. Ironia face ca nu mai departe de săptămâna trecută Diana să compare presa cu un animal feroce, mereu la pândă. Anglia, consternată de moartea acestei prințese care reprezenta pentru britanici ceea ce Jackie Kennedy reprezentase pentru americani, va asocia, poate, năprasnicul ei sfârșit cu tragediile shakespeariene în care iubirile nu reușesc să-i protejeze așa cum ar trebui pe protagoniștii ei. Și poate că nimeni altcineva și nimic altceva nu va reuși să-i consoleze pe englezi de pierderea nedreaptă a celui mai frumos surâs al monarhiei or. (R. M.) După o copilărie ținută secretă, într-o familie divizată, Diana, născută la 1 iulie 1961 la Sangringham, fiica celui de-al Vlll-lea Conte Spencer, devine la 20 de ani femeia cea mai fotografiată din lume. Căsătorită cu Prințul Charles la 29 iulie 1981, la Catedrala Sfântul Paul din Londra, Lady Di era cu treisprezece ani mai mică decât soțul său Foto: Reuters tunelului Alma, care face legătura dintre malurile Senei Brei Romanțe ! Dl Petre Roman și-a asigurat, la Convenția de la Iași, inamovibilitatea în fruntea PD. După opinia dlui Roman, principala unitate de măsură a devotamentului guvernamental al PD rămâne reforma, iar principalul ei țel este “scoaterea țării de la periferia lumii civilizate și aducerea ei în centrul lumii moderne”. Scopul este frumos, desigur, și l-am mai auzit - necazul este cu mijloacele. Până una-alta, România n-a ajuns nici măcar în propriul ei centru, ci mai degrabă pare să se fi instalat în propria-i periferie. Dl Roman ne-a asigurat însă că PD “vibrează din toată fibra” sa pentru aceste înalte principii. Că vibratorul este hotărît să-și apere principiile s-a văzut chiar înainte de Iași, la București, unde PD a cerut din toată “fibra” sa demiterea dlui Valerian Stan. Solicitând capul dlui Stan din cauza reluării spinoasei probleme a locuințelor pediste, răsfățatul Partid Democrat a jucat atât de bine comedia persecuției încât a reaprins speranțele dlui Iliescu de refacere a familiei feseniste inițiale. Liderii PD au respins însă amuzați pretenția dlui Iliescu de a reînvia trecutul, anunțând că și-au găsit alți aliați, cu care fac o reformă “adevărată”. Și intr-adevăr, pierzându-și simțul civic, PNȚCD a consimțit la sacrificarea dlui Stan, oficializând astfel despărțirea de Corneliu Coposu și renunțarea la zestrea morală dată de uzufructul căreia s-a folosit în acești ani. Felul în care s-au comportat în această împrejurare dnii Ciorbea și Remus Opriș indică, din păcate, o labilitate morală care nu prevestește nimic bun. Dl Opriș, al cărui loc ar fi fost mai degrabă pe scena kitsch-ului de la Mamaia, a anunțat că dl Ciorbea ar putea prelua conducerea Corpului de Control, ceea ce înseamnă că acesta va deveni Cadavrul de Control. în “compensație”, s-a anunțat o Comisie Națională anticorupție condusă de inevitabilul domn Ciorbea. în felul acesta, comisia dlui Ciorbea va face pereche cu Consiliul Anticorupție al dlui Constantinescu, care agonizează de câtva timp, întrucât prerogativele nu-i permit președintelui decât să se joace cu copiii, să trimită felicitări și să facă plimbări în străinătate. Oricum, ideea că dl Ciorbea ar putea conduce și Guvernul și Comisia Națională, ba chiar și propriul său Corp de Control (bașca Primăria Capitalei) ne face să ne întrebăm dacă nu cumva a fost donat: în definitiv, câți Ciorbea există? Căci și unul singur e cam destul. _________Tia Șerbănescu k Convenția PD, locul unde nu s-a întâmplat nimic Convenția Națională a PD s-a desfășurat în limitele previzibilului. Nu s-a înregistrat nimic spectaculos, în afară de organizare. Imaginea generală rezultată în urma lucrărilor este a unui partid hotărît, aflat la Putere, curtat de toți. Până și criticile, destul de dure, formulate de unii membri ai partidului, s-au încheiat doar cu concluzia că partidul trebuie întărit. Petre Roman, președintele partidului, nu a avut nici un contracandidat și a fost reales în această funcție cu o largă majoritate (4 abțineri și 9 voturi împotrivă). Nici relațiile PD-PNȚCD nu au fost pe deplin lămurite. Prezent la lucrările Convenției, din partea PNȚCD, Vasile Lupu a transmis un mesaj prin care îi saluta pe participanții la lucrări și a afirmat că “acolo unde nu se înțeleg două partide nu este nevoie de dictonul privind restaurația”. Vasile Lupu este autorul controversatului proiect de Lege privind fondul funciar. El a fost însoțit de Răsvan Dobrescu, autorul unui proiect privind retrocedarea imobilelor naționalizate; la vremea lor, ambele inițiative au fost aspru criticate de PD. Cu toate acestea, prezența celor doi nu a provocat nici un fel de tensiuni, dar nici clarificările necesare. Prin rezoluția adoptată de participanții la Convenție, PD și-a reconfirmat hotărîrea de a participa la formarea actualei Coaliții guvernamentale, considerând-o ca unica posibilă pentru binele României și al cetățenilor ei”. PD a stabilit însă principiile și regulile care vor condiționa participarea la guvernare. Iritați de proiectele de lege lansate de PNȚCD, fără consultarea prealabilă cu colegii din Coaliție, dar și de acuzele ce li s-au adus, membrii PD menționează în text că partenerii la guvernare trebuie să înceteze să-și mai facă unul altuia concurență “absurdă și meschină” sau să acumuleze capital politic unii pe seama altora. PD își afirmă solidaritatea cu toate măsurile impopulare luate de Guvern, dar își rezervă dreptul de a se delimita de erorile tehnice comise în aplicarea lor, invocând loialitatea față de alegători, care au dreptul să știe când se greșește. Un accent deosebit se pune în rezoluție pe libertatea de mișcare a miniștrilor. Aceștia se menționează în rezoluție au dreptul să decidă în ministerul lor, în cadrul programului de guvernare adoptat de Parlament. Partidele cărora le aparțin ar trebui să evite orice manevră cu rol de ingerință în gestiunea acelui minister. Sătui de acuzele aduse de Valerian Stan, democrații lui Roman au aprobat și prevederea ca PD să nu rămână în Coaliție “cu aceia care îl vor partener, dar încearcă să-l șantajeze cu acuze de coruție scornită, bazată pe probele falsiicate de dușmanii democrației...”. Pentru nu se crede că în acest fel încearcă să ;e protejeze pe sine, PD a ținut să sublineze (la propriu) în text că “guvernarea ș Coaliția trebuie bazate pe moralitate”. “Dar există îndoieli asupra cinstei unui dintre membrii Coaliției, acesta trebuie eclus”. Ca să se disocieze de PDSR(dar, în mod voalat, și de PNȚCD), PD mai menționează în text că, pentru acel partid, guvernarea înseamnă “reform iar nu restaurație”, “reconciliere iar nu răzbunare”, “răspundere iar nu resmnare”. Dacă toate acestea vor fi respectte, PD promite că nu se va retrage de la guvernare, “într-o asemenea stuație, întrucât actuala opoziție nu oferă o alternativă de democrație, progres și competență, singura soluție pentru care PD va putea opta va fi reîntoarcerea către alegători și solicitarea verdictului metor”. Să fie vorba despre izolare politic: să fie vorba despre alegeri anticipate? Totul nu precizează, formularea voit ambiguă lăsând astfel partidului o portiță de șire. (amănunte în pagina 2, Laura Cioranu Adrian Severin și Victor Babiuc veghează creșterea PD / Foto. Timi Șlicaru tt După divorțul de Prințul Charles, în urmă cu un an, Lady Di și-a câștigat o independență salutată și criticată deopotrivă de britanici, care au făcut din ea “regina inimii lor” (France Presse) / Foto: Reuters Stânga s-a dus la Turda Lideri ai stângii românești, Adrian Păunescu și Ilie Verdeț, s-au întâlnit, sâmbătă la Cluj și duminică la Turda, cu filialele locale ale PSM, PDSR și PUNR, pentru a-și strânge colaborarea. Cu această ocazie, partidele amintite au adoptat “Chemarea de la Turda”, ca un prim pas spre o viitoare alianță. în discursurile lor, socialiștii întruniți la Cluj s-au arătat deosebit de îngrijorați de soarta Transilvaniei, declarând că pretențiile UDMR de inscripționare bilingvă, cuplate cu folosirea limbii maghiare în administrație și în învățământ, reprezintă “un preludiu la pierderea Ardealului”, iar politica de restituiri a actualului Guvern va duce la împărțirea către grofii unguri a munților Apuseni. Semnatarii “Chemării de la Turda” au afirmat că, în cazul unor alegeri anticipate, stânga românească are toate șansele să intre în Parlament, pentru că românii au descoperit în ultimul an că “guvernarea de dreapta este mult mai rea decât orice le-ar oferi o guvernare de stânga”. Ruxandra Hurezean Astăzi începe sesiunea parlamentară de toamnă Ministrul Justiției, Valeriu Stoica, primvicepreședinte PNL a anunțat că a finalizat proiectul de Lege privind prevenirea și sancționarea faptelor de corupție, proiect ce urmează să fie înaintat Parlamentului spre adoptare în regim de urgență. Valeriu Stoica a declarat că, prin acest proiect, la infracțiunile clasice de corupție se adaugă fapte noi ca: spălarea banilor proveniți din acte de corupție, falsul și uzul de fals în scopul comiterii unor acte de corupție, tăinuirea și favorizarea obținerii unor bunuri prin corupție. Ministerul Justiției lucrează, în prezent, și la proiectul de lege pentru modificarea Legii privind declararea și controlul averii demnitarilor. • PUNR și-a propus să inițieze, în această sesiune parlamentară, o moțiune pe tema învățământului. Deputatul PUNR Valentin Iliescu a precizat că moțiunea se bazează pe necorelarea cifrei de școlarizare cu cererile pieței de muncă. Din acest motiv, numai o parte dintre absolvenți își găsesc un loc de muncă și numai 10% în domeniul în care s-au pregătit. Valentin Iliescu și-a exprimat convingerea că moțiunea va fi susținută și de către parlamentarii Puterii, deoarece mulți dintre aceștia sunt cadre didactice. De asemenea, PUNR și-a propus punerea în discuție a Ordonanțelor privind modificarea Legii Administrației Publice Locale și a introducerii plăcuțelor bilingve pentru care a și dat în judecată, recent, Guvernul, (continuare în pag. 8) I Septembrie aduce prețuri mai mari . Prețurile la carne vor crește în această lună cu 15-20%, conform anunțului făcut de președintele Patronatului Cărnii și Frigului, Alexandru Oprea. Această scumpire se datorează scăderii numărului de porci și vite, dar și liberalizării prețului la cereale. La ora actuală, prețul unui kilogram de carne de porc în vin este de 7500-8000 lei. Alexandru Oprea spune că în condițiile creșterii prețurilor la cereale este mai avantajos să se importe carne, întrucât pentru obținerea unui kilogram de carne sunt necesare 5 kg de cereale. Dacă prețurile la carne vor crește excesiv, ministrul Agriculturii, Dinu Gavrilescu, intenționează să combată acest fenomen prin sporirea ofertei de carne pe piață. El a promis că va interveni pe lângă conducerea complexelor de creștere a porcilor pentru ca în luna septembrie să se opereze tăieri masive. De astăzi, Regia Autonomă a Tutunului majorează prețurile de livrare la țigările de producție internă. Majorarea este determinată de introducerea, începând de la 1 septembrie, a unei taxe unice de 4 ECU la mia de țigarete și aplicarea unei taxe de 20% asupra prețului de livrare. în aceste condiții, la poarta fabricii prețurile țigărilor vor fi de 1480 lei pentru un pachet de “Carpați”, 2585 lei pentru un pachet de “Snagov” și 2682 lei pentru “Record”( fără TVA). Prețurile vor rămâne neschimbate pentru țigările marca “Golf” și “București”. Președintele Patronatului Zahărului, Vasile Stancu, estimează că prețul zahărului, obținut din noua recoltă de sfeclă de zahăr, va fi de 4000-4500 kg, inclusiv TVA. Fiecare fabrică de zahăr urmează însă să negocieze cu furnizorii prețul de achiziționare al sfeclei de zahăr. In funcție de acesta și de randamentul fabricii urmează să se stabilească și prețul zahărului. în prezent, sfecla de zahăr se achiziționează la 200-250 lei/kg. • Datorită introducerii de la 1 septembrie a TVA-ului la grîu, este posibil ca în această lună prețul la pâine să crească. Fabricile de pâine estimează însă o creștere nesemnificativă, cu 1-2%, a acestuia. Influența TVA asupra prețului pâinii este una indirectă, pentru că fabricile de pâine decontează sumele aferente acestei taxe de la bugetul de stat. Dacă însă societățile de panificație nu vor avea suficiente resurse financiare să plătească furnizorilor și majorările de preț datorate TVA, ele vor trebui să apeleze la credite bancare. Dobânda la aceste credite ar putea determina, eventual, o creștere a prețurilor la pâine, într-o marjă de câteva procente. • Guvernul va lua în discuție în aceste zile liberalizarea prețurilor la țițeiul din producția internă și produsele petroliere. Ministrul Industriilor, Călin Popescu Tăriceanu, spune că aceasta nu va duce la majorarea prețurilor la benzină. El a mai declarat că Executivul va monitoriza evoluția prețurilor și va interveni dacă e necesar pentru limitarea lor. în pofida acestor declarații optimiste, Asociația benzinăriilor particulare a anunțat deja că distribuitorii particulari vor majora, din această săptămână, prețul de vânzare al benzinei și motorinei. Ei motivează majorarea prin creșterea accizelor la produsele petroliere cu 100%. # ROMTELECOM modifică, începând de astăzi, tarifele telefonice Impulsurile se vor taxa cu 210 lei, față de 180 lei în prezent. Primele 50 de impulsuri sunt în continuare gratuite, iîi schimb, abonamentele pentru persoanele îl,ridice, se reduc de la 80.000 la 65.000 de lei. Roxana Minclache >