Cotidianul, septembrie 1997 (Anul 7, nr. 201-226)

1997-09-15 / nr. 213

Miercuri, Mirela Roznoveanu își lansează romanul la Casa Scriitorilor (pag. 8) Bref Triumvirajul Deși a lansat “un ghem de obiective strategice” (după cum preciza dl Iliescu), Consiliul National al PDSR a stârnit interesul presei aproape exclusiv din cauza filialei Galați. Faptul că tocmai în Galați, considerat “orașul roșu”, a răsărit punctul opt de la Timișoara și tocmai în ograda PDSR, constituie, fără îndoială, una din ironiile vieții dlui Iliescu. Căci vitrega filială a cerut nici mai mult nici mai puțin decât eliminarea din funcțiile de conducere a foștilor angajați ai fostei Securități și ai fostului PCR sau, mai pe înțelesul schimbării, înlocuirea dlui Iliescu cu Adrian Năstase. Dar cum cine s-a fript cu Meleșcanu suflă și-n Năstase, dl Iliescu și-a luat măsuri astfel că “această senzație nu s-a produs”. Combinația siderurgică din Galați a eșuat iar dl Iliescu a smuls aplauzele sălii declarând că nu se numără printre cei cărora “le tremură nădragii”. Din “ghemul” de obiective lansate de PDSR, dl Iliescu era cel mai încântat de ideea “schimbării schimbării” prin alegeri anticipate despre care a cobit că vor avea loc anul viitor. Ce uită dl Iliescu și PDSR este faptul că n-au dreptate întrucât n-au credibilitate. Oricât ar spumega dl Iliescu împotriva actualei Puteri, spectacolul pe care-l oferă nu este acela al unui om interesat de soarta țării ci al unui om obsedat să revină la putere. Iar ideea că “schimbarea schimbării” începe cu Iliescu, se termină cu Văcăroiu și se aliază cu Lorin Fortuna e demnă de azilul carierelor politice. Numai că, scăpat de concurenta filială a dlui Năstase, dl Iliescu e concurat fără milă de CV. Tudor care a resimțit o nevoie urgentă: “Pe dealul de la Cetățuia, eu, cu Funar și cu Adrian Păunescu am simțit nevoia să facem acest pas”, a declarat tribunul referindu-se la “Alianța pentru renașterea patriei”. După opinia lui Adrian Păunescu alegerile anticipate ar avea loc în martie ‘98 și ar conduce la victoria “triumviratului” născut sara pe deal. Astfel, CV Tudor va deveni președintele României, Gh. Funar va fi prim-ministru iar Adrian Păunescu, mai modest, ar fi ministru de Interne. Combinația este: trebuie să recunoaștem, devastatoare iar triumviratul spre stânga, direcția rețete compensate, pare ireversibil. Alianța, după cum anunța CV Tudor, rămâne deschisă pentru “oricine are o inimă românească în piept” dar pare închisă pentru oricine are o minte românească în cap. Și cum premierul Ciorbea, care s-a dus la sărbătorirea lui Avram Iancu de la Țebea în virtutea faptului că e moț, a fost huiduit copios de asistentă, s-ar zice că moțăiala rațiunii Puterii naște monștrii Opoziției. _________Tia Șerbanescu BIBLIOTECA centrală UNIVERSITARĂ ,M. ,E.VINE.,CU" IAȘI . •,#. “Eu sunt președintele care mă declar fără nici un risc primul produs chinezesc pe piața românească” (Emil Constantinescu) Ciorbea înțeles la CEFTA, huiduit la Țebea Premierul Victor Ciorbea a anunțat, sâmbătă, că va fi constituită o echipă româno-ucraineană cu misiunea de a găsi posibilitățile de plată a datoriei Ucrainei față de România. ■ Datoria Ucrainei față de România se ridică la circa un miliard de dolari și este o consecință a investițiilor românești de la Combinatul Krivoi-Rog. La summit-ul CEFTA de la Portoroz, Ciorbea a avut o întâlnire bilaterală cu omologul său ucrainean, Valeri Pustovoitenko. Cei doi au decis finalizarea lucrărilor, de către partea ucraineană, la conducta de gaz care leagă Satu-Mare de orașul ucrainean Rus, până la sfârșitul lunii noiembrie. Duminică, după întoarcerea de la CEFTA, premierul a participat, în “amfiteatrul” Munților Apuseni, alături de Mircea Ciumara, Gavril Dejeu, Ulm Spineanu, Sorin Dimitriu și generalul Constatin Degeratu, la manifestările oficiale prilejuite de comemorarea a 125 de ani de la trecerea în eternitate a lui Avram Iancu. Deși le-a promis moților că se va instala telefoane mobile până în anul 1998, “primul prim-ministru moț al României” - după cum s-a autointitulat Victor Ciorbea a fost fluierat de asistență pe Câmpul Moților de la Țebea. Ciorbea a omagiat în fața miilor de participanți adunați la Țebea, printre aplauze palide si fluierături consistente, figura legendară a lui Iancu. Primul ministru și-a aplaudat contestatarii ,ca pe un semn al democrației” declarând că se aștepta la o astfel de reacție din partea “grupusculelor și organizațiilor ultranaționaliste”, care l-au amenințat cu moartea la recentele manifestări de pe Muntele Găina și pe carea le-a avertizat că “va fi vai de cei care vor încerca să ne pună bețe în roate, sau să își manifeste ideile șovine”. Prezenți și ei la serbarea națională de la Țebea, membrii Uniunii “Vatra Românească”, au împărțit participanților un “Manifest Național” care-i îndeamnă pe români să nu se lase jefuiți și înrobiți. Au fost răspândiți, de asemenea, fluturași care conțineau Recomandarea 1201 a Consiliului Europei și un text care prezenta “poziția revizionistă” a președintelui Ungariei Árpád Göncz. Ciorbea a respins acuzațiile asistentei că ar fi vândut țara și pământul, acuzându-i, la rândul său, pe cei care se prezintă azi ca apărători ai intereselor naționale de cârdășie politică cu cei care au distrus economia în ultimii ani. In încheiere Victor Ciorbea a reamintit că singura sa grijă a fost “să nu-mi fie rușine de dumneavoastră și dumneavoastră să nu vă fie rușine de mine” și a rostit testamentar, rememorând cuvintele lui Avram Iancu: “Am avut o singură dorință, ca națiunea mea să fie fericită”. Marian Sultănoiu Primul ministru moț al României PNȚCD n-a știut de scrisoarea lui Frunda către Consiliul Europei Ion Diaconescu declară că liderii PNȚCD nu au fost informați de UDMR în privința scrisorii adresate de Frunda Consiliului Europei UDMR nu a informat conducerea PNȚCD că se va adresa Consiliului Europei în privința modificărilor la Legea învățământului și la cea a administrației publice locale, a declarat, duminică, pentru agenția Mediafax, președintele PNȚCD, Ion Diaconescu. Liderul creștin-democrat consideră drept “lipsit de sens și rațiune” demersul UDMR la Consiliul Europei atât timp cât Ordonanța de urgență privitoare la Legea învățământului a fost rezultatul unui acord între membrii coaliției de guvernare. Gestul UDMR de a nu-și avertiza partenerii politici va fi discutat la întâlnirea de jos a liderilor alianței cu premierul Victor Ciorbea, a precizat Ion Diaconescu. Senatorul UDMR György Frunda, membru în delegația parlamentară română la APCE, a adresat CE o scrisoare în care solicită ajutorul pentru aplicarea, în România, a principiilor de bază ale Consiliului în privința minorităților. Frunda arată în scrisoarea menționată că, prin eliminarea restricțiilor din Legea administrației locale și cea a învățământului, Guvernul a îndeplinit parțial recomandările CE și, într-o oarecare măsură, pretențiile UDMR. (Mediafax) Emil Constantinescu a plecat la timp din China, în urma sa a început al XV-lea congres al Partidului Comunist, unde chinezii au înălțat portretul lui Mao Zedong Opoziția în atac: Iliescu vrea “schimbarea schimbării” iar C. V. Tudor, “triumviratul” renașterii naționale PDSR. Punctul 8 de la Galați Tentativa de reformare a PDSR a venit și a trecut, fără alt rezultat decât ușoara iritare a lui Ion Iliescu. Din start, propunerea organizației PDSR Galați a fost înscrisă pe ordinea de zi la punctul “Diverse”... și a fost primită de sală cu vizibilă ostilitate. Dan Nica, reprezentantul organizației, a propus ca în următorii doi ani, să nu mai aibă acces la conducerea partidului cei care s-au aflat în frunte în 1996, cei care au prejudiciat instituțiile sau statul, foștii colaboratori sau informatori ai Securității, precum și cei care au fost subiectul unor campanii de presă sau au stricat imaginea partidului. Delegația gălățeană a mai propus oficial și înființarea funcției de președinte onorific, fără a se referi direct la Ion Iliescu. Acesta însă s-a simțit vizat și s-a lansat într-un istoric al activității sale politice, accentuând faptul că a fost urmărit de Securitate. Cât despre funcția de președinte onorific, Iliescu a declarat că nu este de acord cu aceasta din principiu: “N-are rost să trec pe linie moartă, în groapa elefanților. N-avem nevoie de președinte de onoare. Eu mâine pot să crăm, dar pentru partid consider că nu este oportun.” Președintele PDSR ar prefera să i se spună în față că e depășit, decât să i se propună o asemenea funcție, bună - în opinia lui - doar pentru academii sau societăți civile. Ba chiar și-a imaginat cum ar suna un asemenea avertisment: “Bă Iliescuie, te onorăm pentru ce-ai fost, dar dă-te la o parte!” La rândul său, Adrian Năstase a atras atenția că propunerile făcute ar implica modificarea statutului, fapt posibil numai la Conferința Națională - forul suprem de decizie al PDSR. Propunerile organizației PDSR Galați vor fi repuse pe tapet cu ocazia viitoarei Conferințe Naționale. După ce, în perioada alegerilor, Ion Iliescu s-a prezentat pe sine drept un om “sărac dar cinstit”, acum el încearcă să lipească această etichetă partidului său. “Unde sunt milionarii din PDSR?” - a întrebat retoric senatorul Gheorghe Dumitrașcu. “Nu veți găsi milionari la noi, căutați-i la alte partide!”, i-a avertizat el pe ziariști. Pentru a sublinia această idee, Ion Iliescu a arătat că, din lipsă de fonduri, lucrările Consiliului National au trebuit să se limiteze la o singură zi. El a explicat că partidul nu are suficienți bani ca să plătească masa și cazarea pentru cei 300 de delegați. Sosiți de dimineață la lucrări, aceștia au plecat acasă cu trenul în aceeași zi. Dar cine sunt cei care vor face “schimbarea schimbărilor”? Perlele nu se găsesc doar pe fundul mărilor, ci, uneori, și sub limba unor lideri politici, mai mari sau mai mici. Iată câteva mostre recent culese, marca “Băi Iliesculé!”: Ion Iliescu, președinte PDSR: “Orice program pornește de la un punct zero. Punctul zero de azi este un punct zero mobil și din nefericire este pe o pantă descendentă.” “în asemenea momente de confruntare cu masele, nu faci chiar tot ce vrei...”. Ion Rus (Alba Iulia): “Dacă dl Corneliu Coposu a fost și este o figură remarcabilă a forțelor politice de dreapta, dl Iliescu trebuie să fie figura centrală a stângii politice.” “Aici ni s-au prezentat documente profunde, analitice și de orizont.” “Noi, cei din Alba, avem un stigmat, pentru că premierul este din județul nostru. Moții vin la noi și se plâng, se simt stigmatizați, li se spune «moții lui Ciorbea»”. George Țărnea: “Domnilor! Vă rog, lăsați urechea liberă de greieratul electronic (telefonul celular - n. rep.) și ascultați țipătul disperat al populației. Guvernarea actuală a obligat populația la un salt în gol fără parașută. Salt în gol de la zece mii de metri, în prăpastia mizeriei (...), în viitor vom vorbi de orașe pustii. Se produce o defrișare, nu numai a pădurilor ci și a României. Noi ce facem? Noi suntem încă blânzi.” “Domnilor, în cele 4-5 ore cât suntem împreună la ședință, vă rog (...) să aparțineți cu trup și suflet partidului... Partidul nu este o societate comercială!” Dumitru Popescu (Gorj): “Când am fost ministrul Industriilor am avut cu minerii toată gama de relații posibile.” Liviu Bindea (Maramureș): "... după ce i-am auzit pe antivorbitorii mei...” Radu Dumbrăvescu (București). “Așa a pornit și Mobutu a vândut toată economia ca să aibă acceptul Vestului. A trebuit o revoluție populară ca să-l dea jos. (...) Dl Constantinescu a plecat în China ca să învețe cum se face un Tien An Men în România fără să fii pedepsit de Vest.” Liviu Pârvulescu (Tg Neamț): “Istoria spune să nu dăm cu piciorul trecutului pentru că altfel o să-l primim înapoi și o să ne doară.” “Economia nu poate fi politică, dar trebuie să devină matematică.” Ștefan Cazimir: “Avem prea multe remarci și prea puține locomotive. PD este la remorca CDR, iar CDR este la remorca PNȚCD. Din păcate, locomotiva e mică, bătrână și ruginită, iar locul ei ar fi fost de mult la Muzeul CFR.” Din documentele Consiliului National: “Pe ziariști îi interesează informațiile care sunt știri...”. “Conferințele de presă trebuie organizate cu regularitate, dar această regularitate este un lucru delicat.” Laura Ciobanu Lucian Gheorghiu Gheorghe Funar, împreună cu Societatea patriotică “Avram Iancu”, au organizat în 12 septembrie la Cluj manifestări comemorative dedicate lui Avram Iancu. Acesta a fost un bun prilej pentru a-i invita aici pe Corneliu Vadim Tudor, Adrian Păunescu și Valeriu Tabără. Cheltuielile manifestării au fost suportate de Consiliul local și s-au ridicat la aproximativ 66 milioane de lei. Sărbătoarea a debutat “în familie”, la expoziția de obiecte din Munții Apuseni prezentându-se două firme ale fiului lui Funar, pentru ca apoi, la simpozionul istoric ce a urmat, consilierii CDR să părăsească sala pentru că Adrian Păunescu începuse să facă politică antiguvernamentală. Până după-amiază, când s-a ținut o slujbă de pomenire, Funar, Păunescu și Valeriu Tabără au avut timp să pună bazele unei “coaliții”. CV Tudor a sosit seara la Cluj cu un avion ce a survolat piața și care a stârnit entuziasmul participanților. Gheorghe Funar i-a anunțat pe clujenii aflați în Piața Avram Iancu că CV Tudor va veni de la aeroport călare pe un cal alb, numit Horthy. Acesta a venit însă cu mașina sa și însoțit de un grup al PRM local purtând pancarte propagandistice. Discursurile ținute în Piața Avram Iancu au fost în cea mai mare parte antiguvernamentale și antimaghiare invocându-se “foametea”, “inflația”, “moartea industriei românești”, “muncitorimea răstignită”, “vânzarea țării” și faptul că prim-ministrul Ciorbea este “un moț care nu e demn de țara moților”. Gheorghe Funar a citit o declarație în care cerea expulzarea maghiarilor colonizați în Ardeal după Dictatul de la Viena, sistarea drepturilor bănești (desfacerea contractelor de muncă și sistarea pensiilor) către etnicii maghiari care au fost autorii unor acțiuni antiromânești, înlesnirea emigrării tinerilor maghiari “către țările unde vor ei să învețe și să trăiască”, precum și a adulților maghiari care vor “să părăsească ținutul milenarei noastre patrii”. Gheorghe Funar a cerut din nou închiderea Consulatului General al Ungariei de la Cluj și expulzarea tuturor funcționarilor lui în Ungaria, în fața celor 2-3 mii de fani ai “tribunilor” un singur discurs a făcut notă aparte și s-a bucurat de huiduieli: consilierul PNL, Ioan Deac a citit “Apel către lichele”, fără nici un fel de succes. Apariția lui CV Tudor a electrizat mulțimea, care s-a înghesuit să-i dea scrisori și să-l atingă pe costumul alb. Președintele PRM a criticat Puterea “trădătoare de țară”, a invocat existența unor planuri de autonomizarea a ținuturilor locuite de maghiari, rupând în acelaș timp hârtiile pe care, se presupune, că erau acele planuri, arătând astfel mulțimii ce face el cu pretențiile ungurilor. Mulțimea, satisfăcută, l-a aclamat îndelung. CV Tudor a anunțat ca iminente alegerile anticipate, dând chiar ca termen primăvara viitoare. Pentru a înfrunta Puterea actuală și pentru a prelua puterea CV Tudor, Gheorghe Funar și Adrian Păunescu au pus la Cluj bazele unei coaliții a Opoziției actuale — PUNR, PRM, PSM, PDSR — într-o alianță numită Alianța pentru Renașterea României. Acești lideri politici și-au împărțit și funcțiile în viitoarea legislatură: CV Tudor - președinte, Gheorghe Funar - prim-ministru, iar Adrian Păunescu - ministru de Interne. Nu am aflat încă ce s-au rezervat “amicului” lor, Ion Iliescu, dar din partea PDSR local nici măcar președintele acestuia, Grigore Zanc, nu a participat la sărbătoare. S-a putut ușor constata că vedeta zilei în ceea ce privește PUNR și puterea locală a fost Gheorghe Funar, care speră ca la apropiata Convenție Națională a PUNR să fie reales președinte al partidului său și care l-a eclipsat pe Valeriu Tabără atât în fața clujenilor cât și în relațiile cu ceilalți “tribuni”, el fiind în centrul tratativelor de “coaliție”. Desfășurarea de forțe a extremelor stângiste și naționaliste de la Cluj se pare că nu a lăsat președinția României indiferentă, dovadă că în cursul zilei de duminică Emil Constantinescu a sosit la Cluj. Ruxandra Hurezean Stânga naționalistă iese la rampă Ion Iliescu: “N-avem nevoie de președinte de onoare” / Foto: T. Șlicaru C. V. Tudor, președintele lui Adrian Păunescu și Gh. Funar/ Foto: R. V. Secretul excluderii lui Cerveni din CDR După cum se știe, N. Cerveni, liderul PNL-CD n-a fost invitat la ultimul Comitet Executiv al CDR întrucât președintele Convenției l-a considerat în afara alianței, întrebat care sunt acele “rațiuni superioare” care îl determină pe Ion Diaconescu să recurgă la “compromisuri”, printre care și acela al excluderii PNL-CD din Convenția Democrată. Niculae Cerveni a declarat postului Radio Europa Liberă că acestea sunt rezultatul diverselor presiuni la care este supus președintele PNȚCD: “îmi pare rău că trebuie să divulg acest lucru, a spus Cerveni, dar domnul Diaconescu, atunci când eu i-am spus că greșește în atitudinea sa față de PNL-CD, mi-a răspuns «Ce să fac domnule Cerveni, se fac presiuni asupra mea, domnul Constantinescu îmi cere să vă scot din Convenție»”. în aceste condiții, spune Cerveni, afirmațiile că PNL-CD nu ar mai exista sunt simple pretexte, toți știind, în frunte cu domnul Mircea Ionescu-Quintus, că din punct de vedere juridic eu am dreptate. în plus, susține Cerveni, am luat decizia ca PL’93 să fuzioneze prin absorbție cu PNL-CD tocmai pentru a preveni eventualele contestări din partea aliaților din Convenție. Rămâne de văzut dacă liderii CDR vor da curs cererii lui Niculae Cerveni de a se întruni Consiliul Convenției, singurul care poate decide asupra excluderii din rândul alianței a vreunui partid. La rândul său, Mircea Ionescu-Quintus susține că problema are în primul rând un aspect politic - nu se poate accepta intrarea în Convenție a unui partid fără consultarea acesteia, numai pentru simplul fapt că a fuzionat cu un altul, dar că nici aspectul juridic nu este de neglijat. Dacă vrea să ne convingă că într-adevăr PL nu există, de ce nu prezintă dl Cerveni hotărîrea Tribunalului Municipiului București din 22 iulie”, s-a întrebat Ionescu-Quintus, într-adevăr, de ce? (Andreea Pora) . Cu toate că nu-și găsește locul în CDR, Niculae Cerveni nu acceptă încă invitația PRM de a adera la Marea Alianță Națională pentru Renașterea Patriei. Liberalii spun însă că o vor face dacă se pune în discuție interesul național. Niculae Cerveni a afirmat, în cadrul unei conferințe de presă la Cluj, că nu are nimic în comun cu liderul PRM, C.V. Tudor. El i-a invitat însă pe liberalii din PUNR să adere la partidul său, excluzând însă o colaborare cu formațiunea condusă de V. Tabără. (Mediafax) Persoanele fizice române vor putea să schimbe moneda națională in valută convertibilă, indiferent de sumă și de valută, fără nici un fel de restricție, acest fapt reprezentând una din noutățile pe care le va aduce trecerea la convertibilitatea monedei naționale. Acest lucru va fi posibil, probabil, începând de luna viitoare, o dată cu publicarea în “Monitorul Oficial” a noului regulament valutar. (Mediafax) Cerveni, nici în CDR, nici în afara ei Românii își încearcă norocul la ONU Centrul de Informare al Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) anunța, în urmă cu trei săptămâni, organizarea unui concurs pentru ocuparea unor posturi în cadrul ONU. Examenul de selecție se va desfășura în perioada 9-13 februarie 1998, la New York sau la București, la concurs urmând să ia parte candidați din 18 țări. Posturile vizează următoarele domenii: administrativ, procesare electronică a datelor, juridic, economic, finanțe, statistică, informații publice și sociale. Candidații trebuie să aibă pregătire la nivel universitar și să cunoască limba engleză sau franceză. Salariul lunar variază între 2500 și 3500 de dolari, la care se adaugă beneficii în valoare de până la 20.000 de dolari anual. Sute de români s-au arătat interesați să lucreze într-unul din birourile ONU și au luat realmente cu asalt, în ultimele zile de înscrieri, sediul PNUD din București. Ei s-au așezat la coadă și au așteptat două-trei ceasuri pentru îndeplinirea primei formalități: completarea și depunerea formularelor. Acestea trebuie să ajungă la New York până pe 19 septembrie. De menționat că România este singura țată din Europa de Est ai cărei cetățeni pot participa la acest concurs. (Alexandra Ardeleni