Cotidianul, noiembrie 1997 (Anul 7, nr. 254-278)

1997-11-01 / nr. 254

Wii; ‘Vânătorii de vise“ au dat năvală printre modele (pag. 8) Magazin De Week-End Anul VII / Nr. 254 (1905) / Sâmbătă - Duminică 12 noiembrie 1997 • 8 pagini 700 lei Primul bilanț al 3 guvernării: totul e bine La Palatul Parlamentului se desfășoară timp de două zile seminarul Uniunii Europene Creștin-Democrate, din care face parte și PNȚCD. Se dorește aici o analiză asupra modului în care este aplicată doctrina creștin-democrată de către Guvernul României, în deschiderea lucrărilor, premierul Ciorbea a prezentat în fața delegaților europeni un bilanț al activității Executivului, zugrăvind în culori deosebit de elogioase realizările acestui prim an de guvernare. Scuze pentru nerealizări Atât Ciorbea, cât și Ion Diaconescu au pus nerealizarea promisiunilor din “Contractul pentru România” pe seama moștenirii lăsate de Guvernul Văcăroiu. Premierul le-a explicat delegaților După o ședință, care a durat mai bine de șase ore și în care atmosfera a fost destul de încinsă, în cadrul Consiliului Național al PNL s-a hotărât acordarea în continuare de sprijin politic Cabinetului Ciorbea. Pentru creditul acordat Executivului, național-liberalii pun, însă, următoarele condiții: promovarea ideilor liberale în actul de guvernare, conform programului votat de Parlament; relansarea economiei prin modernizarea industriei naționale și a agriculturii în vederea integrării în UE; protejarea capitalului autohton, prin asigurarea egalității între investitorii români și străini și prin susținerea întreprinderilor mici și mijlocii; reducerea fiscalității creștin-democrați cum și-a dat noul Guvern seama, în momentul preluării puterii, că, de fapt, deficitul bugetar nu era de numai 4,5% din PIB, cum se crezuse, ci de 13% din PIB, și că principalele bănci de stat aveau pierderi care puneau sub semnul întrebării stabilitatea sistemului bancar (4500 miliarde la BANCOREX și 3500 miliarde la Banca Agricolă, care au fost acoperite de stat), iar balanța de plăți înregistra un deficit de 2,3 miliarde de dolari. “Am preluat o economie cu piețe strangulate, o economie cu întreprinderi care-și asigură supraviețuirea numai datorită unor subvenții uriașe, directe sau indirecte, mascate sau mai puțin mascate. De aceea, au fost necesare măsuri radicale, cu consecințe dure”, a arătat Ciorbea, înșirând mai departe toate măsurile luate pentru deblocarea economică. A împliniri mărețe Măsurile dure luate de Guvern, împreună cu reforma structurală, au dus la ivirea primelor semne clare ale relansării economiei, spune prim-ministrul; • s-a reușit asigurarea stabilizării macroeconomice; • deficitul bugetar a fost redus la o treime - 4,5% din PIB; • deficitul balanței de plăți a fost redus la jumătate; • a crescut rezerva valutară la circa cinci miliarde de dolari, de la 600 milioane dolari; • s-a asigurat stabilizarea monedei naționale și se va trece la convertibilitatea contului curent; • în ultimele luni, 55.000 de investitori străini au investit în România 3,5 miliarde de dolari; • a început procesul de restructurare a agriculturii și a industriei și transformarea regiilor autonome în societăți comerciale, care vor fi privatizate; • în primele opt luni au fost privatizate peste 1260 de societăți mici și mijlocii. FPS a încheiat de asemenea 47 de contracte cu mari bănci de investiții din străinătate. Tot la capitolul realizări, Ciorbea a amintit restructurarea de personal în timp record în sectorul minier. De asemenea, șeful Guvernului a spus că în 11 luni nu au existat proteste și acțiuni greviste de amploare. în privința protecției sociale, Ciorbea a menționat: • alocarea a 10% din PIB pentru protejarea categoriilor defavorizate; • creșterea alocațiilor de stat pentru copii și acordarea compensațiilor suplimentare pentru familiile cu mulți copii; • majorarea pensiilor și a ajutorului de șomaj; • acordarea pentru familiile cu venituri mici în perioada de iarnă a compensațiilor pentru plata agentului termic; • elaborarea proiectului de lege care revoluționează sistemul de pensii. Planuri de viitor Pentru viitor, Guvernul își propune continuarea procesului de privatizare și, de asemenea, derularea unor programe de reformă în domeniul educației și sănătății, menținerea ratei șomajului la un nivel rezonabil. Cât despre eradicarea corupției, șeful Executivului a afirmat că aceasta va fi o consecință a reorganizării și restructurării Ministerului de Interne. Victor Ciorbea s-a arătat convins că, datorită programelor elaborate de Guvern, se va reuși obținerea finanțării internaționale, pentru continuarea reformei; în încheiere, Ciorbea nu a uitat să menționeze că “PNȚCD urmărește înfăptuirea idealurilor naționale, fiecare membru al partidului fiind gata să se sacrifice pentru partid, iar partidul pentru țară”. Adriana Duțulescu PNL pune condiții Cabinetului Ciorbea PNL solicită, totodată, ca structurile care se ocupă de reformă (FPS, ANP, ARD și Ministerul Reformei) să se unifice, pentru simplificarea procedurilor de accelerare a privatizării. Național-liberalii s-au arătat nemulțumiți de modul cum funcționează pe plan local coaliția aflată la guvernare, ei solicitând constituirea de urgență a Consiliilor Județene de Coordonare a Coaliției. Președintele PNL a declarat că nu este mulțumit de activitatea Guvernului și că remanierea Cabinetului trebuie să fie una de fond. Totuși, activitatea miniștrilor liberali a fost considerată drept corespunzătoare. Lucian Gheorghiu Ieri, la Palatul Cotroceni s-a desfășurat ședința de lucru a Consiliului Național de Acțiune împotriva Corupției și Crimei Organizate (CNAICCO). Consiliul a recomandat Guvernului să solicite Parlamentului adoptarea în cel mai scurt timp a Proiectului de lege privind controlul jocurilor de noroc, care să permită sancționarea, din punct de vedere penal, a faptelor ilicite din acest domeniu. în privința companiilor române de navigație, Romline, Petromin și Pescuit Oceanic, situația va fi clarificată după ce patrimoniul acestora va fi evaluat printr-o expertiză a unei firme străine. în cazul “SC Solventul SA” Timișoara, dosarul va putea fi înaintat Parchetului în a doua parte a lunii decembrie a.c. (A.A. R.M.) Mircea Ionescu-Quintus și Valeriu Stoica pledează pentru aplicarea doctrinei liberale / Foto: O. Tibăr Victor Ciorbea a prezentat ieri un prim bilanț al guvernării. Din păcate, el a reluat declarațiile făcute cu ocazia Forumului organizat de “International Herald Tribune” / Foto: R.V. Preturile iau din nou SNCFR a anunțat majorarea, începând de astăzi, cu 7,66% a tarifelor pentru transportul de călători și marfă pe calea ferată, urmare a creșterii prețurilor la principalele materii prime, materiale și piese de schimb. Astfel, de la 1 noiembrie, un bilet la clasa I pe ruta București-Ploiești (59 km), la un tren personal, va costa 8700 lei (față de 8100, până acum), la un tren accelerat 16.500 lei (față de 15.400), iar la rapid prețul va fi 35.700 lei (față de 33.200). La clasa a 11-a, pe aceeași rută, un bilet la un tren personal ajunge la 5100 lei, la un accelerat 7600 lei, la rapid 13.400 lei, iar la intercity 19.700 lei. Pe ruta București-Constanța (225 km), un bilet la clasa a II-a, la accelerat, va fi de 22.100 lei, iar la rapid 35.700 lei, pentru clasa I tarifele fiind de 38.800, respectiv 52.300 lei. Pe ruta București-Cluj-Napoca (495 km), tarifele la clasa a II-a se majorează astfel: la personal 31.200 lei, la accelerat 34.900 lei, la rapid 57.800 lei, iar la intercity 88.600 lei. Tot de la 1 noiembrie, tarifele RATB se majorează astfel: o călătorie -1100 lei, un abonament lunar pe o linie - 24.000 lei; un abonament pe 2 linii — 48.000 lei; un abonament pe toate liniile - 71.000 lei; un abonament pe toate liniile (o zi) - 6000 lei. Se păstrează abonamentele lunare pentru elevi, studenți și pensionari cu pensie peste 250.000 lei/lună cu tariful redus la jumătate. Pe liniile preorășenești, o călătorie va costa 1200 lei, un abonament lunar pe o linie 40.000 lei, pe două linii 70.000 lei, pe toate liniile (inclusiv cele urbane) 90.000 lei. In afară de transport, se scumpește și confortul Tot de astăzi, vor crește și tarifele percepute la apa potabilă, cu 7,66%. Aplicat la tariful actual de 1495 lei/metru cub, rezultă un preț de 1610 lei/mc. Și gigacaloria se va scumpi, de la 62.000 lei la 80.000 lei. Pentru a suplini cheltuielile generate de consumul suplimentar în perioada de iarnă, Executivul va acorda compensații, printr-un sistem de cupoane, familiilor cu venituri mici. Pentru o familie cu un venit net/persoană mai mic de 275.000 lei, se va acorda o compensație lunară de 110.000 lei, care acoperă atât diferența dintre consumul de iarnă și cel de vară al unei familii, precum și cea de preț. Astfel, această familie va plăti din bugetul propriu un consum de avânt 0,73 Gcal (consum de vară) la un preț de 62.000 lei/Gcal. Familiile cu venituri nete/persoană între 275.000-550.000 lei vor primi cupoane de 40.000 lei, care compensează doar diferența de preț. Populația cu venituri mai mari de 550.000 lei/persoană nu va beneficia de compensații și va plăti căldura la prețul de 80.000 lei/Gcal la consumul real înregistrat. Compensațiile se vor acorda pe baza declarației lunare de venit, pe proprie răspundere. Cupoanele se vor ridica de la primării și vor putea folosite la plata agentului termic către asociațiile de locatari. Acestea vor da cupoanele RADET, care-și încasează banii de la primărie. De aceste compensații se estimează că vor beneficia 1.350.000 familii. De la Oficiul Concurenței am aflat ieri că este iminentă și scumpirea tarifelor la energia electrică, datorită creșterii cursului de schimb cu peste 5% față de valoarea de 7300 lei/dolar, la care au fost calculate vechile tarife. Creșterea va fi, probabil, de 5,5%, atât pentru populație, cât și pentru marii consumatori. Pentru consumatorii casnici, palierele lunare actuale sunt de 73 de lei/kwh (pentru primii 50 de kwh consumați), de 173 lei/kwh (pentru un consum între 50 și 100 kwh), respectiv de 365 lei/kwh (pentru ce depășește 100 kwh). Nu se știe, deocamdată, când vor intra în vigoare noile tarife. Roxana Mihalache Augustus Costache De astăzi, o călătorie cu trenul este, pentru români, un adevărat lux... din punct de vedere al prețurilor Foto: C.V. 4 Alexandru Răducan a fost pus în libertate, printr-o decizie luată, vineri, de Curtea de Apel București. Această instanță a menținut hotărârea Tribunalului București, din 10 septembrie a.c., privind punerea în libertate a lui Răducan, cu obligativitatea de a nu părăsi Bucureștiul, și a respins recursul Parchetului. Conform rechizitoriului, în dosarul aflat pe rolul Tribunalului București, Alexandru Răducan, administrator al SC ALCREV Impex SRL, este acuzat de bancrută frauduloasă, înșelăciune, complicitate la înșelăciune, folosirea creditului societății într-un scop contrar acesteia și garantarea datoriilor proprii cu bunurile societății. Sentința Curții de Apel București este definitivă. (Mediafax) Cadrele sanitare vor primi salarii mai mari Sindicatele cadrelor medii sanitare au pichetat, vineri, sediul Guvernului și pe cel al Ministerului Educației Naționale (MEN) și au obținut soluționarea unora dintre revendicări. Protestatarii au cerut salarii mai mari pentru personalul sanitar și recunoașterea studiilor absolvenților școlilor sanitare cu durata de un an. După câteva ore de protest în fața celor două instituții, liderii Federației Sanitar au intrat la discuții cu reprezentanții MEN și au încheiat un protocol prin care se rezolvă cererile adresate acestei instituții. Adrian Bârea, vicepreședintele Sanitar, a declarat că MEN a aprobat echivalarea studiilor absolvenților învățământului liceal sanitar și ale absolvenților cursurilor organizate de Ministerul Sănătății și aprobate de MEN, cu studiile sanitare postliceale. Proiectul de act normativ care va reglementa această problemă va fi elaborat de către reprezentanții sindicatelor, ai Ministerului Sănătății și ai MEN și va fi supus aprobării Guvernului în următoarele zece zile. Sindicaliștii mai solicită ca salariile bugetarilor să se calculeze pe același criteriu ca și în cazul demnitarilor, adică pornind de la valoarea salariului mediu pe economie, care va fi înmulțit cu indicele de ierarhizare corespunzător profesiei. Bârea a precizat că Ministerul Sănătății va finaliza, la sfârșitul săptămânii viitoare, un proiect de salarizare a angajaților din domeniu, care prevede, în principiu, dublarea salariilor acestora. (Mediafax) Senatul va avea un alt Regulament O comisie formată din reprezentanți ai fiecărui partid parlamentar din Senat, condusă de Corneliu Turianu, lucrează la redactarea unui nou Regulament de funcționare a aceste instituții. Comisia a făcut modificări substanțiale prezentului Regulament, mai ales la capitolele privind validarea mandatelor și imunitatea parlamentară. Senatorul Turianu ne-a declarat că “s-a dat o nouă definiție imunității”, în sensul că aceasta reprezintă, de fapt, libertatea oricărui parlamentar de a face declarații de orice fel în timpul mandatului său, și nu de a fi protejat de urmăriri judiciare, decât în cazul în care acestea sunt abuzive. Prin noul regulament, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări se va împărți în două, astfel încât Comisia juridică să funcționeze separat, iar pentru discplină, imunități și validări să fie constituită o nouă comisie. Gina Artenie Fostul și actualul director al SRI apără instituția de acuzațiile deputatului Ruse într-un comunicat remis ieri presei, Serviciul Român de Informații solicită deputatului PD Corneliu Ruse să-și probeze acuzația că SRI controlează partide politice, prin intermediul unor agenți infiltrați. Corneliu Ruse, membru al comisiei parlamentare de control al activității SRI, a făcut această declarație joi, pentru PRO FM. El a afirmat că, pe baza datelor obținute cu ocazia vizitelor la secțiile județene ale Serviciului, a ajuns la concluzia că SRI controlează din punct de vedere informațional aproximativ 80 la sută din structurile administrative și economice ale statului. Ruse a mai spus că SRI încearcă să racoleze persoane din aparatul administrației locale și centrale sau șefii unor direcții descentralizate ale ministerelor în teritoriu. El crede că la originea acestei operațiuni s-a aflat fostul director al SRI, Virgil Măgureanu, care ar fi vrut să controleze conducerile mai multor partide și să impună anumite soluții în momente politice importante. SRI susține în comunicat că afirmațiile lui Rusen se înscriu într-o campanie orchestrată împotriva Serviciului Român de Informații, cu conotații majore la adresa siguranței naționale” și solicită CSAT și comisiei parlamentare de control al activității SRI să analizeze situația creată în urma acestor declarații. Virgil Măgureanu: “Afirmațiile lui Ruse sunt simple fabulații” “îl credeam ceva mai responsabil pe dl Ruse în ce privește lucrurile pe care le poate spune la adresa instituției. Afirmația seamănă mai degrabă o denigrare a instituției, este de rea credință și arată necunoașterea de fond a aspectelor din activitatea SRI”, a declarat Virgil Măgureanu. “Nu pot decât să fiu circumspect când este vorba de afirmații atât de hazardate, care, culmea, se mai și referă la procente atât de semnificative”. Măgureanu susține că modul de lucru al SRI este cu totul altul decât infiltrarea, că nu este necesar să uzezi astăzi de asemenea mijloace pentru a obține informații veridice și de primă mână. “Oricum, vă pot garanta că nu infiltrarea, mai ales într-o proporție atât de halucinantă, este metoda prin care se obțin asemenea informații, metodologia este cu totul nouă și compatibilă cu regulile statului democratic”, spune Măgureanu. Cât despre afirmațiile parlamentarului PD, că majoritatea partidelor politice, administrația publică, ministerele, sistemul bancar și întreprinderile importante sunt controlate informațional, Măgureanu le consideră simple fabulații, în ce privește acuzele că SRI intervine în viața politică, ultimul caz de dată recentă fiind cel de la Iași. Măgureanu susține din nou că instituția pe care a condus-o nu s-a ocupat niciodată cu asemenea lucruri. “SRI nu a încercat niciodată să infiltreze partidele politice sau să se implice prin asemenea metode în viața politică a României. Răspund în această privință pentru toată perioada în care am fost directorul SRI”, a afirmat Virgil Măgureanu. Despre situația semnalată de primarul Iașiului, Constantin Simirad, potrivit căruia ofițerii SRI au încercat să-i racoleze secretarele și să obțină informații de la personalul din Primărie, Măgureanu spune că nu este la curent cu cercetările care s-au făcut și nici cu răspunsurile pe care SRI le-a dat. Andreea Pora Virgil Măgureanu susține că SRI n-a intervenit niciodată în viața politică / Foto. C. Doina Costin Georgescu suspectează o campanie orchestrată împotriva SRI / Foto: R.V.